Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Gårdagen bjöd på cyklister utan vett. Började dåligt med att möta 6 st cyklister där 6 av 6 saknade lyse helt. En hade i alla fall reflex fram och reflexväst på sig.
En tyckte dessutom att det var en bra idé att cykla på fel sida av vägen. Fick stanna för att förhindra en kollision.
Resten av turen bjöd på cirka 50/50 med lyse/utan lyse.

Tillbaka till rätt så normala vinterpendlingstider idag. 1h14min istället för 1h28min senast.
Bara Vallentuna kommun också skulle upptäcka att det snöat de senaste 2 veckorna och skickar ut plogbilen kommer jag ner till 1h10min på vinterekipaget. Täby kommun bäst i klassen igen. Nästan så man får vattenplan pga saltningen.
Var en snäll herreman i en hantverkarbil som så vänligt skrek åt mig var cykelbanan var när jag cyklade på "hans bilväg". Tyvärr är det ju fysiskt omöjligt att cykla på den cykelbanan just nu pga den är uppgrävd och barrikerad med 2m höga stängsel... But you got to credit the effort!

Idag blev det mtb med krullstyre och stel framgaffel, lillmonstret. De breda däcken uppvägde avsaknaden av dubb på snömodden och den gick fint på de plogade cykelvägarna.

vinterpendling_01.jpg

Jag valde att jobba hemifrån idag. Var rätt så kämpigt hem igår. Nockebybron var spårig som bara den. Fick även gå några bitar runt Kista. MEN dom hade plogat vid Tappströmsbron. Riktigt trevligt!

Ser ut att slippa mer snö nästa vecka iaf och förhoppningsvis hinner dom röja upp lite mer idag så måndagen blir ok.

Tillbaka till rätt så normala vinterpendlingstider idag. 1h14min istället för 1h28min senast.
Bara Vallentuna kommun också skulle upptäcka att det snöat de senaste 2 veckorna och skickar ut plogbilen kommer jag ner till 1h10min på vinterekipaget. Täby kommun bäst i klassen igen. Nästan så man får vattenplan pga saltningen.
Var en snäll herreman i en hantverkarbil som så vänligt skrek åt mig var cykelbanan var när jag cyklade på "hans bilväg". Tyvärr är det ju fysiskt omöjligt att cykla på den cykelbanan just nu pga den är uppgrävd och barrikerad med 2m höga stängsel... But you got to credit the effort!
Dylika tillmälen bygger som bekant på antagandet att cyklister är ondskan själv vars enda syfte i livet är att vara ivägen för bilar.

Jag brukar börja förklara/resonera med dem men utan undantag har de då redan gasat iväg i kränkt vredesmod.

Lite mildare och frös i min nya "vinter"jacka, så jag fick hålla lite tempo. Bra plogat from årstafältet.

Hade tänkt ta panzarvagnen bara för att. En riktigt ful oneone Inbred (såg en lite längre upp i tråden, fast min har växlar) med dubbade 26or, brytvänligt brett styre och plattisar. Har väl rullat fem pendlarsvängar sista 3 åren. Jag bara brukar ta den när det är glaciär ute.
Det var en sorglig syn! Kedjan hade tokrostat och reglagen drog inte växelvajer om jag inte liksom tröck snett uppåt. Dammig, bortglömd och spindelväv. Fyllde på gaffel och däck med luft, testade bromsarna som funkade och dränkte resten i WD40.Har för mig det funkade förra gången. Får se om den kommer till användning i vinter.

Känns som dom har en bit kvar....
(jag har full förståelse för att det inte går att ploga allt på en gång, men nu....)

Efter två förkylningsdagar i hemmakontoret var det dags att kolla snöröjningen i SV Skåne, det har ju ändå ramlat ner 5-10 cm snö sedan i tisdags.

* Malmö: jovars, sköter sig ganska bra som vanligt. lite snål inställning på saltströaren som kört Limhamnsvägen bara.
* Burlöv: varit ute och skrapat bort lite snö. Fanns sporadiska spår av deras halkbekämpningsundermedel, som är för fint att slösa på vanliga körbanor. Grus alltså.
* Staffanstorp: kan man lita på. Med sedvanlig (m)a(sd)kulin snöröjning har cykelbanan lämnats orörd. Undantaget de få spridda saltkorn som av rent misstag flugit för lång från Lundavägen och mest är till besvär.
* Lund: viljan finns ju, om man vill uttrycka sig diplomatiskt. Förmågan är däremot spridd över hela skalan från bra till rent usel. Och då är det ändå St. Lars, S. vägen, Tornavägen jag cyklar så inga små bakgator.

Redskapet är mitt vanliga vinterhärke av gammal billig CX-typ, med 32mm GP 4season. Minusgrader och inte tillräckligt djupt för att bli riktigt spårigt så funkade ändå hyfsat.

Flöt på bra genom ”sockersörjan”, i stan kan man cykla i andras spår eller som skrivet ovan bra på sopsaltat men sen när man lämnar huvudstråket i orten och bara har några hundra meter kvar så var det slarvplogat imorse men då var det kallare men nu mjukt och halt blev till och med tvungen att gå upp för sista backen?, men nu fredag och trevlig helg!

Senast ändrad:
Ser att många här i tråden cyklar i Stockholm, hur ser det ut med Göteborgare och Malmöiter tex? Eller andra delar av landet för den delen!
Det pendlas sporadiskt i Sundsvall också, det som tar emot är bristande snöröjning på bron jag måste över. Just idag gick det fint, -11 och de flesta bilar både saktade in och höll ut när de körde om ?

Fortsatte med mörka cyklister även idag. Modigt (läs dumdristigt) att cykla på 70-väg helt utan lysen.
En bilist markerade tydligt sitt missnöje med att behöva hålla 28 km/h (min hastighet) på 30-väg genom att köra om med minimalt avstånd i sidled tillsammans med att aktivera signalhornet under hela omkörningen.

Brr, kallt som f*n imorrn, blir bilen i 2 dar.
Lycka till ni som gillar kylan :)
Möte på kontoret minst halva dan, blir att leta fram varmare vinterkläder inför cyklingen, men har svårt att tänka mig att stå ut en dag på kontoret om jag inte fått cykla dit ?
Det går dessutom betydligt fortare och är dubbelt hälsosammare än covid-expressen.

Möttes av snöyra, vilket jag inte hade räknat med. Varmare idag än vad jag hade förväntat mig. Snön piskade kallt men det blev lite skönt när man blev varm i kroppen. Fler på vägarna än vad jag hade trott. Härlig morgon! Blev även Local legend på strava på en vältrafikerad sträcka. Mindre konkurrens nu på vintern? :cool:

-12 (känns som -17) vid start. +1 lager till då samt de tjockaste skoskydden. Fungerade fint. Perfekt klädd. Går ju rätt trögt nu när vi närmar oss finska midsommar temperaturer, 1h20min in.
Tyvärr får jag be tomten om nya Assiomas. Andra dagen i rad som de tror att jag håller +1400W i över 20min... oh well, 4 år på nacken genom ur och (frusen) skur får väl vara fullt godkänt.

Trögt idag. Fortsatt småseg efter lördagens festligheter. Gillar mina barmitts och Lake 303. Känns extremt ovant att inte bli kall om händerna nu när det blivit fler minusgrader. Tårna började bli lite kalla efter dryga timmen. Fast imorrn växlar jag sockor till Raphas deep winter socks. Låter ju som dom ska vara bra med så tufft namn. Växlarna trilskades lite så det blir lite meck och rengörning på lunchen. Fina vägar, var nog bara Österängsvägen i Enebyberg som var lite sådär småmysigt moddig.

-7 vid start. Tog vintertrucken – Bootzipper med 2,25-dubbdäck. Overkill för stora delar men lite najs att kunna köra om där bara fools dare to tread och med bara 5,5km enkel väg är det värt. Bra på att frysa om händerna, så jag saknade gravelns barmitts trots Hestra Heli ski-handskar. Har en Jones H-bar-kopia och gillar stålmannen-positionen så det blir att gå upp till de smått vulgära Mercury mitts imorgon. Då sägs det bli -12 så det blir nog att tänka "vintersport" mer än pendling i övriga klädseln. Myz!

Trögt idag. Fortsatt småseg efter lördagens festligheter. Gillar mina barmitts och Lake 303. Känns extremt ovant att inte bli kall om händerna nu när det blivit fler minusgrader. Tårna började bli lite kalla efter dryga timmen. Fast imorrn växlar jag sockor till Raphas deep winter socks. Låter ju som dom ska vara bra med så tufft namn. Växlarna trilskades lite så det blir lite meck och rengörning på lunchen. Fina vägar, var nog bara Österängsvägen i Enebyberg som var lite sådär småmysigt moddig.
Ah, ok, 303, ser lite smidigare ut än mina ganska tunga Himalaya certifierade MXZ304. ? Lake är bra grejer när det är riktigt kallt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp