Igår var jag iblandad i en vurpa idag höll jag på att smälla med en finnig mopedist. Båda incidenterna inträffade på kombinerade cykelbanan/gångbanan mellan Brännkyrka gymnasium och Årstaberg precis efter att man cyklat under Essingeleden.
Igår var det en man i motsatt körriktning som helt plötsligt började dra åt vänster. Jag som vid tillfället hade ca 30-40 meter fram till honom tänkte att han måste snart se mig, men jag höll än mer åt höger för säkerhets skull. Tyvärr stirrade han bara rakt
fram och fortsatte mot vänster, var jag skrek hallåååå och cyklade ut på trotarkanten och han helt plötsligt vaknade och försent försökte styra åt höger. Våra axlar stötte ihop och han gick i backen. Såg inte exakt hur eftersom jag var på väg åt andra hållet och hade fullt sjå med att hålla mig på cykeln. Hursomhelst slog han i skuldra och huvud, var helt groggy när han försöte resa sig upp, var jag sprang fram och hjälpte honom. En bollidt stannade och ringde ambulans, eftersom han var helt borta och blödde en hel del från ett sår ovanför ögat. Det slutade nog bara med ambulansfärd ett antal stygn och en lättare hjärnskakning, vilket var tur efter som han inte hade hjälm. Var helt skakig på väg till jobbet och tänkte att han lika gärna kunde ha fått en allvarlig hjärnskada eller ännu värre. Hade han haft hjälm hade ha nog bara haft lite ont i skuldran.
Idag hände exakt samma sak, nästan på exaktsamma ställe, fastän det var en mötande mopedist istället. Jag skrek tidigare och lyckades hålla undan med ett nödrop. Jag skrek hååååål till höger din jävla idiot och hade lust att cykla efter honom lära honom trafikvett.
Funderar allvarligt på att ta en annan väg till jobbet.