Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

En otäck korsning för oss cyklister på Bergslagsvägen sträckan mellan Brommaplan - Grimsta nu efter alla vägarbeten där det tidigare brukade finnas trafikljus. Förhoppningsvis kommer det upp igen (?) annars finns det en ganska stor risk för olycka i rusningstrafiken, att det kommer smälla. Minns knappt vilken korsning det var dock, om det är korsningen Bergslagsvägen/Blackebergsvägen i närheten av Islandstorget eller om det var den efter vid Bergslagsvägen/Färjestadsvägen vid Ängbyplan, kanske båda är farliga nu men en av dem är definitivt extra lynnig/farlig. Man bör kanske gå av cykeln här eller åtminstone smyga fram, det är lite klurigt med uppsikten, mycket att ha koll på och man kan inte räkna med att bilisterna har koll på läget heller tyvärr.

Senast ändrad:
Sympati!
Gjorde samma sak förra måndagen mitt inne i Malmö, troligen pga lite för många lite för slappa ekrar på icek-drivsidan varpå korgen fastnade i eker. Hade iaf för en gångs skull tur med leverans så kunde tillbringa söndagen med att byta ekrar, växelöra, kedja samt demontera och bryta rätt växelkorgen.

Själv nöjde jag mig med punka bak. Jag går ut och smygpumpar lite nu och då under dagen så jag kan fixa hemma sen - hoppas jag :p

Punka fram på hemvägen, men till min glädje så var däckvätskan sen i höstas duglig och tätade fint. Kommer hem och ska fylla på vätska till båda däcken och märker att en eker är av på bakhjulet. Klickade hem ett nytt hjul från Tyskland så får jag ekra om det gamla och ha som vinterhjul eller nåt. Sitter redan 4 eller 5 olika ekrar på den haha.

Det blir ”kul ” att se om de lyckas salta/ploga imorgon eller om maskinerna har tagit
sommarlov...
Hade iallafall flyt med medvind på hemvägen idag?
Kryakämpa gubbs
Fuckcancer
Mange

Skön pendling idag med årets första runda utan dubbdäck. Glad att man hann uppleva lite torrt väglag innan snön kom tillbaka, som den alltid gör så fort dubbdäcken åker av... Vill dock passa på att varna för nya korsningen till Guldbron vid Slussen, utöver katastroflösningen med det konstanta flöde av människor som korsar cykelbanan på Katarinavägen så svänger dessutom bussarna höger från Katarinavägen mot Skeppsbron samtidigt som det blir grönt för att cykla över vägen till och från cykelbanan på Guldbron. För att slippa bli påkörd av en buss rekommenderar jag att ha lite extra uppsikt där.

Senast ändrad:
Pendling och pendling. Jobbigt var det iaf. Tack vare (eller trots?) kartan så åkte jag inte vilse. Inte blev jag kall heller :p
8E5B67F2-0BD0-46A2-B8C9-1E3127C8820D.jpeg

Godmorgon!
medvind hem igår, och medvind till jobbet ?
Måste dock gnälla lite på alla nötter som fortfarande inte har lampor eller reflexer .
När jag rullar iväg strax efter fem är det ganska mörkt och man syns sjukt dåligt,
jag menar nu är det väl typ ett halvår sen det gick mot mörkare tider!?
Man borde ha hunnit skaffa nytt batteri till lampan eller en ny reflex när den gamla trillat av.....

kryakämpa
Fuckcancer
Mange

Godmorgon!
medvind hem igår, och medvind till jobbet ?
Måste dock gnälla lite på alla nötter som fortfarande inte har lampor eller reflexer .
När jag rullar iväg strax efter fem är det ganska mörkt och man syns sjukt dåligt,
jag menar nu är det väl typ ett halvår sen det gick mot mörkare tider!?
Man borde ha hunnit skaffa nytt batteri till lampan eller en ny reflex när den gamla trillat av.....

kryakämpa
Fuckcancer
Mange

"Strax efter fem", mycket imponerande. :-) Hur lång pendelväg har du?

"Strax efter fem", mycket imponerande. :-) Hur lång pendelväg har du?
Strax efter fem är, näst efter strax före fem, den bästa tiden att cykla på. Speciellt om man cyklar i Sthlm. Inga mottrafikanter, soluppgång och medvind. Fler (men inte för många) borde prova.

Rullade själv iväg strax efter fem (låg och drog mig 10 minuter i sängen), och hade en ganska mysig morgon i medvinden, trots dubbdäck. Vinterväglag på djurgården, i övrigt snö- och isfria vägar.

Strax efter fem är, näst efter strax före fem, den bästa tiden att cykla på. Speciellt om man cyklar i Sthlm. Inga mottrafikanter, soluppgång och medvind. Fler (men inte för många) borde prova.

Rullade själv iväg strax efter fem (låg och drog mig 10 minuter i sängen), och hade en ganska mysig morgon i medvinden, trots dubbdäck. Vinterväglag på djurgården, i övrigt snö- och isfria vägar.
Mottrafikanter , bra ord?

Antingen är jag i en kraftig formsvacka eller så var detta den suraste motvind sedan jag började pendla i början av november. Om jag förstår det korrekt blir det ca 12-18m/s på hemvägen men då förhoppningsvis medvind, roande om det blir i kombination med snöande. ;-)

Senast ändrad:
Härlig byig motvind med snöblask som förbyttes i 300m plattläns hemma på gatan , det som brukar va den jobbigaste biten ? kommer fega till imorgon slänger på ett dubbdäck fram, det var sjukt halt på några ställen inne i stan.
Starkt jobbat alla som cyklade idag.
Kämpakrya gubbs
Fuckcancer
Mange

Senast ändrad:
Härlig byig motvind med snöblask som förbyttes i 300m plattläns hemma på gatan , det som brukar va den jobbigaste biten ?
Starkt jobbat alla som cyklade idag.
Kämpakrya gubbs
Fuckcancer
Mange

Jag har inte cyklat hem ännu, nu blir det "Viking mode", vädret ser hmmm "intressant ut". ;-)

Edit: Payback från i morse med en fantastisk medvind och trots att inte mina 47mm däck har dubb så var de mycket sköna i dagens väglag största delen av turen. Tog det dock lugnt och fint.

Senast ändrad:
För övrigt vände jag på mångas stek i går och hade den monumentala raka motvinden på vägen hem i stormen. Kom knappt ut på St Eriksbron norrifrån... Men hem kom jag som vanligt.

I går var det nästan så att jag fick sladd på Tranebergsbron bara av kastvindarna men sedan var det bara att njuta av all medvind för mig. ;-) Blev definitivt inte den klurigaste vinterpendlingsdagen för mig denna säsong, rätt soft faktiskt. Eftersom jag medvetet höll ner tempot lite av säkerhetsskäl så var jag mindre trött jämfört med en vanlig pendling. Vinden har exceptionellt stor betydelse så klart... tung motvind gör nästan cykling till en annan sport. Nästan som att jämföra löpning på en flack profil vs hårt kuperad terräng, sjukt stor skillnad på ansträngingsgrad.

En otäck korsning för oss cyklister på Bergslagsvägen sträckan mellan Brommaplan - Grimsta nu efter alla vägarbeten där det tidigare brukade finnas trafikljus. Förhoppningsvis kommer det upp igen (?) annars finns det en ganska stor risk för olycka i rusningstrafiken, att det kommer smälla. Minns knappt vilken korsning det var dock, om det är korsningen Bergslagsvägen/Blackebergsvägen i närheten av Islandstorget eller om det var den efter vid Bergslagsvägen/Färjestadsvägen vid Ängbyplan, kanske båda är farliga nu men en av dem är definitivt extra lynnig/farlig. Man bör kanske gå av cykeln här eller åtminstone smyga fram, det är lite klurigt med uppsikten, mycket att ha koll på och man kan inte räkna med att bilisterna har koll på läget heller tyvärr.
Kommer att vara rörigt ett tag den sträckan, trist men samtidigt är det kul att ha el i uttaget :) Ängbyplan tänker du troligen på även om Island också är rörigt, sen nyss är det en minirondell vid Ängbyplan som inte är självklar hur den funkar för bilisterna.

Kommer att vara rörigt ett tag den sträckan, trist men samtidigt är det kul att ha el i uttaget :) Ängbyplan tänker du troligen på även om Island också är rörigt, sen nyss är det en minirondell vid Ängbyplan som inte är självklar hur den funkar för bilisterna.

Det är den med minirondellen jag framförallt syftar på, den korsningen känns inte alls harmonisk, åtminstone inte under de tider det är mycket trafik (annars är den väl "ok"). Här tror jag att det är relativt stor risk för cykel/gång-olycka så länge som den fungerar så här utan trafikljus. En bil kan ju katapulta sig runt i den här minirondellen relativt fort och då gäller det att ha lite örnkoll som cyklist, dvs läsa trafiken i tid innan man når fram till korsningen (sikten är inte superbra heller), alternativt gå eller smyga fram. I övrigt är cykelvägarna vid Bergslagsvägen fantastiskt bra även om mängden salt kan vara överdriven så här års (cykelaffärerna och mekanikerna måste jubla).

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp