Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Luke skrev:
-------------------------------------------------------
> Nytt jobb, nya utmaningar... Och SL-trafiken...
> Nån här som pendlar söderifrån till
> Värtahamnen??
Söderifrån till Frihamnen... :-) T

Den episka motvinden från igårkväll blev en skön slör i morse. Cyklade hybriden också, 7kg lättare än järnmärren (minst). Såg en räser 200m in på värtavägen från Karlaplan 7:30 imorse. Bestämde mig för att kränka den mitt i backen men orkade fan inte ikapp. Snubben ställer sig upp och matar mitt i backen, måste sett mig. Hursom var jag 10 meter bakom på krönet, sen blev det nerför och trafik etc. Safety first.

Skön eftersvettning i duschen iaf.

Motvind, sidvind, medvind, sidvind. Och lång. Och traumatisk.
Vem lurade på mig att börja med långpendling igen.

Äntligen tillbaka på cykeln efter en och en halv vecka i underjorden! Härlig medvind också, vilket behövdes i mitt halvförkylda tillstånd. Säkert 10 slag högre puls än vanligt, var det verkligen hälsosamt att köra i dag?

Konstigt väder som sagt... Mot-, sid- och medvind på samma pendling och dessutom någon sorts grov dimma/dis som gjorde allt blött

Hade min första krock igår på hemvägen. Skulle passera fyra småligister och bestämde mig för att inte plinga för att de inte skulle skutta omkring på hela cykelvägen och det fanns gott om plats att passera på sidan. Dock måste ena killen haft en inverterad spindelkänsla, när jag var tre meter ifrån dem gör han ett indianskutt och hamnar mitt framför mig. Jag hann nästan bromsa, men körde in i hans arm och bocken krokade i hans väska och vi körde lite intensiv-foxtrot. Ingen som gick i backen dock, och inget som gick sönder.
Liten stund senare kommer jag ikapp tre pandatjejer, nu skall här plingas! De två på sidorna gör viga småskutt och byter till slut plats med varandra. Den ena av dem försöker därefter smälta samman med ett staket (föredömligt). Den tredje i mitten gör den klassiska renen - står kvar med röven mot mig, vänder bara huvudet bakåt och tittar på mig med oförstående ögon och är i övrigt paralyserad.

Retrospective:
Eliminera alla gång/cykelbanor från pendlingsvägen.

Hur var det imorse då?
Jättefin motvind (dock inte lika härlig som igår), lätt duggregn och gott mosig i benen. Kanon!

Kass. På gamla cykeln - den nya hade stulits under natten (vinkelslip).

Selast skrev:
> Konstigt väder som sagt... Mot-, sid- och medvind
> på samma pendling och dessutom någon sorts grov
> dimma/dis som gjorde allt blött

Fast jag körde i en cirkel om man ska vara ärlig.

Första pendeldagen på 10 månader, om pappaledig blev det andra cykelturer...

Fuskade med att cykla till jobbet förra torsdagen men åkte bil hem så jag räknar inte den dagen. Den här dagen började med motvind och halvlåg hastighet i en dryg mil men sedan kom en grävmaskin ifatt och den höll 35-40 på slätan och jag låg bekvämt bakom i 15 km. Härligt, men det gav ju inte så bra träning.

Regn sista 2 km. Hoppas på medvind hem.

Verkade bli fint väder idag så jag tog min nya racer. Första passet på den och även på mina 60mm hjul. Kändes riktigt fint. Bra köp tror jag.

Blå himmel, syrerik luft.

Passerade en busshållplats där många människor klämde in sig i en blå buss.
De stackarna missade nog både himmeln och syret.

Nu får dom snart ta och uppfinna slow cycling annars kastar jag in handduken. Den här veckan har jag blivit kränkt av
* två nishikigubbar
* en gammal rostig mtb
* en tjock farbror på räser.
Vart är världen på väg?

Första cykelpendling efter semestern. Cyklister överallt o i vägen är dom. Eller är jag ivägen? Men segt var det i alla fall. Undrar var min cykelkondis tog vägen? Såg den senast i juli.

Vurpade på platt, rak cykelbana när jag skulle väja för en pinne. Väskan gick sönder och bromshandtaget blev böjt. Dessutom har jag fortfarande ont i handen. Har fortfarande inte riktigt listat ut vad som faktiskt hände.

Skönt väder imorse! Fick bra häng på en gammal Cannondale MTB som skottade på bra vid Stocksundsbron och tog hans rulle hela vägen in till Roslagstull. Vi bytte några ord vid rödlyset där, någon här?

MTBiker skrev:
> Verkade bli fint väder idag så jag tog min nya
> racer. Första passet på den och även på mina
> 60mm hjul. Kändes riktigt fint. Bra köp tror
> jag.

Såg snygg ut det lilla jag hann se när du flög förbi mig strax innan DHL på hemvägen.

4 grader och sol. Perfekt för fin MTB till jobbet. Jag älskar höstcykling!

Visserligen gårdagens pendling då.. Men ändå, jag hade buskul. Premiär på 29" och körde bland annat stigar som jag aldrig cyklat på förr.
p20110915-191351.jpg

p20110915-204215.jpg

p20110915-204101.jpg

p20110915-203943.jpg

p20110915-203826.jpg

p20110915-203411.jpg

p20110915-203112.jpg

Öijer, vilken härlig väg till jobbet! Var är det någonstans? Fina vyer, det är ett kraftigt gulstick i framför allt de tre övre bilderna - är det medvetet gjort? Ser coolt ut.

Ja tänk om man fick susa fram på de här stigarna istället för Tranebergsbron...

Tvehågsen.

Tvekade mitt på Västerbron och kämpade en stund med något i mitt inre som viskade: "åk hem byt om till lycra, spendera denna vackra dag i sadeln på din stålracer, tänk långa smala slingriga vägar med hög luft och sporadiska fikastopp".

På något oförklarligt vis kämpade jag emot rösten och fortsatte till jobbet.

Förvånande.

heklamama skrev:
> Tvehågsen.
>
> Tvekade mitt på Västerbron och kämpade en stund
> med något i mitt inre som viskade: "åk hem byt
> om till lycra, spendera denna vackra dag i sadeln
> på din stålracer, tänk långa smala slingriga
> vägar med hög luft och sporadiska fikastopp".
>
>
> På något oförklarligt vis kämpade jag emot
> rösten och fortsatte till jobbet.
>
> Förvånande.
Det finns läkar hjälp för sådant. Men du har tid att göra rätt ;)
Nä ingen cykling idag. Går inte ihop med planeringen. Eller var det latheten som slog till igen?

Bilderna är redigerade i appen Little Photo, orginalen finns i min blogg. Området är mellan Borlänge och Falun.

Vilken underbar morgon!

Vaknar upp och ser att vägbanan är torr för första gången denna vecka - det blir plastraketspendling!

Murrig dimma bäddar in landskapet, man kan se hur vattenpartiklarna i luften virvlar fram. Uppiggande temperatur, just över 5 strecket. Ett tunt extralager kläder på, klickar igång och börjar efter några tramptag fundera om man kanske skulle haft lampa då sikten är väldigt begränsad på grund av den tjocka dimman. Efter några minuter blir det riktigt tjockt, men det var mest kondens på cykelglasögonen så de åker av. Pigga ben, men önskar samtidigt man hade haft med en kamera - fantastiskt vackert med den tjocka dimman och den mörka skogen.

Efter dryga milen så börjar det spricka upp, dimman försvinner vid ett krön och man möts av strålande sol och blå himmel. Wow! Bra fart resten av vägen och ett sällsynt kränkpoäng som tårta på moset - denna dag kan inte bli annat än kalas!

Cyklade sent, löjligt mycket folk. Hakade i en kille vid omkörning uppför götgatsbacken, mitt fel såklart men han hade ju inte behövt släppa styret och vingla uppför. Nej, man skall cyklar vid 5:30.

Halsont sen i måndags, ingen cykelpendling.
Direktnbuss är åxå skönt, fast idag hade jag velt trampa själv

Det här med rondellkörning verkar svårt för våra kära bilister. Har varit med om två liknande händelser på kort tid.

Skulle åka rakt fram i en rondell på vägen hem igår och så kommer det en kvinna i bil från höger. Hon åker jättelångsamt den sista biten fram till rondellen men istället för att stanna så fortsätter hon bara. Jag låser hjulen och sladdar lite snyggt på den blöta asfalten samtidigt som jag skriker lite väl valda okvädesord och gestikulerar hejvilt. Kvinnan får stopp på bilen mitt i rondellen och ser jätteförvånad ut. Jag cyklar ur rondellen och ställer mig vid sidan av om hon vill diskutera händelsen men kvinnan startar bilen och kör långsamt vidare igen.

Jag har mycket svårt att tänka mig att hon inte såg mig, det var långt ifrån mörkt och jag hade DX-lampan påslagen, alla reflexer som krävs och vit tröja. Förra gången det hände hade jag till och med ögonkontakt med bilisten men denne körde ändå. Tror vissa bilister att man inte behöver ge företräde för cyklister i rondeller kanske? Det hade nog blivit lite rörigt i rondellerna i så fall...

Disclaimer: jag är fullt medveten om att det är riskfyllt att cykla i rondeller och jag försöker att undvika detta så mycket som möjligt men ibland så blir omvägarna för larvigt stora helt enkelt.

fastforward skrev:
> Det här med rondellkörning verkar svårt för
> våra kära bilister. Har varit med om två
> liknande händelser på kort tid.
>
> Skulle åka rakt fram i en rondell på vägen hem
> igår och så kommer det en kvinna i bil från
> höger. Hon åker jättelångsamt den sista biten
> fram till rondellen men istället för att stanna
> så fortsätter hon bara. Jag låser hjulen och
> sladdar lite snyggt på den blöta asfalten
> samtidigt som jag skriker lite väl valda
> okvädesord och gestikulerar hejvilt. Kvinnan får
> stopp på bilen mitt i rondellen och ser
> jätteförvånad ut. Jag cyklar ur rondellen och
> ställer mig vid sidan av om hon vill diskutera
> händelsen men kvinnan startar bilen och kör
> långsamt vidare igen.
>
> Jag har mycket svårt att tänka mig att hon inte
> såg mig, det var långt ifrån mörkt och jag
> hade DX-lampan påslagen, alla reflexer som krävs
> och vit tröja. Förra gången det hände hade jag
> till och med ögonkontakt med bilisten men denne
> körde ändå. Tror vissa bilister att man inte
> behöver ge företräde för cyklister i rondeller
> kanske? Det hade nog blivit lite rörigt i
> rondellerna i så fall...
>
> Disclaimer: jag är fullt medveten om att det är
> riskfyllt att cykla i rondeller och jag försöker
> att undvika detta så mycket som möjligt men
> ibland så blir omvägarna för larvigt stora helt
> enkelt.

Cykla du i rondell. Det gör jag och de flesta andra. Jag tror att mkt av incidenterna uppstår då bilförarna inte förstår, vet eller ser att vi cyklar ganska snabbt. Dessutom så cyklar vi igenom en rondell snabbar än en bil om vi skall rakt fram.

Perfekt väder idag, lite jobbigt med den låga solen bara.

Till skillnad mot igår, då jag blev kallad idiot av en snubbe som cyklade mot enkelriktat och sedan prejad mot en refug av en buss.

(Ny här, pendlar 2x1,5 mil 3-4 dagar i veckan från Stockholms ytterområden till de inre.)

MTBiker skrev:
> 4 grader och sol. Perfekt för fin MTB till
> jobbet. Jag älskar höstcykling!

Här är bilden som skulle varit med.

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    92 KB · Besök: 60
omväg geom duvbo och via småsjöarna i sumpan, trevligt! Liten varning för v 42 för då lär spårvangnsbron lyftas på plats över järnvägen i sundbyberg... /J :)

Nu är det tydligt markerat enkelriktat på cykelbanan från Aspudden mot Södermalm (sträckan som går under Essingeleden). Nu får man alltså endast cykla på norra sidan av Hägerstensvägen om man ska från Södermalm mot Aspudden, trist med tanke på att den södra sidan mot vagnhallarna är bredare, bättre och utan problem klarar två cykelriktningar + gångtrafikaner. Ska bli spännande att se hur det går med snöröjningen på den norra sidan av cykelbanan nu när man måste cykla där, förra året plogades den inte under långa perioder.

En gubbe jag hamnade bakom hade väl använda cykelbyxor (tog tyvärr ingen bild) och hade det varit en tjej hade jag inte haft något emot att ligga bakom ända till Trosa om det behövts då underbyxor tycktes saknas. Nu blev det riktigt plågsamt.

Vilken upplevelse! Först lite motströms (utan att laxa!) och en lustig kavalkad av färgglada elitpendlare + ANNAT.

Sen medströms där kaozet blev tydligare och jag insåg att det inte funkar att vara egoist i trafiken om alla andra är lika stora egoister. Stockholm behöver inga nya vägar. Stockholm behöver nya trafikanter så kan det nog flyta på riktigt bra. Vem skall jag rösta på?

Omväg hem via Ekerö/Slagsta, riktigt fint väder, lite kallt om knäna efter 19 tiden bara, shorts...

Igår var jag iblandad i en vurpa idag höll jag på att smälla med en finnig mopedist. Båda incidenterna inträffade på kombinerade cykelbanan/gångbanan mellan Brännkyrka gymnasium och Årstaberg precis efter att man cyklat under Essingeleden.

Igår var det en man i motsatt körriktning som helt plötsligt började dra åt vänster. Jag som vid tillfället hade ca 30-40 meter fram till honom tänkte att han måste snart se mig, men jag höll än mer åt höger för säkerhets skull. Tyvärr stirrade han bara rakt
fram och fortsatte mot vänster, var jag skrek hallåååå och cyklade ut på trotarkanten och han helt plötsligt vaknade och försent försökte styra åt höger. Våra axlar stötte ihop och han gick i backen. Såg inte exakt hur eftersom jag var på väg åt andra hållet och hade fullt sjå med att hålla mig på cykeln. Hursomhelst slog han i skuldra och huvud, var helt groggy när han försöte resa sig upp, var jag sprang fram och hjälpte honom. En bollidt stannade och ringde ambulans, eftersom han var helt borta och blödde en hel del från ett sår ovanför ögat. Det slutade nog bara med ambulansfärd ett antal stygn och en lättare hjärnskakning, vilket var tur efter som han inte hade hjälm. Var helt skakig på väg till jobbet och tänkte att han lika gärna kunde ha fått en allvarlig hjärnskada eller ännu värre. Hade han haft hjälm hade ha nog bara haft lite ont i skuldran.

Idag hände exakt samma sak, nästan på exaktsamma ställe, fastän det var en mötande mopedist istället. Jag skrek tidigare och lyckades hålla undan med ett nödrop. Jag skrek hååååål till höger din jävla idiot och hade lust att cykla efter honom lära honom trafikvett.

Funderar allvarligt på att ta en annan väg till jobbet.

Folk är så tanklösa o sitter i sin egen lilla värld vilket mycket väl kan bidra till olyckor vilket är mkt tråkigt

Sundby kl 06.00 Stilla frisk morgon med dimma över ängarna. Kylig höghastighetspendling förbi enstaka nattmänniskor i avklingande alkholrus. Vad nykter och präktig man känner sig.

Ibland undrar jag om folk är helt dumma i huvudet eller om dom bara har lite svårt att förstå att man vill cykla förbi dom.

Rak, smal, uppåtlutande cykelstig utan "avfarter".

Jag ser en mamma som håller ett mindre barn i handen, såg ut som barnet precis lärt sig gå.
Ännu längre fram ser jag en man med en barnvagn, som hör till mamma/barn sällskapet.

mamman och barnet kommer fram till mannen som står och ser mig rakt i ögonen när jag är 10m från dessa.
Jag har ingen ringklocka på cykeln så jag visslar på dom med en ton som säger " här är jag, jag vill komma förbi!"

Mannen tittar fortfarande på mig och mamman med barnet står fortfarande i vägen.

tills jag ser en smal lucka på vänster sida som jag glider igenom.
När jag kommit förbi hör jag mamman ropa något efter mig, men jag njöt så mycket av radion i hörlurarna att jag inte hörde.

Samma sak varje dag, antingen är det barnvagnsmammor, mobiltelefonpratare eller tuffingar som inte vill låta en komma fram.

När jag kötbullade mig och svor att jag ingen varm o skön bock har att krypa ner i funderade jag kring hur man kan standardiserar misärmåttet. Således kommer Misärpendlarens misärindex, kallad MI i folkmun.

Det är fyra faktorer som vägs in, motvind, kyla, regn och trafik. Till exempel idag hade jag episk motvind nästan hela vägen. Hade det varit storm hela vägen hade det blivit 10 poäng, nu blir det 8.

Jag var lite dåligt klädd så det var lite kyligt, tre poäng. Regnade gjorde det exakt halva tiden: 5p.

Inga iphonefjärrstyrda, handväskedrivna, pumpkontrollerade damcyklar störde mig. Bara en vit skåpbil som högersvängde så det blir noll poäng.

Således:

Motvind: 8
Kyla: 3
Regn: 5
Trafik: 0

Totalt 16 poäng av 40 möjliga ger 40% misär.

Varm motvind och regnstänk i morgonmörker. Det går inte att undvika att hösten tränger sig på.

...det är då det stora vemodet rullar in...

Åkte buss. Bägge bussarna var i tid. Gick okej alltså.

Kom ikapp en kille i motvinden, han tog rygg och låg där snällt i 1,5km. Sen vsvängde vi och fick lä då ställde han sig upp och försökte kränka mig. Jag återkränkte och sprängde mina lungor men jag fick en ordentlig lucka som han inte tog ikapp. TÖNT!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp