Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Trevlig tur till jobbet , skön luft och inte så mycket folk. Förren jag kom till hornstull !! Satan i gatan va folk, cyklar ,bilar & bussar....

Men kadensmätaren har hjälpt till reält. Har nu ökat från 21-23 i snitt till 26. Men tiden är den samma ? Och sträckan ??

ronin

ps. fotnot till mig själv , vid skarp kruvtagning skall MOTSATT fot vara nedåt ej samma fot som kurvan !!!!!! ds

Det är på gränsen att solen hinner upp på morgonen. Nästa vecka blir det nog lampa på :-(
Men varm och skönt redan från start, så inga armvärmare behövdes.
Mötte trötta kinesen lite längre bort. Undrar om jag var tidig eller han sen.

skön morgon i sadeln.. labbade lite efter en bra ss-utväxling på min pendlarsträcka. kan ha hittat något, ska provköra ett par dagar.

tille: när sticker du på morgonen? kanske en morgontur innan det är kolsvart ute?

Tomt va det. Först efter Skeppsbron mot Kungsträdgårdsgatan vart det som vanligt. Har månne de flesta köpt SLkort nu när det blivit september?

Pendlade SS med räsern. 50 fram och öh mitten bak verkar vara lämpligt när det är medvind.

mattel: drar hemifrån klockan 6 +/- 10 minuter.

Ont på utsida knät igår med liggisen, så det blev byte av cykel till vinterhärket med sänkt sadel på prov - kände ingenting så det var väl bra.
Men oj vad lätt det går uppför och vad trögt det är med vind på "ståupp-cykel"

Snittet sjönk väl rätt ordentligt och kränkt blev jag - men så får det bli.

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Tomt va det. Först efter Skeppsbron mot
> Kungsträdgårdsgatan vart det som vanligt. Har
> månne de flesta köpt SLkort nu när det blivit
> september?

Instämmer. Nu får man hoppas på att alla slutar åka med Viking Line också så att det blir tomt på Stadsgårdskajen också.

OdenXT skrev:
> Nu får man hoppas på att alla slutar
> åka med Viking Line också så att det blir tomt
> på Stadsgårdskajen också.

Haha. Jag åkte med cykel på VL för några veckor sen och står och väntar (tillsammans med bilarna) innanför stängslet när jag hör nån på gångbanan utropa "där är en sån där livsfarlig jävel!". När jag vänder mig om är det två fyllon på väg mot terminalen och en "gubbe på herrcykel i maklig fart" som är på väg mot Slussen. Så ropar ena fyllot " SKALL DU DÖDA OSS DIN JÄVEL!?" Bizarra händelser vid 7-tiden en lördagsmorgon. Jag såg dock inte hur nära det var mellan cyklisten och fyllona.

Dagens pendling: mycket spattiga morgonpromenadister.

Skön luft idag. Fortfarande trött sen helgen.
/J

Jag vabade igår. Det blev bla en tur till TCM och jag kom hem med 2 Marathon Race 1,5. Pendlaröket ska få liv efter ett knappt år i salig stillhet :)

Kom ikapp Yps vid Lunda.
Sen hade vi snacktempo fram till strax före Järva Krog där våra vägar skiljdes åt.
Trevligt med sällskap ibland.

Senast redigerad av en moderator:
Jag måste börja tidigare. Jag som är en timid jävel får alltid horn när det är för många "ivägen". Det är uppenbarligen inte deras fel, för "alla andra" klarar ju av att samexistera med dem.

Körde crossen i morse, den ska få en översyn inför retarden. Satan vad lätttrampad den är i jämförelse med ss-räsern!

Lugnt till jobbet idag igen. Igår var det pendling förbi naprapaten. Satan vad ont det gjorde. När jag kom dit nådde jag strax nedanför knäet när jag böjde mig framåt. När han var klar nådde jag fötterna. Känner fortfarande av lite ont i vänsterbenet men mindre ju mer jag tar i. Är alltså lösningen att ta i mer?

Veloce skrev:
> När jag kom dit nådde jag strax
> nedanför knäet när jag böjde mig framåt. När
> han var klar nådde jag fötterna. Känner
> fortfarande av lite ont i.....

Hmm körde han "tappa tvålen"-behandling på dig?

Idag har jag pendlat från soffan till kylskåpet o nu ska jag veva 400meter till liftwaffe
Sparar energin till utförskörningen muahahaaaa! DEsTrOY!

Ingen tvål men ibland kan smärta vara skönt ändå. ;)

mzi skrev:
> Men elcyklar verkar inte gå så snabbt. Nu har
> jag mött två, och ingen har kunnat gå med.
> Verkar som man måste trampa de där asen ändå.

Jo, man måste trampa oavsett om man fuskar med elmotor eller ej. Annars stannar de ovillkorligen.

Dagens ros: Tjejen i himmelsblå bib shorts på en sketen Peak-hybrid som låg i 30-35 mellan Silverdal och Ulriksdal och tog hand om motvinden för mig. Bra jobbat!

Dagens ris: Den silvergrå Volvo kombin som prejade mig i bussfilen på Birger Jarlsgatan vid Riche för att göra en onödig omkörning.

Ingen pendling idag istället ett tandläkar besök jag lovar att jag byter det mot pendling i regn när som helst.

Cykelbane-blockad av högersvängande polis-pikét korsningen sankt eriksgatan / fleeminggatan. Jag varken spottade eller slog på bilen.

Sega ben :-/

orm skrev:
> Cykelbane-blockad av högersvängande polis-pikét
> korsningen sankt eriksgatan / fleeminggatan. Jag
> varken spottade eller slog på bilen.
>
> Sega ben :-/

Total principlöshet! ;)

Nu längtar jag till i eftermiddag. Planerar Katarinavägen upp i maxtempo. Bäst resultat blir det om man får köra från stillastående vid rödljuset vid slussen.

Råkade ut för höstens första menade prejning igår på väg hem från jobbet.
Nån blekfet snorunge i 30-årsåldern som tyckte att han skulle trafikuppfostra mig sen jag tagit plats för vänstersväng och inte släppt förbi bilen framför honom 30m innan korsning i 30-zon.

Om du blekfeta snorunge läser detta - PUCKO!

Gött och nice i värmen i morse. Och varmare lär det väl bli på vägen hem...

Nya pendlarhojen funkade fint. Får nog byta ut den där gamla dämparen bara mot en stel gaffel. 48 kuggar fram gjorde fint för utväxlingen också, nu får man fart när man trampar ur ordentligt!

Som igår. Fin nästan-höstdag och lite sega ben.

Alltså, vad är grejen med att glida förbi hela kön vid ett rödljus för att sedan starta som en sölkorv när det blir grönt?

Härligt ljummet imorse, rätt varmt på hemvägen.
Mitt onda knä känns bättre. Sänkte sadeln någon centimeter, kanske berodde på det. Hoppas kunna cykla varje dag igen, peppar, peppar.

Mötte bl.a.
-sms:ande bilist som höll på att missa ett övergångställe smockfullt med livströtta kth:are.

-100 bilar snällt uppställda i en lååång rad längs hela Odengatan när jag svischade förbi i bussfilen.

-Polisbil parkerad mitt på cykelbanan med tillhörande poliskvinnan i djupt samtal med en cyklist... det såg ut att vara böter på gång men kan ha varit något helt annat.

-En rökande kavajcyklist som vinglade vilt när han försökte ta ett bloss just när jag höll på att köra om.

-En sms:ande damcykeldamcyklist som vinglade vilt i blåsten uppför tranebrgsbron, precis bakom kurvan. Kom mellan henne och räcket med inte mycket marginal.

Jag instämmer i regamans observation av en hel del SMS:are. Ingen i bil men väl flera stycken på cykel. Jag har även gjort ett par glada "godmorgon lax" hörda. Jag är inte helt säker på att budskapet går fram men när/om polletten väl trillar ner blir det ack så effektivt. Tror jag.

Slapp bli kränkt på morgonen
Stannade vid ett rödlyse i Älta för att föregå med gott exempel till ett par skolungar (helgonvarning där typ)
Blev framvinkad av trevlig bilist i Sicklarondellen, tackade och såg då att - såklart: föraren hade ECI-tröja
samt
Hejade på mobilpratande cykelbud som jag inte kommer ihåg vad han heter i Hammarby Sjöstad...

...kort sagt en toppen-dag!

Peter Siepen gåendes på cykelbanan med cykeln bredvid vid hornstull, ingen hyffs alls. Sen 10meter senare så skulle en bil svänga in höger framför mig, fick en lätt klapp i plåten, hon tog åt sig och ursäktade sig. Annars var det jäkligt nice pendling.

Uppfann en ny kränkningsmetodik på väg hem:
Uppför Tranebergsbron, fullt med pendlare på std-cyklar, inga problem att svischa förbi. Men så är det en snubbe på pakethållarförsedd hydrid som pinnar på riktigt bra. Segar mig sakta ifatt och får ligga i rätt hårt. Då, precis när mitt framhjul ligger jämte hans bakhjul kommer jag på den lysande idén. Säger:
- Du, din väska håller på att ramla av!

Han reser sig upp i motvinden, sänker farten och kollar väskan

Jag, växlar tillen tyngre växel, ställer mig upp och trycker till...

Lätt seger!

/G

(Väskan höll faktiskt på att ramla....)

sjukt skoj med 'ss' i motvinden. verkligen. bara att trampa och hålla käften helt enkelt. :)

vilken cirkus det är att köra från brommaplan in mot stan på eftermiddagarna när alla stadspendlare ska utåt.. först en farbror i adidasshorts och bomullstischa som vinglar sakta mot rött och får en bil att bromsa hårt och mc:n bakom ropar 'whooo' och står på framhjulet. bra kört där herr cyklist!

att sedan möta en klump cykelpendlare några tiotal meter ett rödljus som slagit om är nästa grej, vid abrahamsberg den här gången. folk kör två-tre i bredd och när jag möter dem så blir det tajt.. väldigt tajt. hur jävla svårt är det att titta upp och hålla till höger?! höger! den sida som vi kört bil på i över 40 år. magiskt dåligt.

fick häng på ett par moppar och tyckte jag kände igen en person lite längre fram, visst var det tillmann som var ute och tränade benen på crossen. trevligt att prata lite efter alla fleppon.

Hjälpte en äldre dam som förirrat sig upp i biltrafiken på Tranebergsbron. Lyfte över cykeln in i tryggheten på cykelbanan och sedan damen som var ytterst tacksam. Fasen - va tunga standardcyklar är.

Och blev kränkt uppför bron av mattel också. Men jag skyller på mina feta crossdäck och att jag ville att mopederna skulle köra om, så jag kunde pace:a efter dem över bron. Jävla neslig attack när jag tänker på saken.

det var verkligen dagens gärning tillmann, hon hade nog inte lyckats svänga av förrän essingen annars.

kränkt vet jag inte.. inte som när vi möttes, du bromsar, vänder och kör ikapp mig. :)

det doftar gott om tvåtaktsavgaser. mmm..

Vid abrahamsberg var det struligt idag. Många bilar svängde vänster upp mot abrahamsberg men där tog det stopp. Bilarna blev stående på drottningholmsvägen och då slår ljuset om. Nu kommer inte svängarbilarna framåt för alla cyklar och fotgängare är på övergångsstället. De bilar som ska in mot stan kan inte komma framåt för svängarbilarna står i vägen. När jag hunnit 100 meter mot brommaplan kommer en polis med blåljus. Efter ytterliggare 100 meter kommer en brandbil med blåljus. Tur att det finns en cykelbana ibland.

Många cyklister idag. Sällan jag dock ser någon med bra fart, endast massa vardags-motionärer(likt mig) men som inte vill rejsa. Blir aldrig någon match lixom. Trist.

Nya däcken verkar funka, maraton plus, jag är ljudlös till nackdel dock.

Plingade på en joggare som skulle gena en svaaag kurva på cykel/gångvägen utan att titta bakåt, resulterade i gräscykling och tydligen en upprörd joggare som ansåg att jag cyklar för fort (?). Bekräftelse! Jag är snabb! Happy days!

På hemvägen småflinade jag och en kille på en svart surly-cross (någon här) åt en tjockis på en mtb på Götgatan. Han såg verkligen för rolig ut, för han trängde sig fram hela tiden och såg tokstressad ut när han cyklade. Vi körde om honom mellan ljusen men han höll max hela tiden så han kom före oss som rullade sista biten fram till rödljusen. Uppför skanstullsbron gav jag honom några cykellängders försprång när ljuset slog om innan jag la på en ordentlig spurt och maxade hela bron upp.

Fint hem i natten. Har nu kittat upp crossen ytterligare lite inför Retarden. En Dinotte gör verkligen underverk för hur medtrafikanterna uppför sig. Ingen gjorde något dumt på hela vägen hem.

Supertramp skrev:
> På hemvägen småflinade jag och en kille på en
> svart surly-cross (någon här) åt en tjockis på
> en mtb på Götgatan. Han såg verkligen för
> rolig ut, för han trängde sig fram hela tiden
> och såg tokstressad ut när han cyklade. Vi
> körde om honom mellan ljusen men han höll max
> hela tiden så han kom före oss som rullade sista
> biten fram till rödljusen. Uppför skanstullsbron
> gav jag honom några cykellängders försprång
> när ljuset slog om innan jag la på en ordentlig
> spurt och maxade hela bron upp.

oj, vann du?

mattel skrev:
> vilken cirkus det är att köra från brommaplan
> in mot stan på eftermiddagarna när alla
> stadspendlare ska utåt.. först en farbror i
> adidasshorts och bomullstischa som vinglar sakta
> mot rött och får en bil att bromsa hårt och
> mc:n bakom ropar 'whooo' och står på framhjulet.
> bra kört där herr cyklist!

Skriver under på den. Höll på att fronta ett antal trots att jag låg till höger på gångbanan. Tjej kör långsamt, tjejen bakom kör om trots att hon möter mig, jag glider ut mer mot höger, snubben bakom försöker köra om bägge två. Jag hänger på bromsarna, han inser sitt misstag och tränger sig in i högen igen. Ett under att han inte välte tjejerna. Livrädd varje gång jag cyklar hem för alla arga farbröder som måste hinna först. Favoriten är genvägarna de tar i korsningarna för att klippa bägge trafikljusen på en gång. Det kommer att smälla nån gång. Måste börja köra med första förband.

Annars trevligt, men trötta ben efter mountainbike i helgen.

P

Fin morgon!
Mötte trötta kinesen ändå borta vid Bergshamra istället för Solna station.

Som sagt var, jag längtar till november när man har cykelbanorna för sig själv och alla idioter som tror att dom cykelpendlar nu sitter i sina bilar, bussar, och tunnelbanor och snackar mobiltelefon/lyssnar ipod istället. Jag är trött på att vråla HÖGER för att skingra skockar av muppar som vinglar fram 3-4 i bredd över hela cykelbanan i 18 km/h! Flera incidenter igår på väg hem när jag och en snubbe på en cross försökte navigera genom folkhavet norröver förbi Riksmuseet och Bergshamra. Dom borde stänga av en fil på E18 där idioterna kunde hålla till och lämna cykelbanan till oss som kan/vill köra 25 eller fortare....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp