Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Landsvägsdäcken hade en viss tendens till att släppa på sina ställen, så det blev till att ta det lugnt där det inte var helt torrt. Annars en frisk, solig och alldeles underbar morgon. Med lite tur kan man hinna iväg hemåt innan solen gått ner helt.

Pendlade till Saltå Kvarn med Rippa & Fikasvettot och knep en belgisk våffla. Solsken är mysigare än spöregn...

Lite motigt hem, men vad gör det när solen lyser och man helgfirar hem på cykeln :-) T

Attans, nu hann det bli mörkt innan jag kom iväg.

soligt på vägen hem efter lunch, men kallt. Skönt med helg, benen var rejält möra efter veckans pendling. Ses på måndag.

Det är nu man önskar att man hade cyklat.

Ser fram emot en hääääärlig tid i bilen.

Det är alltså den röda som gäller, inte den gröna...

tjoho.gif ht=288

Jag hade nog min jobbigaste start på dagen imorse. På jobbet står min trasiga pendlare som jag tänkte ta hem. Därför skulle jag ta bilen till jobbet.
När jag kom ner i garaget strax före sju såg jag att det hade varit inbrott i bilen. Jag kollade vad som var trasigt, vad som saknades och vad som var kvar.
Trasigt:
lilla rutan på höger bakdörr
Kvar:
stereon, hälften av de få verktyg jag har i bilen
Borta:
13 kr i mynt, startkablar, hälften av verktygen, kylaren

Ja, det är sant. Kylaren är borta.
Det var en stor pöl med svart geggigt vatten framför bilen. Det gick svarta spår vidare in i garaget bort mot en pickup som inte brukar stå där. Jag trodde att det var fastigetsskötaren, men det var en obehaglig tjackis som inte ville svara på vad han hette eller vad ha gjorde i mitt hus. Hans kumpan kom ner med hissen, men vände när han såg oss. Den första snubben smet ut genom en dörr. Jag ringde polisen, som kom på typ fem minuter. Pickisen var stulen, fylld med stöldgods. Dock inte min kylare. Däremot mina startkablar. Tjackisarna var spårlöst försvunna.

vader skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade nog min jobbigaste start på dagen
> imorse. På jobbet står min trasiga pendlare som
> jag tänkte ta hem. Därför skulle jag ta bilen
> till jobbet.
> När jag kom ner i garaget strax före sju såg
> jag att det hade varit inbrott i bilen. Jag
> kollade vad som var trasigt, vad som saknades och
> vad som var kvar.
> Trasigt:
> lilla rutan på höger bakdörr
> Kvar:
> stereon, hälften av de få verktyg jag har i
> bilen
> Borta:
> 13 kr i mynt, startkablar, hälften av verktygen,
> kylaren
>
> Ja, det är sant. Kylaren är borta.
> Det var en stor pöl med svart geggigt vatten
> framför bilen. Det gick svarta spår vidare in i
> garaget bort mot en pickup som inte brukar stå
> där. Jag trodde att det var fastigetsskötaren,
> men det var en obehaglig tjackis som inte ville
> svara på vad han hette eller vad ha gjorde i mitt
> hus. Hans kumpan kom ner med hissen, men vände
> när han såg oss. Den första snubben smet ut
> genom en dörr. Jag ringde polisen, som kom på
> typ fem minuter. Pickisen var stulen, fylld med
> stöldgods. Dock inte min kylare. Däremot mina
> startkablar. Tjackisarna var spårlöst
> försvunna.

Illa, lite som http://happymtb.org/forum/read.php/1/1383971 ?

Ja, samma MO, faktiskt. Tydligen är en 13 år gammal kylare från en Opel som gått 25000 mil värd att sno. Jävla tjackisar! Jag blir mer och mer förbannad när jag tänker tillbaka. Jag borde fan ha brutit mitt ickevåldslöfte från mellanstadiet och gett dom vad dom förtjänar!
Om dom åtminstone hade snott hela bilen. Nu har jag ett jävla rostigt lik utan kylare som badar i svart sörja och glassplitter som JAG måste ta hand om!

Förklar för mig, ni som vet. Gubbar som investerat i cyclocrosser och för små tights som ger ett sånt där trångt spänn i skrevet har en tendens att försöka kränka i tid och otid på cykelbanor inne i stan. Varför? Varför försöker man ens kränka när man 1. ska låta bli med sånt inne i trånga stan, och 2. inte har klipp nog i benen att kränka andra.

Idag blev jag omcyklad av en gubbe på en sprillans Ridley vid gamla stan. Jag tog det lugnt eftersom jag hade en vinglig 90-åring framför mig vid den där trånga passagen bakom Riddarhuset. Kaprutt så blev jag omkörd av ovannämda tightsgubbe och fick en snabb titt på hela hans bäckenanatomi och en glimt av hans självgoda "jag är en blixt"-min. Några sekunder senare har jag lugnt cyklat om 90-åringen och drar på lite milt och hinner självklart ikapp tightsgubben på crossen. Så jag ligger där bakom honom och spinner på frihjulet medan han sliter som ett djur så att svetten lackar ned över hans fladdriga lilla gubbstjärt. Ligger så en bra bit. Ligger t o m och frihjular i uppförsbacke bakom honom. Ett tag trodde jag att pumpen skulle klappa ihop på stackarn. All den dýra utrustningen till ingen nytta och dödad av en galning som ligger och stressar på bakhjulet. Viket öde.

Från det ena till det andra; det är MYCKET roligare att kränka folk genom att ligga klistrad som Contador på Schlecks bakhjul än att bara cykla om. Det kan t o m vara värt en rejäl omväg - bara det stressar maximalt. Jag rekommenderar alla att prova det istället för vanliga trista, tråkiga omkörningar.

grattis Munthe, du lyckades precis dissa dig själv genom att först klaga på kränkningar inne i stan och sedan skryta om hur du själv gör precis samma sak.

en fråga dock, om jag kör om dig på din cykel, innebär det då att din cykel är onödigt dyr?

Oj, tur att jag pendlar i jeans:)

Det där med kränkning medelst hjulsugning har jag faktiskt testat. Fast det vore roligare om man hade ett frihjul som låter som fan.

fredrikw skrev:
>
> en fråga dock, om jag kör om dig på din cykel,
> innebär det då att din cykel är onödigt dyr?

Nämen, nu får du förtydliga. Ska du köra om honom på hans egen cykel? Medan han cyklar?

evo skrev:
> Oj, tur att jag pendlar i jeans:)
>
> Det där med kränkning medelst hjulsugning har
> jag faktiskt testat. Fast det vore roligare om man
> hade ett frihjul som låter som fan.

Tanken har slagit mig att montera ett spelkort med klädnypa sträckan Danvikstull-City t.or.
Bara för att det vore så jävla roligt!! Seriös pendlare med hjälm, lyse, tighta kläder, SPD... åsså en klöver dam i bakhjulet!

evo skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > en fråga dock, om jag kör om dig på din cykel,
> > innebär det då att din cykel är onödigt dyr?
>
> Nämen, nu får du förtydliga. Ska du köra om
> honom på hans egen cykel? Medan han cyklar?

ja, så kan man ju tolka det, men om man läser var Munter skriver så kanske det blir lättare att förstå :)

min poäng var att han uppenbarligen anser att farbröder som han kan cykla ikapp har dyra cyklar i onödan, så min fråga var om samma sak gällde honom om han skulle bli ikappcyklad.

En närmast episk morgonpendling. Benen snurrade nästan av sig själva idag.
Lite frost på vägen, lätta dimmoln som solen sakta bröt igenom. Bara omkörd av en bil på 2+1 stäckan, fantastiskt. Såg fler bilar parkerade utmed vägen, ett jaktlag som samlades, än jag såg på resten av stäckan, drygt 15km.

fredrikw skrev:
> grattis Munthe, du lyckades precis dissa dig
> själv genom att först klaga på kränkningar
> inne i stan och sedan skryta om hur du själv gör
> precis samma sak.
>
> en fråga dock, om jag kör om dig på din cykel,
> innebär det då att din cykel är onödigt dyr?

En trafikfarlig kränkning innebär att man kör om folk i tid och otid som om man befann sig i tävling. Min kränkning i det här fallet var fullkomligt trafiksäker och rekommenderas varmt till alla vänner av djup förnedring.

Jag har inga dyra cyklar. Jag tror inte på sånt skit.

evo skrev:
> Oj, tur att jag pendlar i jeans:)
>
> Det där med kränkning medelst hjulsugning har
> jag faktiskt testat. Fast det vore roligare om man
> hade ett frihjul som låter som fan.

Mitt frihjul låter utav bara helvete! Det är helt ok att pendla i lycra. Jag förstår bara inte varför gubbar med storlek XXL i rövmått nödvändigtvis måste kränga på sig Small och gärna i tunnaste sommalätta fibern.

Senast redigerad av en moderator:
Munthe skrev:
Jag förstår bara
> inte varför gubbar med storlek XXL i rövmått
> nödvändigtvis måste kränga på sig Small och
> gärna i tunnaste sommalätta fibern.

randonöör kanske
luktade det inte lite surt när du kränkte bakifrån?

Härligt! Yr.no utlovar -10 måndag morgon! På med "baklavan" imorgon då ;)

*suck*

Lyckades just byta till dubbat trots vissa materialproblem. Att en slang spricker när man pumpar händer ju men nu var det slangen på pumphelvetet som sprack katastrofalt. En tre år gammal ParkTool PFP-1 får nu bo i grovsoprummet i väntan på döden eftersom jag inte orkar jaga reservslang.

Men om några timmar blir det krispig lungkränkande glasögonimmande minusgradspendling på tomma cykelbanor, ska bli skönt.

-8, blää! Fast enligt YR skulle det vara ännu kallare inNe i stan konstigt nog...

Det var kallt, -9 på Gärdet... Inte att man blev lite överraskad när Stockholm Entrepenad hade sprutat vatten på gång och cykelbanorna dom hade sopat unders städnatten ! :-O T

Njut idag gott folk, imorgon kommer misären!
Det som skriver att han tog bilen på tisdag är med i räkklubben för hela livet!
Skrmavbild2010-11-08kl.07.25.32.png ht=240

vab idag
som prognosen ser ut blir det kanske vab imorgon igen
eller extra viktigt morgonmöte på ngnannans kontor imorgon ;)

Kallt, men utan halka. Misären imorgon blir på hemvägen, mycket enklare att hantera blöta kläder hemma än på kontoret.

Fler cyklister än väntat idag, trots kylan.
Slipper man imorgon då?

Rejält kallt och även om det inte behövdes kändes det bra att ha bytt till dubbdäcken igårkväll. Nu är den stora frågan var jag lade mina supervarma, fodrade Gore-handskar och mina Hestra lobster i våras ... Det gick OK med mina GripGrap i morse men det var på gränsen

Jag känner inte mina fötter

Brrrr! Kallt om fossingarna trots vinterskor och tjocka ullstrumpor. Skoöverdrag e så mekkish. Kanske räcker med tåövderag?

Jag tog lite sovmorgon så att cyklingen gick i dagsljus idag. Provade att cykla på GC-banan men då klev det ut en gubbe med åtta klappstolar i famnen rakt framför mig så det fick bli Bil-banan(?) igen.

<C>

Åter på hoj till jobbet. Jag vet var jag har mina sköna cykelullstrumpor o vantar. O det är inte i sthlm. Undrar om jag ska lägga på dubbisarna på mtb eller sänka trycket i mina cx däck till imorgon.

Premiärtur på vinterhärket. Växlarna var inte rätt justerade så de hoppade så fort jag skulle trampa på lite. Tog klokt nog med mig lite verktyg så ska försöka justera dom på lunchen. I övrigt kändes det ok, men det blev långsampendling pga växlarna så jag blev inte ens svettig.

Tror att jag skymtade Barabingbarabom på en herrcykel modell enklare. Låg precis bakom upp för Västerbron men kunde inte trycka till pga växlarna, och när du märkte att det låg nån jävel bakom drog du ju på som ett ånglok på nedvägen! Men är rätt säker på att det var du. Ännu säkrare blev jag när jag såg hur du tog korsningen nere vid Rålis, för det är bara du som gör så. =)

Ser fram emot lite snö imorn!

Första pendlingen efter två veckors ofrivillig semster pga halsinfektioner och antibiotika samt höstlov i Finland. Trots kylan excelerade mina MW-80 dojjor och nya Nike Pro Combat fleece tights! Enda stället jag frös på var om fingertopparna. Imorgon eftermiddag blir väl det riktiga elddopet för mitt vinterkit.

HÅLL HÖGER OM DU VET ATT DU ÄR VÄLDIGT LÅNGSAM! JAG LOVAR, DU BLIR INTE ÄNNU LÅNGSAMMARE AV DET!

Så där ja, det var väl inte så svårt?

Men fiiiiifaaaaan vad tungt det var i morse. Dubbdäckspremiär med lite för lågt tryck i slangarna. Temperaturen var inga problem alls, förutom för fötterna som var bra stela när jag kom till jobbet.
Normalt hojar jag på ca 1:05 men i morse tog det 1:16. Jag blev t.o.m kränkt av en farbror på veterancykel med portfölj på packehållarn. Suck... Innan jag sticker hemåt i eftermiddag ska jag dra i lite mera luft så får vi se om det går lättare.

Konstigt nog mötte jag fler cyklar denna kalla morgon än vad jag gjort de senaste veckorna. Varför vaknar folk till nu?

Äntligen blir det misärpendling igen! :-)

Bara ca 30 h kvar.

Väntar fortfarnde på min pendelcrossram så det blir till att bekämpa misären med Schwalbe Marathon Plus igen.
Jobbigast är eg snö och imma på glasögonen, fan man ser ju inget när det är grisväder...

Man har visst gjort den lilla sträckan efter tunneln (från Solna sett) ner mot Haga Forum till en gångväg. Det var en tant som på ett mycket föreläsande sätt påtalade detta för mig i morse.

Och nej, jag var ingen bra ambassadör för pendlare idag. Förlåt mig. Hade hon bara anslagit en trevligare ton när jag stannade till för att höra vad hon skrek om, så hade det varit lugnt, men nu fortsatte hon mästra så jag ägnade mig åt att reta upp henne lite grann innan jag cyklade vidare. Orka, osv.

"Det här är faktiskt en gångväg ska jag tala om för dig"
"Du verkar upprörd"
"Jag är inte alls upprörd. Du cyklar på en gångväg, cykelvägen går in i parken"
"Gångväg alltså, jag tycker det går alldeles utmärkt att cykla på"
"Jaha! Så du bryr dig inte om våra lagar?"
"Du är ju upprörd. Det märks tydligt"

Sen hade jag inte samvete att fortsätta, så jag cyklade vidare, på gångvägen. Men jag har tänkt följa reglerna i fortsättningen och helt enkelt cykla genom parken.

Kallt men rätt klädd, skönt. Bakhjulssläpp med adrenalinpåslag som följd. Trögt, trögt med dubbisar.

salle skrev:
> Kallt men rätt klädd, skönt. Bakhjulssläpp med
> adrenalinpåslag som följd. Trögt, trögt med
> dubbisar.

men gud, släpper det med dubbar OCKSÅ??! vad ska man ha då? bil?

Inga dubbar - inget släpp. Fungerade idag igen...
I övrigt inget att rapportera.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp