Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag såg en Happyit köra mot rött vid korsningen
> Götagatan/Hornsgatan.

Jag såg dig cykla på trottoaren på Odengatan.

Olycka i morse vid Gustav Adolfs torg.
Där cyklister uppmanas ta en annan väg men sedan inte erbjuds annat än kaoskorsning med bilar från tre (minst) håll, övergångsställen och busshållplatser om vartannat.
Klandrar inte cyklisten för jag och många kör fortfarande längs strömmen mot stadshuset.
Imorse stod där en kranbil eller motsvarande (såg inte så noga) med hydraliska stöd i marken. Rakt över cykelvägen. Runt hörnet och i stort sett osynligt om man kommer från rondellen.
Såg otäckt ut men han rörde på sig och ambulans på väg.
Blir också smått förbannad på cykelpolitiken, den obefintliga, där en väg helt enkelt kan stängas av utan att spärras av och den alternativa vägen är allt annat än genomtänkt och än mindre markerad.
Hoppas allt går bra bara.

Skulle det vara bättre om jag stannade mitt på Odengatan då? Jag skulle ju kliva av cykeln :)

Försök inte. :-)
Du cyklade ett extra varv på trottoaren medan du stirrade på vevpartiet/framväxeln innan du steg av och gick i porten.

Av detta lär vi oss att som Happyit blir man sedd, av andra happyiter, och det går inte att komma med genomskinliga ursäkter på forument i efterhand... :-)

Appropå det där med vägbyggen på cykelbanan, så har de grävt upp en stor portion cykelväg utanför Vikingline. Den enda varningen för detta stora hinder i trafiken finns på "bilvägen" utanför. det är riktigt dåligt det.

Simpsonshimmel!

Tog en annan väg.

Fortfarande ont i revbenen.

(lite mindre bläh en igår...)

mao skrev:

> Blir också smått förbannad på cykelpolitiken,
> den obefintliga, där en väg helt enkelt kan
> stängas av utan att spärras av och den
> alternativa vägen är allt annat än genomtänkt
> och än mindre markerad.

Det får man inte göra utan en TrafikAnordningsplan godkänd av trafikkontoret. Det verkar dock som om de flesta antingen skiter i det eller skaffar tillstånd och sedan skiter i omledningen och skyltningen. Stan kollar ända äldrig att man sköter sig.

PUNKA!
Är det inte väldigt mycket glassplitter överallt eller dras det bara till mina däck...

Haha! Det var ju för att jag skulle ställa kedjan Happy-korrekt på det stora drevet å att bakväxeln ligger 90 grader. Du kan ju inte parkera cykeln på den lilla klingan..

Globalistic skrev:
> Du kan ju inte parkera cykeln på den lilla klingan..

Använder du lilla klingan i innerstan?!

Odengatan brantar till väldigt kraftigt mot Valhallavägen.

Globalistic skrev:
> Ja, det är väl ingen tävling inne i stan?

Mig lurar du inte :)

Förbi DHL i morse för att hämta upp lite klubbkläder och nu när jag ser på klockan är det väl dags att lalla hemåt så man kan sitta i soffan 14.30.

Nu blev jag avis! Ska också förbi DHL tills jag märkte att jag inte hade leg med mig i dag...

Morgonpendlingen vid sämsta möjliga tid: strax efter åtta.

Jag tror jag har ett namn på den rulle/kedja vi använder på götgatan: Polsk kedja. Inte olik belgisk kedja fast bytena sker vid rödljus och korsningar då de i den snabba linjen stannar upp och låter den svagare köra förbi mot rött och mellan bilar. Vid nästa raksträcka kör de starkare om de svagare inför nästa växling vid nästa rödljus.

Polsk kedja!

Misärpendlaren skrev:
>
> Polsk kedja!

Polackerna brukar vara trevligare än så.

Varför inte bara cykla i sig egna takt? Ganska idiotiskt med klungköring i city med folk man inte känner.

rikard skrev:

> Polackerna brukar vara trevligare än så.

Absolut, försökte travestera på uttrycket polsk riksdag

Globalistic skrev:
> Varför inte bara cykla i sig egna takt? Ganska idiotiskt med klungköring i city med folk man inte känner.

Det är ju det alla gör...

I övrigt lyckades jag tajma skyfallet över city vid fyratiden alldeles utmärkt, allt på min kropp är regnblött, precis allt.

Senast ändrad:
Varför måste det regna 10mm på 10 minuter varje f..ng dag? Man blir ju lika smutsig som om det ösregnat liksom cykeln fast solen skiner när man cyklar... Någon borde göra något med en gång!

Jag missade störtskuren, något jag är tacksam för. Att döma från dagens inlägg i tråden hade inte alla samma tur. :-)

Det blev en ganska lugn pendling idag. Kände mig trött i kroppen och orkade därmed inte ligga mot max. Tur och retur tog det tio minuter längre än vad det brukar.

På hemvägen höjdes pulsen rejält då en mördarmaskinsförare försökte "skrämma" upp mig genom att tuta och köra om mig så nära som det bara gick. Uppskattningsvis var det 10cm tillgodo.

Man blir uppriktigt förbannad när detta sker, men samtidigt tacksam för att det inte skedde en olycka.

I övrigt kränktes några Vättern-svetton som hittat ut på cykelbanorna. Märkligt att de sliter som djur för att ta sig om mig på raksträckorna, för att sedan cykla på lägsta växeln i uppförsbackarna.

Jag ska inte klaga, det är kul med folk på cykelbanorna som utmanar mig, jämfört med vinterns ofta ensamma äventyr.

Klarade mig från första rejäla skuren men åkte i den som var för ett tag sen, med inslag av åska.
Hade en BMW X5 som körde jääääkligt nära mig vid Årsta centrum eller vad man ska kalla det, hann inte få hela regnumret. Var tuffa gröna lampor i 22" fälgarna iallafall :)

Helt döda ben på morgonens cykelpendling efter gårdagens lilla joggingrunda. Jäkla otur egentligen eftersom alla trafikljus var avstängda norrut efter Medis. Fanns chans till rekordtid om jag inte fullständigt kroknat efter slottsbrorakan, eller vad den nu heter.

hoppade över det där med att snooza och lade på en mil på jobbpendlingen istället. najs

Min lättade egolapp daskar rytmiskt mot däcket i uppförsbackar. Får nog styva upp den. Annars var det obehagligt segt idag.

Blev kränkt av två killar på Nynäsvägen imorse. Ni såg starka ut, ffa du på Bianchin.
Men sätt på er en hjälm imorrn och ligg inte 1 meter bakom en skåpbil, det såg läskigt ut...

/Magnus, kränkt med ändå omtänksam.

Tille skrev:
> Kostympendling som vanligt i framtiden.

Jättestor kostym?

Tille skrev:
> Kostympendling som vanligt i framtiden.

Sweet

Mina kollegor tyckte jag såg prickig ut i ansiket. Sen såg de bena undrade vad jag hade gjort. Cyklat på leriga vägar med crossen.
Tänkte tvätta av cykeln i biltvätten. Ägaren tog min cykel o sa att den skulle tvättas av ordentligt. Så där kan den inte se ut! Han hotat med förut nämligen. Så ren o fin cykel för hempendlingen.

Kamikaze...Gissningsvis en liten 12 åring som skulle visa sig tuff när han kom och cyklade med sin polare mitt i cykelbanan. Vek av till höger ner på gräskanten i sista sekunden, uppfostran?
Funderar på att vara där nästa vecka samma tid och prata med killen.

omkörd av en BMW med lågprofilare som helt sonika kör ner rutan och droppar ut lite skräp. Jag hinner ikapp tre coola killar vid nästa rödljus och genom lite ilsket signalerande så får jag kontakt och de undrar om jag har problem?, vilket jag har eftersom jag inte har nån aning om vad jag ska säga... vad ska man säga? "jag tycker inte att det är ok att ni slänger skräp genom bilfönstret" hade nog varit det enklaste.

johan44 skrev:
> omkörd av en BMW med lågprofilare som helt
> sonika kör ner rutan och droppar ut lite skräp.
Man börjar tappa hoppet när medmänniskor slutar bry sig. Men i övrigt var det säkert en skön tur. Fler borde ha filmkamera på hjälmen och en lag om nedskräpning bör införas. Det är lite slapp attityd på nedskräpning i Sverige. Jag tror man ska sätta hårt mot hårt, alltså typ öppna bagageluckan eller någon bildörr. Kan man ens åka dit på något så enkelt?

tre unga killar från österland, jag vågade faktiskt inte bli fysisk mot deras bmw. Hade det varit en vanlig svenne så kanske jag vikt in en backspegel. Men prata snällt och lugnt är nog bäst.

rikard skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kostympendling som vanligt i framtiden.
>
> Jättestor kostym?

LOL!

Fick mig 18 km i morse. Gick bra, synd bara att det bara är "vanliga" pendlare min väg. Inga wannbe-svetton att hänga av alls. Man får kränka sig själv istället.

Introduktion på skolan i morse gav en sen start. Skönt att skrida in till stan nästan i ensamt majestät(?)! Undrar när de skall vara klara med grävningarna för gasen på St Eriksgatan, det är lite krångligt nu (men i alla fall skyltat med påbjuden cykling på körbanan).

youngman skrev:
> ... och en lag om nedskräpning bör införas.

MB 29 kap.
7 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet skräpar ned utomhus på en plats som allmänheten har tillträde eller insyn till döms för nedskräpning till böter eller fängelse i högst ett år.

Se dock proposition 2010/11:125 Nedskräpning om nedskräpningsförseelse samt användningen av ordningsbot

Bjuda på några bilder ifrån morgonpendlingen genom Skarnäck/Hellas skogarna.

1brotorp.JPG

Motionsstig ifrån Brotorp. Underlaget idag var väldigt blött.

2motsderbysjn.JPG

Härligt flow mot Söderbysjön.

3mersknvg.JPG

Mer skön åkning mot Äventyrsbanan.

3bekofiket.jpg

Varför har inte Ekofiket frukost?

4nedredelenavsderbysjn.JPG

Nedre delan av Söderbysjön. Sen var det bara VuÄltan och Stadsgårdskajen in till huvudsatadens trafikkaos.

Senast ändrad:
Regn i stavanger på morgonen, en lastbil körde i en vattenpöl precis brevid mig.

på hemvägen var det torrt, cyklade förbi ett svetto i en backe.
Inget spännande.

Black planet skrev:
> Bjuda på några bilder ifrån morgonpendlingen
> genom Skarnäck/Hellas skogarna.
>

Hyfsad pendlarväg!

Men bakskärm, det var väl ingen som såg dig? Du kan bli retad.

Hade fint flyt idag hela vägen och när jag försökte smyga förbi två killar på "rulle" misstolkade jag situationen och knôdde mig väl lite fult. Jag snackade ju som vanligt men det hördes tydligen inte genom hörlurarna. Den omkörda killen kom ikapp vid ett rödljus längre fram och var trevlig. No hard feelings, skön inställning. Någon här?

Jag tycker det här med plingande resp. snacka är lite svåravgjort. i 9 fall av 10 räcker det bara att säga: "Jag glider om dig nu" när man ligger till vänster bakom, men om folk har hörlurar så hörs inte det och då får man plinga rejält, vilket jag tycker känns onödigt aggresivt.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp