Hammerhead Karoo - utmanare till Garmin/Wahoo?

Bengt-re

Aktiv medlem

gsb

Aktiv medlem
Jag har använt min nu i ett år och efter lite inledande buggar är den nu minst lika stabil som min Edge 1000. Lovin' it!
20190826_173540.jpg

h.g.j

Aktiv medlem
Har en också, som gsb säger så var den lite buggig i starten men den har blivit stabilare och mer funktioner eftersom.

Nöjd med den, det enda minuset för mig är att det är 3g och inte 4g, men det är egentligen inget problem nu när du laddar ner hela länder offline, och när man synkar mot Strava är det bara att köra mot telefonen.

Spacekitty

Aktiv medlem
Har dom lyckats med att få in en tuta i den med firmwareuppdayering, så att den kan varningspipa när det är dags att svänga vid navigering?

gsb

Aktiv medlem
Igår kom en uppdatering som också ger stöd för Di2.
Har kopplat ihop datorn med Di2-systemet, men inte hunnit testa i praktiken.

Edit: Även stöd för Varia-radarn kom med.

Senast ändrad:

kayaker

Medlem
Allroad sa:
Får upp denna i mitt sociala medier-flöde lite titt som tätt, någon som har testat? Vad tycker ni?

https://www.hammerhead.io/pages/karoo-product-comparison/
Som redan sagts så var det lite si och så i början då mycket var skakigt eller saknades. Nu är det mycket bättre. Det är den klart bästa cykeldatorn jag har haft och det kommer uppdateringar varje månad. Om jag ska klaga på något så är det väl att minnet för att lagra alla kartor är onödigt litet. Det hade inte kostat mycket att ha mer minne. Dessutom så vill jag ha ett bättre tangentbord, gärna SwiftKey. Det nuvarande är lite väl simpelt och taffligt när man vill använda t.ex å, ä och ö.

nieves

Aktiv medlem
Jag får en ny imorgon då den första inte tålde regnet i Frankrike. För övrigt den bästa gps:en att bygga rutter med när man är ute och cyklar. Minnet är som sagt alldeles för litet för touring i Europa, hela Frankrike får inte plats i minnet utan man måste välja dom delar man tänker cykla.

Att ladda ner nya kartor kräver Wifi och tar lite tid och planering vilket är trist iaf om man byter ort ofta genom att kombinera med tåg. Sen gäller det att veta vad regionerna ligger, tror det var uppdelat på 7-8 stycken.

gsb

Aktiv medlem
Du behöver väl inte ladda ner kartor? Är det inte så längre att man får hem det man behöver när rutten synkas?

nieves

Aktiv medlem
gsb sa:
Du behöver väl inte ladda ner kartor? Är det inte så längre att man får hem det man behöver när rutten synkas?
När jag tourar så vet jag sällan var jag ska cykla mer än 1 dag i förväg. För att kunna bygga rutter framåt (om det är något jag vill se) så behöver jag kartorna i enheten.
Ibland behöver jag snabbt bygga en rutt till ett b&b t.ex och då det sällan finns mobildata på landet så är det svårt utan.

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Hoppas bara att den nya håller måttet, den gamla har inte lyckats att fungera på någon sträcka på +150km. Batteritorsk, omöjlig att ladda med powerbank, omvänd rutt efter omstart mm.

Varje uppdatering har gjort den bättre så jag hoppas. Förra året var inget vidare år cykelmässigt men jag har goda förhoppningar om att få testa den nästa år på randoloppen.

Får ha med 810 som back-up om det sliter sig. Har som mål att cykla lite nya banor också och behöver då nånting så att man inte hojar vilse.

h.g.j

Aktiv medlem
Den har blivit betydligt bättre med uppdateringarna...i början strulade den mycket och åt batterier, hängde sig osv, men numera fungerar den riktigt bra!

h.g.j

Aktiv medlem
nieves sa:
h.g.j sa:
Den har blivit betydligt bättre med uppdateringarna...i början strulade den mycket och åt batterier, hängde sig osv, men numera fungerar den riktigt bra!
Längsta sträcka du loggat i tid/km?
11mil dag/som mest drygt 8 timmar om dagen, 5 dagar i sträck i augusti när jag bikepackade St Olavsleden. Men då laddade jag den med Powerbank under färd ibland också. Men inte ett problem på den under 5 dagar och 58 bikepackingmil. Hade i ärlighetens namn tappat tron på den litegrann, men här skötte den sig exemplariskt.

Batterilivstiden är fortfarande lite ojämn, men inte alls i närheten av hur det var från början, då den ofta kunde dö ett par gånger per mil både med fullt och tomt batteri.

gsb

Aktiv medlem
Kör man med nav och TbT så äter den batteriet fortare än annars. Till jobbet ligger jag på ca 8%/h.

nieves

Aktiv medlem
gsb sa:
Kör man med nav och TbT så äter den batteriet fortare än annars. Till jobbet ligger jag på ca 8%/h.
TbT? Jag kör Luxos U på racern men laddar powerbank på dagen så där är det inga problem kanske med den nya (ska testas)
På touringhojen däremot har jag ingen laddmöjlighet ännu och kör med Son28 samt Edelux II. Funderar på att köpa en Igaro D2 snart (innan brexit).

Beställde en D2 precis....

Senast ändrad:

heffe

Aktiv medlem
kan väl inte annat än instämma med föregående. Den blir bara bättre och bättre. Det enda jag faktiskt saknar är hårdvaruljud. Resten går ju i princip att lösa med firmware. Har kört både med kontantkort för mobildata i den och delat ut internet från mobiltelefonen, båda funkar bra.

Spacekitty sa:
Har dom lyckats med att få in en tuta i den med firmwareuppdayering, så att den kan varningspipa när det är dags att svänga vid navigering?
Finns tyvärr ingen hårdvara för ljud, så det går inte att lösa med firmware. Däremot kan du få ljud ut till hörlurar via bluetooth.

nieves sa:
Det längsta jag har kört med den under ett dygn är 30 mil/12h. Stödladdade med powerbank under tiden utan problem.

IngvarW

Aktiv medlem
Garmin 820 äter också batterier när man kör med navigering har jag märkt. En fet powerbank inpluggad redan vid start är nödvändigt om man skall ut på längre rundor. Jag har korkat nog köpt en perverst tung powerbank på 15600 mAh men å andra sidan behöver man inte vara orolig för den räcker till mer än 120 mils cyklande :-).

nieves

Aktiv medlem
heffe sa:
kan väl inte annat än instämma med föregående. Den blir bara bättre och bättre. Det enda jag faktiskt saknar är hårdvaruljud. Resten går ju i princip att lösa med firmware. Har kört både med kontantkort för mobildata i den och delat ut internet från mobiltelefonen, båda funkar bra.

Spacekitty sa:
Finns tyvärr ingen hårdvara för ljud, så det går inte att lösa med firmware. Däremot kan du få ljud ut till hörlurar via bluetooth.

nieves sa:
Det längsta jag har kört med den under ett dygn är 30 mil/12h. Stödladdade med powerbank under tiden utan problem.
Låter utmärkt, ska försöka ge mig ut på en långtur nästa vecka, återkopplar hur det går.

nieves

Aktiv medlem
HåkanC sa:
heffe sa:
Betyder det att det inbyggda batteriet inte räcker i 12 timmar?

/Håkan
15h med wifi av, bara skärm och gps. 12h med Wifi enligt deras sida. Tyvärr inte min gamla som lidit av alla möjliga fel. Om vädret inte är alltför illa så ska jag ut och rulla +12h i slutet av nästa vecka för att få ut egna värden. Kommer ha dubbla gps i gång och ingen extern försörjning till Karoon, det är det enda jag litar på.
3200mAh LiPo känns snålt precis som minnet då den lätt är den tyngsta GPS jag haft på hojen.

HåkanC

Aktiv medlem
nieves sa:
15h med wifi av, bara skärm och gps. 12h med Wifi enligt deras sida.

3200mAh LiPo känns snålt precis som minnet då den lätt är den tyngsta GPS jag haft på hojen.
+1, snålt med både batteri och minne. Ett teoretiskt max på 15 timmar är tyvärr riktigt dåligt.
Om jag kommer ihåg rätt hade den gamla Edge 705 ett motsv teoretiskt max på 15 timmar, den lanserades för 12 år sedan och hade ett batteri på endast 1200mAh!
Nu drar iofs en större display med fler pixlar mkt mer batteri, men max 15 timmar 2019 är ändå dåligt.

/Håkan

Jensen

Aktiv medlem
HåkanC sa:
nieves sa:
15h med wifi av, bara skärm och gps. 12h med Wifi enligt deras sida.

+1, snålt med både batteri och minne. Ett teoretiskt max på 15 timmar är tyvärr riktigt dåligt.
Om jag kommer ihåg rätt hade den gamla Edge 705 ett motsv teoretiskt max på 15 timmar, den lanserades för 12 år sedan och hade ett batteri på endast 1200mAh!
Nu drar iofs en större display med fler pixlar mkt mer batteri, men max 15 timmar 2019 är ändå dåligt.

/Håkan
Det är nog inte bara displayen som drar mer. Det är nog LITE kraftigare hårdvara än din 705 eller för den delen 1030. Om jag får gissa. Karoon är ju mer eller mindre en android mobil. Så det är nog en avvägning de gjort med tanke på att enheten redan är rätt stor och tung, vägt mot hur många som behöver mer

Senast ändrad:

h.g.j

Aktiv medlem
12-15 timmar låter tufft att få till i mina öron, IFS så har jag ett simkort i min vilket antagligen gör att den drar lite mer beroende på mottagningsförhållanden.

HåkanC

Aktiv medlem
Jensen sa:
Det är nog inte bara displayen som drar mer. Det är nog LITE kraftigare hårdvara än din 705 eller för den delen 1030. Om jag får gissa. Karoon är ju mer eller mindre en android mobil.
Att det skiljer i HW mellan en 12 år gammal "apparat" och en som är två (tre?) år gammal är självklart.

Men vad jag ville visa på var att det redan för 12 år sedan fanns cykelGPSer med 15 timmars drifttid.
Att då i dagens läge snåla in på både minne och batteri är bara dåligt

Edge 1030 som du nämner har 20 timmars batteritid lika stor skärm (men inte lika många pixlar) och är dessutom ngt lättare,
strlmässigt är Edge 1030 längre, smalare och tunnare
Garmin Edge 1030     114 x 58 x 19 mm     123 g
Hammerhead Karoo      98 x 72 x 28 mm     186 g

/Håkan

Jensen

Aktiv medlem
HåkanC sa:
Jensen sa:
Det är nog inte bara displayen som drar mer. Det är nog LITE kraftigare hårdvara än din 705 eller för den delen 1030. Om jag får gissa. Karoon är ju mer eller mindre en android mobil.
Att det skiljer i HW mellan en 12 år gammal "apparat" och en som är två (tre?) år gammal är självklart.

Men vad jag ville visa på var att det redan för 12 år sedan fanns cykelGPSer med 15 timmars drifttid.
Att då i dagens läge snåla in på både minne och batteri är bara dåligt

Edge 1030 som du nämner har 20 timmars batteritid lika stor skärm (men inte lika många pixlar) och är dessutom ngt lättare,
strlmässigt är Edge 1030 längre, smalare och tunnare
Garmin Edge 1030     114 x 58 x 19 mm     123 g
Hammerhead Karoo      98 x 72 x 28 mm     186 g

/Håkan
Ja fast den jämförelsen haltar lite. Lite som att jämföra mobilerna för 15 år sen med nu. Då 2v batteritid, nu typ 1 dag.

Upplösning och mycket processor kraft suger kraft. Rätt säker på att garmin 1030 har mindre batteri men klarar sig längre då hårdvaran är ”klenare” rent beräkningsmässigt. Och som du nämner är ju karoon redan rätt tung. Så min gissning är ju som sagt att de avvägt storlek/vikt vs hur de flesta kommer använda den. Därmed inte sagt att det är rätt. Minnesgrejjen är ju lite klantigt, idag när minne inte är särskilt dyrt, men är ju lite sådant, så som avsaknaden av ljudnotifikation, hade rent hårdvarumässigt inte varit svårt för dem att lägga till ändå skippade de det. Så ja, lite konstiga val

HåkanC

Aktiv medlem
Jensen sa:
Minnesgrejjen är ju lite klantigt, idag när minne inte är särskilt dyrt, men är ju lite sådant, så som avsaknaden av ljudnotifikation, hade rent hårdvarumässigt inte varit svårt för dem att lägga till ändå skippade de det. Så ja, lite konstiga val
+1

/Håkan

nieves

Aktiv medlem
Nån som testat blåtandsfunktionen med ljud? Nu har ju mina Bose soundsport typ 6h batteridrift men i stora städer med mycket trafik kan det vara skönt med ljud.

Fast med mobilen i Bryssel sög det hårt, googletjejen skulle prompt läsa upp alla gatunamnen på 2 språk så man vart helt galen mitt i natten. Då hade GPS med sväng-för-sväng varit en succé.

Äsch jag får testa själv imorgon förresten och återkomma.

planton

Medlem
Slog till under Blk Friday när den kostade €249. Kört i skogen ca 7-8 turer. Funkar fint. Inga problem med batteritiden vad det verkar.
Upplever den som gedigen och upplösningen på displayen är mycket fin. Bra också med funktionen att du kan "nypa" in och ut och zooma kartan.
Det jag märkt när man trampat är att GPS:en kan vara missvisande på ett antal meter. Både när man kör fritt eller när man cyklar efter en bestämd rutt. Markören som visar vart man är stämmer ofta inte in på stigen eller vägen på displayen. Inte någon dealbreaker men lite lite irri.
Överlag grymt nöjd!

heffe

Aktiv medlem
Ny Karoo på gång tydligen

gsb

Aktiv medlem
När man hoppar på en crowdfunding borde man vara medveten om att det inte är ett produktköp, utan ett stöd av en utveckling/uppstart och att det kan ta tid.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Problemet med Hammerhead var att de sa att de hade en färdig produkt och crowdfundingen var för att ha råd att börja producera.

tog väll typ 8 månader att få tillbaka pengarna för en icke levererad enhet som när den väl levererades hade typ 30% av de funktioner som var utlovat.
förstår att det är svårt att sätta ihop en enhet som kan konkurrera med Garmin och Wahoo, och de var/är inte ens nära.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
De tog in $4,2 M från ventcap bolag i mars -19. Får hoppas pengarna räcker över både Corona och launch av Karoo 2.

Booten

Aktiv medlem
Läste på Bikerumor att den ska vara vass... jag citerar "it would be like comparing the new Iphone 11 to grandmas flip phone. Straight up game changer"

Detta enligt Lance Armstrong och han kan väl ändå inte ha fel om något :sneaky::unsure:? Mer trovärdig kille får man leta efter...

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Tror nog bara de flesta har förträngt hur dålig v1 var, eller precis hur obrukbar den var första månaderna. 🤷‍♂️
En bekant som inte orkade plocka tillbaka pengarna hade första två månaderna ändå alltid med din garmin på cykelturer, för att Karoon skulle funka var inget man kunde räkna med.
Men jag gillade konceptet och hoppas en v.2 blir grym... för snart behöver kanske 1030n uppgraderas.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer