Pendla är så 2019...
(Saknar det lite faktiskt, men samtidigt skönt att slippa).
Håller med, kan ju vara både fruktansvärt och helt underbart!
Hmmm, det jag gillar (under mina
perioder) av pendling är:
Tidsskillnaden mot kommunalt är inte så stor för mig, åtminstone om man räknar dörr till dörr men med cyklingen får jag en hel del motion på köpet, 16,5km är en bra sträcka. Även om jag skulle kunna ta bil försöker jag undvika det, jag blir nervös av bilköer... Man blir inte helt sliten (till viss del beroende på hur mycket man trycker på dock), det är inte för kort heller (dvs man får lite motion). Duschningen när man kommer fram till jobbet är dessutom ljuvligt skön, först vaknar jag lite under cyklingen, sedan vaknar jag lite mer under duschningen. ;-)
Vad som kan störa:
För att pendlingen ska bli behaglig så måste man ha koll på kläder samt väska (rygga eller cykelväska). I synnerhet upplever jag fingrar och tår som en utmaning kalla vinterdagar men till slut hittar man något som funkar.
Har man annat man tränar regelbundet så kan så klart pendlingen störa träningen lite beroende på pendlingssträcka, vad/när man tränar och hur snabbt man cyklar.
Ska man någonstans efter jobbet kan det i vissa fall bli krångel, rätt jobbigt att i vissa fall cykla hem först, hetsduscha och sedan kanske tillbaka med bil eller t-bana. Afterwork med fler än en öl och sedan cykla hem är ej att rekommendera, dessutom halvjobbigt om man kanske måste tillbaka till jobbet och klä sig först.
Jag är inte road av cykelunderhåll även om jag försöker skärpa mig...
Självklart behöver man ha möjlighet att duscha på jobbet annars blir det ett problem eller att man skulle tvingas köpa en förhatlig elcykel eller dylikt, vet ej hur jag skulle göra. Edit: Inget direkt fel på elcykel men jag vill själv ha motionen.