Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Igår kväll. En timme försenad pga tågstrull, och det var så mörkt att det knappast räckte med 2500 lumen :-) (Vägen blir snart en grusväg genom skogen utan belysning.) Halt pga löven.
20241029_182322.jpg

Klädde mig alldeles för varmt, igen. Att det skall vara så svårt att lära sig.
Skulle antagligen funkat med dubbla tröjor och armvärmare.

Har kikat på det förut men orkar inte ha ytterligare en sak att ladda.
Arclight är smart då den förstår vad som är upp och ner och kan på så sätt se till att bak lyser rött och vitt fram när pedalen ständigt ändrar läge vid av och påstigning etc.

Men jag tror man kommer 80% av vägen med stora fina reflexband på benen.

Eller en baklampa från Flock

ELLER Flock + reflexband. Då blir det disco!

Stötte på fenomenet "lyse i pedalerna" på pendlingen. Känns lite onödigt då cykeln i övrigt hade lyse fram/bak och reflexer.

Pedalerna kan också lysa
Jag körde "pedalite" på familjens alla cyklar för ett antal år sedan. Gillade verkligen idén med "fit and forget" och de syntes bra! Tyvärr så pajade dynamomekaniken i ena pedalen, tror det var vänster, på alla par. Udda typfel. https://www.amazon.sg/Pedalite-360°-Visibility-Pedal-Light/dp/B002C39XWY
1730296083602.png

Snart svidar jag om. Planerar att endast köra tjock cykeltröja, armvärmare och långa bibs (utöver det vanliga så klart). Blir nog kallt i början men räknar med att det blir rätt bra efter ett tag

Skön elcyklist som tyckte att det gick för långsamt i cykelkön och det var en strid ström med mötande cyklister så snubben valde gångytan på gc vägen och snirklade sig fram mellan de gående där. ✌🏻

På hemvägen hämtade jag en cool Spatz tröja jag köpt på rea. Om sex sju månader får jag testa den ute ordentligt. If I'm lucky! (Och ger fan i bullarna.) igår kånkade jag hem hjul som ska bli fruns vinterhjul. För en annan är det pendling ofta bara den sista delen i transportkedjan.

Kuling idag, namnet förpliktigar men det var inte alls roligt. Satt på cykeln över Bergnäsbron men det hade lika gärna kunnat vara en fyllepromenad, vinglade och typ gåtempo

Hände inget värt att skriva om på väg till jobbet idag, men känner nu absolut inget sug på att cykla hem i mörker, regn, vind och elände. Brukar kännas mer ok när jag väl sitter på cykeln, men inte bra att det känns så här tungt redan innan vintern ens börjat. Men man vänjer sig....

Torrt svalt och fint imorse och lite blött på hemvägen.
Nytt (botten ) rekord med stealthare på intrampet mötte fyra stycken vid olika tillfällen innan gullmarsplan , tre på elskotrar och en på cykel , inga lampor inga eller dåliga reflexer vissa verkar inte bry sig mycket om sitt eget bästa men jag tänker oxå på den stackars bilist eller cyklist som kan råka smälla med dem…..
😕

Helt ok. Sista dagen på uppdraget efter nästan 8 år. Skulle egentligen bara lämna tillbaka datorn och fika lite så det fick bli lite sovmorgon OCH omvägspendling! Rena lyxen ju!

Så här på sista dagen testade jag ny väg som funnits i huvudet ett bra tag men inte blivit av. Seaside ride Alvik till Hässelby Strand riktigt najs, och sedan mot Kista. Dröjer innan det blir den rutten på pendling igen känner jag. Tyvärr.

1000037994.jpg

Efter en slitsam dag med lite förmiddagsfika, lunch, snacka minnen och eftermiddagsfika med tårta och kramkalas bar det av hemåt igen. Den vanliga vägen, regnet och överfull rygga gjorde att en extrarunda inte lockade. Zencyklade för att njuta ordentligt av hemfärden för typ tusende gången 😁

Blir spännande att se vad nästa pendlingsrutt blir. 😱

Blåsigt och varmt idag, det går inte fort i motvinden men tungt. Stravas AI tycker att man är slö 😁
Man borde ju kunna tycka att AIn kunde ha tillgång till stundens väderleksinformation!?

Jag kan hjälpa till.

"Good job for riding to work in that strong headwind! Daily commuting is down 65% from this summers peak. You are a brave one!"

Den där AI:n är ju som att bli stalkad av någon lågintelligent nyfrälst träningsfantast vid namn captain obvious. Själv krossade (enligt ai:n alltså) jag på vuältan igår. Det var nog mest för att det var tomt genom stan så att snittet gick upp lite.

Senast ändrad:
Finns ju stravaoffer numera. Loggar in på din strava och kör en runda a dina vägnar. Ungefär som matoffer förr. De åt o du drack...

Har bara drygt 2.5 km till jobbet, så det är inte mkt till pendling. I morse gick det undan då jag tog rulle på en trimmad elcykel. Lyckades pressa mig om snubben på slutet för att säga hej hej och svänga av. Kul med lite fartträning. Brukar ni ta rulle på trimmade elcyklar?
uppsala.png

Far ända in i baljan.. vilket j-a dragmonster som väcktes av snöslasket! Finns det ingen nödbroms på den älskade hundfan? Det är han och en till ur kullen, som är lika pepp.. Man vill helst bara vara åskådare ibland.
Gloppet slogs rakt genom byxtyget.

Lite seg i benen i morse men ändå skönt att få rört sig. Jag cyklade förbi en vägarbetsskylt och såg att det står något schabrak längre fram. Cyklar fram och ser att de asfalterar cykelbanan efter ett vägarbete. De hade tagit hela cykelbanan i anspråk utan någon omledning, suck. Är för konflikträdd för att snacka med dem och cyklar därför runt dem på terrängen bredvid

Kallt om fingrar redan från start och efter knappt en timme kallt om tårna. Det gick undan mellan Hjulsta och Rinkeby - 33 km/h en bit så det kändes som trimmad elcykel. Jag fattar inte hur det kunde gå så fort. Visst blåste det från NW, men inte SÅ mycket. Nåja, jag kränkte åtminstone en elcyklist. Trångt i omklädningsrummet på jobbet! Kanske kylan lockar?

Lite kyligt om armarna imorse. Kanske behöver dubbla långärmade tröjor. Då jag lämnade sonen på skolan idag och de hade sovmorgon slapp jag dock rusningen. Men apropå inlägget från @sailor ovan behöver jag köpa ett par lobstervantar. Gav borta mina gamla till dottern, då de var lite väl tighta för mig.

Inga konstigheter på morgonen utom utanför Hotell Generator på Torsgatan där folk står bredvid cykelbanan och sedan går ut i cykelbanan med resväskor och allt och börjar fippla med telefon. Nästan alltid någon som vimsar utanför det hotellet.

Tillbaka
Topp