Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fin morgon lite kyligt
20190923_091610.jpg

Radiac sa:
Mötte en blå buss (1´an) som tyckte att det var en bra idé att ta ut svängen på fel sida refugen (behövs inte)

Han kollade föredömligt i högerbackspegeln så att han inte skulle köra på något.

Synd bara att han glömde att kolla framåt, typ där jag kom, men....men...

Har du Buss-körkort?

Tomcaten sa:
Radiac sa:
Mötte en blå buss (1´an) som tyckte att det var en bra idé att ta ut svängen på fel sida refugen (behövs inte)

Han kollade föredömligt i högerbackspegeln så att han inte skulle köra på något.

Har du Buss-körkort?

Jag har kört buss fast jag brukade titta framåt

Fjärdebrunn sa:
För övrigt undrar jag om högerregeln upphör att gälla när man köper stor SUV.

Svar ja. Man uppgraderas till "störst går först"-nivån.

Vidare behöver man inte längre heller titta innan man gör vänstersvängar in över trottoarer med cykelvägar.

Brakstav sa:
Fjärdebrunn sa:
Vidare behöver man inte längre heller titta innan man gör vänstersvängar in över trottoarer med cykelvägar.
SUVar (och större BMW, Mercedes etc) utrustas inte längre med blinkers heller.

konstruktören sa:
Tomcaten sa:
Radiac sa:

Har du Buss-körkort?

Då gjorde du lite fel för man behöver titta mycket bakåt för att köra framåt i större fordon som buss och lastbil.

Stumpy sa:
Brakstav sa:
Fjärdebrunn sa:

Det har blivit som i Norrland här i Tjöckholm. Ja skäms inte längre för mina medtrafikanter utan jag räknar ut de hela tiden som pålitliga.
Trafik-kvaliteten är riktigt skit men det är inte heller något som cyklismen kommer undan utan de spär ofta på det fenomenet.

Första pendlingen efter ett halvårs föräldraledighet. Massor av medvind som kompenserades av extratung rygga med allt skit man hade tagit med sig hem. Premiär för nya Hund-hjulen med. Gött att vara tillbaka!

Får se hur gött det är hemåt med 8 m/s i medelvind och 14 i byarna rätt på näsan.

Tomcaten sa:
Radiac sa:

Har du Buss-körkort?

Det åker bussar där varje dag, flera gånger i timmen, och alla kör på rätt sida. Blåa bussarna går rätt ofta

Det var på Stora Essingen, korsningen Essingeringen/Badstrandsvägen

Jag har inte buss-kort, men har kört långtradare i Sthlm i 10 år, så viss känsla har jag...

Tomcaten sa:
konstruktören sa:
Tomcaten sa:
Radiac sa:

Har du Buss-körkort?

Då gjorde du lite fel för man behöver titta mycket bakåt för att köra framåt i större fordon som buss och lastbil.
Jag håller med konstruktören. Som gammal busschaufför skulle jag säga att man lär sig hur fordonet ser ut efter ett tag så att man kan kolla helt övervägande framåt.

Lämnade av barnen på skolan. I en liten backe ner efter ska jag rulla förbi en kvinna på höger sida, när hon plötsligt svänger ut framför mig. Jag bromsar och byter till hennes högra sida. Hon bromsar och svänger höger. Jag kör sakta, sakta in i hennes bakhjul och spd-välter av ett växelhandtag, som fastnar i hennes hjul på något sätt, och en framskärm.

Nu måste jag kolla om jag har någon jobbförsäkring som täcker cykelskador, för min allriskförsäkring har en självrisk på 1500.

Bilagor

• 20190924_084447.jpg
    20190924_084447.jpg
    163.9 KB · Besök: 106
Tomcaten sa:
Stumpy sa:
Brakstav sa:
Fjärdebrunn sa:

Det har blivit som i Norrland här i Tjöckholm. Ja skäms inte längre för mina medtrafikanter utan jag räknar ut de hela tiden som pålitliga.
Trafik-kvaliteten är riktigt skit men det är inte heller något som cyklismen kommer undan utan de spär ofta på det fenomenet.

Vet inte om allt är skit. Gillar inte den typen av svepande negativism. Finner det dock lite kymigt när, kvinnor och för all del män, vill ha SUV för att "känna sig trygg i trafiken". Är det för att kunna plöja fram genom horder av degenererade cyklister?

För övrigt släpade jag mig hem igår, för att vakna med tjock hals och tryck i öronen. Idag jobbar jag hemma. Det kan bli griniga inlägg.

Första mörkerpendlingen i år för mig i morse. Även premiär för minimalistpendling med fanny pack. Petade ner lunchlåda, steumpor, kallingar, t-shirt, pump, slang och verktyg i den här:

39DEC05F-27A0-44DD-80F7-0BBFCA7EEB63.jpeg

Mycketvillhamer sa:
Första mörkerpendlingen i år för mig i morse. Även premiär för minimalistpendling med fanny pack. Petade ner lunchlåda, steumpor, kallingar, t-shirt, pump, slang och verktyg i den här:

Snygg! Är det 2 eller 4 liters varianten? Var köpte du?

Har inte andelen som pendlar på CX och rejsers ökat i procent i år? Tycker fler motionsnissar kör med bockstyre och nu menar jag inte svettopendlarna som tränar till och från jobbet.

salle sa:
Mycketvillhamer sa:

Det är fyralitersvarianten:

https://www.safetrack.se/sv/Vattentat_Midjevaska_4_LTR_Pro-Light,_Svart?id=408204BK

köpte den samtidigt som jag slog till på ny pendlarväska:
https://www.safetrack.se/sv/Ryggsack_Vattentat_30L,_Hi-Vis_Gul?id=408030HVY

Visade sig att butiken låg ute på landet utanför Staffanstorp i Skåne, vilket är nära där jag bor så det var bara att sticka dit och plocka upp.

IngvarW sa:
Har inte andelen som pendlar på CX och rejsers ökat i procent i år? Tycker fler motionsnissar kör med bockstyre och nu menar jag inte svettopendlarna som tränar till och från jobbet.
Svettopendlarna ? . Jo jag kan hålla med dig om det.
Sträva hakade upp sig så min svettopendling har inte hänt så mycket ?

Finracer, lätt medvind, trevligt sällskap, inte för varmt inte för kallt – zenpendling. Helt okej, liksom.

Jättebra , sned mot motvind = lite extra träning och
två trasiga elcyklar som fick ledas uppför backar , bra grejer det där?!?
Mange

Mycketvillhamer sa:
salle sa:
Mycketvillhamer sa:

Det är fyralitersvarianten:

https://www.safetrack.se/sv/Vattentat_Midjevaska_4_LTR_Pro-Light,_Svart?id=408204BK

köpte den samtidigt som jag slog till på ny pendlarväska:
https://www.safetrack.se/sv/Ryggsack_Vattentat_30L,_Hi-Vis_Gul?id=408030HVY

Visade sig att butiken låg ute på landet utanför Staffanstorp i Skåne, vilket är nära där jag bor så det var bara att sticka dit och plocka upp.

Tack!

Passerad av fler rödljusåkare än vanligt på Götgatan ikväll så det fick bli till att ta vägen över stora Skanstullsbron för att köra ikapp och förbi samtliga både vanliga och batteridrivna cyklister (☺). Dessförinnan var det för en gångs skull någon som hakade på från trafiksignalerna vid Slussen upp över puckeln och ner på Gg via Mbp. Trevlig känsla att inte vara så ensam. :)

Perfekt pendling, kallt om fötterna bara. Tillhör svettopendlarna, åtminstone på hemvägen. 2 elcyklar kördes om och en bil som körde enligt vänsterregeln så jag använda mina skivbromsar. Men man bor i ett fint land och kan cykla till jobbet på en gul/svart racercykel, så vad har man att klaga på egentligen?

Lite fel i nacke axlar och lovade sjukgymnasten i går att pendla försiktigt..... efter att lugnt ha trampat upp min motlutsväg i början såg jag en vacker farbror som jag var tvungen att hälsa på... Och sedan var den lugna morgonen slut :) ett par PR vart det men ansträngningsastman slog till så fick anpassa farten lite. Ser även ok ut än så länge på Strava på några segment efteråt. Men det var mycket cyklister av olika valörer ute :) Pratade även med en herre som har en likadan Crescent som jag har mördat i saltpendlingen. halvkapslad skivbroms fram och knappväxlar som strular. men riktigt skön ram så det är lite synd

Tillbaka på Sthlm cykelvägar efter ha cyklat omkring i Köpenhamn. Folktomt är väl första kommentaren. Andra är u-land gällande cykel infra. Det gäller även mot Malmö. Annars var det crispigt på rejsern.

Black planet sa:
Tillbaka på Sthlm cykelvägar efter ha cyklat omkring i Köpenhamn. Folktomt är väl första kommentaren. Andra är u-land gällande cykel infra. Det gäller även mot Malmö. Annars var det crispigt på rejsern.

Bra där, man ska alltid vidga vyerna.
Cph, många cyklister men det är en jäkla ordning på dom och dom kan till och med höger och vänster.
:)

staine sa:
Black planet sa:

Bra där, man ska alltid vidga vyerna.
Cph, många cyklister men det är en jäkla ordning på dom och dom kan till och med höger och vänster.
:)

..och ger stopptecken. Något man sällan ser här.

De kan också komma på att visa det hemliga TdF tecknet! (varna bakomvarande för mötande)
Nej nu får det vara färdigfjäskat för danskarna tycker jag.
;p

Tillbaka
Topp