Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo, jag lovade som sagt en något ovanlig rapport.

Efter en natt med eftertanke, sömn + normal
pendling till jobbet så infinner sig tanken
att jag inte borde reagerat så starkt, det är
ju inte vara bra om man känner sig som i filmen
Falling down titt som tätt, men nu är jag glad igen.

Tack igen för kvick hjälp med vxl-örat,
kommer förbi i helgen för att plocka upp det!

edit: stavar illa

Senast redigerad av en moderator:
I morse var det lugnt till jobbet. Det kommer att bli skönt att vila baken efter eftermiddagens cykling hem. Den har inte gillat cyklingen den här veckan. Har väl inte cyklat speciellt mycket innan, så det blev en chock för baken. Men det har varit intressant att se att det funkar att cykla 2 x 29 km om dagen.

Iakttagelser på vägen:
Det byggs/rivs på Norra stationsområdet. Just nu bilas en bro ned.
På Kolonnvägen ser man uppförandet av nya nationalstadsarenan. Den blir stor.

Ösregn. Vilken tur att vinterpendlaren blev klar förra veckan. Vart tog sommaren vägen?

Vilken galen historia Pappasmurf. De där grabbarna verkar ju inte ha riktigt alla hästar i stallet.

Hoppas verkligen inte att det trappas upp till något värre.

Själv jobbar jag hemifrån så jag pendlade från sängen till köksbordet.

/Johan

Man häpnar ju över hur lite en del har i skallen, hoppas Pappasmurfs äventyr med ynglen är slut i och med detta!

Ens eget pendlande ter sig händelselös intill det dötristas gräns, vilket man väl får vara glad för. I dag råkade jag dock ut för en klassisk mobiltelefonsnackande högersvängande taxi utan koll, men såna är ju mer hanterbara än ouppfostrade yngel. Uppsikt och en ordentlig ramsa brukar lösa det, men jag kom tyävrr inte åt att dunka i plåten för att väcka honom ordentligt.

Åt det roligare hållet var de ta-i-are runt Hornstull som gnetade som om livet stod på spel, vilket ju är en festlig kategori pendlare att oberört glida förbi...

Vuelta d'Älta imorse, vid tenntorp dök en kille på mtb upp och tog bakhjul, fick lite mer motivation och kände att det var dags att bli kränkt men han tog över dragjobbet lite efter Nacka kvarn tills vi skildes i Sickla pga lite olika vägval. Om det var någon här så tackar jag för motivationshjälpen :) Grymt imponerande att hålla höga 30 med de däcken f.ö. Jag fixar inte det med slaskcykeln med 25mm slicks :D

Tog min Kona Dew i morse. Skillnaden mot min gamla Giant mtb är ju total, och glädjen sprutade ur öronen när man kunde få lite fart. Trampade de 29 kilometrarna på mellan 85-90 minuter vilket jag är jättenöjd med. Hade lite flyt med rödljusen genom stan också.

Funderar på att sätta på bockstyre på Konan. Det blir lite fler möjligheter att hitta en bekväm ställning. Att Konan fått rengjorda och insmorda hjullager kanske gjorde sitt till. Såg att lagerbanan var skadad, då det var för hårt monterat från början. Tråkigt...men vad ska man göra...

Det var kul att ligga och dra en snubbe på Scottracer...fast jag började bli trött då jag svängde av måste jag erkänna.

Häpp...den här dagen börjar bra!

Har du nån bild på ditt åk? Man blir ju nyfiken :_) (Ingen större lust att plöja igenom några tusen inlägg och leta)

Pappasmurf skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, jag lovade som sagt en något ovanlig
> rapport.
>
> Efter en natt med eftertanke, sömn + normal
> pendling till jobbet så infinner sig tanken
> att jag inte borde reagerat så starkt, det är
> ju inte vara bra om man känner sig som i filmen
> Falling down titt som tätt, men nu är jag glad
> igen.
>
>
> Tack igen för kvick hjälp med vxl-örat,
> kommer förbi i helgen för att plocka upp det!
>
>
> edit: stavar illa

Tur att det gick bra och ingen gjorde sig illa. Det finns alltså kosmisk rättvisa, jag trodde inte riktigt på det. Jag hade en liknande händelse för några år sen, men med mig på inlines, möte en kille på moped så jag bytte sida, han byter sida också, jag byter igen, han byter igen, så håller vi på ett tag till han trycker ner mig i diket. Jag insåg snabbt att rycka tag i någon på moppe när man står på inlines är en dålig idé. Jag fick nöja mig med att åka dubbelt så långt ångande av ilska den dagen.

Idag var visst semestern slut för en del...massa cyklister.

Mitt hatställe på pendlarvägen, tunneln vid Rålambshovsparken. Cyklister genar friskt där.
ralis.jpg

Tidig tur från centralen till Sumpan.
Tog det lugnt och passade på att föreviga pendlaröket i fin miljö.

Karlbergpendling.jpg ht=544

/Johan

Atlas skrev:
> Tänk, det var jobbigare än innan semestern

Misstänkte det, så jag valde att jobba hemma idag istället, har pendlat ner på lokala fiket, det var tungt nog det;)

Håller med om Rålis under bron - ofta låter de också växtligheten gro fritt där, så sikten är allt annat än bra om man bara är 70cm hög.

Jag var själv alldeles för nära att fullständigt klippa en joggare med lurar imorse, han korsade cykelbanan - det hade garanterat varit mitt fel, note to myself, ta det lungt i morgonsolens motljus...

Han kunde vad jag noterade varken se mig eller höra mina låsta däck, så troligen är han glatt ovetande om hur nära det var.

Blev även tokkränkt av en hofvare på en grön? cannondale-racer med dubbla dricksflaskor bakom sadeln+håriga ben, bromma -> alvik - någon här?

Nibbe skrev:
------------------------------------------------------
>
> Mitt hatställe på pendlarvägen, tunneln vid
> Rålambshovsparken. Cyklister genar friskt där.
> http://img80.imageshack.us/img80/7881/ralis.jpg

Ja där gäller det verkligen att se upp, vet inte hur många ggr jag har varit på väg att krocka där, både med cyklister o gångtrafikanter

Första pendlingen efter fyra veckors semester. Tungt men skönt att få cykla igen.

Tokigt många mötande pendlare ute i förorten, kände mig som en lax.
Planen att se om jag lyckats vila mig snabb under semestern sprack när jag fick en framhjulspunka för första gången på länge.
Ovanligt hänsynsfull punka dock:
-bra väder
-ingen tid att passa
-på platten, och med gott om utrymme
-tog nog en 20 sek innan jag var nere på fälgen, gott om tid att bromsa in mjukt och odramatiskt
-hittade en vrå att stå och mecka i där jag inte fick alltför mycket publik.
Innebär väl att de kommande 10 kommer att inträffa i form av exploderande snöblandat regn, under stress

Boven den här gången hittade jag faktiskt från utsidan, en vass liten metallflisa drygt 4 mm lång.

När öppnar (sthlms) cykelbutiker egentligen? Hade ju varit praktiskt att kunna svänga förbi och köpa en ny slang direkt när behovet uppstår liksom.

Hem som ett jehu efter nästan 2 timmar övertid, passerade Micke S på skeppsbron på väg hem på crossen :-) T

Atlas skrev:
> Tänk, det var jobbigare än innan semestern

I beg to differ....

blev lite paff på vägen hem:

på en ganska smal temporär gc-bana ser jag på bra håll att en dam i 70-årsåldern kommer promenerande i mötande riktning. Ögonkontakt och hon håller sin höger och jag min. För att vara extra exemplarisk bromsar jag min redan blygsamma fart ytterligare strax innan mötet som avlöper helt odramatiskt.

Då som en blixt från klar himmel vänder hon sig efter mig och ropar "du behöver väl inte köra så fort" så högt hennes tantlungor förmår. Jag kom inte på nåt bra att ropa tillbaka.

Well, well, i alla fall nån som tycker att jag är snabb :)

/johan

SuperApe skrev:
> Igår cyklade jag först ikapp en den där
> ynglingen Staine vid ulriksdalsgolfen. Men det var
> inte han ändå. Sen mötte jag en
> contitestteamsnubbe.

Nej den dagen tror jag att jag slabbade runt i en gotländsk skog med en junior-mtb (enligt principen man tager vad man haver...) Håller mig f.ö. för god att cykla norr om stan. Om jag inte måste. Eller vill.

Idag: dörröppnare, rödljusbilister, hörnparkerare, blindgångare, snecyklister, prejare, skriktanter och oblinkersbilister. Bland annat. Yihaaa, höstpendling i stan, he we go!

(Glöm förresten inte anrika Sofiatrampet på söndag, alla ni som inte vill köra 160 mil i främmande land med en massa alkoholhaltiga drycker på konstigt språk! Tvi hånken.)

Riktigt nijs att cykla idag!

Konan går som ett skållat troll. Lagom varmt ute.

Bidde lite blött.
Får ta och montera tebax skärmarna på crossen efter sommarens lössläppta grönbete i afton.

/E

Inte blött alls på min sida. Ett par ljumma stänk fick jag, sen såg jag Superfettots ryggsäck och lite senare Superfettot himself och vi fick lite trevligt tjöt pö mörrön.

Färdigpendlad för denna vecka, börjar 6:30 i Sigtuna veckan ut och ids inte pendla från Sjöstaden... T

Cykel & Däck: Langstern & Conti Contact
Sträcka: 15,6km
Snittfart: 29,8 km/h
Kränkningar
Utdelade: 5+
Mottagna: 0
Väder: +19 grader, mulet men uppehåll (hann precis in innan regnet)
Övrigt: Kände mig stark trots urladdningen i söndags, Vattenfall Cyclassics, men å andra sidan fick man ju vilodag igår...

Kom iväg sent.
Måste ju kolla italientrillern på twitter.
Fuktigt och ont om cyklister.

Blötare än på länge, rejsblejdsen gjorde jobbet. Hyfsat med cyklar på västerbron men annars var det rätt händelselöst, precis som man vill ha det.

såja.. tillbaka i pendlingen efter semestern. :) kändes bra.

såg en finax-tröja välja torsgatan ner mot solnabron (där jag passerade honom) istället för cykelbanan, körde på en intruder tror jag. strax efter 8 imorse.

Pendlingen används denna och nästa vecka för att hitta formen inför undan den 28:e.
Idag väckte jag benen på vägen hem med 15st 15-15 intervaller. Gött!

Det handlar väl inte om pendling för min del utan bara den vanliga 4 km turen hem från stan. Ryggsäcken och cykelkorgen är fyllda med mat.

På väg hem cyklar jag strax bakom 3 tjejer i 12 årsåldern. En av den har en väska i handen som helt plötsligt far in i framhjulet varpå hon kastas 3 meter i sidled och rakt in i ett elskåp. Totalkraschen uteblir och hon fortsätter glatt cykla som om inget har hänt.

Underbart!

Trevlig att få språka ett par ord med apan på morgonen, hemvägen blev blöt men ska inte klaga har inte cyklat i regn sedan VR.
Såg Moody uppe i tråden tror minsann det börjar dra ihop sig mot en Södertörnsrunda.

Anders

Men vadå Södertörnsrunda? Sofia då? För töntigt för bögigt eller bara för gubbigt?

staine skrev:
> Men vadå Södertörnsrunda? Sofia då? För
> töntigt för bögigt eller bara för gubbigt?

Ja... ;-) T

För jobbigt för en nybörjare...

edit. pendlingen var händelselös. Lärde mig av gårdagens ljumma duschar och tog stänkskärmstzykkeln, så det blir alltså inget regn i dag.

staine skrev:
> Men vadå Södertörnsrunda? Sofia då? För
> töntigt för bögigt eller bara för gubbigt?

Senast redigerad av en moderator:
"Lärde mig av gårdagens ljumma duschar och tog stänkskärmstzykkeln, så det blir alltså inget regn i dag."

Tack apan.
Skönt då jag inte iddes meka på stänkisarna igår kväll.
Skorna var förvisso fortfarande lite blöta efter gårdagen. Men idag var det
torrt och fint igen.

Fick ett upplyft bilistfinger, men iddes inte replikera. Annars inget att rapportera.

Sofiatrampet alltså? Finns det inget nybörjar lopp då?

/E

Ingen pendling i går eller i dag pga VAB, men en runda tidig kväll i går visade att trafikmiljön i Hammarby sjöstad vid hemkomsttid lätt slår St Eriksplan i rusningstrafik vad gäller intressanta situationer. På den korta biten blev det ett antal incidenter med parkeringsplatssökande locales, långsamt och irrationellt irrande med girig parkeringsfickeblick, oförmögna att fundera på övrig trafik, trots att jag hade framlyset på för bättre synlighet. Jag var närmare fysisk kontakt än någonsin med en plötsligt parkerande A4:a.

En annan höjdare var en stolle som kom backandes genom rondellen vid MAX, trots att det var relativt mycket trafik.

Igår slog jag pb från Edsberg till World trade på 31 min i lite medvind. Körde racern med finhjul för en gångs skull. Någon låg på rulle från Helenelund till Ulriksdal där han gick upp och drog tills han skulle vänster och jag höger i korsningen. På hemvägen blev jag prejad av en stadsjeep som körde om mig och sedan direkt in över cykelbanan vid Norra bantorget och stannade. Jag skrek några väl valda men han såg helt nöjd ut.

Idag var det en händelselös pendling med hybriden. En liten kamp mot en racer men han hade lite för svårt att stanna för rött för att bli ordentligt kränkt.

Men ok kränkt och tillintetgjord redan från start. Är det alltså Mälaren o inte Sofia som gäller sönag då istället? Jaja jag är glad om jag får hänka och sladda med ett pa mil innan jag viker av o lommar hemåt i höjd med barkarby eller så?!?!?!?!

Ingen cykling idag.

Men igår...snacka om att man var fuktigare än en blöt mus, som en dränkt råtta. Det var nästan lite komiskt när regnet bara vräkte ned.

Hörde att Falken skulle köra Tempotävling borta på Lännavägen, det lät ju kul så jag rullade förbi på vägen hem i förhoppning om att kunna skända gubbkroppen på riktigt. Det gick dock inte för sig då man var tvungen att tillhöra en klubb. Försökte med Fantomenklubben, men det skulle vara en cykelklubb tydligen. Trist. Ja ja det blev en liten omväg hem iaf.

Thomas

I morse regnade det hela vägen från Tyresö till Sollentuna. Jag såg en (1) person med korta cykelbyxor och kortärmad cykeltröja. Detsamma hade jag. Regnet hade inte en för stor kylande effekt så det fungerade fint.

Blöt blir man ändå, så jag tog inte på mig regnkläder.

det bara regnar. Hade tänkt och ville verkligen ta fin MTb genom skogen till jobbet då finracern får sig lite olja, fett mm hos min LBS. Det blev till att ta den sunkiga vinterhojen då regnet fortsätter att ösa ner i Småland. Surt var ordet för dagen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp