Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skall idag cykla hem min nyköpta racer. Hämtar den kl 1530 !!!! Det är en Cannondale SYNAPSE TIAGRA . Nyvunnet intresse, eller kan det vara början på en 40års kris ?? Planerna är att köra vätternrundan 2011. Men vad vet jag det kanske blir redan nästa år.

Veloce skrev:
-------------------------------------------------------
> Nishikihybriden är det ej genomtänkta valet som kommer av tankevurpan "om alla har
> det kan det inte vara fel"

Lite OT här, men: Jag tänkte inte så när jag köpte min! Jag har provcyklat i princip alla hybrider och dess alternativ på Sportson i Kungens Kurva (ja det tog typ hela dagen) och mitt val slutade ändå på Nishikin av den enkla anledningen att den är förjäkla skön att cykla på! Jag gillar generellt inte att vara en stor reklampelare vare sig med kläder, cyklar eller andra saker så jag gjorde vad jag kunde för att hitta nån annan cykel med mindre skrikande logga. Men jag hittade ingen som kändes lika bra. Ett högst medvetet val med andra ord!

garpa skrev:
> Veloce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nishikihybriden är det ej genomtänkta valet
> som kommer av tankevurpan "om alla har
> > det kan det inte vara fel"
>
> Lite OT här, men: Jag tänkte inte så när jag
> köpte min!

Fast du tänkte ju fel då. ;o)

Min kompis hade en Nishikiräser på 80-talet. Ekrarna flög, hjulen blev skeva, färgen flagade, den rasslade och var allmänt ostabil. Han döpte om den till Nishiti. Sen köpte han en Chimo. Den var inte mycket bättre men blev snart stulen ändå.

Hann ni med allt detta koverserande när ni möttes?
Eller cyklade ni åt samma håll? Med eller mot enkelriktat? Varför mumlade ni?

evo skrev:
> Litet meningsutbyte med en annan cyklist på väg
> mot Karlbergs station idag.
>
> Den andra cyklisten: "Men vad i helvete!"
> Jag: "Helvete?"
> Den andra cyklisten: "Mummel mummel... det är ju
> enkelriktat! ...mummel mummel"
> Jag: "Håll käften!"
> Den andra cyklisten: "Mummel mummel..."
> Jag: "Mummel..."

Vi cyklade åt motsatt håll, han åt rätt håll. Jag åt fel håll (enkelriktat).

Mumlandet uppstod då jag inte kunde urskilja varken vad han eller jag sade.

Och jag hann aldrig uppfatta om han cyklade på en Nishiki:)

SuperApe skrev:
> Hann ni med allt detta koverserande när ni
> möttes?
> Eller cyklade ni åt samma håll? Med eller mot
> enkelriktat? Varför mumlade ni?
>
> evo skrev:
> -----
> > Litet meningsutbyte med en annan cyklist på
> väg
> > mot Karlbergs station idag.
> >
> > Den andra cyklisten: "Men vad i helvete!"
> > Jag: "Helvete?"
> > Den andra cyklisten: "Mummel mummel... det är
> ju
> > enkelriktat! ...mummel mummel"
> > Jag: "Håll käften!"
> > Den andra cyklisten: "Mummel mummel..."
> > Jag: "Mummel..."

evo skrev:
> Vi cyklade åt motsatt håll, han åt rätt håll.
> Jag åt fel håll (enkelriktat).
>
> Mumlandet uppstod då jag inte kunde urskilja
> varken vad han eller jag sade.
>
> Och jag hann aldrig uppfatta om han cyklade på en
> Nishiki:)
>

Alltså, hur mycket ska man sluddra innan man uppfattar sina egna ord som mummel?

En nypa irritation är allt som krävs för att jag inte ska uppfatta vad jag själv säger ibland, eller snarare kommer ihåg. Nu när jag tänker på det, jag kanske i själva verket sade:
"Du har så rätt så, dumt av mig att köra mot körriktningen och skrämmas så där. Ber så mycket om ursäkt."

Men nånting säger mig att så var nog inte fallet.

skaparn skrev:
> evo skrev:
> -----
> > Vi cyklade åt motsatt håll, han åt rätt
> håll.
> > Jag åt fel håll (enkelriktat).
> >
> > Mumlandet uppstod då jag inte kunde urskilja
> > varken vad han eller jag sade.
> >
> > Och jag hann aldrig uppfatta om han cyklade på
> en
> > Nishiki:)
> >
>
> Alltså, hur mycket ska man sluddra innan man
> uppfattar sina egna ord som mummel?

garpa skrev:
> Veloce skrev:
> -----
> > Nishikihybriden är det ej genomtänkta valet
> som kommer av tankevurpan "om alla har
> > det kan det inte vara fel"
>
> Lite OT här, men: Jag tänkte inte så när jag
> köpte min! Jag har provcyklat i princip alla
> hybrider och dess alternativ på Sportson i
> Kungens Kurva (ja det tog typ hela dagen) och mitt
> val slutade ändå på Nishikin av den enkla
> anledningen att den är förjäkla skön att cykla
> på! Jag gillar generellt inte att vara en stor
> reklampelare vare sig med kläder, cyklar eller
> andra saker så jag gjorde vad jag kunde för att
> hitta nån annan cykel med mindre skrikande logga.
> Men jag hittade ingen som kändes lika bra. Ett
> högst medvetet val med andra ord!

Då gjorde du ett medvetet och genomtänkt val. Poängen med det jag skrev var att det är för vanligt att välja utan att tänka. Det är ickeval. Jag har absolut ingenting emot vare sig Nishiki eller Weber.

Nåväl, dagens pendling. Slutar tidigare på fredagar så det var tänkt att jag och frugan skulle fika i Enskede. Hon skulle på ett möte så det blev inställt. Då var jag redan i västberga så jag fortsatte in till stan. En sväng till CC där jag inhandlade en skruvapåmoj för flaskställ när det saknas hål och en neongul väst inför den årstid som kallas Mordor. Sedan genom stan upp till östermalm för att säga hej till min dam innan hon skulle på sitt möte. Hon fikade då på Thelins. Ett fik jag ger en svettdroppe av fem möjliga. Tösse får fyra för att det är gott. Avdrag för att det är för litet. Det var lite kyligt att sitta ute så jag satte på mig västen. Sedan hemåt fortfarande med väst på. Tur att stilpolisen var upptagna på annat håll idag. Kollade på bron över rålis. De måste ha åtgärdat den där dödsfällan för det var separat cykelväg på båda sidor längs hela bron.

Jag tror att jag blivit vädergud idag. När jag cyklade var det vindstilla men så fort jag stannade började det blåsa. Jätteskumt. :)

Jag fegade ur och pendlade bil hem.. Regn, sliten efter första arbetsveckan efter semestern, sambon passerar jobbet vid lämplig tid och cykelstället satt på taket.. Skäms lite.

Så nöjd med Cervelon som pendlarcykel, kapade ytterligare 2 minuter på personbästa i morse och hem blev det styrka/backintervaller (bla motvindsslätor på djurgården/kaknäs och backar som vitabergsparken-sofiakyrkan, skantulls marina-kolerakyrkogården, hammarbyfabriksväg-tv tornsbacken) :-) T

Dagens hemfärd.

Först virrar jag runt söder om stan. Sedan inne i stan där jag cyklar lugnt och fint. Stannar vid alla rödljus, vid övergångsställen när fotgängare ska över och vid gatukorsningar. Det blir en del stopp. Sedan flyter det på bra efter Alvik. Ser väl ut ungefär som om jag kört bil fast då kräver en acceleration bara ett lätt tryck med högerfoten. Jag är glad att jag inte behöver cykla inne i stan varje dag.
Genomstan.JPG ht=311

jag körde först med vinden norrut, i upplandsväsby svänger jag höger och trampar på 268an i jakt på frestavägen.. efter ett tag säger mitt kartminne mig att det här är jättefel, vänder och trampar tillbaka och letar efter frestavägen.. kommer tillbaka till t-korset där jag svängde in på v268. wtf? kollar på mobilkartan och trampar tillbaka igen. inser att det som ser ut som en korsning på kartan är en cykelväg under vägen. jahaja.. trampar ner på 'frestavägen' och följer den till en grusväg? wtf igen? hänger med på den tills jag svänger höger och sen är jag rätt. kör lite roslagsväg tillbaka till väsjöbacken och tar sen östra sidan av edsviken in mot stan via mörby.

såg lite knivfajt vid SATS på odenplan. 60km pendling hem ganska exakt.

dagens pendling var alltså lite grus, lite regn, lite felkörningar, en del fina vägar och en hel del motvind. men bra.

mattel, du får sluta supa på jobbet, så att du hittar hem.

Jag får ungefär 28 km pendling, enkel väg, om en vecka! Yiiiiihaaa!

Jag har pendlat ordentligt idag. Ingen jävla touring utan ren transport. Först med tunnelbana från Skarpnäck till Brommaplan för att hämta cykeln, sedan cykel till Regeringsgatan och ställa cykeln i källaren, sedan promenera till Humlegården för att jobba. Jobba. Promenera till Regeringsgatan för att hämta cykeln, cykla till Hammarby sjöstad för att träffa Johan A och byta en öl mot en keps (sitter som en smäck!), sedan till Tanto och kolla på syrran som dömde i någon mattävlingsjippo. Efter det över till S:t Eriksplan och dricka två öl (och hämta en keps till(!)) på Stringfellow med Anders. Under tiden ringer Patrik och ska hämta ett paket från CC hemma hos honom i Husby som jag har grejer i. Så från Vasastan till Husby via Ursviks löpspår. ICA har stängt så det blir inget paket. Lite regn på väg från Husby till Brommaplan över Järvafältet.

Nu funderar jag på om jag ska ta tunnelbana till Skarpnäck eller inte.

mzi skrev:
> Efter det över till S:t
> Eriksplan och dricka två öl

Okej - nu ere krig. Komma till mina kvarter och smygdricka öl. Vilken fräckhet!
Glöm att jag hör av mig nästa gång jag är i närheten av Sorbon.

Veloce skrev:
> Dagens hemfärd.
>
> Först virrar jag runt söder om stan. Sedan inne
> i stan där jag cyklar lugnt och fint. Stannar vid
> alla rödljus, vid övergångsställen när
> fotgängare ska över och vid gatukorsningar. Det
> blir en del stopp. Sedan flyter det på bra efter
> Alvik. Ser väl ut ungefär som om jag kört bil
> fast då kräver en acceleration bara ett lätt
> tryck med högerfoten. Jag är glad att jag inte
> behöver cykla inne i stan varje dag.
>

Så där har min pendling sett ut de senaste tre åren. En morgon räknade jag till 34 rödljus. Och så talas det om nån jävla "grön våg" för cyklister.

Man får se stadscyklingen som intervallträning. Cykla på för allt man pallar när situationen tillåter och sedan vila när det är taxibilar, barnvagnar, fotgängare eller trafikljus ivägen.

vader skrev:
> Så där har min pendling sett ut de senaste tre
> åren. En morgon räknade jag till 34 rödljus.
> Och så talas det om nån jävla "grön våg" för
> cyklister.

Jag har i tidigare diskussioner redovisat min testperiod av fundamentalistisk vägran att köra mot rött, men kan nu avslöja att jag släppt _lite_ på det. Ibland blev det helt absurt. Och jag undrar om inte vissa rödljus som är helt irrationella bidrar till en allmän försämring av efterlevnaden även på de ställen där det faktiskt är av stor vikt att cyklister respekterar trafiksignalerna. Hoppas det där projektet med pendlare som filmade sin vardagspendling leder till att man gör en revision av detta från gatukontorets sida.

skaparn skrev:

>
> Jag har i tidigare diskussioner redovisat min
> testperiod av fundamentalistisk vägran att köra
> mot rött, men kan nu avslöja att jag släppt
> _lite_ på det. Ibland blev det helt absurt. Och
> jag undrar om inte vissa rödljus som är helt
> irrationella bidrar till en allmän försämring
> av efterlevnaden även på de ställen där det
> faktiskt är av stor vikt att cyklister
> respekterar trafiksignalerna. Hoppas det där
> projektet med pendlare som filmade sin
> vardagspendling leder till att man gör en
> revision av detta från gatukontorets sida.

Whew! Skönt att höra att folk är vettiga och ibland cyklar mot rött!
Tror inte GK kommer att hjälpa. Cyklar gör man inte på huvudstråken, jag tror de flesta gör avstickare och tar genvägar, det innebär att nån grön våg ändå inte är aktuell för cyklister. Som dessutom cyklar i allt från 12 till 40 km/h...

Jag hatar rödlyset där man kommer upp på rampen från Stadsgårdsleden till Skeppsbron, det är alltid rött och slår inte om till grönt om det inte kommer någon bil :-( Utan det kunde jag rulla rödljusfritt enda till jobbet på morgonen :-/ T

Jotack den var bra BMW:n spann som en katt

Jag vill heller inte köra mot rött ljus. Men ibland måste man när man inte får "hjälp" av en bil att få ljuset att slå om till grönt. På Torsgatan norrut t.ex. där är det minst tre trafikljus på raken som inte känner av en cyklist.

Tur att jag har innerstan som okränkningszon. Annars hade man fått stressa ihjäl sig.

tillmann skrev:
> Okej - nu ere krig. Komma till mina kvarter och
> smygdricka öl. Vilken fräckhet!
> Glöm att jag hör av mig nästa gång jag är i
> närheten av Sorbon.

Du grabben! Jag försökte nå dig ett antal gånger den här veckan, men du har inte haft ork att lyfta luren till örat! Men jag kan lova att nästa spontan AW inne i stan kommer aviseras i "god" tid.

mzi skrev:
>
> Du grabben! Jag försökte nå dig ett antal
> gånger den här veckan, men du har inte haft ork
> att lyfta luren till örat! Men jag kan lova att
> nästa spontan AW inne i stan kommer aviseras i
> "god" tid.

Jag tror jag glömde en :-) ?
Om du inte har samma nummer som Svd:s premumerationssäljaravdelning verkar jag inte ha missat något samtal sedan ditt förra fredagen och då panikcyklade jag i hagel mot LB för att få öl, så det räknas inte. :-)

Ska du vara spontan får du faktiskt höra av dig minst en dag i förväg.

Nästan on topic: gårdagens pendling var händelselös men trevlig. Mina 5km+14 extra-km enkel väg börjar känner kort. Jag måste nog lägga till ett par till.

du får hänga med på utflykt i roslagen nästa gång tille.. :)

Jag har dig på halster! Ligger det en :-) och lurar i vassen?

Jag börjar förstå varför ingen svarar på mina samtal längre.. SvD:s prenumerationsavdelning, säger du? De vill ju inte ens jag prata med även om jag är toksocial.

Jag lovar att vara tillmann-spontan någon gång nästa vecka, den här är jag bortlovad på ickespontana aktiviteter.

Men jag är gärna spontan någon annanstans än på Stringfellow! :-)

Edit: Det blev tunnelbana igår, och tunnelbana hem idag. Men det var bra att få vinka av och vara gentlemannamässig med att bära väskor och så också.

Senast redigerad av en moderator:
Skönt både till och från jobbet. Kroppen svarar rätt bra och det är ju aldrig nån nackdel. På hemvägen började stjärnorna träda fram efter en lång sommar i anonymitet. Det visade sig också att en del gatljus är släckta vilket avslöjade uppenbara brister i min belysning (modell knappcellsbatteri). Ibland var det svårt att se var vägen var. Och omöjligt att se var sprickor och potthål var...Men, benen svarade bra och stjärnorna var vackra. :)

Hur har det gått med sommarvikarien? Har du fått ligga än?

feber, längtar ut. men nä. jag ska surfa cykelsidor hela dagen.

Skolstart! Mycket folk på cykel/gångbanorna.

När jag hunnit 3/4 till jobbet kommer jag på att passerkortet ligger i den andra väskan. Bara att vända och cykla hem i det vackra vädret.

Brum brum på väg till Småland klockan 6, I Järna upptäcker jag att mobilen är kvar hemma, det är bara att vända. Helt plötsligt är man bilist fast I morgonrusningen in mot Tokholm. Jag tycker att dessa människor som sitter I dessa köer borde få medalj för att de står ut, fy faan vad tråkigt. Javisst det är därför jag cyklar till jobbet det räcker att sitta i köer nån gång per år för att bli avskräckt.

"Pendlat" hem från tjejen, eftersom jag nu är ledig i halvannan vecka innan terminsstarten. Ordentligt med folk på Götaälvbron, men lite pling-pling fick dem att dra sig åt höger...

Bra drag annars. Låg bakom en mindre skåpbil mellan Svingeln och Barnhusgatan, så jag behövde knappt trampa för att hänga med!

Tågkaos :) Fullt med väntande vid bussarna. Medans jag själv seglade förbi med hög kadens.

Annars kallt och även idag många tjejer *great*!

Vecka börjar bra.

TACK draglok nr1 som körde om mig vid nybygget vid Ulriksdals station. Du körde en svart scott mtb med smala däck. Du gav mig en behaglig resa i gott tempo fram till backen vid Hagakullen.

TACK till draglok nr2 som tog över perfekt när lok nr 1 började krokna lite i backen. Du var tjej på en räser. Fick pumpa på en hel del för att hänga på uppförbacken med sen gick det fort. Du svängde av åt höger innan norrtull.

Har aldrig varit i närheten av den hastigheten på den sträckan innan. Inte ens rödljusena i stan sen kund få bort mitt leende. :-)

/* Jörgen */

Härligt väder imorse. Lite seg i benen efter gårdagens skyltrace.

Började höstrutinen med lämning på skolan innan vidare infärd till stan. Schnablar vad folk det var som cyklade, värsta Pekingkänslan! Fick möjlighet att skrika på en taxiidiot som skulle korsa cykelbanan mitt i backen ned från Mörby Centrum. Istället för att tydligt visa om han avsåg att antingen skära av oss cyklister och köra eller lämna företräde kröp han fram emot korsningen nästan demonstrativt. Jag vrålade och frågade vad han pysslade med, han bara glodde tillbaka med tom blick... djävla idiot! Sen var det cykelslalom resten av biten in till stan...

Superväder. Tog en ny rutt som var lite längre och lite backigare, härligt. Fick en femminuterspaus vid mollos jobb där jag levererade lite goods.

Skön pendling idag dock lite seg i benen efter loppet i södertälje igår. Mycket folk ute garvade hela vägen till jobbet ju mer jag lyssnade på kaoset på trafikrapporten.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp