Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kändes riktigt milt med +2 grader jämfört med gårdagens -8. Medvindsorkanen kändes skön, antar att den kommer att vara betydligt oskönare i eftermiddag, speciellt med en klass 2... Ont om andra att kränka, tanter med korg och reflexvästar räknas inte va? Ser med spänning fram emot eftermiddagens sufferfest

Tyckte att väskan var lite lätt på väg till skolan med barnen. Som tur var kollade jag om datorn var med - icke. Blev en tur hem igen. Så här lätt var det sällan att ta sig till jobbet. Tycker det har blåst motvind för min del hela hösten.

Kastvindar från sidan längs Essingeleden, nästan lite obehagligt. Ingen motvind över tranebergsbron.
Hade förväntat mig Hardcore-pendling, men det var ganska trist och tråkigt. Hoppas på hempendlingen...

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Stockholmsvädret börjar arta sig...

Som sagt var... Utanför fönstret snöar det helt horisontellt just nu, borgar för en hel del episkhet på vägen hem :-)

Tog tuben (med spårhalka!), skyller på möte utanför kontoret. Horisontell snö utanför fönstret.

Bara 5 timmar kvar, det här blir mysigt... :)

Var tvungen att hoja hem över lunchen för att rasta jycken, så jag får dubbelpendling denna myspysdag. Vurpa är bara förnamnet. Vitmöglet kamouflerar trottoarkanterna. Vips så ligger man där som en spratteldocka och viftar med lemmarna intrasslad i en cykel. Sadelstolpen gick åt helvete.
SUV:arna bara myser och varvar motorn lite extra för att markera att man är en idiot.

/E

salle skrev:

möte utanför kontoret.

Usch! I det här vädret.

Körde 4x4-intervaller (löpning) på zinkensdams ip i snöovädret med några kollegor. Tur att det finns likasinnade som kan dela den sanna glädjen i att träna i grisväder:)

Vilka trevliga kollegor du verkar ha evo.
Mina snackar mest om olika nya trendiga grova glasögonskalmar och olika nyanser av vitt.

/E

Senast redigerad av en moderator:
Jasså, du jobbar där...

american_psycho_3.jpg ht=267

Jepp, jag är lyckligt lottad. Med sådana kollegor slipper man lyxproblem som "motivationsbrist":)

Ska bli intressant att pendla hem sedan. Motvind till jobbet borde ju bli medvind hem? Hoppas jag.

"Jasså, du jobbar där... "

Haha! Faktiskt inte helt olikt.

/E

Tille (fd tillmann) skrev:
> Snart...
Dubbdäck?

Edit: så var det bara bita sura äpplet o byta slang o ge sig ut i trafiken. O sen ut o leka o leka i hellas/flaten.

Black planet skrev:
> Tille (fd tillmann) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snart...
> Dubbdäck?
>

Nej, förhoppningsvis fantastisk hemcykling i mysigt snöslask.
Det kommer nog dröja tills de "dubbade snuttefiltar runt fälgarna"* kommer fram.

* Rippa 2010-10-21

SL-trafiken just nu 16:56

Tunnelbana
Gröna linjen: Nedsatt hastighet pga hala spår skapar förseningar

Pendeltåg
Förseningar: generella förseningar på upp till 10 minuter mellan Södertälje C - Märsta & omvänt.
Vissa förseningar mellan Södertälje C - Gnesta p.g.a. sena anslutningar från Stockholm C.

Bussar:
Förseningar och indragna hållplatser förekommer i hela länet pga halka.

äsch, jag känner mig snuvad på min klass 2-pendling. Det gick ju (nästan) bra att cykla på 32 mm SportContact.

Kallt om fingrarna i mina blöta handskar dock.

/johan

Genom stan gick bra men sedan när jag närmade vattnet vid Värtan var det inte direkt mysväder. Fingrarna bortdomnade och småspik i ögonen. Fick kliva av i de sista backarna och springa uppför när slicksen inte tog längre. 15 cm snö på uppfarten.

Riktigt vidriga förhållanden bitvis! Top 3 all time vidriga pendlingar på min lista. OK i stan men desto längre norrut man kom desto värre blev det. Vurpade en gång, i låg fart tack och lov, när framhjulet skar iväg i modden. Som vanligt var det värsta att man inte såh ett skit, glasögonen immade igen efter 5 minuter och resten körde jag "blint". I Danderyd och Täby låg ca 1 dm tung våtsnö på de såklart oröjda vägarna. Enda positiva var att min klädsel funkade perfekt. MW-80 skorna äger! Lycka till ni andra tappra pendlare!

Jaha. Kallar ni det här "snökaos"? Den värsta dramatiken hände när jag skulle leda in cykeln i cykelrummet och snön mellan däck och skärm bromsade framhjulet. Gäsp.

Jag är föräldrarledig och har inte cykelpendlat sedan 1/10. Men va sugen jag blir på att pendla när snön faller. Det är grymt mysigt.

Vid Tranebergsbron höll jag mentalt på att nedgradera dagens pendling från en 8:a till en 7:a på misärpendlingsskalan p.g.a alltför mycket medvind.

Då kom en taxi brännande i påkörningsfilen och körde i en enorm vattenpöl i vägbanan precis jämsides med mig - fick väl en sisådär 10 liter brun snösörja i ansiktet. En 8:a blev det alltså! Yeah!

Dimma, snöslask och regn - på glasögonen. Annars ok, inte många ute. Fick ett sneskär i modden vid Kungsan men klarade mig från vurpa. Men fan vad man ser dåligt.

Stadsgårn plogad! :-)

Allt som allt var det, ja vad säger man, intressant kanske? Blev riktigt blöt av skvätt från bilar och bussar som dånade förbi i G:a Stan. Långsamhetsrekord på mina MArathon plus 25 mm.

+1 på snösörja från bil på Tranebergsbron, fast jag hade plogbilen framför mig så det jämnade ut sig.
Mina cyclocrossdäck spårade nått förjäkligt. Sen efter Årstafältet cyklade jag på bilvägen (långt långt till höger) en bit för det var bättre förhållanden där, tills en VW Transporter kom och körde om och la sig i mittsträngen med högerhjulen = kaskad av snösörja längs vänstersidan, nog för att man var blöt innan men där blev man plaskblöt. Värsta vinterpendlingen ever för min del, fast det kan säkert bli 10 gånger värre. Tog 60min, som brukar ta 30min. Ramlade inte heller så nöjd ändå.

Edit: nu blir det varmt bad

Fikasvettot skrev:
> Jaha. Kallar ni det här "snökaos"?... Gäsp.

+1
Det hjälpte inte ens att jag lämnade skärmarna på jobbet och tog en omväg hem.
Lätt fuktig om baken dock.

Hörde att det var snöstorm hemma i Stockholm. Trist att missa, gillar känslan då man cyklar hem genom första snökaoset.

//j

Förstår inte att ni gillar att cykla i stan, det är ju där det är värst. Skogskyrkogården var bäst, ensam med liken, bara att stå på. Sen blev jag prejad i diket av en dum jävla bilist vid backen upp mot flaten, det var läskigt, När han var tvärs mig gick han in till höger, mitt styre tog i hans bakdörr. Jag slog på rutan och röt till, då gick han ut igen. Mupp....tog plåtnummret men har glömt det :(

Kuligast var två bilar som kom sladdande ut från Skarpnäck, ungdomar. En audi och en bmw av lite äldre modell, fullt ställ i snöslasket. Uppe på Ältabergsvägen låg ena bilen, Audin, i diket hahahahah!

Spårigt och allmänt framhjulsfladder ska prova att sänka trycket på mina w 240 däck.

Hoppas man plogar så det inte fryser till.Om inte så lär det bli ett mindre hel...e i morgon

Bah! Lappri! Tyckte det var betydligt jävligare i vintras faktiskt.
Morgonpendlingen i maffig medvind över Lidingöbron gick såklart bra trots dubbdäcken. Men när jag föreställde mej hemfärden i snöglopp spetsad med styv kuling rakt i näbben blev jag lite fundersam. Desto gladare blev jag när Fedex hade svängt förbi kontoret på lunchen och levererat en oändligt praktisk cykelscarves från Rapha. Applicerade den först a la bankrånare i vilda västern, långt upp över näsan. Efter någon minut bestämde jag mej för att trots allt prioritera andning före vindskydd. Och inne i stan var det ju mest bara blask. När jag närmade mej hemön blev det lite mer motstånd i drivorna. Men i Värtahamnen var det ju till med plogat. Och det tilltänkta episka lidandet på Lidingöbron blev en antiklimax - det mesta av vinden hade mojnat av. Väl över på Lidingö var det rejält slirigt snarare än halt. På den smala och rejält branta Harrvägen kom det en lastbil backande neråt när jag försökte kämpa mej uppför så jag fick hoppa av och gå några meter. Men då var jag ju nästan hemma...

Superfettot (fd Fettot) skrev:
> Hoppas man plogar så det inte fryser till.

Blir det inte minusgrader om man plogar?

tomasojohansson skrev:
> "Dubblångsamt"...
> Ska det tolkas som att du menar att dubbdäcken
> går trögt?
> Jag har funderat på att skaffa dubbat men om det
> blir trögt så kanske jag kan spara in på den
> utgiften och fortsätta på crosstuberna. Bra
> dubbdäck kostar väl runt 600 kr, Nokia.

Ja, visst går det lite trögt. Men ändå rätt okej. Jag kör 25,5 km till jobbet på 1:05 normalt med Race King. Med dubb cyklade jag på 1:13. Jag tjackade Schwalbe winther maraton för ca 70 euro från Tyskland. För paret alltså.

Jag ska nog ta och skaffa en trehjuling istället för dubbdäck, bild stulen från Cher Lloyds senaste xfactorframträdande, ett tips är hennes första, hon är överjävligt bra:
141166 3HJULING.JPG ht=515]

Bilagor

• 3HJULING.JPG
    3HJULING.JPG
    50.7 KB · Besök: 31
Epicbikecommute.JPG ht=542

Idag hade jag den där sköna "fan-vad-jag-är-badass-som-cyklar-i-det-här-svinvädret-känslan" hela vägen hem från Sumpan ut till Barkarby. Oplogade cykelvägar med packad issörja, ni vet såndär som brister slumpmässigt och kastar cykeln hit och dit. Spännande att försöka parera och hålla vurpan stången! Fick till några halvdana kränkningar av motcyklister som zig-zag'ade kors och tvärs över cykelbanan. Avslutade den episka pendlingen med en nära-döden-upplevelse påkallad av gubbjävel i översnöad Opel som backade ut från parkeringsplats helt i blindo vid Stockholm Quality Outlet. Nöjd med att klädseln funkade perfekt, det mesta från Gore och ett par Shimano MW-80. Ser med spänning fram mot morgondagens pendling!

Cyklar tydligen samma väg som Axel, men något senare. Ådin stod snyggt parkerad när jag passerade. Jag cyklade på gångbanorna som omväxling då snömodsträngarna på vägarna kändes lite väl häftiga att forcera. Det gick skapligt tungt så jag gissar att det blir riktigt jobbigt för B-Planet, Stizze och övriga optimistjollar som ska hojja till flaten och tillbaks i kvä-natt... Sikten lär bli största problemet, hur f-n kan snöblasket hamna på insidan av glajjorna!!!

Det tog en och en halv timme hem. Igår tog det 42 minuter. Jag fick julmust när jag kom hem. Jag är trött i benen. Men jag fick kränka två stycken på snömoddsslirvis på tranebergsbron. En uppför och en nerför, jag tror den sistnämnde sitter kvar i räcket i kurvan vid Alvik.
Salle är med i räkklubben, Grattis!! ;o)

/Danne

Det var säkert mig du kränkte på väg upp för bron mot alvik.
Tungt som fan men grymt bra grepp med Hakka 294, jag är impad av dom!
Problem med framväxeln, fastnade en massa snögegga mellan klingorna(finns det nånn bra lösning på det?), orkade inte stanna och göra rent, fick kramp i vaden istället.
Blöt och kall om fötterna, blir till att köpa skoöverdrag i morgon...
Grym pendling annars. Hoppas på minus i morgon bitti.

Episkt vetifan. Framförallt inte mysigt. Spårande snöhelvete. Man kan välja på att köra i en smal isig hjulsträng i körbanan med tutande SUV-förare bakom, eller att sakta och förnedrande sladdra sig fram i det spårande helvetet på cykelbanorna/trottoarerna, med plötsliga och våldsamma kast som extra underhållning. Danderyd/Täby helt oplogat naturligtvis. Det känns som igår när jag skottade infarten efter hemkomsten. Orkar inte tänka på hur det blir om/när pisset fryser. Måtte eländet smälta bort snabbt och inte komma tillbaka på lång tid.

@JKolmo, försök se varje meter oplogad cykelbana som en utmaning, som ett hinder som måste övervinnas! Spårig snöglopp tränar balans och benstyrka. Glaset är halvfullt!

Och förresten..
;-)

Förvånad över hur mycket mitt framhjul sladdade omrkring trots W240 - delvis berodde det på för högt tryck men är det något jag lärt mig är det att aldrig aldrig aldrig släppa ut luft vid vinterföhållanden. Gick sakta men OK - var lite orolig över att köra med cykelvagnen men det gick bra - flickorna ville köra "nercabbat" och skrattade i snöyran - de fångade många snöflingor med tungan ;). Undrar om någon hörde skrattande flickor i cykelvagn och visslande pappa som långsamt segade sig mellan Alvik och Sundbyberg ;). Sammantaget kul men skall nog ner och släppa ut lite luft ur däcken nu - då blir det nog bättre.

Känns otroligt bra med Lupine Betty på styret - ingen risk att man inte syns vid möte och om bilar skall köra ut framför mig!

Pelle S skrev:
> > Problem med framväxeln, fastnade en massa
> snögegga mellan klingorna(finns det nånn bra
> lösning på det?), orkade inte stanna och göra
> rent, fick kramp i vaden istället.

Ja en lösning: Lämna cykeln hemma i skitvädret o ta sig till o från jobbet på ett trevligare sätt ex en varm buss eller tunnelbana. Varför slita i sånt grisväder...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp