Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Skön pendling med sambon i hennes lite lugnare fart, tog inte så fasligt mycket längre tid än svettotrampandet. kanske ngt att bygga vidare på.

Peth

Aktiv medlem
Blir inte så många pendlingar i dessa tider. Härligt då att de som blir av är av bästa kvalitet. Fint väder, fina vägar, många extrakilometer, ett aktivt djurliv och trevligt sällskap.

Hammersmashed

Aktiv medlem
Dimmigt idag men skönt, benen börjar kännas av men som tur är så blir det till att jobba hemifrån imorgon då cykeln ska på service. 😀

WSMC

Aktiv medlem
Underbar morgon med ljummet i luften och solen som försökte ta sig igenom dimbankarna.
Tråkigare på vägen hem. Låste fast cykeln vid en stolpe på trottoaren för att läska mig lite på en uteservering. När jag sitter där hör jag ett obehagligt ljud. Det är det en vit van som backar in för att parkera. Dock så är dennes högra hjulpar 2-3 dm uppe på trottoaren vilket gör att min hoj körs på. Bra samtal med föraren. Är hos cykelreparatören 15 min senare, som gjorde bedömningen att framgaffeln var sned och bortom räddning. Kostnadsbedömning ca5-7000 kr. To be continued...

Larsifer

Aktiv medlem
Förkylningarna står som spön i backen, Konstigt med tanke på social distansering. Jag misstänker i mitt eget fall dagisungar, de är både obildade och ohygieniska. Fattar nada.
Men det var lindrigt för min del så ett par km pallar man cykla strax ändå.
Haha, ja, hur kan det spridas förkylningar i samhället när alla följer FHMs första direktiv: "Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld." ..

AndreasVH

Medlem
Hemma sedan ett par timmar, men något som slog mig på väg hem var klädvalet idag. Stod själv med shorts och kortärmad tröja vid rödljusen medan folk runtomkring hade både GoreTexställ och långfingervantar. Är det ingen annan som kollar väderleksprognosen numer?

Hammersmashed

Aktiv medlem
Hemma sedan ett par timmar, men något som slog mig på väg hem var klädvalet idag. Stod själv med shorts och kortärmad tröja vid rödljusen medan folk runtomkring hade både GoreTexställ och långfingervantar. Är det ingen annan som kollar väderleksprognosen numer?
Haha, tänkte precis samma sak idag. Det var jackor som jag normalt brukar se på vinterhalvåret och vantar samt en och annan buff. Men, jag tror dom tyckte det var kallt imorse därav klädvalet på eftermiddagen. Själv körde jag sleeves till jobbet(svettig som en gris) och kortkort hem. Varmt idag! 😀

zodah

Aktiv medlem
Hade planer på le Peloton men är inte helt 100% så jag gjorde (ytterligare) en rehabrunda via Älta och Sickla. Tryckte på lite här och där. Det var väl aningens bättre än häromdagen men det är som ett litet lock överst i halsen som ger sig tillkänna när jag försöker med högre intensitet.
På måndag har jag haft detta skit i 3 veckor...

(nej, det är inte covid-19, är testad med negativt resultat)

Little Stereo

Aktiv medlem
Brukar annars tänka tvärsom, när vintern kommer. Killen bredvid vid rödljuset kan ha shorts och t-shirt trots att det är -2 på morgonen. Förvisso stämmer det nog att folk inte kollar termometern innan de drar.

Idoru

Aktiv medlem
Omskakande äventyrligt.
Provade grusbeläggningen och konstaterar att även i långsamma hastigheter kunde jag inte sjunga längre än sextondelsnoter utan ofrivilligt vibrato.

Från den ljusa sidan innebar det att cykeln fick sig en genomgång och välbehövlig rundsmörjning när vi väl kommit hem.

Hammersmashed

Aktiv medlem
Cykeln tillbaka från service, känns som ny. Vaknade upp till ett grådassigt och blött väder, underbart! Cyklingen gick bra!

zodah

Aktiv medlem
Bytte till CX med skärmar och lampor. Rätt trög och seg cykel jmfrt min racer.
Cyklade in till mitt kontor för först gången sedan den 19 mars. Hämtade lite kläder som hängt på en galge sedan dess. De hängde kvar precis på samma plats som jag lämnade dem.
Sen lite intervaller hem.

Hammersmashed

Aktiv medlem
Skön cykling hem, noterade precis att jag lyckats pendla 629,6km i september. Sjukt mycket i min värld! Tidigare rekordet låg på 417,9km från april. Har ändrat rutt då det är för många som cyklar genom människobyn(Sthlm) nuförtiden.

Mange.

Aktiv medlem
Lyckades missa allt blött ovanifrån idag, valde lite andra vägar och tryckte på. Strava aproved vilket va kul när jag tyckte det gick långsamt och trögt

Black planet

Aktiv medlem
Lugnt på cykelbanorna idag in till en dimmig stad.Har Sthlm blivit nya Göteborg? Undrar hur man gör en nylagd cykelbana så guppig som den på st eriksgatan? Lathet misstänker jag.

staine

Aktiv medlem
Lugnt på cykelbanorna idag in till en dimmig stad.Har Sthlm blivit nya Göteborg? Undrar hur man gör en nylagd cykelbana så guppig som den på st eriksgatan? Lathet misstänker jag.
Är cb tillräckligt smal så kan inte maskinen platta till på rätt sätt, den får inte plats på bredden helt enkelt.
Så har jag fått förklarat den nya (nåja, nya för 8-10 år sedan) asdåliga cb vid Axelsberg (vid nybyggda husen vid rondellen/Hägerstensvägen)

Vegan

Aktiv medlem
Morgonens tur var... Frisk ☺
Klar luft och nästan ingen vind. Kan inte varit mer än 5-6 grader.

Första turen med nya Varia. Inte ens i närheten av att skita på mig när vissa bilar tycker 1m i marginal räcker när man passerar en cyklist i 80 knyck.
👍för radar!

staine

Aktiv medlem
Nu tänkte jag på St Eriksbron, den cb är väl mkt smal. Men St Eriksgatan är ju lång, kom jag på :)

Idoru

Aktiv medlem
Morgonens tur var... Frisk ☺
Klar luft och nästan ingen vind. Kan inte varit mer än 5-6 grader.

Första turen med nya Varia. Inte ens i närheten av att skita på mig när vissa bilar tycker 1m i marginal räcker när man passerar en cyklist i 80 knyck.
👍för radar!
Hm 🤔
Nu fick du mig att fundera. Varia, säger du?

Min Vy från ett stycke av morgonens pendling. Det är vägen till vänster som är GC-bana som tar slut (70-sträcka med max 10 cm vägren):
20200930_081244.jpg

d_anders

Aktiv medlem
Sur sträcka. Cykla antingen extremt långt ut där bilarna inte vill köra eller någon halvmeter innanför markeringen så att bilarna inte kan tränga sig förbi utan att ändra riktning. Oavsett vilket lär man bli trängd då och då tyvärr.

IM

Aktiv medlem
Ganska tidigt och ganska kyligt. Svårslagen start på dagen. Bor dock på tok för nära jobbet för att det skall bli någon cykling att tala om. Det är egentligen snarare fåfänga än behov som får mig att dra på mig cykelkläderna. Men det och att plocka få fram hojen är trots allt dagens höjdpunkt. ☺

Vegan

Aktiv medlem
Hm 🤔
Nu fick du mig att fundera. Varia, säger du?

Min Vy från ett stycke av morgonens pendling. Det är vägen till vänster som är GC-bana som tar slut (70-sträcka med max 10 cm vägren):
Visa bilaga 445339
Ja, den vägen ser inte kul ut att cykla på 🙁
Garmins radar (jag köpte RTL 515) är dyr men jag behövde ändå ny baklampa och med dagens allt tystare bilar har det hänt många gånger att jag inte varit beredd så jag tyckte det var värt pengarna.

basswood

Ny medlem
Som tur är ingen längre sträcka jag tvingas trängas med bilarna där, mellan Landvetter och Partille, finns inga alternativ som jag hittat utan rejäla omvägar.
Har länge tänkt mig en tur där men inte vågat på grund av trafikläget. Trångt, skymd sikt och mycket tung trafik. Gjorde en snabb googling och verkar finnas planer på att förbättra vägen, 2022 ska det vara färdigställt: https://kundo.se/org/partille-kommun/d/planeras-cykelvag-mellan-ojersjo-och-landvetter/

AndreasVH

Medlem
Har lite byggprojekt här på kontoret på Sveavägen, men denna gång är jag inte så inblandad själv. Förmodligen lika bra eftersom jag med ena örat hörde när någon av byggarna satt och berättade för de andra hur han svängt höger och klippt en cyklist på väg hit.
"Jag såg honom ju inte!"
"Nä, så är det ju alltid"
"Jo, precis"
osv, osv...

Vet inte exakt var det hände och jag gick därifrån för att slippa lyssna. Högersvängande hantverkarbilar är tammefan något av det värsta som finns...

IM

Aktiv medlem
Har lite byggprojekt här på kontoret på Sveavägen, men denna gång är jag inte så inblandad själv. Förmodligen lika bra eftersom jag med ena örat hörde när någon av byggarna satt och berättade för de andra hur han svängt höger och klippt en cyklist på väg hit.
"Jag såg honom ju inte!"
"Nä, så är det ju alltid"
"Jo, precis"
osv, osv...

Vet inte exakt var det hände och jag gick därifrån för att slippa lyssna. Högersvängande hantverkarbilar är tammefan något av det värsta som finns...
Inte bara hantverksbilar dock, vill jag understryka. Jag har slutat köra i den markerade cykelbanan i Hammarby Sjöstad just vid högersvängar. Jag går istället ut och lägger mig i höger körfält numera. Gamla, unga, mån och kvinnor, hantverkare och civilister - alla skär de kurvorna så frekvent att jag när jag har en dålig dag lever i villfarelsen (?) att de gör det med flit.

Little Stereo

Aktiv medlem
Är cb tillräckligt smal så kan inte maskinen platta till på rätt sätt, den får inte plats på bredden helt enkelt.
Så har jag fått förklarat den nya (nåja, nya för 8-10 år sedan) asdåliga cb vid Axelsberg (vid nybyggda husen vid rondellen/Hägerstensvägen)
Det finns massor med maskiner i olika bredder (jobbat i ett företag som bland annat gör sådana arbeten), blir cykelbanan ojämn beror det till 100% att varken maskinförare eller beställare bryr sig ett dugg om utfallet. Det går utan problem få till en yta likt ett salsgolv om viljan finns och lite yrkesstolthet.

Little Stereo

Aktiv medlem
Inte bara hantverksbilar dock, vill jag understryka. Jag har slutat köra i den markerade cykelbanan i Hammarby Sjöstad just vid högersvängar. Jag går istället ut och lägger mig i höger körfält numera. Gamla, unga, mån och kvinnor, hantverkare och civilister - alla skär de kurvorna så frekvent att jag när jag har en dålig dag lever i villfarelsen (?) att de gör det med flit.
Cykelbanan är ju helt bortnött vid de vanligaste svängarna och rondellerna i Sjöstan pga alla som genar med sina bilarna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer