Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Kyligt ute, fick hem ett par vinterskor igår, men tror jag måste skicka tillbaka dem och få en storlek större. Så det fick bli sommarskor och kalla tår när jag kom fram. Men sol ändå.
Fick köra om en otrimmad elmoppe till höger på Skeppsbron. Han hade parkerat i vänsterfil och trots pling, gester och fritt framför tyckte han det var lämpligt att ligga kvar där.

Kränkte några hundra bilister på E4 som rullade långsamt i fyra parallella filer in mot stan. De var nog också störda av den härliga men bländande höstsolen. Fick lite bakhjulsläpp i ett skuggigt parti. Nu är det färdiguppskjutet - ikväll åker dubbsvålarna på! Dagens höjdpunkt var en 6(?)-åring på en grön Frog vid Sveaplan som gjorde perfekta handtecken och hade full koll på läget. Det finns hopp om framtiden!

En underbar höstmorgon! Turligt nog var man på alerten när en avfallsbil, utan att blinka, fick för sig att svänga höger in på cykelbanan för att göra en 180 graders vändning mitt på en rak väg. Slängde mig på bromsarna, knackade på passagerdörren och gjorde det internationella tecknet titta.

Nu får man ännu en chans att uppleva Happyride och livet som levande måltavla i storstadstrafiken.

Kanske är du som är elitpendlaren? :sneaky: Han var väl utrustad i mörkare tighta kläder vad jag minns och klart mera smärt/smalare än mig, sannolikt en cyklist som är snabb uppför.

Finns några seriöst snabba/starka, den saken är klar. I synnerhet när vissa exemplar ställer sig upp, stockarna till ben skymmer sikten, laddar 100%, snittar ca >40-45 km/h uppför och bara kränker hela jäkla Tranebergsbron inklusive alla fordon med start från målarbutiken Alvik ungefär, då känner jag mig liten, ungefär som när jag blir kränkt i Zwift. En vacker dag med snabbracern efter en stor Gunde Svan frukost när skägget växt sig längre kanske man kan bjuda upp till kamp. *LoL*
Inte "den" pendlaren (fel outfit) men gillar verkligen tranan in mot stan. Lagom motlut och så trycker man på och levererar ;-)

Inte "den" pendlaren (fel outfit) men gillar verkligen tranan in mot stan. Lagom motlut och så trycker man på och levererar ;-)

En riktig pendlare tar först Tranan och sedan Västerbron, ibland får jag intrycket att en hel del undviker Västerbron men det är ju synd. :sneaky: Visst är dock korsningen/ljusen på väg till Västerbron klart störande.

En riktig pendlare tar först Tranan och sedan Västerbron, ibland får jag intrycket att en hel del undviker Västerbron men det är ju synd. :sneaky: Visst är dock korsningen/ljusen på väg till Västerbron klart störande.
Jag har båda på min vanliga pendlingsväg men som den amatör man är får man välja om man ska pressa Tranan eller Västerbron... om jag jagar PB på båda dör jag på Skanstullsbron istället

En helt vanlig morgon.

7.45 - Ungarna påklädda, vi går ut i garaget. Jag parkerar de två minsta på flaket, spänner fast dem och sätter på hjälm. Slår på BT-högtalaren men den var slut på batteri - måste glömt slå av igår. Inga barnsånger idag, men det verkar gå bra ändå. Får tjata lite på äldste sonen att sätta på sig hjälmen, han har istället engagerat sig i sina cykellampor vars på/av-knapp testats intensivt. Kollar att låset till hans cykel är med - check.

7.54 - Iväg. Skolan ringer in om 12 minuter. Lagom mycket tid, vi hinner ta en liten omväg som är mindre backig och som barnen tycker är roligare (stor chans att se grävmaskiner och liknande, idag blev det en ångvält).

8.02 - Framme i skolan. Lika nöjd varje dag över att inte vara en av dem som står i kö med bilen till 50-tals-skolan där det inte finns plats för bilar. Inga parkeringar och en trång väg utanför. När någon dessutom bryter mot den inofficiella enkelriktningen blir det K.A.O.S. Låser fast äldste sonens cykel, han tar av sig hjälmen och ställer sig bakom styret på Bulliten som jag leder in på skolgården.

8.06 - Hinner fram till klassens samlingspunkt samtidigt som det ringer in. Hinner med sedvanlig high-five med större delen av klassen innan jag rullar vidare mot förskolan.

8.12 - Framme på förskolan. Sjuk backe upp men jag ska f-n inte ha nån elcykel. Lämna barnen går bra, alla glada, puss och kram och jag rullar ner för backen. Kan rulla över halva vägen hem, lite payback.

8.20 - Hemma efter att ha låst fast cykeln. Min fru häller upp kaffe och vi tar en snabb morgonfika samtidigt som arbetsdagen drar igång. Kommer på att jag glömde ladda högtalaren igen.

Totalt ca 5 km, en bra start på nästan varje dag.

Senast ändrad:
Annorlunda & seg. Pga anledning (utekväll igår = cykeln lämnad på jobbet) pendlade jag nämligen in via Voi idag. Saknade hojen efter 10 sek på sparkcykeln då jag märkte att den bara gjorde 20 knyck eller något, inte ens uppför kändes den rask.

Minimalt med sömn med en 6 veckors bebis hemma, resulterade i att ja tog tuben imorse. Ångrade mig direkt kan ja ju säga. Sen ska ja hem också..

Jobbar hemma för att ta emot en "isoleringsgubbe". Han ringer en timme innan och skjuter det till måndag. Samma sak förra gången jag väntade på dem. De får en chans till, sedan har de diskvalificerat sig från att göra några jobb hos mig iallafall.
Bonusen var att jag hann komma ut och lufta crossarna under lunchen och kolla vad som behöver justeras inför lördagens SM.

Mina pendlarhoods detta! Blev omcyklad av en hopfällbar cykel (hann inte se om det var en Brommie) i Bergshamra vid 7-tiden i morse. Det var månne inte du?
haha, det stämmer med tiden och platsen, men minns inte direkt att jag passerade någon:)

hojta gärna om vi råkas igen. har oftast den gula, men snart blir det dags för den svarta med grövre däck..

haha, det stämmer med tiden och platsen, men minns inte direkt att jag passerade någon:)

hojta gärna om vi råkas igen. har oftast den gula, men snart blir det dags för den svarta med grövre däck..
Jag sprang till jobbet. Vikcykeln jag såg var efter busshållplatsen, på körbanan. Tror den sneddade över vägen.
F7FBF3F0-F03A-4961-9248-BAC67B543F4B.jpeg

aha. vad hurtigt!

brukar snedda ut på bilvägen barks väg där, när jag åker österut i riktning if-huset, det blir annars lätt hänt krångliga möten på den smala cykelbanan och ett intilliggande övergångsställe

Jobbar hemma för att ta emot en "isoleringsgubbe". Han ringer en timme innan och skjuter det till måndag. Samma sak förra gången jag väntade på dem. De får en chans till, sedan har de diskvalificerat sig från att göra några jobb hos mig iallafall.
Bonusen var att jag hann komma ut och lufta crossarna under lunchen och kolla vad som behöver justeras inför lördagens SM.
Blir alltid lika ledsen när jag hör om såna hantverkare jag försöker jobba åt andra hållet själv , fick Mail från en kund igår att vi var välkomna Tors fredag eller måndag , vi väntade när hen kom kl 7.30 varpå vi omedelbums blev bjudna på kaffe å macka, självklart ja tack men vi jobbar lite först, blev en god niofika, nöjd kund nöjd hantverkare ?

Motvind och började regna mer och mer under hemfärden. Mötte två ungdomar utan lysen i bredd längs med Årstafältet. Ropade "håll höger" till den som låg på kollisionskurs med mig och som jag först inte alls såg, fick ett "håll käften" tillbaka :rolleyes:.
Rakt över torget till förlängningen på folkungagatan , högersvängande där har rätt lång grönintervall ut på Götgatan sen grön våg fram till Ringvägen.
Mange
Har kört den här vägen en 4 gånger eller så nu. Första gången kom det alldeles för mycket bilar upp ur tunneln för att det skulle kännas bekvämt att hoppa ut i vägen. Resten av gångerna har det varit lungt. Men upplever att jag tajmar grön våg längs Götgatan sämre den här vägen. Eller är jag bara inte snabb nog....

Dagen var helt ok, till en början men avslutade med en grå färgskala i 39 nyanser och väldigt fuktig.
Igår var det oväntat vackert, nästan lite för bra för att vara troligt, men så var det.
Än fungerar sommarskor med skoskydd mot fukt och vindar. Korta bibs med tjockare benvärmare stannar i garderoben, men tunnare långa bibs är nästan för mycket. Fryser dock lätt om händerna och lite tjockare vantar är obligatoriskt...
IMG_20211118_153026_521.jpg

Bilagor

• IMG_20211118_163008.jpg
    IMG_20211118_163008.jpg
    468.1 KB · Besök: 40
Lite kallt i morse, men ändock torrt och skönt, samt lite solglimtar.
Jag kör sommarskor än. Men med knästrumpor modell lite tjockare och ett par tunna cykelstrumpor över. Har lite extraplats i MTB-skorna jag har till pendlaren så funkar bra.

I morgon lutar det åt vårvärme i Stockholm, på hemturen.

väder.jpg

Tillbaka
Topp