Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
perfekt temp o väder, kraftfullt trampande trots feta bigapples, 3mil på 62min

Tog tunnebane- och pendeltåget pga orsak. Kom till jobbet på rekordtid tack vare kaoset. Hade hellre cyklat men nu fick jag inte det.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Superväder. Tog en ny rutt som var lite längre
> och lite backigare, härligt. Fick en
> femminuterspaus vid mollos jobb där jag
> levererade lite goods.

Tjack?

mzi skrev:
> Hur har det gått med sommarvikarien? Har du fått
> ligga än?

Jag har ju haft semester. Är det en giltig anledning för att inte ha fått ligga?

Skönt väder. Och äntligen ordentliga bilköer som ger mig extra njutning när jag glider förbi dem. Mmmmmm...

JLarsson skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Superväder. Tog en ny rutt som var lite
> längre
> > och lite backigare, härligt. Fick en
> > femminuterspaus vid mollos jobb där jag
> > levererade lite goods.
>
> Tjack?

Grismaskar och rep.

Menar du såna här?
20080124143123.jpg ht=291

Ej ombytt tog fulcykeln då jag skulle på möte inne i stan utan inlåsnings- coh duschsmöjlighet. Körde långsamt och insåg att cykelbanor fungar alldeles utmärkt när i 10-15 km/h. Alla konstiga böjar och gupp på cykelbanan gick utmärkt att passera i detta tempo och alla andra som cyklar på cykelbanan låg inte bromsade upp. Men, jösses vad svårt det var att låta sig bli kränkt. Imorgon få det bli svettopendling igen.

JLarsson skrev:
> Tjack?

Nää, H. KBCK ska tydligen ha fest och ville ha nåt att komma ner i varv på efter festen.

Pga en massa orsaker var jag tvungen att ta den förbaskade bilen i morse. Förbaskat vad hemskt det är att ta bilen. Jag tycker inte om orsaker.

Annars skulle det vara kul att se Johan på tjack o rödvin.

Från visättra till Lindhagensplan tog det 38 min / 15,2 km enligt datorn. Men jag måste nog välja en bättre väg.... Detta var mitt första försök i och med att jag köpte cykeln i fredags !!!

Varmt och skönt !!! Svettigt JA !!

Första dagen med långärmat på morgonen. Packade ner en kortärmad inför hemcyklingen.

De där tjejerna i joggingtights, var håller de till?

Veloce skrev:
> De där tjejerna i joggingtights, var håller de
> till?

de finns bara i april-juni.. :)

för varm jacka imorse, 11 grader är tydligen inte så kallt ändå.

Veloce skrev:

>
> De där tjejerna i joggingtights, var håller de
> till?

kolla längs med Kungsholms strand, möter ett 20 tal varje morgon.

Kränkte alla och allt på hemvägen, hade brådis och crossen fick spinna ur på 50/11 hela vägen hem... :-) T

Ovant. 170 mil på fincykel under semestern, så skall man sätta sig på en skramlig pendlarhoj. Men jag kom ihåg passerkortet, pinkoden, och lösenordet. Det tyder väl iofs på att semestern varit för kort.

Fikasvettot (fd Sprockets) skrev:
> Det tyder väl iofs på att semestern varit för kort.

Tror mer det tyder på att du är normalbegåvad ;)

hade kant-mot-kantvind hem idag.. mötte först skogling ute vid johannelundstoppen och fick en fingertoppssurrande high5, lite senare mötte jag bigmollo och tjoade i farten. slutligen mötte jag tillmann innan abrahamsberg som inte bara hälsade utan även stannade, vände och körde ikapp mig. k-r-e-n-g-k-t! snackade en stund innan det var dags att rulla vidare hem.

och mlarsson 'som vanligt' imorse.. :)

mer happyspotting än pendling men det var en social pendling i fint väder. 16+27km idag, sweet.

Får någon av er känslan av att bilisterna börjat uppträda lite mer hänsynsfullt inne i stan? Antingen så har jag cyklat så många mil att jag lärt mig hur jag i möjliga mån ska undvika incidenter eller så har verkligen bilisterna börjat att acceptera cyklister som en del i trafiken.

Bilisterna sköter sig fint, nu är det bara de andra cykelpendlarna som ska komma in i matchen. Körde om en kille 4 gånger idag. Vid varje rödljus körde han om mig när jag väntade för rött. Är det verkligen så kul på jobbet så man måste riskera livet för att komma dit några minuter tidigare?
/J

Första gången på den "nya" cykeln, tokig motvind nästan hela vägen hem, men det kändes så bra så jag tog en omväg på 7 km för att få en bra utförslöpa med vinden snett bakifrån istället. så idag blev det 3,2 mil. Nästan inga bilar och bara en annan cykel (möte) så jag slapp bli ifrånkörd ialla fall!!

bigmollo skrev:
> Bilisterna sköter sig fint, nu är det bara de
> andra cykelpendlarna som ska komma in i matchen.
> Körde om en kille 4 gånger idag. Vid varje
> rödljus körde han om mig när jag väntade för
> rött. Är det verkligen så kul på jobbet så
> man måste riskera livet för att komma dit några
> minuter tidigare?
> /J

Dom där rödljusmupparna blir man så trött på, skönt man har ork att passera innan nästan stopp varje gång :-) t

Hade bra fart i morse tills jag kom till K1 och blev återkränkt av två cyklister jag gått om efter Lidingöbron. Kan bara skylla på en möjlig liten infektion i kroppen.

På hemvägen försökte flugor vid två tillfällen att bygga bo i mitt vänsteröra. Lyckades dessutom att skära upp yttersidan på vaden när jag skulle undvika att köra på en fotboll efter grabbens fotbollsträning.

bigmollo skrev:
> Körde om en kille 4 gånger idag. Vid varje
> rödljus körde han om mig när jag väntade för
> rött.

F'låt....

Konstigt det här.
Enligt forumet verkar alla långsamma cyklister köra mot rött, medan fartfantomerna snällt står och väntar. Helt tvärt om vad jag ser ute på stan där det är de långsamma cyklisterna som står i stora drivor och väntar på grönt medans svettopendlarna på racers och crossar är de som alltid kör mot rött.

De snabba cyklisterna som kör mot rött ser man oftast bara en gång.
/J

Jag har en fundering som gäller alla som klagar på snigel-cyklisterna som kör mot rött och som man måste köra om flera gånger:

Om alla cyklister alltid skulle stanna vid rödljusen, skulle det totalt sett bli färre cyklister som man (som laglydig snabb cyklist) tvingas köra om?

Borde väl blir lika många tycker jag. I ett längre perspektiv alltså, tex under ett helt år så att slumpen tar ut varandra. Man slipper köra om samma cyklist flera gånger men å andra sidan så är det andra cyklister längre fram som man aldrig kommer ifatt pga att de inte stannar vid rödljusen.

Alltså: sluta klaga på rödljuskörarna (i alla fall av den orsaken att det blir en massa jobbiga omkörningar) eller förklara för mig att jag tänker fel i mitt matematiska resonemang att summan av omkörningarna blir konstant!

Supertramp skrev:
> Konstigt det här.
> Enligt forumet verkar alla långsamma cyklister
> köra mot rött, medan fartfantomerna snällt
> står och väntar. Helt tvärt om vad jag ser ute
> på stan där det är de långsamma cyklisterna
> som står i stora drivor och väntar på grönt
> medans svettopendlarna på racers och crossar är
> de som alltid kör mot rött.

Här i Gbg upplever jag att de "snabba" cyklisterna följer reglerna betydligt bättre än genomsnittscyklisten. Har sen genomsnittscyklisten helskägg, palestinasjal/Kånkenrygga och en grön bomullsjacka, då verkar rödljus mer innebära en sorts varning om att det kan förekomma korsande trafik...

geologen skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Konstigt det här.
> > Enligt forumet verkar alla långsamma cyklister
> > köra mot rött, medan fartfantomerna snällt
> > står och väntar. Helt tvärt om vad jag ser
> ute
> > på stan där det är de långsamma cyklisterna
> > som står i stora drivor och väntar på grönt
> > medans svettopendlarna på racers och crossar
> är
> > de som alltid kör mot rött.
>
>
> Här i Gbg upplever jag att de "snabba"
> cyklisterna följer reglerna betydligt bättre än
> genomsnittscyklisten. Har sen genomsnittscyklisten
> helskägg, palestinasjal/Kånkenrygga och en grön
> bomullsjacka, då verkar rödljus mer innebära en
> sorts varning om att det kan förekomma korsande
> trafik...

Nja, jag upplever att det mest är "Britta 57" och "Susanne 36" på sina damcyklar med korg som blåser rödljus. Senast i morse vid Fridhemsplan, tre "Britta" smet över. Tror det var en "Ove 48" med loafers på 80-talsräser också förresten. Eller det kanske var igår.

Supertramp skrev:
> Konstigt det här.
> Enligt forumet verkar alla långsamma cyklister
> köra mot rött, medan fartfantomerna snällt
> står och väntar. Helt tvärt om vad jag ser ute
> på stan där det är de långsamma cyklisterna
> som står i stora drivor och väntar på grönt
> medans svettopendlarna på racers och crossar är
> de som alltid kör mot rött.

Tycker det är en bra blandning på det där. De två rödljuskörningarna jag såg idag gjordes av medelålders män på hybrider.

Jag tänker iaf fortsätta cykla mot rött när det passar mig, det fungerar inte att gnälla här. Bara så ni vet. Fö får ni gärna fortsätta cykelträngas med rödljusklungan av cyklister och bilister, själv föredrar jag att vara själv på cykel/vägbana då jag har annat och fundera på än vad cyklisten framför, till vänster, till höger och bakom mig sysslar med.

Är det fritt från trafik på alla håll men ändå rött, då gnäller i alla fall inte jag på cyklister som trampar förbi, men skrämmande ofta är det framför accelererande, korsande trafik i vältrafikerade korsningar i stan!

Rödljuskörare förstärker bilden av cyklister som laglöst pack. De drar även med sig andra som stannat vid rödljuset.

Visserligen är det här inte någon pendlingshistoria, eftersom jag inte pendlade till något, utan jag tog en vacker tur ute på ekerö med omnejd. Men befinner man sig på brommaplan i rusningstid så får det väl ändå betraktas som en pendlingsupplevelse. Tyckte det var väldigt lugnt mellan brommaplan och drottningsholm och ekerö. Men kom lite fel vid en korsning strax efter brommaplan och rakan ut mot nockebybron. Cykelbanan leddes direkt upp på en korsande storväg. Och där stod jag sedan mitt emellan en buss och en massa bilar körandes bakom mig. Var svårt att bedöma att man skulle sakta ner efter en liten kurva och en liten stigning. Blev lite förvirrad var nog rätt ord just då.

Cyklade hem idag. Gissade på 1,20 och det tog exakt 1,20. På sekunden.

Skön cykling idag också. Kantvind (mer med än mot) och vackert väder. Hem hade det mojnat och jag hade bättre lyse än igår. Inga problem på de nedsläckta sträckorna, alltså. Ingen sommarvikarietjej idag heller (nåt med hästen) men väl kollegan en bit på väg hem. Vi kränkte bägge två en stenhård 60-åring som inte brukar vara så lätt att hänga av.

geologen skrev:
> då verkar rödljus mer innebära en
> sorts varning om att det kan förekomma korsande
> trafik...

Så har jag alltid tolkat det när jag går eller cyklar.

bruce skrev:
----------------------------------------------------
>
> Nja, jag upplever att det mest är "Britta 57" och
> "Susanne 36" på sina damcyklar med korg som
> blåser rödljus. Senast i morse vid Fridhemsplan,
> tre "Britta" smet över. Tror det var en "Ove 48"
> med loafers på 80-talsräser också förresten.
> Eller det kanske var igår.

Eftersom jag bilpendlade igår har jag igen börjat tänka att alla cyklister är självmordsbenägna och gärna använder min bil som verktyg. Igår mötte jag "Emma 28" på sin stora fina rosa damcykel, mobilen i örat kommandes runt ett hörn i fel fil, utan lysen eller reflexer, för att hon skulle hinna svänga innan alla andra fick grönt. "Ove 48" körde om mig på högersidan samtidigt som jag blinkade höger.

Idag tar jag cykeln, mycket lugnare.

Soluppgång, lagom blåsigt, synd att jag inte är tillräckligt tränad för att kunna njuta av det...

Härligt i morse genom Stockholm. 9 grader i Tyresö.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp