Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Det var på finska! Regnet hade lyckats ställa om språket på cykeldatorn till finska! ? ...halvlurigt att försöka ändra tillbaka det där så jag orkade inte fixa det förrän några dagar senare. Dvs, idag. Gick grymt smidigt med Google Lens, bara rikta luren mot skärmen så blev det vilket språk man ville ?

20230808_165207.jpg

Fantastiskt zenpendling idag. Helt torr på utsidan, vilket kändes märkligt. Det var ett envist ljus som vägrade blända av hela vägen in till kontoret. Jag fick senare höra av en ålderman att den kallades för solen. Förr visade den sig under en årstid han kallade för "sommar". Men jag vet inte om man ska tro honom....

Hejsan på eder folk!

Ny medlem här och tänkte att jag kunde erbjuda en kort fattning om mitt ny förvärv och dess första test tur.

Köpte min första FS cykel i måndags, och tog min första lilla tur med den i onsdags, så kanske inte nåt dags färskt inlägg, men, men.
Super nöjd med inköpet, men märks att en HT lämpar sig bättre till pumptracken, iaf innan jag blivit van den nya, hehe.
Gjort en liten snabb tur genom byn och genom dess stigar, fungerar ypperligt mycket bättre i uppförsbackarna, och jag älskar när det kommer stenar o rötter nu ? Mer så än innan, va roligt på sitt sätt, men också lite farligare när bakhjulet hoppade upp från dem, med HT;n då.
Är en Vitus Mythique VRX förresten.

Solskenstur hem.

Mötte en liten flicka som var ute och lärde sig cykla. Hennes mamma hjälpte henne hålla balansen medan hon cyklade i en svag uppförsbacke. Hon var jätteglad och såg ut att ha skitkul.

Strax innan jag var hemma så saktade jag in då det var rött en bit längre fram och släppte ut en taxi. Taxichaffisen vinkade ett tack tillbaka! Han vinkade ett tack precis som man själv som gående eller cyklist tackar bilister för att dom inte kör på en. Jag som trodde att en psykopatdiagnos var ett krav för att man ska få jobba som taxichaufför i Stockholm. Även detta gjorde mig glad.

En bra start på helgen.

Mötte en liten flicka som var ute och lärde sig cykla. Hennes mamma hjälpte henne hålla balansen medan hon cyklade i en svag uppförsbacke. Hon var jätteglad och såg ut att ha skitkul.
Precis hemkommen från en promenad till lokala matbutiken och på vägen hem mötte jag en man i en Porsche modell svindyr cab. Han såg inte särskilt munter ut. Det fick mig att tänka, finns det någon varelse på den här planeten som är så glad som ett barn som precis lärt sig cykla? Jag tror inte det.

Har haft en fin cykel dg med styvsonen o hans kompis idag.
Var ute från kl 12 till kl 18 med cyklarna.
Det va första turen för kompisen med riktiga MTB cyklar på banor o pumptracks.

De båda va as nöjda med dagen, o likaså jag. Va vid Torsby skidtunnel först vid den pumptracken. Sedan blev det av till Vägsjöfors lilla ute banor.
Och till sist Sunne Ski & Bike's pump track enbart, eftersom de konka för några veckor sen, tyvärr.

Och jag fick äntligen testa på lite hopp med nya FS cykeln. Mycket kvar å lära mig, men känns som en bra cykel att växa i. Som kan fungera för mig en lång tid framöver!
20230811_143318.jpg

I ett försök att övertala mig själv (och frun) att köpa en cykel för att eventuellt börja jobbpendla så var jag tvungen att provcykla en morgon med den 3-växlade herrcykeln från 70/80-talet.

Superfin morgon med morgondimma, harar och rådjur men tungtrampat en del av sträckan i brist på ”lagom” växlar (och ovana ben)..

Tyvärr stannade jag inte för någon bild

Bilagor

• IMG_1686.jpeg
    IMG_1686.jpeg
    167.8 KB · Besök: 92
Perfekt pendlingsväder, tyckte inte bara jag. Det var ett pärlband av medcyklister att hela vägen från förorten in till stan.

Ja, det är rätt mycket som påverkar den totala pendlingstiden samt hur man upplever cyklingen. Tryckte på mer i dag än i går inklusive högre snittpuls men det gick ändå långsammare.

Tex vädret, antal rödljus samt mängden pendlare. Oftast har jag ett hyfsat flow till Brommaplan men sedan ökar antal pendlare rejält och man måste vara skärpt. Tycker tyvärr man ser olyckor, ambulanser och sådant relativt ofta, kanske ca 1 gång varannan månad på årsbasis, minst. I går när jag cyklade hem från Södermalm drygt 18:30 verkar en olycka skett i nerförsbacken Västerbron i riktning mot Hornstull, en person på en bår. Idag hörde jag ryktesvägen att en pendlare från jobbet gått över styret men inte riktigt fattat hur det står till med honom... usch.

Senast ändrad:
Fint idag. Jag mötte 6st (!) hövdingar under de 5min jag passerade Danderyds sjukhus och Vendevägsrondellen, alla damer med elcykel. Ett definitivt trendbrott. Eller bara bra väder?

Trots vår påstådda Vikingabakgrund är väldigt många exceptionellt väderkänsliga i Sverige, så är det. Finns väl också en del som är överdrivet rädda om deras svindyra cyklar kanske. ? Just elcyklister verkar sällan bry sig dock, tycker att ca 9 av 10 elcyklar har rostiga kedjor, nästan så att man vill påpeka det ibland.

Hmmmm, verkar som att motordrivna svenskar är lite mindre väderkänsliga trots allt. Tycker man märker det på vintern också, gott om elcyklister. Modigt av folk att lita på hövding men det är väl bättre än ingen hjälm alls. Att hövding är vanligare bland just damer är kanske ingen jätteöverraskning, en hövding påverkar frisyren/utseendet mindre än en vanlig hjälm. ?

Senast ändrad:
Imorse gick det fint ”medvind” , flaggorna hängde rakt ner ?, blev prejad av en lallare på elscooter som körde mot rött Götgatan/Ringvägen blev dessutom kallad idiot av densamma ?!?
Motvinden hemåt avhjälptes med hjälp av otaliga elfordon , många verkar sluta fyra men vart är de på morgonen eftersom det är tomt när jag drar till jobbet…..
(Kan kanske bero på störtskuren som kom precis innan, alla väntade in uppehållet.)
Skönt avslut med lite stig iallafall ? där kör bara de trimmade elhojarna å jag .
Tur att de inte är så många….

Imorse gick det fint ”medvind” , flaggorna hängde rakt ner ?, blev prejad av en lallare på elscooter som körde mot rött Götgatan/Ringvägen blev dessutom kallad idiot av densamma ?!?
Motvinden hemåt avhjälptes med hjälp av otaliga elfordon , många verkar sluta fyra men vart är de på morgonen eftersom det är tomt när jag drar till jobbet…..
(Kan kanske bero på störtskuren som kom precis innan, alla väntade in uppehållet.)
Skönt avslut med lite stig iallafall ? där kör bara de trimmade elhojarna å jag .
Tur att de inte är så många….
Alltså, vet inte om folk antingen är modiga, dumma i huvudet eller både och som vågar tilltala andra för idioter på det här sättet, exceptionellt störande men verkar som att du behöll lugnet, kudos till dig.

Senast ändrad:
Alltså, vet inte om folk antingen är modiga, dumma i huvudet eller både och som vågar tilltala andra för idioter på det här sättet, exceptionellt störande men verkar som att du behöll lugnet, kudos till dig.
Om detta är skampålen så kan jag erkänna att jag skriker idiot åt personer som skrämmer mig genom att bryta mot nån trafikregel och nära manglar mig☺️
Han som svängde ut rakt framför mig så att jag körde rätt i sidan på hans bil skrek jag nåt mkt värre till?

Tillbaka
Topp