Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Om någon kommer rakt ut från skogen, så finns det oskyddade trafikanter på vägbanan. Tänk 90-skyltad landsväg istället. Det är ofta inte mer än några meter till skogen. Kommer en hund utspringande, så tar det max ett par sekunder innan den är på vägen. Alltså skall bilisterna hålla max 10 km/h för att hinna bromsa.

Stumpy sa:
Om någon kommer rakt ut från skogen, så finns det oskyddade trafikanter på vägbanan. Tänk 90-skyltad landsväg istället. Det är ofta inte mer än några meter till skogen. Kommer en hund utspringande, så tar det max ett par sekunder innan den är på vägen. Alltså skall bilisterna hålla max 10 km/h för att hinna bromsa.

Fast nu går det ju inte att ställa samma krav på folk i bil som på cyklister, hur skulle det se ut? Orimligt!

;)

Själv pendlade jag iförd tofflor (och andra kläder) från övervåningen till hemmakontoret på bottenvåningen. Typ 15 meter totalt.

Senast ändrad:
Peth sa:
Stumpy sa:
Fast nu går det ju inte att ställa samma krav på folk i bil som på cyklister, hur skulle det se ut? Orimligt!
Förlåt!

Skönt att trampa igen efter en vilohelg. Fick ner knäsvullnaden med Naproxen inför måndagen. Seg hemma men fick tillslut ordning på både mig och luddörat (hunden). Hon var som vanligt över rimlighet taggad på dagisresan. På med Strava och P1 morgon i ett öra och så rulla iväg i morgondiset. Triwis helt vild drog iväg som en galning skällandes genom området för att tala om för alla att här kommer hon. Ut i skogen flög hon runt bland snår och hällar runt mig. Inga möten i det lätta dugget idag. När hon stannar för att sörpla i en lagom grumlig lerpöl kan jag lugnt trampa vidare då jag vet att det snart kommer smattrande tassar bakifrån 7-8 m in i skogen. Efter 2,7 km med denna roliga dans angör vi dagis och jag lämnar av en jycke till kompisarna på ur-å-skur-dagiset. Resten var vanlig pendling med bra känsla i kroppen.

Fin morgon, smygpremiär på 200 meter cykelmotorväg förbi 4H i Huvudsta i fredags, öppet staket även idag. Men det hade varit trevligt med en lösning på omvägen runt utomhusbadet...

Jo tack, 9 av tio som fått på lyset (innan mörkrets) inbrott hade också lyckats peka det rakt upp i ansiktet på mötande. Hur svårt skall det vara? Det kan bli en lång vinter...

Nytt jobb = åka epedemiexpressen ett par dar innan en får tillgång till cykelrum + omklädningsrum. Har lite känningar kvar av förkylningen som kom förra veckan också så..

Kallt idag för er på cykel?

Rant over.

A32A86EC-9546-4221-A249-12BCA265254F.jpeg

Igår var det kallt! -7,6 på morgonen. Idag runt nollan men då kom det lite snö istället. Får nog lägga på dubbdäcken snart.

Gamla torra Vittoria Randonneur Hyper börjar kännas väl läskiga i lövhalkan, så jag bytte till Continental Topcontact Winter II.

170E741E-EE92-43EF-8C50-8E9CA2D5C39E.jpeg

Inväntar ett par Schwalbe Almotion, som jag tror kan vara bra bl a som höstdäck.

Jag fortsätter med min a Schwalbe Marathon Supreme till det blir dags för dubbat. Men lövhalkan är inte att leka med, är riktigt försiktig när jag rullar över lövmos.

least sa:
Kör hur 17 ni vill, men tänk på att när ni kör på hunden med bilen, så välter ni inte.

Spännande med en cyklisthatare i denna tråd!

Pendlar som vanligt cx med fildäck. Fler har faktiskt lampor, men många har lampor som är riktade ganska mycket uppåt.

Brukar möta ett jon med pannlampa, skidbrillor och damcykel även.

Mitt Marathon Supreme sjunger på sista versen har beställt ett Vittoria terreno zero som kommer få tjänstgöra som bakdäck. Dagens pendling gick fint, gäller att ta det lite vackert i kurvorna där det ligger löv.

NickPick sa:
least sa:
Kör hur 17 ni vill, men tänk på att när ni kör på hunden med bilen, så välter ni inte.

Pendlar som vanligt cx med fildäck. Fler har faktiskt lampor, men många har lampor som är riktade ganska mycket uppåt.

Cyklisthatare?

NickPick sa:
least sa:

Bara ett? Är inte det mer eller mindre standardutstyrsel där du kommer ifrån?

Någon på jobbet vet inte hur man spänner en quickrelease. Den var så hårt skruvad att bygeln inte gick att fälla upp.

C99A0EA2-B01B-4EE5-9EBE-854CC5F81A39.jpeg

Jag lättade på den några varv och fällde upp bygeln. QR bak var lika hårt skruvad men pekade spikrakt ner. Det var den jag såg först så den lättade jag lite med och klämde åt längs kedjestaget istället. Åverkan på annans egendom visserligen men kanske slipper hen ett tandläkarbesök.

Mathias sa:
Någon på jobbet vet inte hur man spänner en quickrelease. Den var så hårt skruvad att bygeln inte gick att fälla upp.

Jag lättade på den några varv och fällde upp bygeln. QR bak var lika hårt skruvad men pekade spikrakt ner. Det var den jag såg först så den lättade jag lite med och klämde åt längs kedjestaget istället. Åverkan på annans egendom visserligen men kanske slipper hen ett tandläkarbesök.

[Gilla]

Vilken morgon! Lite nya vägar, bitvis medvind och bitvis motvind men aldrig mycket vind, lagom varmt. Lite trafik (som vanligt vid 05:20), men ett par rådjur som lojt flyttade sig från vägen vid hundudden. Benen trampade på i egen takt. Blev några extra kilometer.

Härligt pendlarväder även om cykelbanan var liiite blockerad.

Bilagor

• cykelbana bomhus..JPG
    cykelbana bomhus..JPG
    161.3 KB · Besök: 89
Äntligen finväder! Äntligen känner jag mig nästan frisk också.
Dagens djur: En uggla, tiotalet rådjur och en katt.

Bilagor

• 035895D2-23B3-4E9C-9B0A-99D59CF4BE4C.jpeg
    035895D2-23B3-4E9C-9B0A-99D59CF4BE4C.jpeg
    196.2 KB · Besök: 64
Mathias sa:

Stort företag i Stadshagen? ser ut som ett cykelställ jag känner igen :)

Snabbaste vägen till jobbet. Trist val en så här fin morgon. I morgon tar jag förhoppningsvis längsta omvägen.
Ska man ta racern kanske...?

Mathias sa:

Haha, bra jobbat! Gjorde samma sak på sonens skola i förgår. Fixade qr på två barncyklar som satt helt galet. Vardagskarma kan man hoppas.

Jag skäms. Gick förbi parkerad cykel med tänt baklyse kvarglömt medan jag pratade i mobilen. Har tyvärr ingen simultankapacitet och kopplade därför inte att jag borde ha gerillasläckt.

Väntade ut min sambo. Pumpade däcken på hennes brommie. Sen blev brommie till pendeln. Cykla ihop med sambon är så mycket lyxtid. Sen att brommie inår samboavtalet är en fingervisning vilken cykeltokig sambo man har.

Vilken fantastisk pendlingmorgon!

Det härlig vädret uppvägde nesan med att cykla med junisränder på båda byxbenen efter lite 15 spel med familjens cyklar i garaget på morgonen.

Tillbaka
Topp