Berk
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Lagom bra skönt idag. Inte alltför kallt samt torrt.
Ändå kanske årets hittills svåraste pendling. Provade nämligen att anti-svettpendla. Det är mycket svårare än man kan tro! Men mycket gott för välbefinnandet. När jag väl fått till mentaliteten att jag inte har bråttom, att det är okej att bli omkörd/kränkt (ja, även av elsparkar och elcyklar), så gick det riktigt bra. Alla saker som man annars kan bli lite störd av (iaf jag) som att fastna bakom långsammare cyklister, oväntade omledningar, grejer i vägen, var inte alls lika störande. Tod 66 minuter istället för 50 men det sparar man in på att slippa duscha.
Jag förstår inte alls varför många svenskorna har så stora problem med att blir omkört. Det verkar många inte kunna tar, både vid pendling och lvgcykling. Det går cyklingen mycket stressigt för mig, för att jag kör lite snabbare än de flesta. I Nederländerna är det mycket mindre problematiskt.
Jag har också problem med anti-svettpendla. Men inte för att jag har bråttom eller bli omkörd. Jag vill ofta köra (för) snabbt när gatorna är tomma, framförallt när det går uppför.