Hammerhead Karoo - Preorder

Roger_Edvinsson sa:
För LVG tror jag kartan på Karoon blir mumma.
Och deras ruttverktyg verkar riktigt lovande med kopplingar till de flesta onlinetjänster.

För oss som cyklar i skogen kan det bli en riktig flopp om den inte är bättre än på den app de just nu har online.

och jämfört med Edge 1000 så skall de verkligen misslyckas kapitalt om mjukvaran skall vara mer buggig. ?

Prismässigt ligger Karoon dessutom 50% under Edge 1030 som är den man borde jämföra med.

Men de får gärna leverera så man kan testa.

Just för mig som vill ha bra karta att navigera efter i skog kan det vara ganska trist köp. Sen som sagt, har jag ju en Edge 820 redan. Visst kan nån annan i familjen få den, men ändå. Sen kanske man kan tycka att 300 dollar är billigt, men det är åndå pengar man kan lägga på annat.
Men 300 dollar för en enhet som kanske inte fungerar om man vill, även om displayen är snygg är ju lite bortkastat.
Som sagt, osäkerheten smyger sig på. :)

[/quote]

HåkanC sa:
Bulldog76 sa:
Visst det finns Glympse och annat att använda med sin telefon, men då drar telefonens batteri mycket mer än att låta Edge sköta navigerandet och telefonen "bara" datatrafiken.
Har du provat eller gissar du bara?
När jag provade för några år sedan med Edge 1000 drog Glympse-appen mindre ström ur telefonen jmf med Garmin Connect-appen och BT-koppling till Edge.
Men då provade jag med Glympse i "Low power mode" och med BT avstängd. Kan förstås även bero på Garmin Connect-appen.

/Håkan
Själv har jag inte testat Glympse mer än när jag varit ute o gått, batteriet gick rätt snabbt. Men tog inte low power mode. Tycker det är smidigare att Beacon startar automatiskt när man börjar cykla, Glympse blir ytterligare ett moment att sätta igång.:)

Sen var det nån som sa nåt om 75 dollar. det ska vara tull och moms som de tar som enhetspris för att ta hand om det. Jag beställde långt före de ens hade en sådan deal. Frakten är inte med i de pengarna.

PS, jag tror att den där appen från Hammerhead är till deras andra sorts GPS enhet. För när jag frågade supporten om app till Karoo, så sa de att det inte finns och inte planeras någon inom närtid.
Många features som de har utlovat "kommer senare" i någon mjukvaruuppgradering.
Känns som ett Kickstarterprojekt snarare än en färdig produkt. Juni var första leveransen lovad.
När den väl kommer ut känns det som att den snart är omodern eller nåt,, ;)
[/quote]

Bulldog76 sa:
PS, jag tror att den där appen från Hammerhead är till deras andra sorts GPS enhet. För när jag frågade supporten om app till Karoo, så sa de att det inte finns och inte planeras någon inom närtid.
Känns som ett Kickstarterprojekt snarare än en färdig produkt. Juni var första leveransen lovad.

Kolla på deras FB så har de en nästan identisk Webapp som de demonstrerar.
Och enligt uppgift skall man kunna skapa rutter i iOS appen eller webappen och direkt sparar på din enhet.

Roger_Edvinsson sa:
Bulldog76 sa:

Kolla på deras FB så har de en nästan identisk Webapp som de demonstrerar.
Och enligt uppgift skall man kunna skapa rutter i iOS appen eller webappen och direkt sparar på din enhet.
Har sett den, webappen verkar nice, dock så sa deras egna support att de inte kommer att ha en app med features där man kan skapa rutter. Jag har fått lite olika svar på olika frågor från dem tyvärr.
Vissa svar var att nja det funkar, men senare....

Börjar också bli smått irriterad på förseningarna. Sålde min enhet i augusti i tron att datorn skulle komma i september. När första förseningen kom kände jag ändå att det gick att stå ut med men nu när försening efter försening kommer blir iaf jag skeptisk. I oktober sa de att de skulle börja leverera i början av november som senast. Nu är vi i andra halvan av november och det känns inte som att de ger några större hintar om att leveranserna kommer börja de närmsta dagarna. Det är bäst för dem att de första som får enheterna är supernöjda, annars avbokar jag nog min.

Bulldog76 sa:
Sen var det nån som sa nåt om 75 dollar. det ska vara tull och moms som de tar som enhetspris för att ta hand om det. Jag beställde långt före de ens hade en sådan deal. Frakten är inte med i de pengarna.

fast 75 dollar är ändå mindre än vad 4% av varans pris inkl frakt + 25% på varans pris inkl frakt OCH tull skulle bli. förutsatt att den kostar 300 dollar :D

Ruttritningsappen är i princip samma som dynamic.watch som jag använder till min Edge 820. Det är samma person (Marcus) som hjälpt till att utveckla åt Hammerhead. Där finns både Google (gång, cykling) och Mapzen (Racer, mtb gång) som navigeringshjälp när man ritar rutter. Sättet att rita och föra över rutterna utan sladdar är riktigt smidigt.

Räknat på tull på tullen sida, kanske tar risken. Blir en hundring mer ifall den skulle fastna.

Såg en video med storleksjämförelse. Den ser onekligen lite stor och bullig ut. Större än Edge 1000. Känns som klumpig på en MTB, men stor skärm är inte att förakta.

Men än så länge har jag hållt kvar bokningen. Men senast igår dick jag svar på ytterligare en features vara eller icke vara. Samma svar som allt annat. Kommer att fungera senare, inte vid release. Börjar undra vad som faktiskt kommer att funka out of the box.

Enligt vad jag sett på fb verkar det vara några som fått sina nu. Men det antalet kan ju vara högst begränsat. När har folk i tråden beställt sina? Enligt deras 80%-iga tidsschema borde de komma i januari...

Riktig soppa det här. De som fått dem skriver bara säljande kommentarer och ingen verkar testa den och skriva riktiga omdömen. Är nog ingen som köpt produkten i vanliga kanaler som fått den än. DC Rainmaker verkar inte jätteimponerad av Hammerhead:

"things I’ve been informed of in the last 24-48 hours:

– At present, Hammerhead has actually not shipped any devices beyond their beta group
– They’ve asked that beta group to publish unboxing type things to social media/etc.
– They’ve asked anything be passed by them first for approval
– They’ve provided detailed Q&A style answers to testers on how to respond to various questions online (essentially don’t), including how much they supposedly paid for the device, exactly when they supposedly pre-ordered it, and so forth."

"they’re lying. I’ve got copies of the e-mails sent out to testers. Q&A answers like:

////START SNIPPET////

Q: When did you place your order?
A: March ‘17

Q: What was your order number?
A: [no response/ignore]

Q: Did you get a shipping email?
A: Yes – about two weeks before the unit arrived.

(Most extreme case:)
Q: Take a screenshot of your purchase receipt and/or confirmation and/or shipping email to prove it!
A: Uh, no thanks, that’s none of your business.

/////END////"

Kolla kommentarerna från igår och idag här https://www.dcrainmaker.com/2017/05/hammerhead-karoo-gps-bike-computer.html

Jag har följt den diskussionen också,även efter att jag avbokade den för någon månad sedan. Tyvärr har företaget även börjat ljuga, ta bort frågor och kommentarer från sin Facebooksida, även sådant där de skrev att de skulle skeppa i oktober osv.
De har börjat gräva ett hål som bara blir djupare och djupare. Visar sig att de har enbart skickat enheter till betatestare.... jojo, så mycket för att detta var en färdig produkt i våras och skulle skeppats i somras.
Nä, glad att jag sket i det.
Är glad för min Fenix 5 som delfinansierades av återbetalningen från Hammerhead.

Har helt missat denna. Verkar ju fin. Får se om den blir bra. Behövs ju några riktiga utmanare till Edge 1000 så de får lite press och gör allt ännu bättre ☺

De ska alltså kolla allt innan nån för publicera något, vadå redigera bort problem. Förstår de inte att sådant kommer ut bakvägen o skjuter dem själva i foten? O bara beta testare, är ju samma sak som alla andra företag skulle kalla att inte släppt den ännu och ändå har de sagt att de börjat leverera.

Man blir ju lite road när de säljer o säljer o säljer in den o det enda man vill säga ä att de borde börja leverera den först. Sist jag såg så skulle man kunna beställa o hämta ut på plats.

Det är precis som med deras förra produkt nH1, samma sak, utlovades massor. Sen, vart finns den nu? Någon som faktiskt sett en eller använt den?
Detta projekt är värre än ett Kickstarter projekt som ett gäng clowner håller i.
Enda öppna diskussionen om denna produkt finns här och på D.C. rainmaker...

Var väl ganska väntat tyvärr. Lovade alldeles för mycket. De vill väl att folk ska öppna paketet när de fått det så man inte kan skicka tillbaka. Folk förlitar väl sig på de första recensionerna när de avgör om de ska öppna eller skicka tillbaka.

marr sa:
Kan inte förstå hur inte alla redan försökt få sina pengar tillbaka.

Det kanske de försökt eftersom de är så på att försöka sölja mer av icke släppt produkt.
Det jobbiga är ju att man man nu betalt via paypal (fanns väll som alternativ?) så finns det väll en tidsgräns på hur länge man kan reklamera sitt köp för att få pengarna tillbaka?

Alltså det är så tråkigt för jag tror produkten kan eller har potential att bli en bra konkurrent till garmin o Wahoo. Men jag gillt verkligen inte hur de skött det hela. Okay att saker blir försenade, kolla på första vector pedalerna, men att fortsätta ta förköp (inte bokningar, utan reda köp) och lova massa saker om och om igen för att varje gång svika. Sluta lova saker innan man kan hålla dem med säkerhet. Det undergräver ju bara märket så att när produkten väl kommer är det kört. När hypen övergår till att man undergräver sig själv

Jensen sa:
marr sa:

Det kanske de försökt eftersom de är så på att försöka sölja mer av icke släppt produkt.
Det jobbiga är ju att man man nu betalt via paypal (fanns väll som alternativ?) så finns det väll en tidsgräns på hur länge man kan reklamera sitt köp för att få pengarna tillbaka?

Alltså det är så tråkigt för jag tror produkten kan eller har potential att bli en bra konkurrent till garmin o Wahoo. Men jag gillt verkligen inte hur de skött det hela. Okay att saker blir försenade, kolla på första vector pedalerna, men att fortsätta ta förköp (inte bokningar, utan reda köp) och lova massa saker om och om igen för att varje gång svika. Sluta lova saker innan man kan hålla dem med säkerhet. Det undergräver ju bara märket så att när produkten väl kommer är det kört. När hypen övergår till att man undergräver sig själv

Men det är ju inte frågan om förseningar längre. Det är fiffel och båg, man tar bort kommentarer, köper testare, stänger ute de ärliga osv.
Förstår folk inte ens när de har blivit lurade?

marr sa:
Jensen sa:
marr sa:

Men det är ju inte frågan om förseningar längre. Det är fiffel och båg, man tar bort kommentarer, köper testare, stänger ute de ärliga osv.
Förstår folk inte ens när de har blivit lurade?

Det är ju just det, det har börjat gå alldeles för långt. Men är ju samtidigt lite typiskt. Att folk aldrig lär sig att sådant här kommer fram.

Även om de nu får ut en produkt så ställer jag mig ju direkt till skaran som ä tveksam till om de finns om några år och dels tveksam till hur det blir med uppdateringar och utlovade funktioner som säga komma men inte är med i produkten från början. Ett område där Wahoo varit mycket duktiga.

Gah, nu känner jag att bägaren är på ytspänningen. Vad ska man köpa istället? Är det Garmin som är det enda brukbara? Hur funkar deras kartor i skog, finns stigar med eller måste man lägga in det i förväg som rutt? Tycker ju det är rätt gött att kunna improvisera lite när jag kör i skogen.

marten_larsson sa:
Gah, nu känner jag att bägaren är på ytspänningen. Vad ska man köpa istället? Är det Garmin som är det enda brukbara? Hur funkar deras kartor i skog, finns stigar med eller måste man lägga in det i förväg som rutt? Tycker ju det är rätt gött att kunna improvisera lite när jag kör i skogen.

Tro det eller ej, du behöver ingen cykeldator för att improvisera i skogen. Välj den stig som känns mest intressant.
Men om du vill kan du stoppa in egna kartor i Garmins apparater.

marten_larsson sa:
Garmin är bra. Du kan lägga in egna kartor typ OpenMTBmap som är mycket bättre i skog än deras standardkarta som är rätt kass i skog. Improvisera går ju utan som sagt men kul å veta var man är någonstans också ser man stigar på kartan som man kanske inte visste om.

Hade hammarhuvud ens förmågan att lägga in lämpliga skogskartor?

Garmins friluftskartan är ruggigt bra, iallafall där jag bor.

Satt o läste kommentarerna på dcrainmaker, verkar ju vara lite tveksamma beslut som hammerhead valt med navigationen eller som de sagt att det ska funka initialt

Spacekitty sa:
Tro det eller ej, du behöver ingen cykeldator för att improvisera i skogen. Välj den stig som känns mest intressant.
+1
Men särskilt då kan det vara bra att logga cyklingen i en GPS,
och sedan rita in de stigar som inte redan fanns i OSM; https://www.openstreetmap.org
På så sätt bidrar vi alla till att göra det enklare att hitta bra stigar, och vägar, att cykla på.

Spacekitty sa:
Enkelheten med att lägga in egna kartor i Garmin Edge är en stor fördel med dem.
I min Edge 1000 har jag fem(5) olika kartor.
Tyvärr verkar denna möjlighet inte finnas hos hammarskallen (eller Wahoo?)

Jensen sa:
Tycker man brukar dundra fram o lätt missa där gps:en vill att man ska svänga
För mig varierar det beroende på vilken typ av terräng jag cyklar i.
Eller så cyklar jag helt enkelt för långsamt....

/Håkan

Spacekitty sa:

Nja, själv tycker jag det är rätt trist när stigen tar slut mitt ute i skogen och jag får vända tillbaka. Cyklar med min CX så lite känsligare än jag tänker att man är med en MTB. Sen kan det vara bra när man kör en stig som plötsligt "forsvinner" trots att den borde vara där. Hände mig så sent som för en vecka sedan. Med GPS och karta hade jag sannolikt hittat den.

Låter som att jag får beställa en Edge 1030 istället. Då kanske man har en GPS lagom till 13-dagen.

Pudel från Hammerhead
https://blog.hammerhead.io/truth-in-2017-e9be6a8ea977

* DC Rainmaker har rätt
* Pga förseningarna har de inte hunnit testa mjukvaran
* De ca 100 personer som fått enheter ingår i en betagrupp
* Hammerhead har marknadsfört dessa som färdiga leveranser och styrt hur testarna ska publicera på sociala medier samt svara på frågor
* Mjukvaran för ANT+ är inte färdig

Uppenbart att de har en spännande produkt på gång men jävlar vad pressade de är att hålla intresset uppe.

Det tråkiga är ju att hade inte dcrainmaker gjort det han gjorde (o ingen annan då heller) så hade de ju aldrig erkänt. Det är något man kan vara rätt säker på.
Och vadå, det gör ju inte saken bättre, när de skickade ut guidning hur folk skulle vara på frågor, vissa skulle de inte svara på, varför svara över huvudtaget om man ändå inte tänker svara alls. Extremt illa skött

Man får ju se nu om den denna gång kan hålla datumet de gett. Tyvärr tror jag ju att de tappat en rejäl bunt av potentiella köpare. Möjligen räddas de sv att marknaden inte kryllar av motsvarande enheter. Jag hoppas som sagt att de överlever och frodas. Marknaden/konsumenterna behöver o gynnas av det. Man blir bara lite tveksam när de skött detta på det här sättet, hur ska det fortsätta OM de överlever.

Senast ändrad:
Jag måste ändå säga att jag håller med marr i det här. Hur kan någon inte vilja häva sitt köp. Det känns ju som om Hammerhead beter sig ungefär som vilken psykopat (eller sociopat som det så fint heter nu för tiden) som helst.

Var nog beredd att rida ur stormen och hoppas att det skulle komma en Kick-ass cykeldator lagom till jul.

Men har nu begärt återbetalning och så får vi se hur de hanterar det.
Redan i November så försvann chansen att få återbetalning via Pay-pal så nu ligger det helt i händerna på Hammerhead, och jag gissar att jag knappast är ensam.

Synd för produkten har verkligen potential att bli bra... nu får man beställa en Edge 1030 istället för att ersätta min 1000.

Scania123 sa:
Pudel från Hammerhead
https://blog.hammerhead.io/truth-in-2017-e9be6a8ea977

* DC Rainmaker har rätt
* Pga förseningarna har de inte hunnit testa mjukvaran
* De ca 100 personer som fått enheter ingår i en betagrupp
* Hammerhead har marknadsfört dessa som färdiga leveranser och styrt hur testarna ska publicera på sociala medier samt svara på frågor
* Mjukvaran för ANT+ är inte färdig

Uppenbart att de har en spännande produkt på gång men jävlar vad pressade de är att hålla intresset uppe.

Ingen kan väl våga ligga ute med pengar nu om du inte är ruggigt rik. Att folk investerar i sådant är ju bra men alla borde ju förstå att det kommer bli förseningar samt att mjukvaran kommer bli galet buggig. Sedan kan vi ju hoppas att hårdvaran är ok men även det skulle förvåna mig. De är tydligen tacksamma över att DC Rainmaker avslöjade allt. Jomenvisst. Varför stänger ni då av kommentarerna på bloggposten?

Hela förklaringen luktat desperat försök att inte gå i konkurs innan nyår.

Jag har lagt en förorder håller tummarna att det kommer en leverans till slut...

Men jag vet att risken är överhängande att det blir som med Nokia N9an som ligger i en låda hemma...en produkt som hade väldigt bra prestanda och gränssnitt, men halvfärdig när den kom ut och en tillverkare som lagt ner projektet innan produkten ens släppts så den aldrig blev riktigt klar med de funktioner som tänkts..... :/

Att betala för saker som inte finns än är nog en av de främsta markörerna för naivitet i vårat tidevarv.

Senast ändrad:
Intressant läsning. Bevisar att de aldrig hade någon som helst intention att dels skeppa i somras och dels ber de ju folk att ljuga om sin order. Dels visar det att produkten knappt fanns när ordnar började läggas.
Som jag minns det var all marknadsföring och framtoning i våras att produkten är klar och skeppas om en månad. Vilka lögner.
Glad jag sket i det och tog en refund för länge sen.
Sådänt här gör att jag av ren princip inte kommer att gå i närheten av företaget oavsett om slutprodukten blir bra.

Tillbaka
Topp