Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Bodie skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fattar inte hur det är tänkt att man ska
> cykla förbi arbetsplatsen. Man har skapat en
> gångtunnel där cykelskylten är övertejpad. Är
> det meningen att man ska leda cykeln förbi
> arbetsplatsen?

Blir inte riktigt klok där heller, jag brukar komma upp på vänster sida och cykla över på övergångsstället när det är grönt och fortsätta på bilvägen för att sedan ta till vänster. Men jag är helt övertygad om att ingen har tänkt hur man ska cykla där, därför ser det ut som det gör.

Lite längre fram är det ännu bättre, jag svänger av vänster på Norra stationsgatan, förra veckan så hade dom spärrat av trottoaren/cykelvägen längs bygget, då blev det trickigt på riktigt.

Pendlingen gick fint men trötta ben efter gårddagens flickvarv runt Mälaren.

Stilpendlade mina 12 km i lugn och ro med vitskjorta, uppkavlade chinos och min nya grymt snygga EastPack-väska. Stålfixin tyvärr lite besludlad med fulskärmar i plast som drar ner intrycket något. Liiite varm i ryggslutet pga väskan.

Annars var väl det mest den nedkörda vägskylten som låg rätt över cykelbanan vid början på Götgatsbacken söderifrån som väcket min uppmärksamhet. Den låg ju "bara" över cykelbanan så då är det ju inte så bråttom att plocka bort...

Glömde för en gångs skull att sätta på min hjälmen och vände inte om för att hämta den. Känd mig oerhört rebellisk.

MattiasK skrev:

> Annars var väl det mest den nedkörda vägskylten
> som låg rätt över cykelbanan vid början på
> Götgatsbacken söderifrån som väcket min
> uppmärksamhet. Den låg ju "bara" över
> cykelbanan så då är det ju inte så bråttom
> att plocka bort...

Den stog upp kl 07:00 så den kan inte ha legat ned så länge.

Det välta trafikljuset vid götgatspuckeln låg inte över cykelbanan strax efter åtta. Kanske hade någon flyttat då!

Senaste irritationsmomenten är cyklister som håller höger men tvärar vänster i sidled när det kommer brunslock. Exempelvis götgatan och skeppsbron.

Incident vid södra brofästet på västerbron.
Tog bilen pga av jobbet. Körde söderut över västerbron och vid busskuren i norrgående körfält var det en incident med en cyklist som tydligen blev tacklad av en vit hantverkarbil. Nån fotade i alla fall reg-numret och ingen låg ner men jag uppfattade det som om det varit kontakt när bilen skulle svänga höger ner mot söder mälarstrand. (Det såg lite rörigt ut trafikmässigt- det kan ha varit ytterligare en vit hantverkarbil som tvingade in den första bilen in i cykelbanan) Det är inte lätt att uppfatta detaljer när man försöker ha ett öga på bilen framför. Ingen såg skadad ut i alla fall.

Selast skrev:
> Skön! Trotsar den allmänna folkviljan och
> fortsätter att köra i "kort-kort" bland alla
> Vättern Runt svetton som fortsätter med thights,
> plastjackor och buffar... Ska bli kul att se vad
> folk har på sig i Motala på fredag.

Som gammal orienterare som alltid sprang i nylonbrallor i minusgrader på 70-talet blir det självklart kortisar för mig där vid 05.26. Dock brukar avtagbara ärmar vara bra ett tag...

Att ni inte fryser....
Själv morgonpendlar jag i vintertightsen om det är mulet och under 16 grader. Vilket det var idag. Eftersom jag fortfarande är i morgonchockkomatillstånd de första 10 så huttrar jag oavsett väder nästan.
Kortisar med i väskan för hemfärden dock.

Det är så trångt på vissa stråk att trots att jag köar snällt så känner jag mig skyldig då jag kör om. Pendling är roligt men ger mig alltid lite skuldkänslor med alla små motvilliga omkörningar och trängningar. Idag var det löjligt på Götgatan - cyklisterna var gissningsvis 5 ggr fler än bilisterna och hade 1/3 utrymme. Götgatan bilfri nästa? Bygg runt vettja :)

Om inte bilfri så åtminstone tvåfiligt (en åt vardera hållet). Som det är nu då står det alltid någon bil och lastar eller nåt i filen närmast trottoaren så bilarna kör ju ändå bara i en fil. Bättre då med bredare cykelbanor och rejäla trottoarer.

Den stora händelsen för mig på hempendlingen idag var när jag drog upp jämte ett studentflak vid ett rödljus och blev påhejad av ~40 apfulla studenter som skrek "MEN CYYYYKLA DÅ!"
Slapp faktiskt att bli nedsprayad av alkohol. Respekt för sporten?

Mest harmoniska pendlingen på länge..
Misär: minus

själporträttsvy och skrevvy..

AvGPXLNCMAAyK6Y.jpg

AvGPmSsCEAA_yqT.jpg

Senast ändrad:
Misärpendlaren skrev:
> Det välta trafikljuset vid götgatspuckeln låg
> inte över cykelbanan strax efter åtta. Kanske
> hade någon flyttat då!
>

Kommer inte ihåg om jag passerade före eller efter 8. Det var en liten strulig morgon. Min point är väl mest att om det hade varit något som blockerat hela vägbanan så hade man väl minst placerat ut varningsskyltar, avspärrningar och kanske en polis. Nu när det bara var cykelbanan som var blockerad (och tvingade ut cyklister i vägbanan) då är det inte alls lika viktigt eller bråttom... En petitess kanske, men det passerar väl ändå fler cyklister är bilar där en vanlig morgon?

Men det bekräftar väl bara synen på vilket trafikslag som är viktigast?

Återupplevde en gammal pendlingsväg till en gammal kund. Gick snabbare än någonsin. Måste haft medvind.

Morgontrött idag igen och det blev ytterligare en Götgatanpendling. Bilfil för att kunna hålla någorlunda hastighet. Skylten vid Götgatsbacken var borta från cykelbanan.
Måste säga att busschaffisarna vid Skeppsbron är riktigt duktiga, ofta fullt med cyklister som dammar på brevid bussen även långt efter att den markerat att den ska ut, än så länge verkar det dock inte ha lett till olyckor.

Pendling medelst finracer. Det går fortare än fulmtb med barn och barnstol. Tveksamt om det är roligare dock.

heklamama skrev:
> Som att stiga ner i Styx.
> Inte se sig om...

[OT]
Så jävla rolig beskrivning!!=) Förgyllde min miserabla morgon, Tack!!=)=)

La mig på en lätt tempo. Morgontrött som en gnu. Undrar om folk har fattat att farbor blå jagag alla trafikanter denna vecka? Ink stavgångare. Så ta det lugnt i Sthlm..

JMT skrev:
> Morgontrött idag igen och det blev ytterligare en
> Götgatanpendling. Bilfil för att kunna hålla
> någorlunda hastighet. Skylten vid Götgatsbacken
> var borta från cykelbanan.
> Måste säga att busschaffisarna vid Skeppsbron
> är riktigt duktiga, ofta fullt med cyklister som
> dammar på brevid bussen även långt efter att
> den markerat att den ska ut, än så länge verkar
> det dock inte ha lett till olyckor.

Jag är mest irriterad på cyklisterna som försöker tränga sig förbi när bussen indikerar att den vill svänga ut. De flesta är smarta nog att lägga sig bakom bussen så den kan svänga bort från cykelbanan snabbt och vi kan köra förbi på högersidan, men de fåtal korkskallar som tränger sig förbi bussen så den senare blir stående gör att det blir total blockering.

Det här har jag gnällt på förut.

Underbar! Trampade av remmen på Essingen... Så nu är det bara milen kvar.

Liljeholmen nu, dåligt med mjölksyra när man bara kan rulla

Senast ändrad:
Skulle vila benen så jag tog MC:n vilket slutade med att jag fick undersöka lacken på en vit hantverkarbil som tyckte att det passade att göra en vänstersväng över heldraget. Imorgon blir det MC hos Mcdoktor och jag på trampcykel. Skydd är bra grejor!

andersen skrev:
> Fy fan himmelen öppnade sig i Huddinge, var helt
> dygn sur.

Asch inte ska du tjura så länge, torka dig vetja ;-)

Lite blött på vägen hem. Har insett att vid duggregn är det bara att välja på två onda ting:
strunta i regnkläderna och bli blöt utifrån av regn, eller har regnkläder på sig och bli blöt av svett inifrån. Bleh. :/

Känner igen berättelserna om vita hantverkarbilar, de brukar vara de som kör (och parkerar) värst även enligt min erfarenhet.

Dagens hatobjekt var dock bud- och lastbilarna. Både på vägen till & från jobbet passerade jag lätta lastbilar som stod parkerade tvärs över cykelbanan, mindre än 10 meter från LEDIG lastplats. Frustrerande!

federico skrev:
> 12 Juni

Snyggt!

Tänkte vid passage av Slussen i morse "Oj, har de redan bärgat den?!" och läste därefter namnet. Efter det tänkte jag "dendär kommer frederico att fota" :).

Den som vill undvika gnäll kan ju hoppa direkt till nästa inlägg.
Halvdöd av förkylning. Fram och tillbaka som en jävla pacman efter glömda grejer. Prejad av fet BMW med tillhörande fet gubbe som tyckte att det var ok att parkera tvärs över cykelbanan för att slippa gå <10m extra (parkering på andra sidan gatan). Gapade lite på honom, men för ont i halsen för att använda rösten. Vägarbetet fortskrider - inte. (Vägarbetarna satt och fikade när jag körde förbi. Kl 7.30. Börjar de inte kl 7? Tätt mellan fikarasterna verkar det som.)
Allmän totalmisär och helt suicidal. Var är den vita skåpbilen när man behöver den?

Prejad av en blå hantverkarbil imorse på Vasagatan. Det hade kunnat gå riktigt illa, farten var rätt hög. Var inte alls beredd på att han helt plötsligt skulle gira höger och korsa cykelfälten EFTER avfarten mot Centralbron.

federico skrev:
> 13 Juni

Japp, tänkte på dig när jag såg dimman över saltsjön. Du fångade magin bra!

andersen skrev:
> Fy fan himmelen öppnade sig i Huddinge, var helt
> dygn sur.

Det är väl inget problem. Bara att alltid ha med sig regnkläder. Såg dom mörka molnen igår, stannade vid Solan C för att fixa glasögonen. När jag var klar regnade det ordentligt mycket. Bara att hala fram regnkläderna ur cykelväskan. Kom hem helt torr såklart.

Misärpendlaren skrev:

> Japp, tänkte på dig när jag såg dimman över
> saltsjön. Du fångade magin bra!

Tack, såg möjligheten redan på Liljeholmsbron och då är det nästan alltid mer dimma vid Slussen. Tyvärr helt fel objektiv (10mm) för dimman men det blev ändå en bild, hade passat bättre med 85:an som som jag hade igår, då man kan ta bilder och få olika avståndsskikt komprimerade.

Härlig. Molnfri himmel och tio grader redan vid 5.30. Det blev en skön timme med ett par intervaller som extra krydda.
Premiär för 3/4-byxor på morgonen. Tragiskt egentligen...

Var en smula för otydlig med mina intentioner mot en fotgängare. Skäms lite grann.

(Fast han var också otydlig. Och det var faktiskt han som korsade cykelbanan. Men ändå.)

Tillbaka
Topp