Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fin morgon, sånär som på en störtskur vid gröndal. Ibland hade man nytta av dubbar, långa sträckor inte. Där det behövdes, behövdes det verkligen dock!

Hasse: Jag spottade dig vid fridhems i veckan, du såg snabb ut!

/M

Löppendling mellan sängen och hemmakontoret via Lindhagensplan. Det börjar bli svalt om fötterna att springa med fivefingers (japp, jag får lite långa blickar, men inget jämfört med barfotalöpningen i -2 :) ) nu. Det kommer in vatten som aldrig riktigt värms upp. Dock funkade dom bra att springa på is med.

Intressant morgon, gjorde sakta ner-tecken till en land rover som kom i kanske 70 på 30 väg på ett ställe där jag såg ett barn vara bokstavligen cm från att bli dödad av en bmw för några månader sedan. Föraren stannar och skäller ut mig efter noter, kontentan är att jag är ett svin. Det är också genomfart förbjuden där det hela inträffade.

Men härlig tur i övrig, dubbisar på, inga problem./Johan

Skön morgon.
Mötte en gående som är nästan bredvid mig när jag ser hur fötterna bara försvinner till väders för honom och han landar på rygg. Glad att ha dubbdäck.

Senast redigerad av en moderator:
2 x T-bana. Men som kompensation en lyxfrukost och ett intressant föredrag.

martinpetter skrev:
-------------------------------------------------------
> Där det behövdes, behövdes det verkligen dock!

Men hjälpte inte...

> Hasse: Jag spottade dig vid fridhems i veckan, du såg snabb ut!

Smickrare där. Satt jag på cykeln eller låg jag på rygg? Har du börjat åka den vägen förresten?

kking skrev:
> martinpetter skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Där det behövdes, behövdes det verkligen
> dock!
>
> Men hjälpte inte...
>
> > Hasse: Jag spottade dig vid fridhems i veckan,
> du såg snabb ut!
>
> Smickrare där. Satt jag på cykeln eller låg jag
> på rygg? Har du börjat åka den vägen
> förresten?

Just när jag såg dig åkte jag...hrm... kommunalt. Du satt på cykeln med polisongerna i högsta hugg! Hade jag sett dig klota hade jag ju förstås gjort en större sak av det ;D

/M

martinpetter skrev:

> Just när jag såg dig åkte jag...hrm... kommunalt.

Vad har du brutit? Eller var det lite för kallt att cykla... ;-)

kking skrev:
> martinpetter skrev:
>
> > Just när jag såg dig åkte jag...hrm...
> kommunalt.
>
> Vad har du brutit? Eller var det lite för kallt
> att cykla... ;-)

japp, glömde pollisarna hemma så det blev lite för kallt om kinderna ;)

AxelSthlm skrev:
> Vad är detta, ingen som skrivit nått sen tre?

Alla går väll hem tidigare på Fredagar.

Pendeltåg idag, Barkarby - Centralen. Påmindes med all önskvärd tydlighet varför cykelpendling är överlägset. Vagnarna är ju för fn rena inkubationskammare för influensa, förkylning, ebola, pest och kolera... Folk hostar och kraxar rakt ut och man utvecklar grav bacill-noja på ett par minuter. Den grandiosa finalen serverades i form av stopp i trafiken på vägen hem. Längtar redan till måndagens cykelpendling, såvida jag inte avlidit i någon mystisk djungelfeber som jag fått med mig hem...

Inte en meter cyklat på över en vecka. Får bli ändring på det nästa vecka.

I går bilpendlade jag dock förbi Caldonazzo (där Pegoretti cyklarna byggs). Hade varit kul att stannat till för ett besök men dagsschemat var tight.

//j

Superfettot (fd Fettot) skrev:
> Det är vinterpendligen man har att tacka för i
> sommar

Djupt!

Fiber skrev:
> Superfettot (fd Fettot) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är vinterpendligen man har att tacka för
> i
> > sommar
>
>
> Djupt!

Fiber käkar jag till frukost

Blöt och mörk novembermisär med ett döende bakhjul och som en konsekvens ingen bakbroms. Någon borde verkligen göra något.

Utan tvekan topp 2 i sämsta pendling på denna sidan midsommar. Ihållande kallt regn.

Ja ja, det var ju inte halt i alla fall :-)

Testade Biltemas arbetshandskar denna morgon...¨

38-273_l.jpg

Inte vattentäta!
Använde dessa som skalhandskar, men lagom vid Farsta var händerna blöta och väl framme vid Tekniska Högskolan hade fingrarna blivit till russin.

Men handskarna får godkänt. Skall nog bäras när det är kallt å halvtorrt men inte i regn.
Blir till att köpa diskhandskar å lunchen.

Black planet skrev:
> Varför låg mina skalkläder i ryggan?

Hahaha, och varför har jag inte köp rainlegs än? Sitter nu med plaskblöta jeans och känner mig rätt korkad.

Nä, bil idag. För att effektivisera restiden hem så blev det så. Ska kolla snoken/halsen gällande min snarkning i em.

Angående bil så tog det 1h 16min att åka idag. Inte kul. Ska börja cykla nu när min rygg känns ganska bra.

10 min lugnt cyklande och en varm dusch på jobbet

Rena sommar pendlingen. Varmt och blött. Tog dagen till ära gammelracern (som jag så lämpligt bestyckat med ett par 25 mm durano plus däck som hittils stoppat för stenkrosset på cykelbanorna). Både mina rainlegs och den nya alturajackan kom väl till pass. Myste alla 17 kilometrarna in till stan. Sköööönt att slippa dubb. Fast jag blir bannemig blöt om fötterna. Det kommer in uppifrån hur jag än gör...

Senast redigerad av en moderator:
Blääää!
Den nyinköpta skaljacka var dock effektiv - snustorr under!

Pendlade ner till nedervåningen och där sitter jag. En kille som är förkyld är ju närmare döden än en astronaut utan rymddräkt...

Pga bilbehov i jobbet blir det inte så mycket cykelpendla för mig nu. En dag förra veckan och troligen bara idag den här veckan. Trist... Men, en dag är ju fler än ingen dag!

I morse rullade det på rätt bra i regnet. Ny rekordtid med dubbdäcken och nästan på samma tid som med Conti race king.

Jag hade dock tre spännande möten;
1. Buss svänger in rätt över cykelbanan i höjd med Boo. Med skrikande bromsar missade jag bussen med en hårsmån.
2. Pick-Up svänger ut från en gårdsplan rätt över cykelbanan strax innan backen mot Orminge. Med skrikande bromsar missar jag pickupen med en hårsmån.
3. På stadsgårdskajen möter jag malmtåget! Vad fan?? Jag blev blind och håller åt sidan allt jag kan. Precis när vi är jämsides i mötet ser jag dock att det är en cykel med 1 Kilowatts ljusramp på styret.

Nu är det bara hoppas att alla kläder hinner torka innan jag ska hem i eftermiddag...

En svart volvo lyckades inte ens efter tre försök att köra över mig. Inte ens tuta ihjäl mig funkade. Måste dock tacka för adrenalinpåslaget, fin sprutt i benen efter mordförsöket.

//Pandy

Som vanligt - tyckte bara lite synd om barnen när jag lämnade flickorna på dagis. Det var galonisar utanpå varma kläderna som gällde och sedan ut i regnet. Själv hade man ju en varm dusch som väntade på jobbet.

Testade ett par Castelli neoprenhandskar imorse vilka fungerade kanon - blir nog fler tillfällen jag kommer att köra med dom. Regnade inte tillräckligt för att motivera rainlegs idag - kanske blir på hemfärden?

Fuktigt och blött. Dubbdäck känns onödigt minst sagt. Nya skoskydd funkade perfekt. Såg en stackare med hoppad kedja på Tranebergsbron.

Är det en giltig kränkning om man står upp och trampar?...om så är fallet fick jag kränka två på en gång efter Tranebergsbron i uppförsbacke. Jag försökte le, men blodsmaken i munnen var överväldigande.

Mina rainlegs köpte jag på Spånga ridsport ... väldigt populär bland hästfolk

Luke skrev:
> 3. På stadsgårdskajen möter jag malmtåget! Vad
> fan?? Jag blev blind och håller åt sidan allt
> jag kan. Precis när vi är jämsides i mötet ser
> jag dock att det är en cykel med 1 Kilowatts
> ljusramp på styret.

Ha ha, även jag mötte mr Malmtåg idag utanför Birkaterminalen. 3 feta lampor på styret och nu även med en på hjälmen. trodde först det var Discovery som landat fel men mötte sedan bara en cykel....

Idag var jag riktigt nära att lägga mig i en kurva då greppet på framhjulet plötsligt försvann, tur i oturen så har jag fortfarande inte helt vant mig vid att dubben ger något sämre grepp i kurvorna så jag hade något lägre hastighet än vad jag brukar ha vid den kurvan vid barmark.

Det visade sig vara tokpunka, efter snöfallet i förra veckan la kommunen ut en hel del grus på cykelvägarna, ifjol la kommunen ut "cykeldäcksvänlig" tumlad grus och jag klarade hela förra säsongen utan en enda punktering, men tydligen använder kommunen denna säsong "elakt" grus och med min vanliga otur så lyckas jag träffa den elakste stenjäveln som satte sig rätt in i däcket...

På bilden har jag dragit ut stenen några millimeter så det är ju ett ordentligt hål i däcket (Scwalbe marathon winter), vad säger expertisen här, måste man preppa däcket på något sätt innan man byter innerslang för att minimera risken för att skit tar sig in i hålet?

Bilagor

• shit.jpg
    shit.jpg
    25.2 KB · Besök: 38
Björn72 skrev:
> Var köper man bäst sina rainlegs?

Handlade ett par på en hästsportbutik nånstans på söder(eniro kan säkert hjälpa) förra hösten. Var väl 20-50 kr från bästa priset, men snabbt och enkelt.

Björn72 skrev:
> Var köper man bäst sina rainlegs?

Jag köpte mina på en hästaffär ganska långt ner på Folkungagatan...

I morse var det första gången på 4 veckor som jag sitter på cykeln (trainer borträknat).
Riktigt skönt faktistk, trots ihållande regn och ca 5°.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp