Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Haha nej men jag funderar seriöst att köpa podhögtalare samt en fickradio så jag kan lyssna på p4 när jag pendlar i Sterio :D Lurar funkar men värdelöst i stadsmiljö :(

Blött, omotiverat, motvind, tungt.
Sitter här och värmer mig med en kopp kaffe.

Visiret jag gjorde igår funkade förvånadsvärt bra. Det braiga med visiret var att jag slapp vinden frammåt och sidovinden. Självklart var man tvungen att torka bort lite vatten då vattendroppade förstorade upp ljuset från mötande bilar. Jag upplevde att det var enklare att få visiret rent än med glasögon (med blöta vantar).

Ska ni prova själva så var noga med längden. Min slutar strax ovanför nästippen. Det var ett vinnande koncept. Hade den varit längre hade den slagit i näsbenet eftersom hjälmen oftast tippar lite frammåt efter en stunds cykling. Gör ni den kortare kommer ni inte få samma myskänsla bakom visiret :) det ska ju bli uppehåll i eftermiddag å det ska bli spännande hur det kommer att vara.

Denna morgon hade jag även behandlat visiret med rakskum. rakskummet förebygger uppkommsten av imma, det funkade också fint! Jag slapp det encentermeterstora immingskanten undertill :)

Att använda visiret i ihållande regn i stadsmiljö är jag tveksam att rekomendera det till. Däremot utanför tullarna funkade kalas :)

Fick komplimang av en medelålders herre vid korsningen Norrlandsgatan/Hamngatan att han tyckte det var coolt att jag pendlade med Tub :)
Tack sa jag och bländade honom med min pannlampa. Jag ska hämta ut min 6v 35w halogenlampa vid lunch :) har jag räknat ut allt rätt så kommer jag ha lagom mycket batteri in till stan med den 35w-lampan. Så imorgon blir det 20w samt 35w i min pannlampa. som jag skrev i tidigare inlägg motsvarar 35w runt 850 lumen vilet får väl anses som okej.

Nu ska jag tvätta cykeln.

Ciao!

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Denna morgon hade jag även behandlat visiret med
> rakskum. rakskummet förebygger uppkommsten av
> imma, det funkade också fint! Jag slapp det
> encentermeterstora immingskanten undertill :)

Heee? Jag kan förstå att ingen imma kommer med rakskum på visiret. Är det inte svårt att se genom rakskummet. Ur askan i elden liksom. Har jag missat något???

Haha!
Glömde skriva att jag torkade bort rakskummet strax efter appliceringen :)
Man måste vara lätt på handen då visiret är ganska mjukt.

Det kanske går lika bra med fönsterputs?

Saliv är en klassiker mot imma annars, används av alla som dyker!

Vem kan motstå Gilette Venus (min sambos) doft under en morgonpendling :) Min andedräkt är förövrigt ganska vidrig på morgonkvisten :/
Kanske kan tugga Jenka innan jag spottar i visiret :)

Bang skrev:
> >
> > Spottade JQ, lätt att se, den enda som cyklar med tempohjälm i stan.

> haha! utan visir dessutom

Ska fixa ett visir!
Verkar praktiskt!
Kanske går att fixa vindrutetorkare också?

Jag har sett en ännu miffigare hoj åka förbi huvudsta centrum några ggr. tre lysdiodlampor och två stora halogener på styret. fyra diodlampor bak. =)

men jag har fetare baklyse! Dinottes röda baklyse är oslagbart.

Det finns säkert något smått för radiostyrda bilar man kan limma fast på hjälmen å koppla till något batteripack man fyndat på deal extreme :D

Idag vill jag inte pendla hem :/ det är helt enkelt för blött! Om en måndad är jag på Teneriffa då ska jag PENDLA I KORTBYXOR OCH KORTÄRMAT så det så!

Jävla skitväder, jag blir så trött!

På Teneriffa lär jag inte behöva visiret :(

Förvirrad och kall. Förvirrad pga sjuka barn som ställer till det med natssömnen så jag fick bara på mig ena underställströjan imorse - därav kall.
Ett par cm nysnö och -5, benen är tröötta efter skidpasset igårkväll.

Bang skrev:
> Idag vill jag inte pendla hem :/ det är helt
> enkelt för blött!

> Jävla skitväder, jag blir så trött!

hehe.. därför jag skippar pendling per cykel december till mars och tränar annat istället. :) SÅ skoj är det inte att köra i konstant mörker och väta.

passar på att ta en runda de fina helgdagarna och öka suget inför våren och nästa 'säsong'.

hur långt har du till jobbet enkel väg bang?

trevlig resa till värmen! :)

Blött, blött.....Oslo har fått snö natten igenom och ett par plus i byn gör det riktigt kladdigt....Men i marka är det ett par grader kallare så snart åker laggen fram, kommunen skulle lägga spår till helgen, Whiiie! :)

Jag har 3.7mil till jobbet och 3.7mil tillbaka.
Mitt träningskort gick ut förra onsdagen å det känns dumt att köpa ett nytt nu :( Måste vänta till årsskiftet så jag kan kvittera ut ett nytt mot min friskvårdscheck.

Jag har dock klippkort i simhallen, där kan man basta efteråt :) Kanske ska börja jobba i simhall. Då kan man pendla till & från Bastun :)

Slabbigt och slaskigt, en blandning där emellan. Kul och se andras cykelhjulspår sladda över hela vägbanan medans man kör rakt fram som en stridsvagn genom slasksträngarna. =)

Riktigt "Gunde-väder" idag igen, träffade dock på två snabba snubbar på Stocksundsbron och vi tre fick till bra rull in till stan. Kul med draghjälp i motvinden och pisseregnet.

Bang skrev:
> Jag har 3.7mil till jobbet och 3.7mil tillbaka.

7,4 mil t&r?!?!?!?
DET är respekt för pendlingssporten:)

Jag har nu en ny idol inom cykelvärlden - finns du på affisch, Bang?

MickeS skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har 3.7mil till jobbet och 3.7mil tillbaka.
>
>
> 7,4 mil t&r?!?!?!?
> DET är respekt för pendlingssporten:)
>
> Jag har nu en ny idol inom cykelvärlden - finns
> du på affisch, Bang?

Håller med, fascinerande att du har lika långt både ditväg som hemväg också ;).. Skämtåsido hyfsat lång pendlingsväg, då vill man verkligen inte sitta o frysa pga regnvåta kläder etc. Själv så har jag 1.5 mil enkel och då är det inte lika pjåskigt.

Annars är det väl inte så farligt att pendla December till Mars, det är bara till att duka upp med lysen på styret etc så lyser man upp gatan som om det vore en junikväll..minus vädret då förstås..

Medvind in söderifrån och nästan inget regn. Dubbdäcken smattrade melodiskt mot rullgruset i Stockholm. En på det hela taget bra morgonpendling.

Bang skrev:
> Jag har 3.7mil till jobbet och 3.7mil tillbaka.

Ojoj, ja det är verkligen respektabelt! Det betyder väl minst 3 timmar/dag det?

Tjenis, nu är jag hemma igen.
Jo det blir runt 3h när jag pendlar. Ska dock tillägga att jag inte cyklar Hela sträckan varje dag alla dagar i veckan men det blir några gånger i veckan i allafall.
Jag brukar ha vilodag på onsdagar då man blir ganska seg av att gå upp så tidigt, cykla till jobbet jobba å sedan hem igen plus aktiviteter hemma. Men inte idag :) Hade ju monterat min nya radio på styret :) så jag kunde bara inte ta bilen då :)

Bilagor

• radio_pa_crossen.jpg
    radio_pa_crossen.jpg
    36 KB · Besök: 43
Senast redigerad av en moderator:
I dag var det förmodligen den internationella zombiedagen, för så många hönshjärnade trafikanter jag har råkat ut för i dag har jag inte varit med om på en och samma dag sen jag flyttade till stan. Inte ens i närheten!

Det värsta var nog tjejen som började cykla mot rött på övergångsställe, och sen STANNADE halvvägs över och ställde sig stilla mitt i gatan, utan uppenbar anledning! Hon hade tur att det bara var jag på cykeln som kom först, annars hade hon nog blivit mos.

Idag hade jag bara ett 30min möte på jobbet, det innebar längre pendlinsväg på båda hållen. Så borde fler dagar se ut!

Idag var det hårt på hemvägen!

Tog rygg på två budhojar (gröna, Box kanke de heter?) Götgatan söderut. Körde på som fan och vi korsade rödljuset vid Folkkungagatan i säkert dryga 40 då en dam går ut precis framför oss på övergångsstället (mot rött, vi har tok-grönt) och killen framför mig som kör fixed sladdar till och missar damen med någon cm och jag missar fixien och damen med någon cm. PUST det var nära ögat!

Stannar till vid rödljuset vid Skanstull och får lite uppskattande kommetarer av cykelbuden för min tempohjälm! :-) Sen blir det race igen uppför bron, låter dom dra uppför halva innan dom kroknar (lite orättvist, dom har mtb och stora väskor) innan jag spurtar om och drar ifrån. Grym mjölksyra när jag svänger av vid Gullmarsplan och har tänkt och vila lite då jag kommer ikapp en annan fixie som ser tillräckligt snabb ut för att jag måste fortsätta köra på för att inte riskera att få honom på rulle. Ännu mer mölksyra! Tillslut är det i alla fall tomt i bakspegeln och jag kan fortsätta hem i lite lugnare tempo hem med blodsmak i munnen.

Trygg,

första dagen med reflexväst. Jag vet inte om det är placebo eller om bilisterna verkligen viser mer hänsyn med reflexväst på men det kändes tryggare i dag.

Så reflexväst på hädanefter.

Ja, du Joakim, du är inte ensam om att vilja rejsa mot cykelbud!:-). Mycket populärt att köra om, om man kan!

kaipartai skrev:
> Ja, du Joakim, du är inte ensam om att vilja
> rejsa mot cykelbud!:-). Mycket populärt att köra
> om, om man kan!

Äh, här i Gbg slöcyklar de ju mest. Ja, i alla fall alla gånger jag sett dem. Inte fan lägger jag mig bakom om jag håller högre tempo från början. Eller jo, jag har hamnat bakom en på Östra Hamngatan efter Brunnsparken en gång, och då var det så trångt att det inte gick att komma om förrän efter Kungsportsplatsen.

Men eftersom man oftast inte vet hur snabbt folk kom ikapp innan de körde om, så kanske de upplever det som att folk rejsar/kör om bara för att de är bud?

Kanske är det mer fart i dem i Ståkhålm? Fast å andra sidan, jag skulle absolut inte hålla samma tempo om jag skulle orka en hel dag i sadeln, så...

Tillägg:
Jag påstår inte att de inte KAN cykla snabbare, bara att jag inte sett dem göra det!

Senast redigerad av en moderator:
Nu snöar det igen så det blir en jobbig pendling igen. Dags att ge sig av.

Låg ett vitt fint täcke av nysnö. Samhället var plogat men inte stora vägen.
Känns alltid lika bra att sätta sig på racern när det har snöat.

Halt som fanken i Götet. Skulle haft Nokian 294:orna, 106:orna erbjuder inte så mycket nedläggningsgrepp. Gick på tvären lite överallt i början, framhjulet plogade och släppte då man var för aggresiv in i kurvor med full bromsning. Men sen ganska kul när man vande sig och lade upp körtekniken efter det. Roligast var efter tvära kurvor stan då man skulle accelerera upp i fart igen, då kunde man hänga sig lite över styret, fläska i en tyngre växel och dra iväg med spinnande bakhjul. Hur kul som helst : ) Leka växer man aldrig ifrån.

Lugn och skön morgon.
Några kassa bilder från min stenåldersmobiltelefonskamera:
DSC00184.JPG ht=544

DSC00185.JPG ht=544

nästa gång ska jag nog stanna innan jag knäpper..

Min kedja hoppade av. Helt plötsligt började jag längta hemskt mycket efter min handbromsvajer som ligger i meklådan...

Oj och hoppsan, passa er för en proffspendlare på gul Ridley, han drog som en tok över V-bron och jag kom inte ikapp förrän vid busshållplatsen vid brofästet! Usch sånt händer inte ofta och svettigt var det.

240 dubb fram och bak, orkar inte byta, när ska det bli halt i Tjockholm igen ;)? Soft pendling i övrigt.

Lite blött och kallt, men glad som en skrattmås. Tillbaks efter ett två månader långt skadeuppehåll, då spelar det ingen roll hur pissigt vädret är, de 22km*2 är underbara efter så lång väntan.

Men flåset och benstyrkan har visst svalnat lite på två månader, men det kommer väl tillbaks hoppas jag.

Fick ge mig mot en cykelcross pendlare, men vi hängde ihop ända från Torsgatan till Sickla, kul när man har något att köra mot.

mamme1 skrev:
> Vad schtoppar dig?

The fucking jobb. :(

Monglo skrev:
> mamme1 skrev:
> -----
> > Vad schtoppar dig?
>
> The fucking jobb. :(

Här i pendlingstråden sitter vi och klagar på i-landsproblem som mordiska bilister, fulla gångtrafikanter, rullgrus, taskig snöröjning, återkommande punkor... Och så kommer du och påminner oss om The Mother Of All Störningsmoment i pendlingsvardagen: jobbet! Borde inte vi duktiga cykelpendlare slippa jobba helt och hållet?

Jag fick ju vara duktig jobbpendlare i tre månader... inte en missad dag men nu när jobbet försvann (finanskrisen och nyrekryteringar på bank var väl inte helt kompatibla) får jag inte pendla ett skit. Fan, det var ju bästa på hela dan.

Campa skrev:
> Monglo skrev:
> -----
> > mamme1 skrev:

> > > Vad schtoppar dig?
> >
> > The fucking jobb. :(
>
> Här i pendlingstråden sitter vi och klagar på
> i-landsproblem som mordiska bilister, fulla
> gångtrafikanter, rullgrus, taskig snöröjning,
> återkommande punkor... Och så kommer du och
> påminner oss om The Mother Of All
> Störningsmoment i pendlingsvardagen: jobbet!
> Borde inte vi duktiga cykelpendlare slippa jobba
> helt och hållet?

Jobbet - The Mother Of All Fucking Störningsmoment i Pendlingsvardagen. Exakt. Mycket irriterande.

Höll på att sluta i om inte kat(t)astrof så väl hundastrof!

På väg in mot centrum i Norrköping på cykelbanan vid Sandbyhov, ser jag en gångare på cykelbanan av vanlig typ, fältet närmast gatan för cyklister, det andra för fotgängare. Personen går i samma riktning som jag, längst till vänster. Jag "plingar" och tänker precis köra om när lampljuset fångar en tunn tråd som går över cykelbanan mot grässlänten på höger sida. Där går fotgängarens svarta, feta labrador! Tvärnitar och frågar om det är lämpligt att ta upp hela cykelbanan/"trottoaren".
Hur det hela slutade? Jag blev utskälld av dam och hund. God morgon...

Nu har jag jobbat/pendlat klart för i år, nu blir det bara nöjescykling tom mitten av Januari :-) T

grymt skön pendling idag. på med kängorna vid kvart i sju och knatade iväg mot jobbet och 1och½ timme senare kommer jag fram. :)

omväxlande miljö med allt från industriområde till skog. perfekt!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp