Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Håller med....fantastiskt njutningsfullt att hoja denna morgon! Droppade skoöverdragen ihop med knävärmarna på kidsens skola. Sen under färd avväpnade jag mig själv från cykelkeps, halssnoodie och handskar. Fan vad skönt. Slicksen kvar på åtminstone en månad till, tack.

Janek sa:
Allroad sa:
StVZO for the win! Tyvärr så säljer ju ingen av de stora svenska affärerna dessa lampor, när ska vi börja sätta press på dom?

Clas Ohlson säljer faktiskt en StVZO-klassad lampa, Sigma Lightster som jag tycker är rätt bra.

https://www.clasohlson.com/se/Cykelbelysning-LED-Sigma-Lightster/p/Pr315011000

Både jag och frun kör såna sedan några år tillbaka. Bra batteritid och ljusbild. Vattentät, nackdelen är väl att den är lite stor. Mkt nöjd iaf!

Strava-hetsade lite till jobbet idag och persade på mitt privata till-jobbet-segment trots att medvinden inte var direkt påtaglig. Är det månne höstformen som smyger sig på? Känns skönt eftersom segmentet genomförts ett par hundra gånger... Och skönt att komma iväg riktigt tidigt så man får vara själv både på cykelbanor och vägar!

Pryllan sa:
Mathias sa:
Någon på jobbet vet inte hur man spänner en quickrelease. Den var så hårt skruvad att bygeln inte gick att fälla upp.

Jag lättade på den några varv och fällde upp bygeln. QR bak var lika hårt skruvad men pekade spikrakt ner. Det var den jag såg först så den lättade jag lite med och klämde åt längs kedjestaget istället. Åverkan på annans egendom visserligen men kanske slipper hen ett tandläkarbesök.

Stort företag i Stadshagen? ser ut som ett cykelställ jag känner igen :)

Någon kilometer därifrån i Sundbyberg! :-)

Janek sa:
Allroad sa:
StVZO for the win! Tyvärr så säljer ju ingen av de stora svenska affärerna dessa lampor, när ska vi börja sätta press på dom?

Clas Ohlson säljer faktiskt en StVZO-klassad lampa, Sigma Lightster som jag tycker är rätt bra.

Lustigt att den finns fortfarande i konkurrens med alla megaschin tiotusenlumenlampor. Jag köpte min för 6-7 år sedan på classe. Lite tung med fyra LR6 -batterier men jag tror inte den bländar som nästan alla andra gör då den har en definierad ljusbild. Den har uttag för laddare men jag har ingen passande laddare så jag kör med alkaline batterier som räcker många turer innan den röda varningslampan tänds och ljuset börjar bli svagare.

Scottår sa:
Janek sa:
Allroad sa:

Lustigt att den finns fortfarande i konkurrens med alla megaschin tiotusenlumenlampor. Jag köpte min för 6-7 år sedan på classe. Lite tung med fyra LR6 -batterier men jag tror inte den bländar som nästan alla andra gör då den har en definierad ljusbild. Den har uttag för laddare men jag har ingen passande laddare så jag kör med alkaline batterier som räcker många turer innan den röda varningslampan tänds och ljuset börjar bli svagare.

Bra lampa. Kass fastsättning - jag har lyckats paja 2 st under min pendling. En gång är ingen gång, men när #2 gick sönder bestämde jag mig för att det nog får bli en annan lampa.

Fästet samt att de självbländar verkar vara mycket vanliga problem. Kasst att inte kunna fixa två så enkla problem.

Wohoo. Första cykelpendlingen på över två år. Blir ungefär 15 km enkel väg utan omvägar. Idag firade jag med att utöka med en vuÄlta.
Varmare än vad jag trodde så benvärmarna åkte av efter en kvart.

24 Oktober

24okt.jpg

Tog racern och efter lite fipplande med lampor så rullade jag iväg mot en lång omväg. Man ska pendla med racer, så är det bara. Fort gick det och härligt var det.
Nu sitter jag här med mosiga ben och mår bra.

Repris av igår. Brommie är en hit för trötta dagar. Thelins brödhämtade lastbil är alltid livsfarlig för oss cyklister. Baklyften i brösthöjd i cykelbanan. Idag så var det en p-vakt i närheten. Förklarar problemet. Hen bara jag tar tag i det direkt. Tror hen kör den mjuka metoden med prata. Få se imorgon.
Ikväll blir det brassmusik i en kyrka. Det kostar en öl för min sambo...

Sved till i benen i början, efter gårdagkvällens trainerintervaller. Dock släppte det efter några kilometer. Sedan bara mysigt. Upplyste en kvinna vid Slussen om att hon hade väldigt lite luft i bakdäcket.

När jag klev in i hissen i gatuplanet med cykeln för att åka ner till källaren kom en ytterligare person och skulle åka hiss. Jag sa att jag skulle ner i källaren först. Han sa -"Faan" och gick ur hissen för att ta den vanliga ingången. Intressant reaktion. Tidsbrist?

I vanlig ordning kom jag inte på något roligt att svara honom med...

Rullade hem vid 23 igår och på norr mälastrand sprang en räv utan stress mitt i vägen in mot stan. Finfin, ingen skabb.

Apropå banvall så har jag pendlat på just gammal sådan senaste veckorna. Trivsam cykling trots bristen på kurvor.

Bilagor

• A7D50613-6580-4A4F-91E9-C7873A36497B.jpeg
    A7D50613-6580-4A4F-91E9-C7873A36497B.jpeg
    196.2 KB · Besök: 81
Fint cykelväder. Hem hade jag så bråttom att jag inte hann känna efter. Men det var nog fint då också.
Ogillar tvärbanan i Sumpan som hindrar all annan trafik, både när man cyklar, går eller kör bil. Det finns ju bromsar på tåget så varför kan det inte stanna och släppa över trafiken ibland.

Varmt och blött. Tog racern igen. Det var en fröjd att susa fram och fort gick det.

Varning för rondellen vid Atlas copco/infarten till Bauhaus i Sickla där det varit vägbygge och omledning ett bra tag nu. Brukar nästa alltid ta vanliga vägen där och i morse fick jag bakhjulssläpp i rondellen. Ta det försiktigt.

Sickla.PNG

Blade runner väder på vägen in till jobbet idag.

Fick fixa temporär belysning med en ficklampa, cykelslang samt några buntband.
Hoppas på att posten lyckas få fram min lampa inom kort.

zodah sa:
Varning för rondellen vid Atlas copco/infarten till Bauhaus i Sickla där det varit vägbygge och omledning ett bra tag nu. Brukar nästa alltid ta vanliga vägen där och i morse fick jag bakhjulssläpp i rondellen. Ta det försiktigt.
Kör alltid enligt omledningen. Bara att ta det lugnt. Man tappar inte mer än några sekunder på det.

Asså. Känner för lite de-briefing här.
Sth-pendling: Cyklister verkar vara påtända eller håller de just på att spurta i mål på sin första VR? Allihop?
Cph-pendling: Bara jag som gör det ovanstående! ;)
Sth: Fint med massa breda nya cb men vad hjälper det när alla fotgängare brer ut sig, korsar över utan att vrida det minsta på skallen. Högersvängande bilar ska vi inte tala om. Sover de, allihop, verkligen?
Skrämmande kulturchock detta!

Ett jädra elände var det. Har ungefär en mil grus till tätorten, och mycket av det är genom rätt öppna landskap, genom åkerområden osv. Hade hård motvind nästan hela vägen så att pendlingen som brukar ta under halvtimmen tog 45 minuter. Kom sent.

Har tydligen varit en raid med cykelstölder i cykelrummet på jobbet. Garageport som kräver kort+kod, kod in till cykelrum och kameraövervakning utanför cykelrummet. Ändå har det senaste veckorna legat uppsågade lås och sett allmänt stökigt ut. Verkar pågå mest nattetid, men händer lite saker även dagtid.

Och jag som känt mig trygg med att ha hojen där nere... Men så länge det står ett par snordyra el-cyklar bredvid min finpendlare så kanske den får vara ifred.

Pendlingen i sig var rätt odramatisk. Det mest dramatiska var väl kastvindarna bakom Globen. Från att behöva stå upp och bryta för att komma framåt till att plötsligt få en knuff i ryggen.

Nu skönt med helg!

Dagens pendling var en aning blåsig. Motvind till jobbet men medvind hem. Bra rull i cykeln och allt annat också bra (växlar, kläder etc). Får se hur länge man orkar cykla nu. Har aldrig cyklat hela hösten/vintern men det vore häftigt att ha gjort det något år =). Trevlig helg på er !!

Allroad sa:
Var det internationella cykla mot rött-dagen idag? Sinnes så många som gav blanka fan i rödljus iaf kring slussen.

Brukar väl vara så att om en drar rödljuset så följer fler efter. På min pendlingsväg så tycker jag folk är generellt laglydiga.

Har synkat nerplockad drivlina med kurs i storstan den här veckan, så det har blivit pendeltåg. Det var ingen trevlig upplevelse. Nu är allt "up and running" tills nästa vecka, med ny bakväxel och ny kedja. Dessutom blir det här min första pendlingshöst och jag såg att det kan bli snö och minusgrader imorrn. Läge för dubbdäck? När byter ni?

Lite kylig innan jag fick upp värmen. En strimma gryningsljus fick jag också.

Frost på några broar och tunn is på en del vattenpölar. Dubbarna smattrade men kändes onödiga.

Tillbaka
Topp