Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Sjuuukt varmt.

8 grader på termometern och tidigare sönderfrusna morgnar denna vecka i minne tog jag både benvärmare och vindjacka samt långärmad tunn funktionströja.

Annars lagom med folk där det mest fascinerande är en bil som 3 meter innan korsning måste köra om, preja mig mot högerkanten och sen ställa sig och vänta på högersväng. Finns det plats och jag är extra grinig så har det hänt att jag myyyyyycket låååångsamt cyklar förbi bilen på högersidan. Inte bra för någon part eller grupp, men ibland är jag inte rationell.

Oj, noterar nu tre ord med identiska vokaler i följd. Jag behöver lära mig phpBB koderna.

Edit, med BBCOde

Sjukt varmt.

8 grader på termometern och tidigare sönderfrusna morgnar denna vecka i minne tog jag både benvärmare och vindjacka samt långärmad tunn funktionströja.

Annars lagom med folk där det mest fascinerande är en bil som 3 meter innan korsning måste köra om, preja mig mot högerkanten och sen ställa sig och vänta på högersväng. Finns det plats och jag är extra grinig så har det hänt att jag mycket långsamt cyklar förbi bilen på högersidan. Inte bra för någon part eller grupp, men ibland är jag inte rationell.

Senast ändrad:
Passerade nån slags Fight Club vid Liljeholmskajen. Fast de bröt mot "One fight at the time"-regeln.

antagligen nån sån där "military training "- beviset för att värnplikten borde utökats, inte avskaffats.

31 Maj

Bilagor

• 31maj.jpg
    31maj.jpg
    176.8 KB · Besök: 46
Idag hade jag missnöjet att stöta på en riktigt irriterande fixie. Han tråcklade sig först förbi ett cykelhinder på en gångväg genom att i gånghastighet åka i terrängen. Tack vare detta genade han ca 20m jämfört med cykelbanan. Sedan cyklade han i bilfilerna genom en stor korsning där cykelbanan är ganska bra. Sedan då han kom till en slakmota så cyklade han sakta. Han hade ingen broms och för lite luft i däcken. Jäkligt irriterande.

Laddade upp med cx, regnjacka och skoöverdrag efter en snabbtitt på klart.se i morse. Förmodligen kommer det vara solsken resten av dagen bara därför.

Igår hade jag helt plötsligt extremt lite luft i däcket, men det höll hela vägen hem. Mycket att göra igår så jag hann inte göra mer än att pumpa upp däcket. Nu på morgonen hade ingenting pysst ut. Mycket spännande att inte veta när det ska smälla. Mitt nya kojak kommer nämligen i eftermiddag så ikväll blir det till att byta däck och inspektera slangen för pyspunka. Gissar vi att det är vid ventilen?

Jo tack.
Dagen började med att reparatören räknade till nio för min gamla vän, tvättmaskinen. Oklart om den reser sig och kommer igen.

Sedan tog jag crossen i cykelkorgen.
Blir en lång dag på jobbet.....

testade för första gången att bli påkörd i sidan av förvirrad bilist som inte tyckte man fick cykla på övergångställ (när han svängde vänster över en cykelbana o klippte mig trots att jag kom mötande.
(tror inte att det faktum att jag landade på ett övergångställ räknas va?)

en snabbtur över huven, in i rutan och ner på fötterna vid höger passagerardörr.

inga skador på varken mig eller cykeln som är värda att notera, helt obegripligt egentligen, men däremot en påminnelse om att man måste tänka åt alla när man cyklar, att möta blicken räcker inte om en bilist inte ens ser att han ska passera en cykelbana....

dumt nog gjorde jag inte det, när jag läst lusen av en något chockad bilist (100kg riktigt arg cyklist över framrutan kanske har den effekten) och konstaterat att inga allvarliga skador hänt hänt fick han åka, var lite upprörd efter luftfärden så jag tänkte inte riktigt klart.

Maxflyt, klarade mig nästan ända hem innan ösregnet började. Blev lite blöt men inte tillnärmelsevis så dränkt som man hade blivit om man kört en timme senare... För övrigt händelselöst

Låter som du hade riktig tur Everwake.
Såg en idiot på väg till Finlandsbåten (finskregistrerad bil) som skulle till att svänga in vid Fotografiska. Då det var cyklar som skulle över cykelbanan, vi hade grönt, så väntade han, men när en cykel hade ca en meter kvar så kör han fram 2m så motorhuven hamnar precis framför cyklisten, som lyckligtvis precis lyckas gira med några cm till godo. Fick helt klart intrycket av att bilisten försökte skapa en olycka med flit.

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> 31 Maj
På din översta bild är det dykföretaget Sventabs båt Catolga närmast Västerbron och straxt bakom passagerarbåten Mowits :-) T

Klarade mig mirakulöst från regnet. Hämtade frugan från jobbet på söder. Fick mig en liten trevlig pratstund med en Raphaklädd herre på fixie (oslagbar kombination) efter Johanneshovsvägen och cykelvägen efter det. Någon här?

Little Stereo skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 31 Maj
> -----
> På din översta bild är det dykföretaget
> Sventabs båt Catolga närmast Västerbron och
> straxt bakom passagerarbåten Mowits :-) T

tack för info! jobbar du med båtar eller bara intresserad?

Tog en cykeltur till cykelcity, dvs från norr till söder. Förstår inte hur ni som pendlar genom stan står ut? Svettohetsare uppblandat med folk som knappt har styrfart uppför backar i en salig röra med bilar och bussar.

Kränkte mig själv genom att lita smhi:s väderprognos - big fail! Imorgon blir det blöta skor med skoöverdrag. Fick skäll av hustrun för att jag lånade hennes hårtork för att torka skorna - inte populärt!

Blött nu vid 21-22-tiden mellan Kista och Hässelby.. efter 13 h på jobbet var jag lite mör.. Men det var en sjukt vacker rosa/orange himmel att vila ögonen på.

Läs mitt senaste blogginlägg om dagens pendling. Har lite knepigt att få det hot via telefonen. Men f-n för kärringhondor säger jag bara.... Psyket i botten..

Stack från Täby 04.45 in mot stan. Blev lite kall om fossingarna men annars överlag ganska skönt med lite lätt strilande regn och i princip vindstilla. Mötte en annan pendlare vid Universitetet, annars folktomt tills jag kom till Stureplan 05.20. Ett gäng partajare stod och smaskade på lite nattamat och jag kände mig helt plötsligt väldigt nöjd med min cykling.

Men för höge farao, är det ens tillåtet med fem grader, strilregn och tung motvind den 1:a juni?

Men det var i alla fall glest i trafiken... De som var ute gjorde dock sitt bästa för att ställa till det för sig och mig, jag räknade till knappa tio incidenter bara längs Tellusborgsvägen. Som grädde på moset verkar ljussignalerna vid Hornstull fortfarande vara i olag, så att vi cyklister fick vänta dubbel upp.

Summa summarum går denna morgon lätt in på misär-topp-fem.

Spöregn och kallt: regnjacka + regnbyxor + skoskydd + vattentäta handskar + tunn mössa => lätt fuktiga strumpor och i ryggslutet. Acceptabelt.

Hyfsat många cyklister ute trots allt.

Fram med tjockare kläder och mössa igen, otippat! Annars var det bra, en skön medvind borgade för en snabb och behaglig tur.

BLÖTT

Eftersom det regnade ihärdigt brukar det vara rätt så tomt på cyklister så jag lyxade till det med att vara med barnen en stund innan skolan. För att cykla genom stan vid åttatiden. Det var inte folktomt, men ändå inte mer än max 10 cyklister vid rödljusen.

Dagens irritationsmoment var efter rödljuset ner mot skeppsbron där en buss blinkade vänster framme vid busshållplatsen ungefär samtidigt som vi fick grönt. Sex rutinerade cyklister lade sig då bakom bussen så den kunde korsa cykelbanan men en fixie i kamoflageshorts skulle såklart lägga sig till vänster om bussen som såklart fick stanna varför vi sex rutinerade fick stanna också. Sen gav fixien busschaffisen fingret.

Jag drog förbi kamoflagebrallorna lite senare men ides inte säga nått.

Allt var blött när jag kom fram, skönt med torkskåp då.

edit: höger!=vänster

Senast ändrad:
Fin bild, hur kan du hålla klassen så här länge? :)

federico skrev:
> 1 Juni

Ingen pendling idag men däremot intensiva studier av väderprognoser igår så den utökade hempendlingen som blev en 10-milatur vart helt regnfri ute på Ingarö och Värmdö. Intressant var dagisfröken i Nacka som skickade ut småkillar ur en buss rakt över cykelbanan utan att kolla trafikläget, vi bromsade rejält.

Får man föredra 5 grader och regn men inga andra cyklister framför sol och andra cyklister? Känns lite gubb-bittert att skriva så, men det stämmer ju.

Glad Fredag!

Orkade inte rota fram vinterkläderna igen efter att precis ha tvättat och stuvat undan det sista. SL pendling fick det bli, känner mig som en vekling nu...

Det regnade lite i morse... elle typ jättemycket. Endast hardcorependlare ute idag och lugnt och skönt på cykelvägarna. Blöt in på skinnet trots noggranna förberedelser. Ser redan fram emot hempendlingen (i kläder som är blöta redan från början).

johan44 skrev:
> Fin bild, hur kan du hålla klassen så här
> länge? :)
>
> federico skrev:
> -----
> > 1 Juni

Tack!

Min pendlingsväg innehåller ju så många inspirerande avsnitt med stor variation, kanske en förklaring till att jag inte tröttnar på att ta med kameran. Jag cyklar från Hägersten (30-40-tals förort), betongavsnitt vid Nybodahallarna, oftast mycket trafik vid Liljeholmen, Liljeholmsbron som nästan alltid bjuder på en vacker utsikt, Hornstull - trafikkaos, byggen m.m. Västerbron vacker utsikt där solen faller in i en annan vinkel jämfört med Liljeholmsbronm, Rålambshovsparken, variation med årstiden, Stadhuset, Kanalen mot Kungsbron eller Vasagatan mot Norra Bantorget, fågelkvitter eller trafik....

Tillbaka
Topp