Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
nypan skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderade en del på hur många cyklister verkar
> vara totalt orädda om livet när dom pendlar. I
> morse såg jag en "vanlig" pendlare, som absolut
> skulle hinna klämma sig före en buss, trots att
> han hade en skåpbil på sin högra sida. In
> mellan bussen och skåpbilen, och in framför
> bussen.

Men ta och häng ut människan vettja! Det verkar ju följas upp en hel del pendlingskärlek i den här tråden.

Först tyu och Supertramp, sedan UncleZeb och Nibbe, och om du är tydlig med en plats, ett signalement och kanske en förolämpning så tror jag du snabbt får napp.

skaparn skrev:
> nypan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funderade en del på hur många cyklister
> verkar
> > vara totalt orädda om livet när dom pendlar.
> I
> > morse såg jag en "vanlig" pendlare, som
> absolut
> > skulle hinna klämma sig före en buss, trots
> att
> > han hade en skåpbil på sin högra sida. In
> > mellan bussen och skåpbilen, och in framför
> > bussen.
>
>
> Men ta och häng ut människan vettja! Det verkar
> ju följas upp en hel del pendlingskärlek i den
> här tråden.
>
> Först tyu och Supertramp, sedan UncleZeb och
> Nibbe, och om du är tydlig med en plats, ett
> signalement och kanske en förolämpning så tror
> jag du snabbt får napp.

Jag bryr mig inte ett smack om vem det var. Det var bara en reflektion över hur lite vett vi ibland har i stockholmstrafiken. Säkert med olyckan häromdagen på lilla västerbron i åtanke.
Förolämpningar verkar för övrigt förekomma mest när happyiters snitthastighet blivit störda i tävlingspendlingen. KLart man tycker att en del borde ha mer koll på var dom är, men vafan, kan dom samsa i Peking borde väl vi klara av det också ;-)
Korrigering. Tror knappt det var en frekvent pendlare.

När min cykelbana gick ihop med en annan, så kom det upp en snubbe på racer till vänster. När han gled om trampade jag på lite och lade mig på rullen. Men då bromsar snubben och säger "NEEEJ INGA ARSCHEL-LIGGARE!". Jag börjar skratta högt eftersom det var så oväntat, då blir han ännu surare och säger "Jag har kört omkull 3 gånger pga att folk kört in i mig! - Tycker du det är roligt?".
Jag skrattar lite mindre men försöker skoja lite med att "Cykling är ju en lagsport...". - "Sånt där får du hålla på med när du är ute och tävlar". Cykelbanan knixad lite - han körde vidare på vägen så vi skiljdes åt.

Efter ett tag kommer jag ikapp honom men vill inte köra om och reta upp honom mer så jag ligger bakom ett tag för att han ska få upp farten och fortsätta, men han släpper om mig så jag kör vidare.

Nu kör jag om ett gäng cyklar på en ganska smal cykelbana, så det är lite tajt ett tag. Sen kommer han igen och kör om med ett "Jag hoppas du inte kör bil lika dåligt som du cyklar!".

Sen kommer jag ikapp honom igen och får sista kränkningen. Jag höll dock tyst vilket jag ångrar men han har nog tillräckligt med problem...

Det var en udda episod - jag gillar när folk hjälps åt det är lite kul. Men han var väl nervöst lagd...

Tackar ödmjukast för alla vägförslag. Jag ska vidarebefordra dem till brodern och sedan tvinga honom att börja skriva om sina pendlingsupplevelser i tråden.

//Kristin

Senast redigerad av en moderator:
En annorlunda bussupplevelse i morse:
Jag kommer på Svartlösavägen (Älvsjö) in mot stan. Där har man "lämnaföreträde" när man ska passera Långsjövägen. Från höger på Långsjövägen kommer en buss. Jag bromsar in i god tid och blir stillastående i "trackstand" i väntan på att bussen ska passera. Då bromsar bussen in och vinkar över mig?!?!? Jag drar igång och vinkar ett tack...
Va???

appel: busschauffören ville nog bara ha dig framför sig så det skulle vara lättare att fantisera om att mörda dig..

Idag gick det nåt djävulskt fort. Det hade blivit personbästa om inte en skåpbil från Veolia hade valt att köra på den smala cykel- och gångvägen utmed rälsen till Lidingöbanan.
Ja, det är också ett jobb som måste göras - tömma papperskorgarna på stationerna eller fylla på Metro eller vad de nu gör - men kan man inte göra sånt lite "off" rusningstid?

Lite närmare mitt jobb finns en grop. Det är en rejäl grop som fakstiskt består av ett stort stycke bortplockad väg. Det finns ingen möjlighet att undvika gropen - den är lika bred som vägen och på båda sidorna är det staket.
Gropens tillblivelse ägde rum i Februari 2008. Jag minns inte exakt datum. Nu är det Augusti 2009.
Imorgon är min sista dag innan sex månaders föräldraledighet. Vad tror ni? Kommer den grävas igen under tiden eller har vi en kandidat till "Långsammast åtgärdade hål i gatan"?

För visst är det fascinerande att man kan göra så här med vägar i allmänhet och gång- och cykelvägar i synnerhet? Längs Lidingövägen, speciellt kring korsningen Tegeluddsvägen, har det de senaste tre-fyra åren varit "inne" att gräva upp hål, lämna en liten kon, dra på semseter i några veckor, komma tillbaka, gräva ut hålet lite till, ta bort konen. Och just det, gräva igen hålet, men först efter några ytterligare veckors frånvaro.

Det konstigaste var för några veckor sedan. Då hyvlade man bort lite asfalt på trottoaren här och var i stan. Det såg ut som efter första vaxremsan dragits bort från ett ludet ben. Det var liksom inte hål ner till det som finns under asfalten eller hål stora nog att rymma några rör eller kablar. Blott tre centimeter grunda sänkor här och var, givetvis med sylvassa kanter.
Dessa remsor fylldes igen efter någon vecka, men vad fan var egentligen meningen? En kupp från slangtillverkare, som ville sälja mer slang? För många måste ju ha fått genomslagspunka.

I-landsproblem, jag vet. Men ibland vill man bara ösa ur sig.

Doink88 skrev:
> Men då bromsar snubben och säger "NEEEJ
> INGA ARSCHEL-LIGGARE!".

> Men han var väl
> nervöst lagd...

Han har nog legat med fel gubbar.

Appel skrev:
> En annorlunda bussupplevelse i morse:
> Jag kommer på Svartlösavägen (Älvsjö) in mot
> stan. Där har man "lämnaföreträde" när man
> ska passera Långsjövägen.

Kan det ha varit du som hade "Flottsbro" tryckt över baken? Runt 7.45, kanske.

Edit:tid

Thomas

tillmann skrev:
> putchi skrev:
> -----
> > över Trygg Hansa bron
>
> Även kallad Barnhusbron :-)
>

Så du menar att Trygg Hansa huset är ett Barnhus ;)

Plockade fram pendlarcrossen idag. Kände mig pigg i benen trots gymet igår.

Miserabel punktering på väg till jobbet. Det händer trots allt inte ofta, andra gången någonsin. Däremot förbannar jag min snålhet för att köra på ett Biltemadäck denna gång. Aldrig mer.

Poopzilla skrev:
> Appel skrev:
>
> Kan det ha varit du som hade "Flottsbro" tryckt
> över baken? Runt 7.45, kanske.
>
> Thomas

Nej. Jag finpendlar just nå celestegrön hoj och gröna byxor med röd drake på...

Opti

Finns inga andra ord att beskriva det.

Tränade tidigt på morgonen, pendlade en liten omväg, blev bjuden på finfrukost av en affärpartner och cyklade sedan sakta genom stan till jobbet och dricker min 6:e kopp kaffe och njuter av en snus.

bigmollo skrev:
> Plockade fram pendlarcrossen idag. Kände mig pigg
> i benen trots gymet igår.

Jag tycker att det är roligt att följa dina prestationer ibland på nätet. Tar du aldrig vilodagar?

Appel skrev:

> Nej. Jag finpendlar just nå celestegrön hoj och
> gröna byxor med röd drake på...

Ahh, annars hade jag tänkt fråga vilken väg du tar. Dom dagar jag orkar köra om den här andra pendlaren så brukar han ändå dyka upp framför mig någonstans längre fram. Antingen teleporterar han sig en lagom bit fram, eller så har han genat någonstans. Tror jag skall skugga honom nästa gång och se vart han tar vägen.

Vad säger kränkningsstadgan om kränkning medelst gening, räknas det?

Thomas

Poopzilla skrev:
>
> Ahh, annars hade jag tänkt fråga vilken väg du
> tar. Dom dagar jag orkar köra om den här andra
> pendlaren så brukar han ändå dyka upp framför
> mig någonstans längre fram. Antingen
> teleporterar han sig en lagom bit fram, eller så
> har han genat någonstans.
>
> Thomas

Jag kan "alla" vägar mellan Svartlösavägen och liljeholmen. Var brukar han teleportera sig?

Mellan Mc Donalds och Västberga rondellen är det snabbast att åka cykelvägen rakt fram förbi Coop och Cykloteket och sen åka under motorvägen och sen höger upp förbi Ericsson huset. Det blir mindre trafik om man åker under motorvägen vid Mc Donalds så jag brukar oftast göra så trots att man förlorar några sekunder ;-)

Mellan "slutet på Svartlösavägen" och korsningen Kontrollvägen/Juvelerar vägen kan man ibland tjäna lite på att snedda över på Krattvägen/Höskrindevägen/Armbandsvägen/Juvelerarvägen istället för att följa svartlösavägen ända fram till Tröskverksvägen. Vilket som går snabbast beror lite på hur smidigt det går att ta sig över Älvsjövägen.

Det lutar åt att han inte teleporterade sig utan tog

> Krattvägen/Höskrindevägen/Armbandsvägen/Juvelerarvägen

Fast helt säker kan man ju aldrig vara...

Ska testa den vägen imorrn.

T.

Poopzilla skrev:
>
> Ska testa den vägen imorrn.
>
> T.

Gör det! Det är lite knixigt och man får ta en smal cykelväg över en park och mellan två tomter. Men det fattar du när du är där!
Jag är inte helt säker ännu men jag tror att om man tar "vanliga" vägen och har "gröna vågen" över Älvsjövägen så kan denna nästan gå fortare än den andra...

bigmollo skrev:
> Plockade fram pendlarcrossen idag.

+1, behövde släpa med mig massa saker.
Det blir en finfin 10-mila-pendling idag.

fan idag var det tungt trots att vinden delvis var i ryggen

Nytt rekord, 57min blankt/29km. Hade toktur med alla lysen och tomt på cykelbanorna. Kanske för att jag kom iväg lite tidigare än vanligt, redan 05:52.

Å inte verkar det bli regn på hemvägen!

/G

crilee skrev:
> Hatten av till dig med tempohjälm och
> valhalla klubbkläder (vilket jag knappt hann se
> innan du for iväg) som förudmjukade mig och
> tvingade mig att cykla till jobbet med svansen
> mellan benen.
> Kan det ha varit du supertramp?

Nej, det var inte jag.
Men kul att det finns fler som pendlar i tempohjälm! :-)
Jag har kanske startat en trend?
Nu har jag iofs inte använt tempostruten på ett tag, brukar inte ha den när jag cyklar min vanliga racer. Men till hösten åker den nog på igen!

I förrgår var det sol och 21 grader när jag stack hemifrån, idag var det sol och 11 grader. Lite mer kläder idag, men lika skönt. Hur lugnt som helst och inga incidenser mellan Tyresö och city. Luftade landsvägscykeln, men hinner tyvärr inte med någon omväg när jag skall hem. Det ser dock ut som om det skall bli soligt och fint, så jackan från i morse får åka ner i en ryggficka. Förhoppningsvis ges det möjlighet till cykelpendling imorgon också.

Segt idag, trötta ben och kanske motvind.
Hemfärden ser ut att bli blöt, och jag som litar på yr.no som lovade sol hela dagen.

Igår åk-snackade jag med två cyklande landsmän (italienare) som berättade att de var på väg till Nordkapp. Efter jag hade beundrat dem ett tag erkände de att de åkte bil och hade cyklar med för kortare turer.

Motvind och ösregn hem idag i Västerås. Trots det cyklade jag med ett leende på läpparna. Endura Venturi Event-kläderna fungerar verkligen i grisväder året runt. De som väntade i busskurerna saknade leenden på sina läppar.

Pendlade pa vikcykel i dag (Dahon). Ungefar som att ha kondom, det kanns inget vidare men battre an ingenting.

Nu har det börjat regna rätt rejält. Jag får räkna dagens hemfärd som ytterligare ett tillfälle att ge mina jeansbyxor patina.

Trodde inte jag kunde bli blötare än igår, oj oj oj så fel jag hade där, helt sjukt.

Rippa skrev:
> Mr wet t-shirt på dagis idag.

Det är skönt att vara man.

Brum-brum hoj idag, men det var blött ändå. Åtminstone på utsidan av mitt tjusiga Gore-Tex ställ.

Nybroplan är ett av få ställen i Stockholm som ger lite kontinental känsla. Alla ska åka/gå samtidigt så kryddar man det med att ställa några spårvagnar mitt i kosrningen. Idag på hemvägen hade de dessutom lett dit ett stort gäng utländska tonåringar på svarta damcyklar för att förgylla trafiksituationen.

Kom dessutom på varför jag har undvikit att ha bomull på mig när jag pendlar tidigare.

Blött och härligt idag. Gick inte tokfort någonstans. Speciellt inte mellan slussen och stadshuset. Fick ta i lite mer mellan stadshuset och pampas istället. Snittpulsen hamnade iaf på blygsamma 157 för turen.

Vad säger ni. Funkar gore-tex i detta väder? Andas det tillräckligt? Det kunde ju va kul att komma hem torr, men det gäller nog att dra ner på tempot lite då så man inte blir toksuktig.. Hoppas att kläderna hinner torka till morgondagens pendling!

Skönt med helkroppsmassage i form av centimeterstora hagel efter en jobbig dag. Jättebra dag att bara ha korta byxor och tröja oxå.

Först lite regn, eller kanske en hel del. I alvik slutade det regna. Kom ikapp mig igen när jag kom hem. Hahahaha!

Hade sällsis en stund med en kille i hovettröja som skulle cykla vasatrampet. Båda loppen. Glömde att önska lycka till innan våra vägar skildes. Nu är det gjort.

Riktigt ordentlig bilspagetti vid abrahamsberg. Krockade bilar och två okrockade polisbilar i korsningen, brandbilar på väg och bilister som försöker slingra sig fram då de har grönt. Ingen närvarande polis tycker det är intressant att dirigera trafiken.

Först en lugn tramp från Bromma Flygpats längs Ulvsundavägen sen ser jag en parkerad skåpbil mitt på cykel/gångvägen = smalt på bägge sidor. Jag valde att köra ûbersakta till höger om den då dörren på vänster sida var öppen, och plötsligt kommer en förvånad idiot ut från fastigheten intill och säger hoppsan, blev nog fövånad när jag stannar på en 5 kronas längd. Uppe på Tranebergsbron så börjar det åska med tillhörande regn. Hade på mig en Paclite goretex jacka som gjorde susen, lite väl stort vindfång dock, och skoskydden saknades. Var lite blött idag, men lite cyklister ute på hemvägen. FRISKT!

Det är inte ofta man blir dyngsur på 10 sekunder. Det kändes verkligen som att vrida på duschen idag.
/J

Helt underbar pendling till jobbet idag, hade ett brett leende hela vägen, även när farbröderna som mötte mig försökte köra om två personer i bredd, samtidigt som dom cyklade i bredd.

På hemvägen hade jag sjukt flyt, det regnade bara dom sista 37 minuterna, de första åtta minuterna haglade det istället. Gore-tex shorts ovanpå cykelknickers är inte vackert, men håller rumpan varm och god. Som på morgonen hade jag ett stort leende i ansiktet hela vägen.

Patrik

Edit PS: Nu vet jag hur hagel låter på tunnväggig aluminium. Jag måste köpa en pendlarcross.

Cyklade 4 vackra mil från Ingarö i morse. Regnblöta gator och inte en endaste pendlarcyklist innan man kom in till stan. Pendelcyklar inte folk från Värmdö på mornarna?

EDIT: men hallå stavning...

Hemvägen igår:
Jag bottnade några gånger och där kunde jag känna den - asfalten. Den fanns på havets botten.
Grym felbedömning av samtliga väderlekstjänster.

mytomspunnen skrev:
> Jag glömde regnkläderna hemma idag och håller
> tummarna...

det är lugnt, jag ska dricka öl på hemvägen i eftermiddag.

Jäklar vilken FEST det var på väg hem igår. Bästa skuren hittills. Det var tungt i motströmmen uppför nybodabacken. Tror nästan det kom lite hagel också. Blixtar och dunder som lite extra krydda! Fantastiskt! Sista kilometrarna i Huddinge var till på köpet snustorra. En hemfärd att minnas!

Hemvägen igår:
Tvekade ett tag om jag skulle låsa in cykeln på kontoret och ta SL hem, sedan såg jag chansen att sticka iväg när det bara duggregnade lite. Efter någon minut öppnades duschen.
Jag var så blöt att tom min rödljusmoral blev urvattnad.
Vid Fridhemsplan hade det slutat regna, och resten av resan blev ett försök att torka kläderna med hjälp av fartvinden. Hemma var funkiströjan nästan torr men jeansen behöll den härliga klibbkänslan hela vägen.

Idag hade jag oförskämt pigga ben, och tomt på cykelvägar var det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp