Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Härligt väder

Bilagor

• 51FF9A07-620F-493A-8143-EEB2D0FC87F9.jpeg
    51FF9A07-620F-493A-8143-EEB2D0FC87F9.jpeg
    483.4 KB · Besök: 93
Började knasigt, men sen sänkte trycket i bakdäcket till typ 1 bar och körde cx-taktiken*, tog 40min ist för sedvanliga 15 till jobbet.

(*) köra med ena foten och använda den andra som balansreglage + använda cykeln som balansstöd när man springer i slasketVisa bilaga 594691

Jag ser att du har en snörensare på bakdäcket. Den ser ut att funka bra!

Började knasigt, men sen sänkte trycket i bakdäcket till typ 1 bar och körde cx-taktiken*, tog 40min ist för sedvanliga 15 till jobbet.

(*) köra med ena foten och använda den andra som balansreglage + använda cykeln som balansstöd när man springer i slasketVisa bilaga 594691
Så det är du som har den där Nishikin. Den är inte alls tokig, tycker jag. =)

Såna här dagar orkar jag inte hålla på och krångla. Hoppade på T-banan. Fick sittplats.
Nu snöar det igen... så inte säkert att det är vettigt snöröjt i morgon heller.
Men siktar på cykling i morgon ändå. vi får se

Just ja, dubbdäck på. Fram och bak.
Just ja #2, rotade fram vinterskorna också, samt vintertightsen

Oplogat blötsnö halva pendlingstreckan imorse. Hjulen låstes av all snö vid flera tillfällen så fick hoppa av och pilla bort snöbromsarna. Bilvägarna var bättre plogade så man fick köra på de för det mesta.

På vägen såg jag en buss som klappat igen, en bil som kört fast och ett gigantiskt snöflak som trillade en meter från mig vid St Eriksplan.

Härligt med omväxling! Hoppas bara man kommer hem helskinnad

Då alla fått rådet att jobba hemifrån och inte ta bilen så växte hornen ut i pannan på mig. Jag tog bilen helt enkelt, 4 km. Knappt nån trafik, Gick hur bra som helst (blir jag utslängd från happy nu?)
Samma här. Körde fast 1 meter utanför tomtgräns. ? Men när väl det var löst avverkades Älvsjö - Kista på nära sommarhelgstid. ? Planerar dock att fixa dubbdäcken på hojen ikväll och inviga säsongens vinterpendling imorrn.

Fick riktigt djupa hjul påvägen till jobbet idag men några aerogains vettetusan :ROFLMAO:

Visa bilaga 594672
Det är bromsskivan som sabbar all aero med ett slags pumpande luftflöde då luft dras in och sedan trycks ut. Sen ser du ut att ha för stort avstånd mellan hjul och ram. Och headtube verkar inte vara droppformat, runt framtill och spetsigt bakpå. Många problem. Snön har nog ingen mätbar effekt i sammanhanget! :-)

Inte pendling, bara en tur från Kärrtorp till Stockholm boulder i Slakthusområdet.
Försökte mig på att cykla nytorpsgärde: fel val.
Sofielundsvägen hade iallafall plogad blandtrafikväg och trottoar, cykelbanan användes som snöupplag.
Totalt sett push-bike ca halva sträckan dit, men lyckades hålla mig på cykeln större delen av vägen hem tack vara mer nerför istället för uppför samt att jag undvek nytorpsgärde på den vägen...

Bilagor

• IMG_20221121_104538.jpg
    IMG_20221121_104538.jpg
    526.6 KB · Besök: 62
Egentligen kan man inte klaga på plogningen utan mer att kommunen missat farligt ruttna träd…..
Jorå, det var välplogat fram till det fallna trädet nästan framme vid Huddingevägen, sen var resten av pendlingen oplogad, även på cykelbanan som normalt är soppsaltad. så det var högt och lågt. Blir spännande hem då det kommit 1-2dm snö till...

Var helt inställd på att den feministiska snöröjningen skulle segra och gav mig iväg med stor tillförsikt. kl 8.00 Dock verkar maktskiftet efter valet ha ändrat snödoktrinen. GC-bana mellan Älta och Hammarby sjöstad var helt oplogad. Och även södermalm verkar ha fått nya instruktioner för där halkade folk runt i lågskorna på en 20cm bred slask-kaka på trottoarerna. Det blev därför till att åka på bilvägen 95% av vägen. Dock var det knappt några bilar heller, men jag fick stanna vid busshållplatserna och släppa förbi några tappra bilförare på 70-sträckan efter Hellasgården. Tänkte att när jag skulle hem vid 14.00 så skulle de hunnit ut med fem-traktorn, men nope, det blev bil-filen hem med.

Till er som cyklat i Sthlm idag. Funderar på att ta cykeln imorgon men osäker på däck. Sitter ett par Gravelking SK i 42 på där men har ett par 35:or med dubb hängandes i garaget. Är jag korkad om jag kör på GK? Har inte riktigt tid att skifta ikväll. Kör från västerort in till stan.

Ekerö fint plogat imorse till färjan. Avsläppet i Slagsta var som en landstigning i kaos. Vägen via Masmo till Flemingsberg för det mesta helt oplogade. Även på hemvägen . Väldigt förvånad. Nån som vet hur plogningen brukar vara längs glömstavägens gc bana på vintrarna ? Mellan Masmo o Flemingsberg.
IMG_20221121_154403.jpg

Fick ta bilvägen på glömstavägen för att komma hem. Är inte helt optimistisk inför imorgon

Till er som cyklat i Sthlm idag. Funderar på att ta cykeln imorgon men osäker på däck. Sitter ett par Gravelking SK i 42 på där men har ett par 35:or med dubb hängandes i garaget. Är jag korkad om jag kör på GK? Har inte riktigt tid att skifta ikväll. Kör från västerort in till stan.
Under dagen har ju temperaturen jojjo:at upp och ner från nollan. Vid modd och slask hjälper inte dubben särskilt men blir slasken till is ligger du illa till med dina GK skulle jag säga.

Tillbaka
Topp