Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Igår dock. Ca 10 procent högre np i snön… den var blöt.

Bilagor

• D64BC087-DC00-4A59-96D0-59A2CD8B4D57.jpeg
    D64BC087-DC00-4A59-96D0-59A2CD8B4D57.jpeg
    793.8 KB · Besök: 55
Jag måste ha varit hungrig på hemvägen för jag blev otroligt sugen på indiskt när jag stod och väntade på grönt vid korsningen Roslagsgatan/Odengatan, där det alltid luktar curry från krogen tvärs över gatan. I vanliga fall tycker jag lukten är så stark att den nästan är kväljande.

Väl hemma hämtade jag ut mina nybeställda vinterbyxor. Trodde jag hade beställt ett par utan padding (för att kunna ha ett par korta bibs under), men de var med padding.De får duga ändå. Trevlig Helg!

Tillbaka på cykeln efter några dagar i bilen, helt händelselöst, fortfarande isigt där det inte har gjorts någon åt snön/isen sen det snöade senast, dom inväntar väl plusgraderna,,, annars mest barmark.

Fick testa nya Advent X-växlarna på morgonens pendling. Riktigt sköna växlar. Och riktigt skönt med ny drivlina. Ingen vind att tala om, så flög nästan fram idag. Och hyfsat torrt på cykelbanorna. Extra lyrisk efter en vecka med kommunal pendling också.

Tillbaka på sadeln efter 3 dagars vila. YR lovade -1 vid start (känns som -5) samt +8 vid hemfärd senare idag. Hur klär man sig bäst för det?

Ljust hela vägen, definitivt ett stort plus. Nån sa att det är sportlov och därför tomt på vägarna. Totala motsatsen för mig. Pendlat ensam hela vintern men just idag så fick man sällskap av flera andra. En av dem såklart av en sk. "jobbig karaktär" ?, dvs den typen som ökar farten för att inte bli omkörd när han/hon noterar att någon kommer ikapp. Vilovecka för mig så just idag var det ändå rätt schysst att ligga på rulle och frihjula in till stan. Rätt tomt inne i stan så blev åtminstone 9 rödljus där mina bromsar inte verkade fungera...

En av dem såklart av en sk. "jobbig karaktär" ?, dvs den typen som ökar farten för att inte bli omkörd när han/hon noterar att någon kommer ikapp

Jag kanske hör dåligt så jag ökar först efter att blivit omkörd men då får personen som kört om mig skylla sig själv kan jag tycka (han körde ju om mig!?). ? ? Dock lättare sagt än gjort, många snabba elfordon samt en del starka jäklar som trycker järnet uppför åt maxpuls hållet (typ "intervallträning"), då har jag fullt upp med att enbart försöka hänga på, omkörning är bara att fetglömma innan det blir nerför (då personen som dragit ganska ofta är trött... :sneaky: ). Dock håller jag självklart en del marginal till hjulet framför, det är ju trots allt jobbpendling vi pysslar med (tror jag...)

Senast ändrad:
Jag kanske hör dåligt så jag ökar först efter att blivit omkörd men då får personen som kört om mig skylla sig själv kan jag tycka (han körde ju om mig!?). ? ? Dock lättare sagt än gjort, många snabba elfordon samt en del starka jäklar som trycker järnet uppför åt maxpuls hållet (typ "intervallträning"), då har jag fullt upp med att enbart försöka hänga på, omkörning är bara att fetglömma innan det blir nerför (då personen som dragit ganska ofta är trött... :sneaky: ). Dock håller jag självklart en del marginal till hjulet framför, det är ju trots allt jobbpendling vi pysslar med (tror jag...)
Har verkligen inget emot om någon lägger sig på rulle bakom mig. Be my guest.
Men dessa lättkränkta som vägrar bli omkörda är ju bara så söta. ?

Så här års vill jag inte ligga bakom någon alls. Dels för att så få kör med kompislapp = smutsig, och dels för att jag kör dubbfritt och vill kunna se var jag kör. Av samma anledningar är jag nog en av dom som då drar på lite extra när jag får svans för att unvika att personen ska erbjuda sig att dra an stund.

Blev omcyklad vid botten av Hisingsbron. Snubben trodde nog att jag skulle sakta ner när backen började. Han hade spurtat lite extra för att ta sig förbi och behövde växla ner ett steg ganska omgående. Jag höll mystempo. Brukar unna mig det när jag jobbat över lite och inte har någon tid att passa. Att cykla om och inte kunna dra ifrån är skämmigt. Det tycker alla. Även snubben som just cyklat om mig. Jag såg min chans att ge honom ett rejält pulspåslag. Snubben började trampa. La mig i position snett bakom. Du cyklade om och nu ligger du i vägen för mig -positionen. Ville inte suga hjul. Malde på i samma tempo som tidigare, Mystempo. Hela vägen upp. Han fick slita rätt hårt.
Det är nyttigt med puls.

Blev omcyklad vid botten av Hisingsbron. Snubben trodde nog att jag skulle sakta ner när backen började. Han hade spurtat lite extra för att ta sig förbi och behövde växla ner ett steg ganska omgående. Jag höll mystempo. Brukar unna mig det när jag jobbat över lite och inte har någon tid att passa. Att cykla om och inte kunna dra ifrån är skämmigt. Det tycker alla. Även snubben som just cyklat om mig. Jag såg min chans att ge honom ett rejält pulspåslag. Snubben började trampa. La mig i position snett bakom. Du cyklade om och nu ligger du i vägen för mig -positionen. Ville inte suga hjul. Malde på i samma tempo som tidigare, Mystempo. Hela vägen upp. Han fick slita rätt hårt.
Det är nyttigt med puls.

Kungligt!
Dagens pendling väldigt händelsefattig. Tvättade cykeln igår så alltid nåt. Lite styv i nacken nu i några dagar vilken drar ner på Zen. Skönt med sol.

Enda irritationsmomentet idag är ett återkommande som jag vant mig vid. Fyra håll som cyklar kommer ifrån, från tre av dem i full karriä då det är nedförsbackar. En bra dag signalerar hälften, en normal dag så ser jag bara två cyklar åka in i varandra. Hur svårt är det att räcka upp armen? Om man är för lat - köp baklykta med blinkers eller något...

1677658112955.png

1677658118632.png

Helt ok men blev klart besegrad uppför Tranebergsbron av en urstark single speedare (ej bockstyre), noll chans, pallade ej ens att försöka "en nära döden maxpuls motattack", nerför är det dock inte många som plockar mig, tjänar nog lite nerför både på min egen vikt, ryggsäcken och cykelns vikt... :sneaky: Hög tid nu att lägga om mina däck (självklart TL slicks) på mitt andra lättare hjulpar, hoppas på sommardäcks premiär nästa vecka, en hel del rackare har säkert redan smygskiftat. ?

För övrigt så är det behagligt med mindre trafik nu under sportlovet.

Senast ändrad:
Gick up 05:50 och kom till jobbet 09:10, varav 45min pendling. Hur gick det till?
Nya beggade hjul från K&S monterade, enkel kvalitet med enkel navdynamo. Men dom rullade helt ok in till jobbet. Litade inte helt på kedjan jag återinstallerade så en ny plus kedjeverktyg fick åka med i fall att, men den höll för morgonens SS bryt.

Skämdes för en annan cyklists framfart, på gångbana förbi bostads- och skol-område. Två småbröder som gick i godan ro och kickade boll mellan sig, innan dagens skolmobbing väntade. Så kommer slapptasken med dålig tids-planering, stressad på sin cykel och vrålar "Det här är ingen jävla lekplats!"..
Nä, det är ingen velodrom heller. Det är en gångbana med rullatormänniskor, intill skola och lekytor. Kliv upp i tid, så hinner även du ta rätt väg?

Skämdes för en annan cyklists framfart, på gångbana förbi bostads- och skol-område. Två småbröder som gick i godan ro och kickade boll mellan sig, innan dagens skolmobbing väntade. Så kommer slapptasken med dålig tids-planering, stressad på sin cykel och vrålar "Det här är ingen jävla lekplats!"..
Nä, det är ingen velodrom heller. Det är en gångbana med rullatormänniskor, intill skola och lekytor. Kliv upp i tid, så hinner även du ta rätt väg?
Hann du säga ifrån?

Helt ok men blev klart besegrad uppför Tranebergsbron av en urstark single speedare (ej bockstyre), noll chans, pallade ej ens att försöka "en nära döden maxpuls motattack", nerför är det dock inte många som plockar mig, tjänar nog lite nerför både på min egen vikt, ryggsäcken och cykelns vikt... :sneaky: Hög tid nu att lägga om mina däck (självklart TL slicks) på mitt andra lättare hjulpar, hoppas på sommardäcks premiär nästa vecka, en hel del rackare har säkert redan smygskiftat. ?

För övrigt så är det behagligt med mindre trafik nu under sportlovet.
nja säger vädret i Hässelby

1677682317233.png

Tillbaka
Topp