Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Ja, skönt med TL slicks på igen, verkligen Zen men man får väl ta reservhojen om vädret är lynnigt någon dag.

Fråga av ren nyfikenhet: Hur resonerar ni happyiter som inte kör med slicks under vår/sommar/höst för er pendlarhoj? (Frågan gäller åtminstone de av er som har asfaltsväg...)
Då jag pendlar på Min Cykel (singular) så blir det de däck som behövs för övrig cykling. Det är främst snällt grus och asfalt så det är Gravel King SS som gäller.

Har iofs en annan cykel men den är inte riktigt lämplig.

Senast ändrad:
Punka vid slussen, fick snällt gå resten av vägen till jobbet då väskan var tömd på reservdelar/verktyg från helgen.

Visade sig att det även är hål i däcket och inte bara slangen. Någon som känner sig vid hur dumt det är att kränga i ny slang och cykla vidare eller ska jag försöka limma från insidan av däcket? (Väldigt litet hål och man ser inte slangen igenom, ser ut som jag rullat över glas?)

Ingen pendling indag då jag fick kurera på soffan istället. Här börjar dock gruset sopas upp idag och tankarna vaknar på att plocka av dubbdäcken. Eftersom jag fick min pendlare stulen i oktober och köpte en billig landsvägscykel som ny pendlare har jag dock dålig koll på vad jag ska ha för däck. Vill ha något som är framförallt punkteringsskyddat men även gärna lite snabbt. Tänkte att det kanske är rätt att fråga i denna grupp, men ber om ursäkt om det hamnar fel.

Så, vad kör ni med för däck och vad skulle ni rekommendera? Max 30 mm skulle jag tro.

Kom hel i går från fjällen med väl trötta ben, la på sommarhjulen/däcken så det skulle vara lite gosigare att cykla.
Det var väl lite svampigt i början så fick bli ett "stop n pump" moment på vägen sedan vart det lite bättre.
Men oj oj va sega benen var. Tydligen måste jag cykla hem också. elak värld vi bor i

Ingen pendling indag då jag fick kurera på soffan istället. Här börjar dock gruset sopas upp idag och tankarna vaknar på att plocka av dubbdäcken. Eftersom jag fick min pendlare stulen i oktober och köpte en billig landsvägscykel som ny pendlare har jag dock dålig koll på vad jag ska ha för däck. Vill ha något som är framförallt punkteringsskyddat men även gärna lite snabbt. Tänkte att det kanske är rätt att fråga i denna grupp, men ber om ursäkt om det hamnar fel.

Så, vad kör ni med för däck och vad skulle ni rekommendera? Max 30 mm skulle jag tro.
Jag har ingen ocean av erfarenhet men jag pendlade ett tag på 32 mm Continental GP5000 utan problem, 17 km enkel väg i Stockholm. Contintental själva verkar tycka att de har bra punkteringsskydd i alla fall.

Kanske dessa är bra också? https://happyride.se/forum/threads/nytt-conti-gp5000-slangloest-foer-aretrunt-bruk.3696163/

Jag har ingen ocean av erfarenhet men jag pendlade ett tag på 32 mm Continental GP5000 utan problem, 17 km enkel väg i Stockholm. Contintental själva verkar tycka att de har bra punkteringsskydd i alla fall.

Kanske dessa är bra också? https://happyride.se/forum/threads/nytt-conti-gp5000-slangloest-foer-aretrunt-bruk.3696163/
Har ju hört mycket gott om dem men tänkte snarare att de kanske är värda att satsa på till min racer och inte till pendlaren? Har läst om Conti Gatorskins och Four Seasons men åtminstone Gatorskins verkar inte vara något att ha när det blir blött.
Inget slår schwalbe marathon för pendling
Hur är rullmmotståndet i dem? Är det bara för punkteringsskyddet som de är överlägsna eller är de bra i andra avseenden också?

Punka vid slussen, fick snällt gå resten av vägen till jobbet då väskan var tömd på reservdelar/verktyg från helgen.

Visade sig att det även är hål i däcket och inte bara slangen. Någon som känner sig vid hur dumt det är att kränga i ny slang och cykla vidare eller ska jag försöka limma från insidan av däcket? (Väldigt litet hål och man ser inte slangen igenom, ser ut som jag rullat över glas?)
Limma en bit av en plasttub eller liknande där. Tandkräm är billigast.

Silvertejp eller en lagringslapp på insidan.

Klenhet, du har ju åkt skidor som en galning? ?
Iofs bara nr 10 i Vemdalen i lördags. Missade några åk då jag hade grillansvaret. Avslutade dock på topp med 6 st 10 min rundor med Grizzlyn upp och full spätta ned ? snittfart runt 54 km/h utför skulle jag tro. Skönt att jag sl8g kompisens grabb ???‍♂️

Bilagor

• Screenshot_20230318-162455_SkiStar.jpg
    Screenshot_20230318-162455_SkiStar.jpg
    114.4 KB · Besök: 27
Dubbdäck, trampa luft vid växlingar (och ber en bön att nästa växel går i någon gång), gnisslande skivbromsar, superhög styrstam, skramlande skärm och bara allmänt trögtrampat. Nu längtar jag till min sommar-zen-pendlare. Tyvärr behöver jag bygga ihop den först. Får väl skapa en byggtråd för ändamålet så man känner lite press att göra klart den.

Mina måndagsmisärpendlingar bara fortsätter. Bakväxeln vart lös, spände fast. Nu fick jag inte i lägsta växeln då bakväxeln tog i kuggen. Justerar b-skruven. Går två varv sen sitter den fast. Provar igen, hatten av. Fään. Cyklar hem, nu endast med 4 fungerande växlar. Väl hemma visar det sig att brickan mellan ramen och bakväxeln, den som b-skruven trycker mot (sram rival) hade flyttat på sig. Efter 2h försök att få bort den nu halvkrokiga b-skruven ger jag upp. Får bli morgonpendlig med 4 fungerande växlar. Förhoppningsvis har LBS en bakväxel på lagret. Dyrt sa räven om cykling.

Blev motvind hem igår, men slapp regnet....idag ingen cykling....

Kanske dags att ta bort dubbdäcken, men dom spår ju minusgrader på nätterna nästa vecka, men dom har ju haft fel förr...
Jag räknar med att få byta fram och tillbaka ett par ggr......tycker det är rätt behaglig övning så man blir lite kvickare vid punkteringar.

Senast ändrad:
Dagens pendling fin och frostig morgon utan incident tills jag kommer ikapp en kvinna gående på rätt sida av cykelbanan, "bra där", möter nästan samtidigt en kvinna på cykel då plötsligt kvinna gående på "rätt sida" byter till "fel sida" precis när jag ska passera, den mötande kvinnan på cykel hinner ropa något men fotgängaren har lurar och pratar i telefon så ingen reaktion, snuddar hennes axel men lyckas undvika crash, orkar inte ens bli arg bara lite mer vaken.

Hur svårt kan det vara att gå på rätt sida, även om det har blivet liite bättre så upplever jag att typ 30-40% går på fel sida.

den där 'reformen' har skapat mycket mer problem än den löser. folk går som yra höns.

för att få den fungera skulle påbud utgå att fotgängare i alla lägen går till vänster. även på trottoarer och gågator. det kommer inte att hända.

jaha ja, går vi på en trottoar eller är det möjligen en cykelbana det här??‍???‍??

Billiga
Dagens pendling fin och frostig morgon utan incident tills jag kommer ikapp en kvinna gående på rätt sida av cykelbanan, "bra där", möter nästan samtidigt en kvinna på cykel då plötsligt kvinna gående på "rätt sida" byter till "fel sida" precis när jag ska passera, den mötande kvinnan på cykel hinner ropa något men fotgängaren har lurar och pratar i telefon så ingen reaktion, snuddar hennes axel men lyckas undvika crash, orkar inte ens bli arg bara lite mer vaken.

Hur svårt kan det vara att gå på rätt sida, även om det har blivet liite bättre så upplever jag att typ 30-40% går på fel sida.
Jag upplever att många fotgängare går över till fel sida när jag möter dem och redan svängt för att väja dem. De verkar tro att de har väjningsplikt för cyklar.. INGEN har väl väjningsplikt för cyklar ffs :D

De kanske är hänsynsfulla bilförare fångade i fotgängares kroppar?

Ja, ett gammalt Conti Sport Contact Winter. Inget att ta KOM med men vikbart, slitstarkt och förutsägbart fäste. Inte omkull än, fyra vintrar.
Jag har varit högst skeptisk till enbart dubb fram men kanske vågar prova nästa vinter, återstår att se... ?

Jobbigt med kedjan men du är väl för stark, är det inte ekrar så är det vevlager eller kedjan. ?

Senast ändrad:
Nu är all is bortsmält även från den sämst snöröjda sträckan på hela pendlingsvägen - min egen uppfart.

Plötsligt ligger jag i den undre halvan av fältet i dagsnotering på nästan varenda stravasegment. Jag hoppas verkligen det beror på att många bytt till sommardäck! Annars vet jag inte vad som hänt med min form?

Tyckte nog mina feta dubb kändes rätt ok efter att ha pumpat upp dem rejält. Dom får stanna på tills det är stabila plusgrader dygnet runt. Väldigt behagligt idag.

Tillbaka
Topp