Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tog fram 30-talarn för att kunna ställa hojjen på stan över natten. Ska eventuellt bli en av de där vinglandes människorna vid Viking-terminalen. Dubbdäcken sitter ju på gammelhojjen så det blev smatterband hela vägen till jobbet. Rysligt bra rull i min old-school tventinajner, och kul att kränka hybrider upp för Västerbron. Hon är på topp nu, läge att sälja!

Hann 500m till grinden ut från jobbet på hemvägen innan vätan slog igen kläderna där bak... Nytvättad cykel och nyhängd kulörtvätt senare är jag rätt nöjd med dagens val att cykla iaf, ett varmt bad med sonen fullkomligt övertygad att cykla var bra :-) T

Äntlige hemma, slapp regnet... Nu väntar laxburgare och nån god vete öl =)
Så är det bara att ta nya tag på måndag igen.

/ Joakim

Belgiskt väder på hemvägen. Verkar man tossig om man skriver att det är mulligt med sånt här väder?

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Belgiskt väder på hemvägen. Verkar man tossig
> om man skriver att det är mulligt med sånt här
> väder?

Vi vet redan att du tröstade dig i det Belgiska vädret med all Belgisk öl du tänkt häva i dig vid hemkomsten ;-) T

Jag drack allt annat än belgisk öl och kunde inte byta om efteråt, så jag pendlade i jeans för för första gången på... väldigt länge. Allt annat än mulligt.

Men det var fint med alla löv som blev upplysta på cykelbanan.

mzi skrev:
> så jag pendlade i jeans
> för för första gången på... väldigt länge.
> Allt annat än mulligt.

Grattis. Ett av världens bästa pendlarplagg. Luktar inte illa, snyggt, skyddar om man vurpar, "andas" lagom.

bigmollo skrev:
> Belgiskt väder på hemvägen. Verkar man tossig
> om man skriver att det är mulligt med sånt här
> väder?

Nej, jag är lycklig som ett barn efter en geggig hemfärd över ett mörkt Järvafält med en kort snutt med rötter och stenar. Nu är jag nyduschad och fredagspilsnern är upphälld.

Snöblandat regn och såpass mycket motvind över Götaälvbron att det gick snabbare uppför än nedför. Ganska mysig pendling alltså. =)

Konstigt, det var ganska ensamt om man pendlar hem vid denna tiden en fredagkväll. På 25 km hemcykling mötte jag exakt en cyklist, vid Ulriksdals slott.
Tyckte som tydligen en del andra att det var otippat mysigt väder att förbringa en timme med cykling i. Valde dock att skippa jeansen till förmån för bland annat min nya regnjacka. Recension kommer inom kort.

Riktigt mysig pendling idag. Duggregn och våt asfalt. Inget som bra skärmar inte råder bot på.

tillmann skrev:
> Konstigt, det var ganska ensamt om man pendlar hem
> vid denna tiden en fredagkväll. På 25 km
> hemcykling mötte jag exakt en cyklist, vid
> Ulriksdals slott.
> Tyckte som tydligen en del andra att det var
> otippat mysigt väder att förbringa en timme med
> cykling i.
-------> Valde dock att skippa jeansen till
-------> förmån för bland annat min nya regnjacka.
-------> Recension kommer inom kort.

Skippa jeans för regnjacka? Jag har läst att vissa kör i shorts men att byta byxor mot jacka verkar drastiskt, vulgo lixom.

Lite regn är faktiskt rätt mysigt. Snackade lite med ett par utbytesstudenter idag och kom in på hur man tar sig till skolan. Jag berättade att det tog en timme att cykla från Hässelby till KTH och de tyckte att jag borde läggas in på psyket. Sådana där grejer kan trigga mig till att fortsätta cykelpendla trots hagel och drivis.
-Du är lite tokig som cyklar två timmar om dagen i någon knapp plusgrad och duggregn.
svaret blir ofta:
-Japp. men det är bara härligt.
eller:
-Jag vill ju bara se bra ut naken. (som någon Happy-profil uttryckte det)

Det börjar bli tomt på cykelbanorna nu, skulle man vurpa blir man väl liggandes á la Ötzi till vårkanten då man blir framplogad..

Nä gonatt Happy.

Rippa skrev:
> Grattis. Ett av världens bästa pendlarplagg.
> Luktar inte illa, snyggt, skyddar om man vurpar,
> "andas" lagom.

Jag har funderat på alpkits jeans faktiskt. Men nu var det mest kallt, blött, skavande och ovant.

Gurra skrev:

> Skippa jeans för regnjacka? Jag har läst att
> vissa kör i shorts men att byta byxor mot jacka
> verkar drastiskt, vulgo lixom.

Det var inte helt genomtänkt, men min nya pendlarpolicy går ut på att man bara får ha kläder på antingen över- eller underkroppen.

> -Jag vill ju bara se bra ut naken. (som någon
> Happy-profil uttryckte det)

Jag tror "Happyprofilen" var Jonas Colting. Varje fall heter väl hans bok det :-)

> Nä gonatt Happy.

God morgon, Happy!

Idag bet det för första gången i låren. Varm och fötterna, varm om överkroppen, lite kall om öronen. Men jag tror vädret skrämde bort de flesta cyklisterna i morse.

Blöt. Kall. Mörk.
Fullständigt normalt i den senare halvan av oktober alltså..

Ingen pendling idag, pissförkyld igen! Iofs inte att undra på med tanke på att alla ungar varit sjuka i över en veckas tid igen. Har inte kunnat köra trainer hela helgen heller. I bilen på vägen till tunnelbanan såg jag flera tappra pendlare. Varje gång jag är sjuk och tar bilen och ser cyklister som tränar kommer Martin Sheens klassiska "line" från Apocalypse now farande i mitt huvud, "Every day I'm in here getting weaker Charlie is out in the bush getting stronger". Fan måste bli frisk!

Blött, halt, mulet, mörkt, tungt - precis som det ska vara mao.

Körde Götgatan(sthlm) på första gången på vägen till jobbet sen somras. Klart mindre med cyklister i höstrusket.

Eftersom jag inte blev mosad av Helelundskärringen med luren i örat så är jag en lyckans ost. Jag förlåter dig, assshole.

Innan det tror jag bestämt jag mötte en sub9-kamrat i gult, vars namn nu undslipper mig, på Solnavägen. Hmm, Johan kanske?

Mindre cyklister, mindre ljus, mer bilar, mer vatten.

Fick för mig att mina PearlIzumi AmFib finbyxor skulle stå emot vatten..men så var det visst inte. Skoöverdragen gav också med sig efter en timmes cykling. Ska gaffatejpa skorna inombords och investera i ullstrumpor. Vanliga bökandet på jobbet med att stoppa papper i skorna och rulla in cykelkläder i handdukar för att få ur väta....men fan vad gott det smakar med kaffe nu, God damn!

Härligt med lite väta! Pendlingen gick bra även om det blev lite varmt i regnställ. Skönt med färre cyklister.

Tur det finns torkskåp i omklädningsrummet, annars hade det blivit mysigt att klä om för hemfärd.

Regn, mörkt, dubbdäck men va gör väl det när man fick ta första riktiga turen på sin nya "ful"-cross =) Längtar redan efter eftermidagens pendling hem...

Ja, tidningspapper i skorna! Det tricket hade jag glömt.

Äntligen så kom mina nya regnkläder till nytta! Frun har blängt surt hela hösten på mina cykeljackor, tights, skoskydd, etc, etc. - Kommer du nånsin använda dom där kläderna? Jag kunde köpt mat/kläder/medicin/annat ovikigt till barnen för dom pengarna!

Men idag kunde pappa åka till jobbet torr&fin och småskratta åt andra pendlare som cyklade med tubsockor och gympaskor i regnet. Härligt!

Ok, imorse var det liite blött iaf. Här kommer en liten betraktelse över mina senaste prylar:

Riktiga skärmar med ego, kompislapp är GULD. Trots dessa blev jag lite blöt om vristerna. Resten av fötterna var dock snustorra (hade mina specialized defroster och ullstrumpor). Men om det spöregnar kommer det inte stå pall utan då åker nog neoprenöverdrag på trots allt...

Neoprenhandskar från fultema. Gillar neoprenet skarpt, men handskmodellen är lite snål kring handleden. Ska nog åka förbi Nautiska Kompaniet och se om dom har någon bättre modell.

Clas Ohlson jackan (typ gul reflex jacka för 199:-). Jag är lite kluven. I like the looks. Jag gillar reflexer! Och jag gillar modellen. MEN jag skulle gladeligen betala det 5dubbla för lite bättre tyg och genomarbetad sömnad. Men jag kommer nog att köra med den ett tag nu.

Rainlegs. Imorse körde jag med korta cykelbyxor med löpartights över. Och Rainlegs. Dom skyddar precis där det behövs och dom känns gedigna. Varm och go hela vägen, MEN det samlas mycket kondens på insidan av dom trots att dom är öppna bak. Dom är nog klockrena i spöregn men i sånt här fisregn som det var idag kan man lika gärna köra utan. Dom kommer att hänga med i pendlarryggan iaf.

Känner mig iaf redo inför de riktiga fuldagarna nu...

SuperApe skrev:

>
> Mindre cyklister, mindre ljus, mer bilar, mer
> vatten.

Ja jag har också märkt att cyklisterna blir mindre. Vete fan hur det går till...

Det måste vara det där naturliga urvädret, vi liksom kryper ihop.

staine skrev:
> Ja jag har också märkt att cyklisterna blir
> mindre. Vete fan hur det går till...

Rainlegs ja! Jag har kört med ett såna sedan i våras. I ryggan alltså. Jag har inte använt dem en enda gång. Antingen har jag tyckt det gått bra ändå, eller så har jag varit sur för att det regnat så jag inte velat stanna och kränga på dem utan bara surkört. Är dock övertygad om att de är toppen.

Tänkte tipsa såhär i rusktider om hur man kan göra ett DIY-torkskåp på jobbet om man som jag saknar ett riktigt:

DSC00032.JPG ht=725

Ett klädskåp plus bordsfläkt. Funkar förvånansvärt bra och är hyfsat tyst med dörren stängd. Det finns springor i över&underkant så fuktig luft kan transporteras bort.

Mr Orange skrev:
> Tänkte tipsa såhär i rusktider om hur man kan
> göra ett DIY-torkskåp på jobbet om man som jag
> saknar ett riktigt:
>
>
>
> Ett klädskåp plus bordsfläkt. Funkar
> förvånansvärt bra och är hyfsat tyst med
> dörren stängd. Det finns springor i
> över&underkant så fuktig luft kan transporteras
> bort.

Vissa har det lyxigt med skåp och allt. Bussen idag. trist och enformigt.

Skönt! Tryckte i lite mer luft i bakdäcket i helgen så nu rullar jag så fint igen.
Börjar bli kallt om tårna, dags att titta på nya överdrag kanske.

Mvh Marcus

Gravt överklädd… i Gore-Tex Paclite och neoprenöverdrag. Svettades som en gris. Note to self: aldrig Gore-Tex om det inte öser ner.

Hur gör ni med imma på glasögonen? När jag stannar vid rödljus (ja, jag stannar för rött) så immar mina BBB cykelbrillor igen direkt. Ska man köra på dykarvis, spotta och gnugga?
Blir lätt lite dålig sikt i riktigt regn också. Jag gillar inte att köra helt utan...

Appel skrev:
> Hur gör ni med imma på glasögonen? När jag
> stannar vid rödljus (ja, jag stannar för rött)
> så immar mina BBB cykelbrillor igen direkt. Ska
> man köra på dykarvis, spotta och gnugga?
> Blir lätt lite dålig sikt i riktigt regn också.
> Jag gillar inte att köra helt utan...

Jag brukar försöka skjuta fram dom på näsan, hjälper lite men det är svårt att undvika imma helt och hållet på vintern. Sån där anti im spray funka OK första turen men sen försvinner effekten snabbt tycker jag.

Appel skrev:
> Hur gör ni med imma på glasögonen? När jag
> stannar vid rödljus (ja, jag stannar för rött)
> så immar mina BBB cykelbrillor igen direkt. Ska
> man köra på dykarvis, spotta och gnugga?
> Blir lätt lite dålig sikt i riktigt regn också.
> Jag gillar inte att köra helt utan...

+1 på den.

Dykarvarianten funkar inte speciellt bra. Inte ens ScubaPro-geggan som köptes när jag tog cert (och som stått undanställd sedan dess - saliv är bättre till dykmask) hjälper nämnvärt.

Min gissning är att imskyddet är bättre ju dyrare glasögon du köper men att det funkar lika bra att köra utan glasögon (med skärm eller keps som tar motvinden), köpa en myggstrut från 50-talet, köra med skidglasögon eller pausa cyklingen till mars/april ;-)

Själv kör jag på känn efter varje rödljusstopp (man kan orientera sig ganska bra genom att följa ljuset från gröna trafikljusen/gubbarna.

blött,jävligt och måndagmorgon
Punka efter en mil, slet loss slangen i furiös ilska och hivade upp den i en björk sen körde jag resterande 2mil på däck o fälg
Gick nästan snabbare

Äntligen tillbaka i pendlarsvängen efter två efterföljande djungelförkylningar om totalt sex veckor. Förbaskat härligt med lera, regn, kyla och elände! Nu fattas det väl bara att man får den där grissjukan så att det inte blir någon cykling på flera veckor igen...

Varmt och gott i bilen. Lämnade en halvliter blod på vägen så cyklandet fick vika på foten.

Efter det gudasända höstvädret i helgen så var man snabbt tillbaka i verkligheten idag. Motvind och regn upptryckt ända upp i bihålorna. Göteborg i ett nötskal. Men det kommer att gå fort hem.
Sen gör nu lövhalkan att man inte kan sitta och såsa på cykeln för då ligger man där och käkar asfalt helt plötsligt. Trösten var att det faktiskt nästan var kortbyxeväder, plus 8 grader.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp