Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sent och kladdigt, kamp med envis vit racer som hade god fart - tack för pulshöjningen!
Race med civilkädd racer uppför tranebergsbron, kul!

edit: stava är svårt

Senast redigerad av en moderator:
Lite jobbigare än vanligt, vet inte varför.

Kom ifatt en kille som det lät om, jag tänkte att han nog har högtalarfunktionen på i musikspelaren. När jag körde om såg jag att han spelade munspel! Jag fortsatte med ett leende på läpparna.

Mvh Marcus

Nymonterade skärbrädor från Ikea höll det värsta smutset borta. Crossdäcken rullar lite trögare än slicksen, annars skönt att få cykla igen. Kränkarfest på skepppsbron.
/S

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar som många hörsammat "Lämna Cykeln
> Hemma"-dagen. Ganska tomt därute. men fint. fast
> mörkt.

Håller med. Få bilar också. LÖigger alla hemma i svinis eller har folk förlängt novemberlovet?

salle skrev:
Kränkarfest på skepppsbron.
> /S

Appappapp vad har vi sagt om innerstadskränkningar?
Ja dom är ju inte förbjudna men iallafall ogiltiga liksom.

Jag har börjat såsa till jobbet, det känns inte bra. Idag blev jag PLINGAD på. Av en kille i JEANS och TÄCKJACKA. Som ville OM.

Nästa veckan får det bli bot och bättring. Omvägar till jobbet och aldrig under 30km/h i snitt.

Annars var det en riktigt skön höstmorgon. Log hela vägen (utom just vid plingningen då jag fick något svart i ögonen).

Igår fick jag på nya bromsbelägg och lite allmän översyn av pendlarhärken. Efter det kändes den som en raket hela vägen hem, men såhär i efterhand inser jag att det nog bara var medvind :) Idag var det motvind, men det kändes riktigt bra ändå. Dagens happyspotting var Mollo som kom trampande mot Pampas. Trevlig helg!

mvh,
Edvard

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det verkar som många hörsammat "Lämna Cykeln
> > Hemma"-dagen. Ganska tomt därute. men fint.
> fast
> > mörkt.
>
>
> Håller med. Få bilar också. LÖigger alla hemma
> i svinis eller har folk förlängt novemberlovet?

Det är nog lovet som gör det. Själv är jag hemma med barnen för sambon har åkt till spanien i 5 dagar och dagis är stängt :) Enda jag saknar med jobbet är pendlingen idag :)

Trött som ett troll imorse.
Mötte edvardw innan Pampas, precis efter det blev jag omcyklad av en kille på en grå mtb med en camoflagejacka. Han luktade grillchips. Skumt. Nån härifrån?
/J

bigmollo skrev:
> Trött som ett troll imorse.
> Mötte edvardw innan Pampas, precis efter det blev
> jag omcyklad av en kille på en grå mtb med en
> camoflagejacka. Han luktade grillchips. Skumt.
> Nån härifrån?
> /J

Mollo, kränkt? Nog är det skumt alltid.

Segt i motvinden. Ordentligt kränkt på hemvägen i går i backen vid Gröndal han bara blåste förbi visade sig vara en elcykel.

Första pendlingen på en vecka igår. Underbart att vara i sadeln igen. Det flöt på riktigt bra. Trots att folk har fått för sig att det är bra att ställa sina mördarmaskiner på cykelbanan.

Sen cyklade jag hem och bytte cykel och "pendlade" till min flickvän via Änggårdsbergen. Och så samma väg hem i morse. Sannerligen trevligt. =)

trött saatan m kom igång på hojen så jag körde enbenstramp halva vägen 5 tramptag per ben kändes rätt bra följde upp m ett benpass på gymet nu börjar jag fundera på lunch märkligt hungrig redan annars en fin morgonpendling i mörker ser fram mot hemresan

Trodde jag lagt i reservbatterier till pannlampan i ryggan, då den har varit lite klen på sistone. Upptäckte dock när jag var på den mest knöliga delen av färden att så inte var fallet. Att cykla skog med en klen liten lampa på styret var spännande! :-)

staine skrev:
> salle skrev:
> Kränkarfest på skepppsbron.
> > /S
>
> Appappapp vad har vi sagt om
> innerstadskränkningar?
> Ja dom är ju inte förbjudna men iallafall
> ogiltiga liksom.

Ja herregud. Hur ofta blir man inte "kränkt" på Skeppsbron av den enkla anledningen att "kränkaren" skiter i att hålla sig på cykelbanan trots rusningstrafik och han skiter i att ta det lite lugnt när man har en äldre dam och nån skröplig farbror på cykel framför sig. Man kan ju ligga i 28km/h och kränka där om man är dum nog. Så jag håller helt med. Kränkningar ska ske utanför stan eller på breda cykelpassager som Västerbron och nånstans närmare 50km/h. Annars är det inte mycket till kränkning.

Annars är just Skeppsbron ett intensivt tillhåll för långsamma kränkare som ligger under 30 eller strax över. Om tillfälle ges rekommenderar jag en mer sofistikerad form av kränkning där; man lägger sig strax bakom kränkaren och frihjulsrullar. Brukar skapa en sjuk irritation i kränkaren som drar på allt vad han/hon kan uppåt sinnesjuka hastigheter som 32-33km/h samtidigt som det ligger nån i draget bakom som knappt trampar. Den kränkningen är mer trafiksäker därför att man håller ihop trafiken på cykelbanan mer. Och nästa morgon när kränkaren får syn på dig cyklar dom jättelugnt och låtsas att dom fått en sträckning eller någonting. Trafiksäkert och bra.

zodah skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Trött som ett troll imorse.
> > Mötte edvardw innan Pampas, precis efter det
> blev
> > jag omcyklad av en kille på en grå mtb med en
> > camoflagejacka. Han luktade grillchips. Skumt.
> > Nån härifrån?
> > /J
>
>
> Mollo, kränkt? Nog är det skumt alltid.

Det var ingen kränkning direkt. Det är rätt trångt där med cykelpendlare och gångare. Men chipslukten var lite kränkande.

En skön incident från morgonens till-jobbet-tur;

Ett gäng kids (9-klass?) går på trottoaren längs med huvudleden jag cyklar på, en av tjejerna bestämmer sig för att korsa huvudleden (inget övergångsställe) utan att kika bakåt.

Smack.

Jag hinner precis börja bromsa ned men ack nej, smäller min käft i hennes skalle. Spräckt läpp, blodet forsar och tänderna är rätt ömma. Hon klarar sig bra, for dock i backen.

Tack, tack.

Skojig pendling i morse, fullt med poliser, blåljus och mörka BMW som brände runt i city. Biltrafiken fick hjärtinfarkt.

Såg ett neongrönt cykelbud få en sjujävla utskällning av en pendlarfarbror vid Kungsan. Gubben vrålade så han t.o.m överröstade asfaltssågen som tjöt alldeles brevid dom. Undrar vad som hänt..?

Oj, kolla med ditt försäkringsbolag om du kan få nåt för läppen. Se till att få tänderna undersökta också.
Tur för tjejen att du inte körde bil.
/J

Ajaj Preacher! Jobbig grej!

En läxa jag lärt mig efter knappa tio års cykelpendling i sthlm är att använda plingan oftare än rimligt. Man vet ALDRIG vad som kan hända.

fast plinga på ett gäng 9-klassare kan ge ett par reaktioner:

1) hälften hör inget för de lyssnar på något annat
2) någon vänder sig om och skiter i dig
3) någon vänder sig om och skriker gällt varpå hela gänget sprids för vinden helt irrationellt

trist med läppen jon..

mattel skrev:
> fast plinga på ett gäng 9-klassare kan ge ett
> par reaktioner:
>
> 1) hälften hör inget för de lyssnar på något
> annat
> 2) någon vänder sig om och skiter i dig
> 3) någon vänder sig om och skriker gällt varpå
> hela gänget sprids för vinden helt irrationellt
>

Jo, det är det som är baksidan med plingelingklockan. Hälften av dem man plingar på tycker att man är dum i huvet, även om man plingar i god tid och lungt och försiktigt. Men man blir upptäckt iaf, om de inte har hörlurar på sig förstås.

Rätt bra tryck men hamnade bakom en karavan av dieseltruckar, hålla andan är inget alternativ när man cyklar så det är bara att suga i sig o se glad ut

Mollo: Ja, skall kolla upp det där. Jag nämnde bilfaran för henne med, kände mig lite gammal men vadfan. "Hade jag vart en bil i samma hastighet hade du varit död, rätt och slätt."

Mytis: De var nog rätt inne i sitt tjattrande, hann precis ropa till men det gjorde inte så mycket, hälften av dem hade ipod-lurar i, gött.

Mattel: Håller med i den analysen.

Lunchen var intressant.

bigmollo skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > bigmollo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Trött som ett troll imorse.
> > > Mötte edvardw innan Pampas, precis efter det
> > blev
> > > jag omcyklad av en kille på en grå mtb med
> en
> > > camoflagejacka. Han luktade grillchips.
> Skumt.
> > > Nån härifrån?
> > > /J
> >
> >
> > Mollo, kränkt? Nog är det skumt alltid.
>
>
> Det var ingen kränkning direkt. Det är rätt
> trångt där med cykelpendlare och gångare. Men
> chipslukten var lite kränkande.

Det brukar heta så.. :-)

har vi inte en kränkningsregeltråd? som vi kan snegla på om vi tycker kränkningens vara eller icke vara är otydlig.

zodah skrev:
> Det brukar heta så.. :-)
>
> har vi inte en kränkningsregeltråd? som vi kan
> snegla på om vi tycker kränkningens vara eller
> icke vara är otydlig.

När jag tänker efter så kanske han ville förstärka den eventuella kränkningen med att just lukta grillchips. Det är ju en fantastisk idé. Tänk att plocka upp en påse vinägerchips och mumsa på strax innan man rycker från klungan på kränkartisdagarna. :)

mytomspunnen skrev:
> Ajaj Preacher! Jobbig grej!
>
> En läxa jag lärt mig efter knappa tio års
> cykelpendling i sthlm är att använda plingan
> oftare än rimligt. Man vet ALDRIG vad som kan
> hända.

+1 Jag köper inte resonemanget att folk blir irriterade/inte hör etc. Ringklockan har räddat mig från många ev. obehagliga situationer. Hellre att någon kallar mig dum i huvet (och jag tillbaka:) än att det sker en olycka.

Bigmollo
Du är friad redan i §1 :-) Men man kan ju lägga till extra poäng till den som medelst feromoner ytterligare kränker den kränkte.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
§1. Endast ovingligt utförda kränkningar som lämnar den kränkta tillräckligt utrymme ger poäng.
§2. Trängning i ofrivilligt bildad klunga utgör inte en kränkning, bara en dumhet. Bestraffas med en veckas kränkpoängsavdrag.
§3. Förvarnande pling och allmän artighet ger kränkningsbonus där trafiksituationen så tillåter eller förutsätter.
§3. I fall då två cyklister kränker varandra lika många gånger under en pendling rankas kränkning uppför högre än kränkning utför.
§4. När kränkning sker enligt §1 och den kränkande har en billigare och/eller tyngre cykel och/eller har bredare och grövre mönstrade däck än den kränkta utgår kränkbonus.
§4a. Dubbdäckskränkning av icke dubbdäcksförsedd cyklist ger endast kränkbonus isfria dagar under perioden 1 oktober - 15 april.
§4b. Kränkning utförd enligt §1 där den kränkta kör Cervelo ger kränkbonus.
§5. Kränkning som utförs utan hjälm eller med för situationen otillräcklig belysning ger ingen kränkpoäng.
§6. Kränkning utförd enligt §1 medelst stilig stålcykel ger kränkstilbonus.
§7. Kränkning utförd enligt §1 utan uppvisade yttre tecken på trötthet ger kränkstilbonus.
§8. Kränkning av motordrivet tvåhjuligt fordon framfört på cykelbana ger dubbel kränkpoäng.
§9. Kränkning utförd enligt §1 där kränkaren just startat dagens pendling och den kränkta är i slutet av ett distanspass räknas alltid som fullgjord kränkning. Det är upp till den tillkränkta att tillse att energiintag, laktatnivåer och återhämtningsförmåga omöjliggör kränkningsförsöket, oavsett om denna rullar hem från ett mollopass eller cyklar till kiosken.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Klart man ska plinga. Men om man tror att lite plingande betyder att fri väg har man överskattat både ringklocka och medtrafikanter.

Vad folk kalalr mig när jag har tajts skiter jag i. :-)

evo skrev:
Ringklockan har räddat
> mig från många ev. obehagliga situationer.
> Hellre att någon kallar mig dum i huvet (och jag
> tillbaka:) än att det sker en olycka.

zodah skrev:
> Bigmollo
> Du är friad redan i §1 :-) Men man kan ju lägga
> till extra poäng till den som medelst feromoner
> ytterligare kränker den kränkte.

Vilken tur.
En annan skön grej är att ta upp mobilen och prata lite halvslött. Hmm..
Kränka nån, plocka upp mobilen och snacka lite samtidigt som man börjar knapra på grillchips.

Lite ohyffsat att käka och tala i telefon samtidigt tycker jag.

Jag försökte ju med draken i vintras men den tog inte folk på allvar:) En ljudlig ringklocka är definitivt ingen garanti, men risken minskar. Eller ja, jag har lyckats påkalla uppmärksamhet och fått en reaktion på plingandet.

Jag pendlar inte i tights, det är inte respekt mot pendlarsporten. Jeans är ett underskattat material för cykling, de där fixiekillarna är något på spåren.

BTW, jag kan tipsa om fina ringklockor till din nya CX:)

SuperApe skrev:
> Klart man ska plinga. Men om man tror att lite
> plingande betyder att fri väg har man
> överskattat både ringklocka och medtrafikanter.
>
> Vad folk kalalr mig när jag har tajts skiter jag
> i. :-)
>
> evo skrev:
> -----
> Ringklockan har räddat
> > mig från många ev. obehagliga situationer.
> > Hellre att någon kallar mig dum i huvet (och
> jag
> > tillbaka:) än att det sker en olycka.

bigmollo skrev:

> En annan skön grej är att ta upp mobilen och
> prata lite halvslött. Hmm..
> Kränka nån, plocka upp mobilen och snacka lite
> samtidigt som man börjar knapra på grillchips.

Och då kränker man ju den man pratar med också. Dubbelkränkning.

Edit: nån plusgrad på morgonen. Fuktigt. Ett rådjur sprang över vägen. Lite segt. Och på hemvägen var det lätt regn som blev snöblandat som blev blötsnö som blev uppehåll och sol och som blev blötsnö OCH sol... Och regn och så vidare... Aprilväder.

BFS skrev:
> bigmollo skrev:
>
> > En annan skön grej är att ta upp mobilen och
> > prata lite halvslött. Hmm..
> > Kränka nån, plocka upp mobilen och snacka
> lite
> > samtidigt som man börjar knapra på
> grillchips.
>
> Och då kränker man ju den man pratar med också.
> Dubbelkränkning.

Haha! Jag blir hellre omkörd än lyssnar på chipstuggande...ouack!

Trots lite tråkigt väder så har det varit angenäm pendling de senaste veckorna. Mindre folk ute och tack vare att jag inte kommit från jobbet före 18 så är det rätt snäll trafik. Har inte bokfört riktigt, men jag har en känsla av att 18:15 är en tidpunkt som markerar skillnaden mellan mycket trafik och bara trafik.

edit: stavavavava

Eftersom jag inte har någon respekt så pendlar jag mina 27 km i tights.
Men idag hade jag varit på mässa inne i stan (Gbg) och orkade inte byta om inför hemfärden, så det fick bli 20 km tighta jeans. Började regna gjorde det också vilket medförde att dom blev ännu tightare och stramade fint om låren och paketet. Manligt.

Jobbigt att behöva uppfostra snorungebilister på bara 40+ som tycker man ska ta cykelbanan i livsfarliga korsningar ( i det här fallet S:t Eriksgatan/Fleminggatan). Hoppas han fattade vad jag menade med mitt typ "Cykelbanesuicidkörning avgör jag - inte du!"

HELT ok att plinga på folk tycker jag. Däremot är det helt fel att plinga på fotgängare som korsar ett övergångsställe på en cykelbana. Där ligger många på ringklockan. Idioter.

Idag small det vid Skanstull. Jag cyklar över korsningen och upp på cykelbanan. Mot enkelriktat möter jag en kille på en Bianchi som cyklar i full spätta (jag cyklar halvsnabbt). Jag ställer mig på bromsen, han likaså och vi frontalkrockar och folk skriker. Jag flög över hans rygg och skrapade upp knät. I övrigt inga skador. Om det inte vore för att han la sig ned och gnydde att han var sååå ledsen och bad så mycket om ursäkt hade det blivit slagsmål. Nu röt jag någonting om att jag var så jävla trött på folk som inte kan hålla sig på rätt sida och drog därifrån eftersom jag hade bråttom.

Kan nån förklara för mig vad det är som är så svårt med att förstå höger/vänster och att om cykelsymbolen är uppochnedvänd så har man absolut ingenting där att göra?

Munthe skrev:

>
> ...Kan nån förklara för mig vad det är som är
> så svårt med att förstå höger/vänster och
> att om cykelsymbolen är uppochnedvänd så har
> man absolut ingenting där att göra?

håller med, du skulle gett han en axel!

Hopp, då har mitt DuoMatic nav rasat. Mekaniskt skrammel & ständigt glapp. Får ekra om bakhjulet under veckan. Kommer då vara inne på mitt tredje duomatic nav! De går fan åt..

Middag på jobbet igårkväll, god mat, roligt sällskap och lite (ganska många) g&t senare vinglade jag hemåt på cykeln genom första riktiga snöfallet för vintern.
Slog nog nytt bottenhastighetsrekord över 8km.
Idag blir det lugnt sas.

Blött och lite slaskigt här och var men inte halkigt. En lätt dimma gjorde att jag fick ta av glasögonen. Sommarvikarietjejen gjorde ett inhopp och följde med. Hon var lite ur form men kämpade på bra. Som vanligt. Dito på hemvägen.

Åkte tunnelbana igen... och förvånades över att det var så lite folk överallt. Märkte vid Alvik att någon passade på att införa normaltid igen medan jag tittade bort.

Slapp regnet idag, lite mörkt, men varmt och behagligt var det. En helt ok måndgas tripp... =)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp