Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
72 skrev:
> Tips: konsultera din termometer före avfärd.
> Anpassa klädsel därefter;)

Heeelt crazy ju! Jag konsulterar kalendern men är beredd att ompröva.

Det här med kläder, är det inte upp till var och en hur mycket man vill ha på sig?

RN skrev:

> eller är det just på tantcyklarna du menar.

Ja. Konstigt många med dubbat!

> vindjackan. Måste köpa nya långfingerhandskar
> som inte är apvarma.

Kolla dessa:

Inte för varma handskar.

@Misärpendlaren: Jag tror inte ovan nämnda dubbdäcksdamer läser bondepraktikan...

Dagens pendling blir lätt då jag jobbar hemma.

Upphör inte förvånas över alla självmordskandidater därute, såg (knappt) en snubbe på räser/cross på sjövägen (Solna) cyklandes mitt bland bilarna iklädd svarta kläder och inga lysen, fladdrade förbi en reflex lite då och då som jag uppfattade satt på hans väska.

Överlag väldigt många mörklagda cyklister!

Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv hör jag ingenting längre för främre hörnet i framskärmen smattrar mot dubbarna.
> Jävligt irriterande och jag försökte juster vid varje stopp.

Plus ett.
Måste Justera Snarast

Monsterhoppet vid Rissne/SEB.

IMG_0972.jpg

Ligger åt fel håll på vägen till jobbet. Annars hade jag hoppat. Lovar.

NNNN

"Över 10 grader är det kortärmat" - Varför kan jag inte bara hålla käft någon gång?
Fuskade idag dock trots termometern stod på 11 celsiusgrader. Skäms över mig själv!

Klädd enligt kalender och inte termometer så blev det en svettig pendling idag...men fort gick det. Och på förorternas cykelvägar drev jag iväg i tangentens riktning ett par gånger innan jag fattade hur halt det kan vara på våta höstlöv. ´

En annan som fick det lite svettigt idag var den tjej på MTB som snyggt och prydligt, enligt alla konstens regler med lagom pling på ringklockan, på Liljeholmsbron försökte köra om kille på damcykel som totalt ignorerade omkörningen utan tvärtom när hon var nästan jämsides började driva iväg åt vänster och därigenom preja ut henne i räcket - tjejjen hann förbi med ett nödrop. Lite senare såg jag killen igen och förstås hade han hörsnäckor instoppade i öronen, han hade inte hört ett smack och var helt i sin egen värld...Måste säga att jag tycker sån't är mer irriterande - och trafikfarligt - än s k blinkmonglon...

Gandalf skrev:
> Lite senare såg jag killen igen och
> förstås hade han hörsnäckor instoppade i
> öronen, han hade inte hört ett smack

Jag kör radio ibland i lurarna, men tycker man hör trafiken bra ändå. Han måste ha spelat rätt högt.

[youtube=[MEDIA=youtube]J2uqwqHT8sg][/MEDIA]

PS. Hur embeddar man en film?

paxel skrev:
> Monsterhoppet vid Rissne/SEB.
>
>
>
> Ligger åt fel håll på vägen till jobbet.
> Annars hade jag hoppat. Lovar.
>
> NNNN

Ligger tyvärr utanför min rutt, annars hade jag teste på hemvägen...
Capture.JPG

Bilpendlade idag. Såg många cyklister. Väldigt många.

Fet vass sten rakt in i mitt 4 veckor gamla däck.
Som tur var så hände det när det var ca. 500m kvar till jobb.
Blev lite lunchshopping (schwalbe marathon plus)

orpon skrev:
> Fet vass sten rakt in i mitt 4 veckor gamla däck.
>
> Som tur var så hände det när det var ca. 500m
> kvar till jobb.
> Blev lite lunchshopping (schwalbe marathon plus)

Oj, de ger starka ben må jag säga

72 skrev:
> orpon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fet vass sten rakt in i mitt 4 veckor gamla
> däck.
> >
> > Som tur var så hände det när det var ca.
> 500m
> > kvar till jobb.
> > Blev lite lunchshopping (schwalbe marathon
> plus)
>
>
> Oj, de ger starka ben må jag säga

Helt klart. Och du slipper punka.

Mer av en slags mjuk asfalt, typ. Utmärkta pendlardäck om man verkligen inte vill ha punka och inte vill behöva bry sig vad skit man cyklar över/igenom.

Gilbertintervaller hem genom becksvart Stockholm/Nacka/Värmdö. Knappt 15 grader varmt.

November är det nya augusti

Misärpendlaren skrev:
> Men för helvete, nu fimpade jag buffen och craft
> warm tröjan. Svettas ihjäl ändå.

Kämpa!

72 skrev:
> Kämpa!

Kom tillbaka fröken Vinter. Allt är glömt och förlåtet! Hit me!

På väg hem genom Söder saktade en bilist in och vevade ner rutan och sade till min sambo: "Vad föredömligt bra du syns med dina reflexer!"
Hon var beredd på nåt i stil med: "Ur vägen! Här kör bilar!" men blev positivt överaskad. Antar att det var de fina 3M Cyclip på hjulen (de syns verkligen grymt bra) och snäppreflexerna på handlederna (så man syns när man gör tecken att svänga).
/K

På morgonen blev jag nästan påkörd och utkastad i trafiken när jag körde om en vit skåpbil som hade stannat på cykelbanan vid Hornstull och sedan ville svänga ut på bilvägen utan att blinka.

På kvällen blev jag nästan påkörd av en bil som låg bakom på gatan och ville svänga höger när hon fick grönt och jag hade grönt för cykelöverfarten.

Nära, nära båda gångerna. Men man får vara glad så länge man lever, det var i övrigt väldigt trevligt att cykla idag, har prickat klädseln perfekt med kortärmad tröja med armvärmare, och reflexväst på överkroppen. Jag skulle kunna köra barbent, men har på ett par tunna tunna överdragsbyxor på underkroppen vilket gör att det blir perfekt avvägt där också.

Fastnavsskrotet igen. Hade inbuktning (anti-potatis?) på slangen så det blev som att åka järnväg till jobbet, "dunk - dunk - dunk". Men helt okej tack vare värmen. Masserade ut däcket innan hemcykling så det blev avsevärt bekvämare. Galet tomt i trafiken, bilar som cyklar, klockan 17 på väg hem. Mörkt som natten. Fort gick det. Några blinkmonglon.

De två senaste dagarna har det genomsnittliga MI:et varit ganska lågt. Ingen enorm nederbörd, och ingen köld.

Indexet förhöjdes dock när man cyklar i 12 gradig värme med heldubbat på cykeln, och svär i uppförsbackarna.

Indexet förhöjdes även genom dessa blinkmongon, som uppenbart har förärats en egen tråd på forumet.

Lite trafik idag igen. Så det blev en lugn pendling till Kungsholmen. Träffade på SuperApe innan Årstaberg.
Nä nu måste jag nog ha mer espresso för vakna..

OK, lite mindre trafik är det kanske, men jag är rädd att det är tack vare höstlovet... Skön morgon annars.

Fantastiskt!

Räser med 28mm 4-Season, knickers, långärmad tröja, 12 grader, vindstilla, torrt och ljust. Dessutom lugn trafik. Hade solen lyst så hade det varit all-time-low MI.

Rätt trist morgonpendling, men en cyklist på fixie förgyllde vardagen genom att dra på lite uppför katarinavägen! Någon här?

/Edvard

BP kom ifatt när jag i jeans såsade längs cykelbanan. Han märkte det inte, men jag höll på att köra in arslet på han när han bromsade för ett möte. Sen blev det en ensam stunds utseendeträning på gymmet.

Älskade spurttävlingen längs slottsbron vid åtta tiden i morse. Killen framför stod upp och vråltrampade, jag lade mig snett bakom till höger så han såg mig inte när han tittade bakåt-vänster, hörde bara dubbsmattret. Han hade starkare psyke än jag så jag släppte av.

Nerför Götgatsbacken över slussen låg en kärring, ja, kärring - säkert yngre än jag dock. Hursom, cyklade hon nerför backen med en hårig stor hund i koppel. Tyvärr ville hunden inte springaåt höger så det 2 meter breda ekipaget cyklade längs räcket vid renoveringen och tvingade helt enkelt alla som kom uppför att stanna. En helidiot på alla sätt. Förr veckan såg jag ett liknande ekipage, men där drog hunden omkull cyklisten. Jag log i smyg...

Orkar inte ens gnälla äver klädseln och värmen.....

Plingade på en lattefarsa med barnvagn som gick mitt på en smalare cykel/gångväg, gick inte att passera på nån av sidorna, han flyttade sig men tyckte att peka finger ska man göra också som god sed, hälsade tillbaka, verkligen givande.

Annars var det trevlig pendling.

Är det ingen som brukar "tillrättavisa" andra trafikanter? I fallet med hunden hade hon nog fått en liten "tillrättavisning" av mig.

Brukar ibland (efter nio) köra Götgatan in till stan och då händer det rätt ofta att jag blir irriterad på framförallt andra cyklister faktiskt. Skulle vilja påstå att minst var tredje cyklist inte stannar för rött, kanske hälften. GRYMT irriterande när jag själv försöker följa reglerna och blir omkörd av andra (mycket långsammare) cyklister när jag stannat för rött.
Det är fler än en cyklist som fått känna på den irritationen.

Någon som känner igen sig?

Skön varm morgon i shorts och långtröja.

Enda uppseendeväckande var blockmongot på motorcykel. Gubben gasade om mig endast tre gånger mellan varje rödljus-stopp han var tvungen att göra, från Slussen till Nybroplan. Gubben blev så upprörd över att jag låg före så han kände sig tvungen att spela tuff genom att susa om i 70 knyck med 1 centimeter tillgodo, över backen mellan Kungsan och Nybroplan. Jag svarade med att tömma näsan när jag slutgiltigt susade om vid Dramaten.

magdogg skrev:
> Någon som känner igen sig?

Vid några tillfällen har jag i höjd med skanstull, efter att hela vägen från stan kört om samma cyklist som sedan kör om mig när jag väntar vid rödljus, sagt att hade h*n haft lite kondis hade h*n sluppit köra mot alla rödljus.

Har också sagt till en kille med pannlampa med vitt ljus bakåt att det är en dålig idé. Fick skit tillbaka men stod på mig med att "Vi är på samma sida, jag försöker hjälpa dig". Då bytte han färg på lampan.

Har väl också vid några tillfällen vägrat släppa in folk som försöker köra om på högersidan, det är nog fan det jag hatar mest. Händer vid slottsbacken och hornsgatan/götgatan hela tiden.

Överlag skulle jag nog helst vilja vara ensam cyklist i stan. :-)

Haha, önskar jag kunde vara lika fyndig i stridens hetta.
Idag var det en långsam snubbe som körde om alla typ sju cyklister som stod vid rödljuset Götg/Folkungag, på höger sida! Jag kände hur det kokade till rejält i skallen, men jag hann aldrig ikapp innan han svängde åt ett annat håll.

Polisen skulle behöva göra en veckolång razzia och tokskriva böter till folk, då skulle det nog hända lite i alla fall.

Var höll alla hus? Det var nästan helt tomt i morse.. Jätteskönt att lufsa på och bara plyschhoja.

Misärpendlaren skrev:
> Har väl också vid några tillfällen vägrat
> släppa in folk som försöker köra om på
> högersidan, det är nog fan det jag hatar mest.

Funderat på att själv hålla till höger på körbanan?

Stumpy skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har väl också vid några tillfällen vägrat
> > släppa in folk som försöker köra om på
> > högersidan, det är nog fan det jag hatar
> mest.
>
> Funderat på att själv hålla till höger på
> körbanan?

Jag ligger hela tiden till höger utom vid omkörning, men vid slussen/götgatan är högra delen till för högersvängande cyklister upp mot hornsgatan. Där skall man inte vara om man skall korsa hornsgatan mot götgatan.

Nu i November är de lagom att starta pendlingen och ställa mc:n lite, 3 rödljus stopp på Götgatan 4 st körde förbi när jag stannade för rött på 2 första.. tomtar

I backen efter Karolinska när jag närmade mig korsningen i mitten på backen så hade jag grönt, flera bilar höll på att svänga höger, när jag närmade mig stannade bilen som var på tur och vinkade fram mig, jag tackade artigt :)
De finns hopp

Lågt misärindex även idag. Var fan är vintern?

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp