Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Dagens skämskudde till unga kvinnan som körde mot rött. Klippte framhjulen på barnvagnen som gick på grönt. Utan hjälm med mobilen i handen. Hoppas asfalten smakade. Barnet klarade sig utan skador. Plats: korsningen sundbyvägen spångavägen. Totalt livsfarlig ställe, sett 3 ambulanser där sista halvåret

Racerpendlingspremiär när den vanliga pendlaren väntar på ny kedja. Startade dessutom vid nio och missade rusningen så det gick att stå på lite genom stan. Men kände mig lite dålig när jag ett par minuter efter avfärd insåg att jag plockade av ringklockan nån gång i vintras. Hur ska jag nu plinga på alla som vill köra om utan att se sig om över axeln?

haha, säkert samma senilo som jag mötte på Västerbrons cykelbana i vintras.

Ska nog sätta GoPron på pendlarhojen. Det är liksom FÖR många knasbollar på vägarna nu för att man inte ska vilja dokumentera diverse galenskaper. Kan man förresten lägga ut kortsnuttar här eller måste det länkas till typ youtube eller liknande, (vilket man ju inte riktigt orkar pyssla med?) Jag gapar aldrig på småbarn hur dom än hojar eller tar sig fram. Inte på gamlingar heller. Fast inom loppet av tre dagar har jag brutit mot bägge dessa för mig grundläggande regler. Ångrar det ej. På hemväg i måndags hojandes höger sida kort efter Södertäljevägen södergående just där det svängs upp mot Hägerstensvägen: smal cykelbana/betongsuggor och en bil har lyckats hamna här och rullar mot Aspudden. Mitt på inhägnad cykelbana, alltså. Skojar inte. Gående personer som bilen möter slår ut med armarna i nån såndär what-the-fuck gest. Bilen fortsätter rulla på. Jag tar mig förbi när jag ser det är safe och ger biltaket några rejäla högersmockor. Ganska imponerande smällar i bilplåten får jag nog säga. Över förväntan iaf. Måste låtit fruktansvärt hemskt inuti bilen föreställer jag mig. Vänder mig om och ser föraren. Gubben är uppskattningsvis 115-120 år gammal och ser komplett livrädd ut. Hans gamla fru bredvid ser inte ett dugg lugnare ut hon. Jag är ändå glad att hans hjärta inte sade ifrån där och då. Men herregud. Hörde sedan hur det smällde till bakom mig när dom körde ner från trottoaren och ut på Hägerstensvägen. Dom körde förbi mig utan att titta på mig. Märkligt. Sedan fortsatte dom färden upp mot Essingeleden för nåt slags, antar jag, fortsatt kaosartat biläventyr. Inför gärna krav på förnyad/uppdaterad uppkörning när folk fyller 90 eller nåt. Under väldans många års pendlande tror jag faktiskt aldrig att jag gapat några otrevligheter mot nåt barn. Det funkar liksom inte. Pajsaren som kör slalom med sin elsparkcykel i allén Valhallavägen är ju knappast originell. Så körs det ju med dom där manickerna. Bara att acceptera. Fast när han gasar på järnet och går ut vänster för att sedan tvärlåsa bakhjulet med tuffaste sladden som utförs diagonalt tvärs över hela grusvägen så.....nä. Då måste det få brista en smula. Så det blev svordomar och nåt med jävla skitunge osv. Tvekar på att sånt biter. Men ska han dra upp sin apparat i 30 knyck och sen fortsätta göra sånt där till vardags kommer han garanterat få rejält ont förr eller senare. Det läbbigaste var nog att han såg ut som Freddan i Solsidan (han var kanske 13-14 år). Han såg alltså inte ut som Freddans barn i Solsidan. Utan som självaste Freddan. Det var helt klart det obehagligaste såhär i efterhand. Det sista var kanske lite väl lågt skrivet......får väl skylla på nån slags affekt efter dessa två händelser, hrmf.

Cyklade in till kneget vid 7 imorse, så den värsta rusningen hade inte kommit igång. Nästan vindstilla, och det var en njutning med kortärmat och -bent.
Vid Slussbacken, när man ska vänster in på Munkbron var det ovanligt mycket kaos. De som kom från Skeppsbron fick grönt, samtidigt som vi som kom uppfrån Götgatan och Hornsgatan kom blåsande nerför backen. Vi uppifrånkommande ska ju lämna företräde, men det var det inte alla som visste. Uppenbarligen hade det hänt tidigare, eftersom två cyklister stod och samspråkade, varav en av dem hade en uppblåst Hövding. De hade valt den helt underbara platsen mitt i svängen/korsningen för sitt samtalande. Det var precis att jag hann över Tegelbacken på en grön period.
Såg att jag glömt starta klockan när jag åkte hemifrån, så den cyklingen har inte hänt, och således är allt det som står här ovan fria fantasier.

Måttlig vind imorse , språkade en stund med en i hofvetkläder längs örbyleden på en vacker cykel .
IMG_2532.jpeg

gammal drömhoj för en annan.
Hen vek mot stan och jag mot haninge , dit gick bra men hem återigen tungt kanske beror på däcken , 2.8 bak 2.6 fram , kanske inte optimalt på asfalt? , alla jag möter har racer eller elcykel…

Älvsjö nya IP är ett moras. Jag blev nyss blockerad/blockerade en silvrig Golf eller nåt som var på väg in på cb där vid infarten till IP.
Jag kände inte att jag borde flytta på mig så han skulle kunna köra in på cb. Stod kvar. Sa till honom: det är cykelbana här. Skulle kanske inte gjort det? Svaret blev:
Men förihelvete din jävla fucking idiot hur fan ska jag annars komma härifrån? Jävla fucking idiot! (Obs flera barn i bilen)
Till slut backade han ut, fortsatt svärande. Jag fick ur mig ett Men man får inte köra bil på cykelbana...
Han röt vidare, jag cyklade vidare. Jaja.
(Men lite varning för den tokkorsningen, ej första gången sånt händer där!)

Måttlig vind imorse , språkade en stund med en i hofvetkläder längs örbyleden på en vacker cykel .Visa bilaga 630647
gammal drömhoj för en annan.
Hen vek mot stan och jag mot haninge , dit gick bra men hem återigen tungt kanske beror på däcken , 2.8 bak 2.6 fram , kanske inte optimalt på asfalt? , alla jag möter har racer eller elcykel…
Äh, du har ju landsvägsdäck fram, prova med 3.0.

Överraskande lite folk i morse betydde fincykling längs Årstaviken mot solnakontoret.
Hem genaste vägen tvärs genom stan. Allt annat än lugnt på hemvägen, och mängden irrationella knasbollar gjorde cyklingen besvärlig. 65 minuter mtbi i strålande solken.

Fint väder och glada ben åt båda håll. Kunde inte hitta mina knävärmare imorse men det gick ju bra utan.
Snabbt gick det också, åt båda håll, trots nästan-rusningstider. De flesta skötte sig väldigt bra. Lite åka-förbi-kön vid Alvik men jag kan ha överseende då jag tror det var på väg att slå om till rött och ingen ville fastna i körbanan.

På väg hem körde en moped med registreringsplåt cykelbanan över Tranebergsbron. Höll väl ca 40-45 nedför.

När jag skulle korsa Bergslagsvägen vid Alvik stod bilar på kö fast på övergångsstället i båda riktningar. Gav dem varsin liten klapp-klapp på taket. Den ena tuta förstående* till svars.

* Obs, spekulation

Cyklade med massorna in till stan istället för vanliga pendlingen på tvären i förorten. Jag blir alltid lite förvirrad, när och hur är det ok att hastighetssortera vid rödljusen... Finns det en kod eller är det alltid "nej" på den ;-)

Om du börjar sortera om folk vid rödljus kan jag tänka mig att det kan bli lite lätt irriterat :)

Själv ställer jag mig alltid så långt fram som möjligt. Blir sällan omkörd, men om det är för att jag är snabb eller för att jag är i vägen ska jag låta vara osagt.

Fint väder och glada ben åt båda håll. Kunde inte hitta mina knävärmare imorse men det gick ju bra utan.
Snabbt gick det också, åt båda håll, trots nästan-rusningstider. De flesta skötte sig väldigt bra. Lite åka-förbi-kön vid Alvik men jag kan ha överseende då jag tror det var på väg att slå om till rött och ingen ville fastna i körbanan.

På väg hem körde en moped med registreringsplåt cykelbanan över Tranebergsbron. Höll väl ca 40-45 nedför.

När jag skulle korsa Bergslagsvägen vid Alvik stod bilar på kö fast på övergångsstället i båda riktningar. Gav dem varsin liten klapp-klapp på taket. Den ena tuta förstående* till svars.

* Obs, spekulation
Ja det såg rätt kul att för alla pösiga bilister kring Stora Mossen. De hade nästan lyckats blocka varandra åt alla håll. Kön började ända borta vid norra infarten till Bromma Blocks!

Ber om ursäkt om jag uppfattas som trängare när jag smiter in i kön för de som ska västerut vid Statoil trafikljuset. Jag kommer uppifrån Äppelviken hållet och har det lite klurigt att svänga vänster där utan att cykla ändå bort till typ Fridhemsplan för att hamna sist i kön :D
Jag brukar kompensera med att vara först till Stora mossen så jag kan trycka på trafikljusknappen så de bakom slipper vänta så länge ;)

Cyklade Munkbroleden idag igen. Rekommenderas. Enda liiite jobbiga är att det är påbjuden högersväng vid Tegelbacken men det brukar gå att lösa smidigt genom att svänga vänster vid övergångsstället och vips, så är man på cykelbanan igen.
Tänkte testa samma manöver vid hemgång, fast motsatt håll då.
Från var tycker du det är bättre än cykelbanan? Sista chansen efter spårviddshindret, före riddarholmsbron? Tycker den där smala passagen mellan vatten och vägg runt Riddarhuset är så otäck numera med allt sällskap på cykelbanorna. Har sett en och annan som leker bil och tar övre vägen istället men det känns ungefär lika långsamt med tanke på rödljus och så?

Från var tycker du det är bättre än cykelbanan? Sista chansen efter spårviddshindret, före riddarholmsbron? Tycker den där smala passagen mellan vatten och vägg runt Riddarhuset är så otäck numera med allt sällskap på cykelbanorna. Har sett en och annan som leker bil och tar övre vägen istället men det känns ungefär lika långsamt med tanke på rödljus och så?
Det är ungefär lika långsamt om man får rött utmed vägen. Men du cyklar ensam, inte heller brukar det vara bilar. Ibland en buss.
Jag svänger ut på vägen direkt efter backen ner mot Skeppsbron, där man svänger vänster till Munkbron.

DEt beror ju även på lite när man cyklar. Är du tidig, säg kl 07:00 så är det vanligen få cyklister och då går det oftast bra att ta cykelbanan hela vägen.

Lite spännande pendling i morse, har lärt mig att inte lita på bilister men blev ändå lite bränt gummi med snygg sladd, var väl ingens fel direkt, tror jag.... möjligen missuppfattning ? skivbromsar under pendling är en mycket bra säkerhetsgrej (en orsak till att jag sällan tar min icke skivbromsutrustade lättare racer under pendling). Trodde bilisten skulle vänta in mig så att jag kunde passera men nej nej, farlig missuppfattning. Han saktade slugt in bara för att sekunden senare trycka gasen i botten.

Störde mig senare lite på en äldre elcyklist (läs gubbe) som körde om mig typ 4 ggr och körde allmänt skumt men jag orkade inte med något drama idag, ej konflikt-villig. Förutom ett par tveksamma omkörningar och ett par rödljuskörningar tog han den klassiska "begränsade sikt kurvan" vid Måleributiken i Alvik helt idiotiskt i fel fil.

Senast ändrad:
Skulle ta en kort tur till XXL för att köpa camelbakför helgens monsterturer. Blev nära fem mil när jag kom ihåg hur sköna stigarna runt Skölsta var! Hann in på XXL, men det blev tight.

Före jag kom ut på stigen hann jag stöta på en bilist (50m hemifrån) som ville tuta upp mig på gångvägen. Ingen mötande trafik, han hade mer än gott om utrymme medan jag artigt som oftast cyklade nära trottoarkanten. Mötte också otal gångare som identifierar sig som cyklister; men de blir man inte lika irriterad på.

Strava uppskattade att jag tryckte drygt 200 W i snitt på vägen från jobbet idag. Detta samtidigt som snittpulsen var 65% av max, och rullsnittet dryga 24 km/tim. Tack Strava för peppen! Även fast vi alla vet att det var lögn.

Störde mig senare lite på en äldre elcyklist (läs gubbe) som körde om mig typ 4 ggr och körde allmänt skumt
Emellanåt är det svårt att förhålla sig till elcyklister. De cyklar fort på konstiga ställen, och tränger sig förbi och ligger sedan och blockar..
Men, de cyklar nog bara så gott de kan givet de tekniska begräsningarna i deras cykel. Verkar som om "billigare" cyklar alltid går i max hastighet (~25), varken mer eller mindre. Lite oklart var gränsen för "billigare" går, 15, 25 eller 40k?
Jag märker t ex hur de suger hjul uppför backslut och tar sig förbi mig nära krönet (när mina ben sviker mig..) och sedan rullar de oääändligt långsamt på smal cykelbana utför, med mig bakom..
Har hänt några gånger att jag faktiskt märkt hur någon närmar sig bakifrån, nära krönet. Då kan jag bita ihop, kasta i en-två tyngre växel och rycka innan krönet! Det patenterade Northug-rycket innan konkurrenterna är beredda!
Nej, jag misstänker att elcyklister tittar på oss analogcyklister och skakar på huvudet. Här kommer han och ska spela allan igen..

Steg upp 04.30 för en 2h rull från hemmakontoret å tillbaka.
Appen visade 5 grader. Kollade ut, solsken. Känslan sa 15 grader. Klädde mig enligt känslan. Känslan hade definitivt fel. Efter en stund var känslan även borta. Varför lär man sig aldrig.

Överraskande mycket trafik på småvägarna kring Vallentuna & Markim för att vara kl 5-6.

Emellanåt är det svårt att förhålla sig till elcyklister. De cyklar fort på konstiga ställen, och tränger sig förbi och ligger sedan och blockar..
Men, de cyklar nog bara så gott de kan givet de tekniska begräsningarna i deras cykel. Verkar som om "billigare" cyklar alltid går i max hastighet (~25), varken mer eller mindre. Lite oklart var gränsen för "billigare" går, 15, 25 eller 40k?
Jag märker t ex hur de suger hjul uppför backslut och tar sig förbi mig nära krönet (när mina ben sviker mig..) och sedan rullar de oääändligt långsamt på smal cykelbana utför, med mig bakom..
Har hänt några gånger att jag faktiskt märkt hur någon närmar sig bakifrån, nära krönet. Då kan jag bita ihop, kasta i en-två tyngre växel och rycka innan krönet! Det patenterade Northug-rycket innan konkurrenterna är beredda!
Nej, jag misstänker att elcyklister tittar på oss analogcyklister och skakar på huvudet. Här kommer han och ska spela allan igen..
Tycker väl majoriteten sköter sig trots allt men då och då händer det. Jag säger inte att jag aldrig cyklar mot rött själv men jag gör det inte i rusningstrafiken eller under Stockholmspendling. Att ligga i fel fil i kurvor med dålig sikt är dock totalt idiotiskt, rysk roulette attityd men problemet är också att det kan gå ut över andra.

Ibland får man möjligen lite intrycket av att elcyklisterna fått för sig att de är snabbast (typ: "king of the road" attityd) bara för att de råkar ha en elcykel men de allra flesta lär sig nog ganska snabbt att så icke är fallet. :sneaky: (undantaget de med riktigt snabba elhojar)

Det är viktigt i trafiken i största allmänhet att inte lita för mycket på varandra, gör man det smäller det förr eller senare, gäller oavsett fordon. Gäller tyvärr även när man cyklar mot grönt. Mitt intryck är att en del av de allvarligare olyckorna sker just när en cyklist korrekt cyklar mot grönt men bilisten inte gör det.

Vilken fantastiskt morgon!! Med-bris, på vägen in mot Gbg, lite rådjur och harar på fälten som man kunde titta på och inte en enda cyklist längs med hela banvallen. Kunde till och med ta mig över 190:an vid Björsared utan att stanna till!! (Kryss i taket)

Borträknat bilister såg jag första människan vid Hjällbo/Lärje. Det blev kort både på ben och arm utan att det ens kändes kallt. Trots att jag tog det relativt lugnt så blev det ett rullsnitt på lite drygt 31 in till stan. Tänk vad lite bra förutsättningar gör. ?

Provkörde också min nya cykeldator vilket var trevligt, men Garmin varnar mig helt plötsligt för att jag tydligen är i ganska dålig form och har dålig kondis, så jag får väl försöka haka på några av de där el-cyklisterna com kör i 35-40 som har börjat dyka upp på hemvägen. Man kanske kan bevisa för Garmin att det inte är riktigt så illa... det är ju viktigt... ?

Provkörde också min nya cykeldator vilket var trevligt, men Garmin varnar mig helt plötsligt för att jag tydligen är i ganska dålig form och har dålig kondis
Herregud, Garmins skumma hälso/fitness analyser är det första jag skulle stängt av, tror jag skulle blivit galen Jag föredrar i så fall de analyser man får från Strava och eller Trainingpeaks. Här får man kurvor och tendenser men ingen fjantig rekommendation om att man ska vila i tre dagar och sådant.

Har ingen Garmin men förstått att den verkar ge väldigt skumma rekommendationer/analyser ibland. Kan inte förstå att vissa följer den.

Herregud, Garmins skumma hälso/fitness analyser är det första jag skulle stängt av, tror jag skulle blivit galen Jag föredrar i så fall de analyser man får från Strava och eller Trainingpeaks. Här får man kurvor och tendenser men ingen fjantig rekommendation om att man ska vila i tre dagar och sådant.

Har ingen Garmin men förstått att den verkar ge väldigt skumma rekommendationer/analyser ibland. Kan inte förstå att vissa följer den.
?

Är inte det särskilt imponerad av vare sig Strava eller Garmin i det avseendet, men Garmin är nog värre faktiskt.
Tyckte mest det var roligt vad den trodde sig "veta" om mig innan jag ens cyklat klart min första vända. ?

Så länge jag tar mig runt i de sträckor jag väljer i den fart jag vill, så är jag nöjd.

?

Är inte det särskilt imponerad av vare sig Strava eller Garmin i det avseendet, men Garmin är nog värre faktiskt.
Tyckte mest det var roligt vad den trodde sig "veta" om mig innan jag ens cyklat klart min första vända. ?

Så länge jag tar mig runt i de sträckor jag väljer i den fart jag vill, så är jag nöjd.

Sedan finns det vissa förutsättningar för att dessa typer av analyser ska ge mera relevanta/exakta bra analyser för en själv, något som jag tror en hel del missar.

För just cykling bör man förutom pulsmätning ha effektmätare samt att man bör gjort någon fystest för att få reda på sina pulszoner samt tröskelvärden. FTP är ju relativt lätt att testa själv om man har effektmätning men ens pulszoner svårare.

Har man ingen effektmätning eller någon koll på sina pulszoner tror jag man inte ska dra allt för mycket slutsatser av dessa analyser, det kan bli missvisande även om det möjligen ger de stora dragen/tendenserna. Strava har dock förutom "training load" (som man får om man har effektmätning) även ett värde "relative effort" som jag tror enbart tar hänsyn till pulsbelastning och tid. "Relative effort" ger väl en ok fingervisning även utan effektmätning om man har koll på sina pulszoner, annars visar relative effort helt galet.

Det som sticker ut med just Garmin är väl deras (ibland) underliga rekommendationer för vila och sådant, nej tack säger jag, mest distraherande. ? ?

Senast ändrad:
Lite spännande pendling i morse, har lärt mig att inte lita på bilister men blev ändå lite bränt gummi med snygg sladd, var väl ingens fel direkt, tror jag.... möjligen missuppfattning ? skivbromsar under pendling är en mycket bra säkerhetsgrej (en orsak till att jag sällan tar min icke skivbromsutrustade lättare racer under pendling). Trodde bilisten skulle vänta in mig så att jag kunde passera men nej nej, farlig missuppfattning. Han saktade slugt in bara för att sekunden senare trycka gasen i botten.

Störde mig senare lite på en äldre elcyklist (läs gubbe) som körde om mig typ 4 ggr och körde allmänt skumt men jag orkade inte med något drama idag, ej konflikt-villig. Förutom ett par tveksamma omkörningar och ett par rödljuskörningar tog han den klassiska "begränsade sikt kurvan" vid Måleributiken i Alvik helt idiotiskt i fel fil.

Så gör i det närmaste alla elcyklister, uppträder fullkomligt irrationellt på cykelbanorna.

Tillbaka
Topp