Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mitt framdäck drog med sig en fjäder* upp från gatan. Denna fjäder lyckades med konststycket att dra med sig stänkskärmen och punktera framdäcket. Skärmen knögglade ihop sig som en liten snygg plastboll under diagonalröret. Det tog väl nästan en halvtimma att laga punka och stänkskärm till farbart skick med de pryttlar jag hade med mig.

* En handbromsback skramlar nog löst i nån bil nånstans...

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Varmt och gott i bilen. Lämnade en halvliter blod
> på vägen så cyklandet fick vika på foten.

Att ställa cykeln efter blodgivning för att man inte vill bli VO2-kränkt tyder på grym tävlingsinstinkt! Jag brukar lämna blod på hemvägen. Då kan jag låtsas att jag varit hos Dr Fuentes och tokspurta från Södertappen över Skanstullsbron. Flåset är förstås inte det bästa, men man är ju ett halvkilo lättare så det är ju som att ha bytt ett par kroppsdelar mot bongoplast.

SuperApe skrev:
> ... eller så har jag varit sur för att
> det regnat så jag inte velat stanna och kränga
> på dem utan bara surkört. Är dock övertygad om
> att de är toppen.

:-)
Jo, surköra är oftast lika bra som att försöka gosköra (för mig handlar det om ca 40 minuters cykling och det klarar man att sura sig igenom...)

Kom till kontoret i morse (i city) och kom på att jag egentligen skulle vara i Kista. Oskön kavaj-stress-pendling till förorten inleddes.

Skitfräck snubbe på IF-räcer i svarta trikåer vägrade stanna bakom mig när jag stannade för en tjej med barnvagn på övergångsstället över cykelbanan vid Slussen (den där nere där båtrestaurangen ligger på sommaren). Han höll på att ramma barnvagnen med kanske fyra centimeters marginal. Jag släppte över tjejen och sen cyklade jag lugnt efter honom och kränkte honom grundligt med mina 42/11. Han var jävligt tävlingssugen men han hade inte en sportslig. Ursäkta språket men vad är det för jävla sopa som inte bromsar för en barnvagn på övergångsställe?

skönt att svetta ur kroppen med pendling efter helgen.

spottade pilen även på hemvägen samt mzi som låg i snygg aeroposition med skägget över axlarna nerför tranebergsbron. :) och tack oxr för 42t-klingan!

Iffar finns det inte många av i Stockholm, så personen borde gå att lokalisera.

mattel skrev:
------------------------------------------------------
> och tack oxr för 42t-klingan!

Vilken cykel ska den på?
Bytte inte du just ner till 50? Ska du byta ner igen? Eller ska du ha 50/42? Vad är det som händer?
:-)

Underbar, solig höstcykling på fina stigar mellan Katrineholm och Bie. 27 km på 1.21. Så kan en pendlingstur också vara...

tillmann skrev:
> Vilken cykel ska den på?

den ska få gå på vinterhojen när det blir dubb och snömodd, min korsrygg tyckte inte att det var skoj att slita på tung växel i vintras..

det är det senaste.. tättstegat och överlappande! :)

Varför inte 39/39. Det där med att hålla på och växla är ju ändå bara en psykologisk grej.

Mörkt och mysigt att cykla hem idag men frågan är om de någonsin kommer att lyckas bygga klart Malmvägen. Känns som om 50% av min pendlingssträcka numera består av byggarbetsplatser.

//j

Jag och uncle Johan kränkte elcykel idag på väg till jobbet =)

Har bestämt tid med två kompisar för lite XC i em. Därför fick jag ta tävlingshojen. Blev lite blöt i baken då det regnade. Tur jag la med ett par extra cykelbyxor i ryggan.

Har inte cyklat sedan i torsdags. Måste säga att det här med att vila sig i form det funkar bra. Grymt stark och massor med energi.

Mörkt och fuktigt, och så blev det varmt igen.
Höll på att skrämma en herre av vägen, förlåt!

• Kommer upp bakom, plingade i god tid - ingen reaktion.
• Ligger precis bakom, plingar igen – ingen reaktion (mössa på huvudet, ev musik?)
• Hojtar till och tycker mig ana en liten förflyttning till höger,
glider upp jämsides (den gulgröna nosen kommer först, innan lampor och huvud)

Herrn ropar – whoouuyy! (tror inte det var av förtjusning av att se mig - men är lite osäker
då velomobilen ibland framkallar sånt).

Det blir nog bättre när P7:an behagar komma, då kan man ju ljustuta också!

Ny vajrar, höljen, belägg och linda. Skivbromsar, who needs them?

Trampandet gick segt. I Sollentuna missade jag nästan Mlarsson när jag tittade år sidan på några poliser som grejade med något.

Punka redan efter några hundra meter, så jag fick gå resten av vägen medans barnen cyklade till skola och dagis. Sedan gå hem igen, byta om och ta bussen. Kände mig kräk- och gråtfärdig på bussäkeln. Ca 300m istället för 6 mil blir det idag :-(

Någon mer än jag som tycker synd om mig? :-)

kitzblitz skrev:
> Någon mer än jag som tycker synd om mig? :-)

Stackare! :)

Värmeslag idag. Sitter yr i mössan och intar kaffe efter en överhettad tur. Lättare att klä sig när det är litet kallare.

Hahaha, tack rikard! Jag är därmed en idot, men vem skall jag skylla på? :)

Nä! Jag får skojiga bilder i huvudet. :-) Desto roligare att cykla i morgon!

kitzblitz skrev:
> Punka redan efter några hundra meter, så jag
> fick gå resten av vägen medans barnen cyklade
> till skola och dagis. Sedan gå hem igen, byta om
> och ta bussen. Kände mig kräk- och gråtfärdig
> på bussäkeln. Ca 300m istället för 6 mil blir
> det idag :-(
>

kitzblitz skrev:

I morgon ska jag göra det när förkylningen bryter ut som du drog på dig när du var tvungen att trängas med snörvlande busspendlare ;-)

Kränkte en stackars överklädd pendlare vid Hellas (eller 2 kanske? Minns inte), iförd full vinterutrustning. Hell, jag svettades ju själv trots bara 2 tunna tröjor o shorts. Thats all.

Munthe skrev:
> Ursäkta språket men vad är det för jävla sopa
> som inte bromsar för en barnvagn på
> övergångsställe?

Håller med! Övergångsställen ska respekteras. Vid Liljeholmen när man åker över tvärbanan innan man åker upp på Liljeholmsbron ser jag ofta cyklister som beter sig riktigt dåligt! Typ, övergångstället är FULLT av fotgängare och då kommer någon dåre i full fart och plingar för att de ska flytta på sig...

Lugn pendling förutom höll krocka med en tant som var på väg över götbacken. Så jag åker bakom henne. Men hon tog 2 snabba steg bakåt plöstligt. Tur att bromsarna var ny justerade och tog direkt. Mitt fel.

Nu har jag inte pendlat på fyra dar. Funderar på att "pendla" imorgon bitti bara för att få cykla lite. Det är segt att tenta-plugga. =(

Många svartklädda cyklister utan lysen idag, livrädd varje meter.

Mötte även min motpendlare, den finurlige omköraren, som påbörjar omkörningar utan att kolla om han får möte. Eftersom jag inte ville krocka idag heller så tvingade han ut mig i gångbanan. Förutom att inte se sig för, är han så långsam att omkörningen tar nån minut eller så, vilket gör att man brukar ha tid att väja. Jag möter honom ibland på kvällarna i Alvik när jag är på väg hem in mot stan.

Skönt att cykla bort stressen iallafall.

Senast redigerad av en moderator:
cyklariskogen skrev:
> Många svartklädda cyklister utan lysen idag,
> livrädd varje meter.
>
> Mötte även min motpendlare, den finurlige
> omköraren, som påbörjar omkörningar utan att
> kolla om han får möte. Eftersom jag inte ville
> krocka idag heller så tvingade han ut mig i
> gångbanan. Förutom att inte se sig för, är han
> så långsam att omkörningen tar nån minut eller
> så, vilket gör att man brukar ha tid att väja.
> Jag möter honom ibland på kvällarna i Alvik
> när jag är på väg hem in mot stan.
>
> Skönt att cykla bort stressen iallafall.

Det där fattar inte jag. Ska man nödvändigtvis köra om på en tvåfilig trång cykelbana så MÅSTE man veta att man har klipp i benen nog att köra om förhållandevis snabbt. Jag möter också ofta dom där dårarna som ligger jämsides med dom dom ska köra om hur länge som helst.

Och så finns det den andra typen som är snabb och villig att ta risker med andras hälsa och kör om där det egentligen inte går om inte mötande cyklar flyttar på sig. Den typen brukar jag tackla (snudda axel i 30+30kmh kan kännas läskigt). Dom brukar bli lite förvånade.

Och så alla människor på hybridräcer som tror att dom kan ta kurvor skarpt men har ingen jävla aning om hur man svänger en cykel snabbt och med precision och så möter man dom i kurvorna. Är tokigt nära att smälla med såna nästan varenda dag.

På vägen hem idag såg jag en snubbe som körde utan tröja, bar överkropp alltså, vid Drottningholm, har sett han några gånger förut. Han måste ha nån sjukdom? Är han känd eller hehe? Någon annan som sett honom?

Ah, då var pendlingen klar. Jag pendlade via köket till hemmakontoret. Blir en cykeltur senare istället.

Ja just det. Jag är ju framme på jobbet sen en timme.
Varmt igen. Körde i knickers och långärmad tröja. Dubbdäcken fick också stanna hemma. Gårdagens intervaller kändes otippat lite i benen.

den var väldigt intetsägande och händelselös nu på morgonen.. kanske roligare på vägen hem?

Munthe skrev:
> Den typen brukar
> jag tackla (snudda axel i 30+30kmh kan kännas
> läskigt). Dom brukar bli lite förvånade.

Vilken sträcka cyklar du? Jag vill gärna undvika att möta dig. Det kan ju vara så att folk inte ser dig eller missbedömer sin/din fart. En tackling?! Det är faktiskt bland det dummaste jag hört.

Lugnt och bra pendling! Lite väl många blinkande framlysen för att det skulle varit heeeelt perfekt dock.

Detta var riktigt knäppt Munthe.
"Och så finns det den andra typen som är snabb och villig att ta risker med andras hälsa och kör om där det egentligen inte går om inte mötande cyklar flyttar på sig. Den typen brukar jag tackla (snudda axel i 30+30kmh kan kännas läskigt). Dom brukar bli lite förvånade."

Min morgonpendling var alldeles utmärkt! Stockholm är oerhört vackert såhär års! Hade tänkt att glida lite lugnt in till jobbet men som vanligt är det svårt att hålla igen när benen känns fräscha.

Bra hjälmstat på Ältaungarna i dag. Såg bara en utan.
(Dom utan har väl troligen dött undan, se gärna andra otroligt uttråkande trådar i ämnet)

Cykelolycka i korsningen Götgatan - Ölandsgatan i morse.
Ambulans och polis på plats, skymtade en cyklist liggandes på en bår med stödkrage.
Hoppas det gick bra.

Ajaj, tråkigt. Kanske en axel mot axel-snuddning.

Supertramp skrev:
> Cykelolycka i korsningen Götgatan - Ölandsgatan
> i morse.
> Ambulans och polis på plats, skymtade en cyklist
> liggandes på en bår med stödkrage.
> Hoppas det gick bra.

Munthe skrev:
...
>
> Och så finns det den andra typen som är snabb
> och villig att ta risker med andras hälsa och
> kör om där det egentligen inte går om inte
> mötande cyklar flyttar på sig. Den typen brukar
> jag tackla (snudda axel i 30+30kmh kan kännas
> läskigt). Dom brukar bli lite förvånade.
...

moget

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp