Hammerhead Karoo - Preorder

Fick idag "erbjudande" från Hammerhead att de skulle arrangera med tull/moms vid leverans.

Men $75 känns i paritet med vad jag räknat med att det skulle kosta via posten här hemma så då avvaktar jag snällt och pyntar när/om ett sånt krav kommer vid utlösen av paketet.

Skall bli kul att testa en ny enhet och den nya Edge1000 som garmin skickade som utbyte för någon vecka sedan kanske man lika gärna skullr passa på att sälja direkt.

Senast ändrad:
Akoa sa:
Jag tror den kommer att revolutionera cykelgpser

Säkert. När den kommer. Om den kommer. Allt handlar mjukvaran, och det vet vi ju att det är lätt att programmera. Och att det brukar bli rätt i första versionen. Jag hoppas den blir bra så att konkurrensen ökar.

Kartan de använder i appen är jäkligt responsiv och lättnavigerad.
Dessutom har den ett bra verktyg för navigering.

Men den är sjukt odetaljerad och för oss som cyklar i skogen så har den NOLL information.

Men det snackas om att man skall kunna ladda egna kartor efter tycke och det kan bli hur bra som helst... eller bara helt kasst.

Det vet vi om någon månad typ. ?

Roger_Edvinsson sa:
Men det snackas om att man skall kunna ladda egna kartor efter tycke och det kan bli hur bra som helst... eller bara helt kasst.

För ett par veckor sedan ställde jag just den frågan direkt till Hammerhead och på frågan om man kan eller kommer kunna ladda andra kartor än den "inkluderade" svarade de följande.

"We use OpenStreetMap as base map and most of the world is decently covered in their system. many bike trail making platforms use OSM.

While it's technically possible, you cannot get customs maps in Karoo for now."

Skulle bli oerhört förbluffad om de på bara ett par veckor har ändrat detta.

Senast ändrad:
Vernersson sa:
Roger_Edvinsson sa:

För ett par veckor sedan ställde jag just den frågan direkt till Hammerhead och på frågan om man kan eller kommer kunna ladda andra kartor än den "inkluderade" svarade de följande.

"We use OpenStreetMap as base map and most of the world is decently covered in their system. many bike trail making platforms use OSM.

While it's technically possible, you cannot get customs maps in Karoo for now."

Skulle bli oerhört förbluffad om de på bara ett par veckor har ändrat detta.

Svaret jag fick på samma fråga var att de i inledningsskedet inte öppnade för custom Maps men att funktionen fanns inbyggt i systemet.

Jaja.
Annars får man ju hoppas att standardkartan i Karoon levererar bättre än den i appen.

Ja inget är som väntans tider. Har jiddrat lite med utvecklarna och försökt få till en brevet/race navmode där routingen försöker leda tillbaka till stället där man lämnade spåret. Hoppas att de får till det.

Nu vill jag ha burken!

De har ju pratat om den i ett år. Det känns ju dock som om de kommer lyckas till slut. Men jag skulle inte bli förvånad om det ligger bortom detta års slut. Det farliga är ju att sådant här hämnar kundkretsen förutom de mest ”trogna”. Kan ju dock räddas om produkten är något extra när den väl kommer.

Lite sne blir man allt när de saluförde en ”färdig” produkt med satt leveranstid.

Hade de kört en Kickstarter så hade jag varit beredd på förseningar men Karoon var ju klar redan i Juni när jag beställde och skulle bara monteras och skickas i September/oktober.

Är den inte en kick-ass garminkiller så kommer de få otroligt svårt ekonomiskt då väldigt många kommer avboka sina leveranser när första riktiga recensionerna börjar trilla in.

För just nu pratas det om leverans i Februari för de som beställde i juli/september.

Roger_Edvinsson sa:
Lite sne blir man allt när de saluförde en ”färdig” produkt med satt leveranstid.

Hade de kört en Kickstarter så hade jag varit beredd på förseningar men Karoon var ju klar redan i Juni när jag beställde och skulle bara monteras och skickas i September/oktober.

Är den inte en kick-ass garminkiller så kommer de få otroligt svårt ekonomiskt då väldigt många kommer avboka sina leveranser när första riktiga recensionerna börjar trilla in.

För just nu pratas det om leverans i Februari för de som beställde i juli/september.

Jag lever på hoppet. Vore så skönt att få köra något annat än garmin.

Har fått Neonode-vibbar av den där från första början. Ska bli spännande att se om de faktiskt får ut något som inte är helt nedlusat med buggar, innan konkurrenterna hunnit ifatt och om.

Roger_Edvinsson sa:

Fast var det inte en kickstarter från början? O visade de inte en produkt för flera år sen som aldrig blev något av? O har ju framgått att de jobbar på en och att den inte riktigt är klar. Så det är väll inte SÅ förvånande.

Det man undrar är ju vad detta innebär sen när de väl levererat den (om de gör det). Med uppdateringar osv. Om det nu ä mjukvaran de kämpar med

nieves sa:
Bengt-re sa:
nieves sa:
Illa, senaste prognos +20 dagar så förmodligen ny deadline i december.

Tur att man redan har en fungerande gps...
Hehe, detta blir min 3:e när den kommer. Man måste ha en gps/cykel, det är sen gammalt :)

Fan jag har bara två garmin kvar... Iofs har jag en "utlånad" och en borttappad... Men edge 800 duger fortfarande för att hitta med och 520 för metriken. Dock sliter detta ständiga regn på dem och batterierna blir inte bättre med åren. Vore kul med något nytt att glo på när man är ute solo och trampar.

Jensen sa:
Roger_Edvinsson sa:

Fast var det inte en kickstarter från början? O visade de inte en produkt för flera år sen som aldrig blev något av? O har ju framgått att de jobbar på en och att den inte riktigt är klar. Så det är väll inte SÅ förvånande.

Det man undrar är ju vad detta innebär sen när de väl levererat den (om de gör det). Med uppdateringar osv. Om det nu ä mjukvaran de kämpar med

Redan i början av Maj hade man ”färdiga” enheter som var ute hos bla DCRainmaker och andra bloggare för test.

Dessa skulle finslipas och vara klara för leverans i Augusti, när jag beställde var det pre-order med leverans i månadsskiftet september/oktober.

Men sen har de byggt om designen 2-3ggr och bytt ut i stort sett hela enheten så det man kan trösta sig med är väll att den nu är kraftigt förbättrad mot den som DCR lyfte som en möjlig gamechanger redan i maj.

Och jag är just nu inte helt sågen på att köpa en 1030 för närmare 7000:-
Så funkar inte Karoon så får väll min Edge 1000 snällt sitta kvar på styret.

Jojo men började som en kickstarter o ett litet företag. Så det är ju inte jätteförvånande watt-team hade ju med wattmätare som nästan var klar när den var hos dcrainmaker mem sen är det ofta på slutet man finner de små men alvarliga felen som ä saker som man inte fixar i en handvändning. Eloge att man då inte jäktar ut något som har brister. Samtidigt hade det varit förödande för litet företag. Watt team är ett sådant exempel. Brim-broteher med som hade sin mätare hos dcrainmaker med (bra o lovande betyg) o de konkade 2-3 år senare när de var i slutfasen av tillverkningen o fann ett allvarligt fel . Så bara för att de haft exemplar hos dcrainmaker betyder det inte att de ä klara.

Senast ändrad:
Jag tror o hoppas de verkligen får ut den o överlever. Marknaden behöver det. Men att der skjuts upp förvånar inte. Hoppas det bara inte innebär att de tappar för många potentiella köpare för att överleva början. För det ä där risken ligger for litet företag. Produkten ä troligen bra så kommer de bara över första hindret så kan de bli farliga för garmin precis som Wahoo.

Farligt att ha pre-order på en produkt som inte är klar

Problemet (om man iaf läser vad dom skriver) är i masstillverkningen och leveranser till den... Nu senast någon materialleverantör som plötsligt inte kunde leverera som utlovat.

De modellerna tex DCR har klämt på har varit handsnickrade, lite bökigare om man det man ritat kanske inte fungerar rakt in i massproduktion, då blir det lite mer pyssel.

Jag beställde min någon gång i Juni, trots att jag ett tag innan hade köpt en Edge 820 . Tycker att Edgen, är rätt ok, men den är ganska trist i gränssnittet och ställa in. Efter alla förseningar har jag funderat på att avboka den... Men jag är fortfarande osäker. Då när den beställdes, tänkte jag äntligen något annorlunda, men nu så här långt senare så har wow känslan lagt sig lite... :) Täntke låta edgen gå vidare till andra familjemedlemmar, men som sagt.... Funderar på att avboka och få cashen tillbaka.....
Sen vet man ju inte riktigt vad man ska jämföra priset med för någon modell. Jag gav 299 dollar för den på förbokningsernjudande, men ibland undrar man om inte ordinarie pris bara är uppskruvatför att kunna e sken av bra rabatt. :)

Jag undrar om man kan blocka deras reklam i FB, etc? ;) Det blir lite, leverera eller knip...kan tyckas.

Det behövs fler riktiga utmanare till Garmin på cykeldatorer, mest för att tvinga Garmin att skärpa sig, och pressa priserna.

/J

Skrev upp mig på deras maillista. Om man snackar om att leverera är det verkligen något dom lever upp till på mailen. Kommer typ ett om dagen...

Man blir ju lite fundersam eftersom det verkar gå lite trögare att få fram datorerna...

bearthefear sa:
Skrev upp mig på deras maillista. Om man snackar om att leverera är det verkligen något dom lever upp till på mailen. Kommer typ ett om dagen...

Man blir ju lite fundersam eftersom det verkar gå lite trögare att få fram datorerna...

Man vill ju hålla intresset uppe :-)

Kommer att avboka min idag. Efter att ha diskuterat features och användande fram och tillbaka med deras support har jag kommit fram till att jag behåller min Edge 820.
En funktion som är en dealbreaker för mig är avsaknden av att använda Strava Beacon. För mig som är ute i skogen och en hel del ensam, så är det ett måste tycker jag. Visst det finns Glympse och annat att använda med sin telefon, men då drar telefonens batteri mycket mer än att låta Edge sköta navigerandet och telefonen "bara" datatrafiken.
En hel del annat som jag har frågat efter som de säger "kommer i senare programvaruuppdateringar". Den har man hört förr från andra bolag som sedan aldrig dök upp.

Den kommer inte ha livetracking? I o for sig inte samma sak.

Men vad säger de om leverans nu? Först slutet av oktober och nu är det snart slutet av november

Senast ändrad:
Har inte fått något bra svar om livetracking. det fungerar säkert om man har simkort i enheten, men tracking via mobilen verkar vara svårt att få svar på.
Leveranserna var först lovade till nu i början på November.
Det senaste är att de i slutet på förra veckan fått de sista nya plastdetaljerna mm mm. Och att de snart ska börja produceras....
Tittar man på videos så verkar kartorna och navigering se riktigt nice ut. Speciellt om man jämför med Edge.

Men ser man till att enheten kostar för mig 299 dollar, plus eventuell tull om den fastnar, så blir den inte alls billig. Tar de hand om tull osv, tar de 75 USD extra.

Sedan har jag inte heller koll på pulsmätare mm från till exempel Garmin kommer att funka. Någonstans såg jag att det kanske inte fungerar...
Slutsumma; Sugen på enheten, men vet ej om man ska avboka eller inte....

Bulldog76 sa:
Har inte fått något bra svar om livetracking. det fungerar säkert om man har simkort i enheten, men tracking via mobilen verkar vara svårt att få svar på.
Det senaste är att de i slutet på förra veckan fått de sista nya plastdetaljerna mm mm. Och att de snart ska börja produceras....
Tittar man på videos så verkar kartorna och navigering se riktigt nice ut. Speciellt om man jämför med Edge.

Men ser man till att enheten kostar för mig 299 dollar, plus eventuell tull om den fastnar, så blir den inte alls billig. Tar de hand om tull osv, tar de 75 USD extra.

Sedan har jag inte heller koll på pulsmätare mm från till exempel Garmin kommer att funka. Någonstans såg jag att det kanske inte fungerar...
Du får nog gott om tid att fundera.

Bulldog76 sa:

Ta deras erbjudande 75USD är det minsta du kommer undan med i tullen. (25%)

Bulldog76 sa:

Aha de har inte ens delarna, sen ska det tillverkas o monteras. Får man ju vara glad on det blir på denna sida av nyår. Ingen katastrof men inre bra.

Ett Wahoo band eller liknande me bluetooth lär ju funka. Priset, jämfört med 1030 vilket väll ändå är den sim man får jämföra med så är det ju inte farligt. Och de där 75 usd, är det inkl allt? För annars kan det ju bli runt 30%

Bulldog76 sa:
Visst det finns Glympse och annat att använda med sin telefon, men då drar telefonens batteri mycket mer än att låta Edge sköta navigerandet och telefonen "bara" datatrafiken.
Har du provat eller gissar du bara?
När jag provade för några år sedan med Edge 1000 drog Glympse-appen mindre ström ur telefonen jmf med Garmin Connect-appen och BT-koppling till Edge.
Men då provade jag med Glympse i "Low power mode" och med BT avstängd. Kan förstås även bero på Garmin Connect-appen.

Jensen sa:
Priset, jämfört med 1030 vilket väll ändå är den sim man får jämföra med så är det ju inte farligt.
Nja, vad gäller kartmaterial så matchar den väl inte ngn Garmin Edge (med karta)?
Men vi får hoppas att de får till det om inte allt för länge, för tills dess är den ju tyvärr ointressant för navigering
åtminstone jmf med Garmin Edge 1000 o 1030.

/Håkan

HåkanC sa:
Jensen sa:
Priset, jämfört med 1030 vilket väll ändå är den sim man får jämföra med så är det ju inte farligt.
Nja, vad gäller kartmaterial så matchar den väl inte ngn Garmin Edge (med karta)?
Men vi får hoppas att de får till det om inte allt för länge, för tills dess är den ju tyvärr ointressant för navigering
åtminstone jmf med Garmin Edge 1000 o 1030.

/Håkan

Problemet ä att det vet vi ju inte ännu. Men troligen kan den ju i rena kartdetaljer få svårt mot alla garmin enheter med kartor. Jag tänkte mer på storlek, funktioner, storlek lå skärm osv. Så är den ju mer lik 1000 enheterna än 820 och 520

Får de bara till en mer buggfria mjukvaruversioner så är det ju en vinst. Det tyckte jag var det jobbigaste när jag körde garmin, att var och varranan uppdatering borde de hållt längre och testat längre innan de släppte ut den i det fria.

För LVG tror jag kartan på Karoon blir mumma.
Och deras ruttverktyg verkar riktigt lovande med kopplingar till de flesta onlinetjänster.

För oss som cyklar i skogen kan det bli en riktig flopp om den inte är bättre än på den app de just nu har online.

och jämfört med Edge 1000 så skall de verkligen misslyckas kapitalt om mjukvaran skall vara mer buggig. ?

Prismässigt ligger Karoon dessutom 50% under Edge 1030 som är den man borde jämföra med.

Men de får gärna leverera så man kan testa.

Tillbaka
Topp