Hammerhead Karoo - utmanare till Garmin/Wahoo?

izar

Aktiv medlem
Det blir nog en sån framöver för min del också, börjar ruttna på min Edge 1000 som har en massa dumheter för sig som att stänga av sig ibland när man navigerar efter en rutt.

nieves

Aktiv medlem
Tror nog bara de flesta har förträngt hur dålig v1 var, eller precis hur obrukbar den var första månaderna. 🤷‍♂️
En bekant som inte orkade plocka tillbaka pengarna hade första två månaderna ändå alltid med din garmin på cykelturer, för att Karoon skulle funka var inget man kunde räkna med.
Men jag gillade konceptet och hoppas en v.2 blir grym... för snart behöver kanske 1030n uppgraderas.
Jag har en v1 som fungerar perfekt, din bekant borde ladda ner en uppdatering och prova igen.

nieves

Aktiv medlem
Han sålde den efter ett halvår då han ruttnade.
men det är väll 2år sedan nu så det låter ju lite positivt ändå att den funkar bra idag. 👌
Tack och lov, jag ger supporten 10/10. Snabba svar med personlig handläggare och många snabba åtgärder.
Dom enda minus jag har är
- Batteritid kontra vikt, för mig inget större problem med dynamo/powerpack men ändå.
- Minnesstorlek och avsaknaden av lösning med minneskort (Typ SD). Kartorna är väldigt detaljerade men med 10BG (knappt 9 verklig) så man får inte plats med mycket. Frankrike +10GB.
- Ifrågasätter tätheten, 1 enhet regnade sönder efter 3 dagars ihärdigt regnande, fick en ny på stört men först vid hemkomst vilket var lite surt så att säga. Nästa gång blir det med påse över, vid slagregn typ.

På det hela taget borde det tillverkas en enkel GPS för oss som inte behöver Stravas segment, effektmätning, livesändning och annat lulllull. Garmin var på väg med sin tourmodell men den suger också enligt mig.

Att bygga sträckor "on-the-fly" och inte behöva turn-by-turn med bara rutten markerad på displayen räcker så bra för mig.
Faktiskt så anser jag att min Wahoo Elemnt är den bästa för lopp men Karroon slår den på touringen när man inte har planerat vägen hemifrån utan singlar slant om vart man hamnar nästa dag.

Jensen

Aktiv medlem
Alltså idén med android på denna typ av dator och en bättre display är inte så dum isig. De displayer som de andra använder ligger ju långt efter vad som används på mobiler osv. Så det finns mycket som kan göras.

Problemet med v1 var ju att de lovade lite för mycket direkt, innan de ens var klara med den. Men det är ju möjligt att de då heller inte hade sålt lika bra och inte överlevt. Tycker dock att det är märkligt att den inte fick summer från början.

HåkanC

Aktiv medlem
Alltså idén med android på denna typ av dator och en bättre display är inte så dum isig. De displayer som de andra använder ligger ju långt efter vad som används på mobiler osv. Så det finns mycket som kan göras.
+1
Sen är det väl så att använde man en typisk telefondisplay så skulle inte batteriet räcka särskilt länge,
det skall vara därför det är helt olika typer av displayer i telefoner och GPSer.

Problemet med v1 var ju att de lovade lite för mycket direkt, innan de ens var klara med den. Men det är ju möjligt att de då heller inte hade sålt lika bra och inte överlevt. Tycker dock att det är märkligt att den inte fick summer från början.
+1
De som vill vara early adopters får vara beredda att betala för det. Ganska mkt i det här fallet.

nieves

Aktiv medlem
Sådärja nu är v2 beställd via pre-order. Bättre batteritid, snabbare laddning via usb-c, lättare, ngt mindre, 32GB minne (äntligen).
$120 i retur för v1. Vad kan gå fel?

Går det fel så har jag min stora Wahoo Elemnt under vintern.

Sommarens 2 stora uppdateringar här gått smärtfritt och hållit det dom lovat med utökad batteritid och snabbare igångstart. Varför köpa en ny då?

Jag gillar tekniska prylar och usb-c samt det utökade minnet från 10GB till 32GB var sk deal-breakers för mig. Det var surt när man inte kunde få plats med Frankrike (+9GB), Belgien och Holland på en gång utan fick radera och ladda ner varefter.

Hoppas nu att Hammarskalle-folket lärt sig läxan och testat sin v2 precis så hårt som dom påstår, annars lär den här tråden gå varm. I december påstås det skeppas, hoppas den hinner med tomtesäcken.

Jensen

Aktiv medlem
Dcrainmaker har ju testat en prototyp. Verkar lovande. Bättre storlek och de verkar lagt till den hårdvara som de fått kritik över att sakna. Bra pris. Och har de överlevt tills nu så känns det ju säkrare. Gillt även att de kör samma som Wahoo med att uppdatera mjukvaran länge även om hårdvaran är gammal.
Schyst deal att köpa tillbaka gamla hårdvaran.

nieves

Aktiv medlem
Senast ändrad:

heffe

Aktiv medlem
La också in en pre-order igår. Har under ett par veckor testat en Wahoo Roam, och även om den är smidig är det skärmen och kartan som jag saknar mest jämfört med Karoo'n. Är förväntansfull, blir en fin julklapp till mig själv :D

Jag slänger ut en fråga här: Hur bra är v.1, och vad är det specifikt som ni har saknat?

Om man kan köpa den för ca 2k begagnad, är det värt det, eller måste man ha v.2?

Har förstått att den saknar ljud, samt någon av Glonass/Galileo (märker man det?), samt mindre minne.

Hur är det med v.1, kan man föra över kartor från telefon/komoot etc utan wifi, on the run, så satt säga? Är litet pepp på att slå till på en etta.

gsb

Aktiv medlem
Jag slänger ut en fråga här: Hur bra är v.1, och vad är det specifikt som ni har saknat?

Om man kan köpa den för ca 2k begagnad, är det värt det, eller måste man ha v.2?

Har förstått att den saknar ljud, samt någon av Glonass/Galileo (märker man det?), samt mindre minne.

Hur är det med v.1, kan man föra över kartor från telefon/komoot etc utan wifi, on the run, så satt säga? Är litet pepp på att slå till på en etta.
1) Telefonkoppling, dvs notiser vid sms eller när nogon ringer
2) 2k låter som ett bra pris. Det är ju samma mjukvara i bägge, så v1 är riktigt bra.
3) Noggrannheten räcker till och blir över, i varje fall på landsväg. Minnet klagar en del på, men enbart de som vill ha mycket kartor nedladdade
4) Nej. Kartnedladdning måste ha wifi, tex genom att gå via telefon-hotspot.

1) Telefonkoppling, dvs notiser vid sms eller när nogon ringer
2) 2k låter som ett bra pris. Det är ju samma mjukvara i bägge, så v1 är riktigt bra.
3) Noggrannheten räcker till och blir över, i varje fall på landsväg. Minnet klagar en del på, men enbart de som vill ha mycket kartor nedladdade
4) Nej. Kartnedladdning måste ha wifi, tex genom att gå via telefon-hotspot.
1) Du menar att detta saknas? Det skulle jag känna noll behov av.
2) Just, man får hoppas att de uppdaterar den vidare bara ...
3) Aha, jag laddade nyligen ner hela Tyskland, Österrike och Schweiz, blev ju runt 4 gb, och är mer än man kanske normalt behöver på en enda resa/semester.
4) Här förstår jag inte helt vad du menar. Kan inget föras över via blåtand, tex en gpx-fil (eller gpx i form av en komoot-/strava-runda)? Jag talar förstås inte om att föra över själva kartmaterialet, utan bara instruktionerna. Går inte det alls utan wifi?

Senast ändrad:

Belse

Aktiv medlem
4) Här förstår jag inte helt vad du menar. Kan inget föras över via blåtand, tex en gpx-fil (eller gpx i form av en komoot-/strava-runda)? Jag talar förstås inte om att föra över själva kartmaterialet, utan bara instruktionerna. Går inte det alls utan wifi?
Behöver du föra över ny data så kan du ju använda din telefon som Hotspot för att få tillgång till nätet. Skapar du en rutt via Hammerheads dashboard så dyker den automatiskt upp i Karoon när du har spart den på datorn/telefonen.
I min så har jag satt i ett extra Sim-kort för data som ingick gratis i mitt teleabonnemang så då hsr jag alltid tillgång till nätet, antingen via Wifi eller via Sim-kortet.

nieves

Aktiv medlem
3 saker som får mig att vilja byta är vikt, storlek och det lilla minnesutrymmet.
Dessutom har jag haft sönder 2 höljen (sprickor). Enligt HH ska höljets funktion inte påverkas av sprickor men det är irriterande.

Supporten däremot har varit helt klart superb när jag rapporterat felaktigheter, fick väldigt snabbt en ny enhet när den första gick sönder.

kais01

Aktiv medlem

v1 saknar som sagt ljud, och för min del inte saknat det, kör t ex alltid bilnavigator utan ljud. i praktiken kommer man till ett vägval, tittar först då till manicken, och efter korsningen kollar man hur långt det är till nästa vägval.

hh största styrka är den smidiga ruttberäkningen, och som utan knot görs när man är on the go. får inte heller fnatt när man gör en spontan detour, utan beräknar om. allt detta standalone utan nät.

med internetdelning på telefonen har man full tillgång till nätet, men grejen är att detta inte behövs vid den dagliga användningen. skall man ladda ner nya kartor vid någon gränsövergång kanske man vill vara i en wifi-zon oavsett.

den större skärmen på v1 skulle jag se som ett plus. förstår egentligen inte varför man inte säljer dem parallellt, och nuvarande hiatus mellan versionerna är ännu konstigare.

danky_xv

Medlem
Söker ny cykeldator och denna verkar vara vad jag önskar av en modern cykeldator. Men hur upplever ni kartorna för mountainbike? Är de tillräckligt bra? Syns stigar mm?

nieves

Aktiv medlem
Om du menar min gamla K1, så kommer jag nog att låta HH köpa tillbaka den. Men jag är inte säker.
Jag tänkte mer om du redan gjort återköpet och fått din nya den vägen, jag gjorde så och fick ett senare leveransdatum det var därför jag undrade. Jag var osäker till en början då den varit 100%-ig hela året och uppdateringarna bara bidragit till en ännu bättre upplevelse. Den nya kommer med lägre vikt och volym men med mindre skärm, det var egentligen den sista punkten som får mig att tänka men nu är det gjort.

gsb

Aktiv medlem
Nej, jag har den gamla kvar. Får ju $120 om jag skickar tillbaks den.
Just nu är den lite opålitlig i kallt väder, stänger av sig efter 30-60 min när det är neråt 8°. Men den är ju snart 3 år och kanske inte mer att vänta. Därför känner jag lite olust för att sälja den till någon. Bättre att HH får den och kan refresha den och använda vid garanti-ärenden.

planton

Medlem
Använt K2 nu under en tid och är väldigt nöjd. Inte trampat så långt men vart ute på en 2h runda och batteritiden håller bra. Mycket nöjd med skärmens upplösning och det gör inget, i alla fall inte för mig att skärmen är mindre.
Hade strul med att den ville ladda ner Sverigekartan om och om igen men efter kontakt med HH support åtgärdades detta snabbt.
Signalen märker jag nu att jag kanske saknat och den sänder olika signaler för SLS eller när man närmar sig en ny sväng.
Funnit det något klurigt att känna när man trycker på de fysiska knapparna.
Uppstarten skall visst vara kortare än K1 men tar lite tid ändå. Även att det tar tid när man valt profil och skall komma igång att trampa så tar det lite tid innan skärmen öppnar upp gränssnittet.
Sålde min K1 här på Happy. Funderade ett tag på HH:s återköp men det löste sig ju fint ändå.

nieves

Aktiv medlem
Enligt HH så ska ngt hända snart men covid gör att det dröjer. Betalat depositionen för återköpet men sen har inte mycket hänt.

danky_xv

Medlem
Väntar ivrigt på att de ska släppa mer till salu. Väntade en dag för länge innan jag kom för att beställa och första partiet tog slut.
Är planton nöjd med kartan? Är den tillräckligt tydlig för MTB?

gsb

Aktiv medlem
Använt K2 nu under en tid och är väldigt nöjd. Inte trampat så långt men vart ute på en 2h runda och batteritiden håller bra. Mycket nöjd med skärmens upplösning och det gör inget, i alla fall inte för mig att skärmen är mindre.
Hade strul med att den ville ladda ner Sverigekartan om och om igen men efter kontakt med HH support åtgärdades detta snabbt.
Signalen märker jag nu att jag kanske saknat och den sänder olika signaler för SLS eller när man närmar sig en ny sväng.
Funnit det något klurigt att känna när man trycker på de fysiska knapparna.
Uppstarten skall visst vara kortare än K1 men tar lite tid ändå. Även att det tar tid när man valt profil och skall komma igång att trampa så tar det lite tid innan skärmen öppnar upp gränssnittet.
Sålde min K1 här på Happy. Funderade ett tag på HH:s återköp men det löste sig ju fint ändå.
Håller med om knappresponsen, men man använder ju inte dom så mycket, jag använder mest swipe.
Däremot har jag inte fått notifieringen från tfn att fungera, men ska göra ett försök på kvällens pass.

planton

Medlem
Kartan är grym! Så länge stigarna finns i openstreetmap så uppdateras materialet, skulle nog säga ca varannan månad. Displayen är tydligare och djupare kan jag tycka än K1:an.
Notifieringarna strulade för mig med i början men efter senaste uppdateringen så funkar det. Kör iPhone. Android vet jag inte.

Belse

Aktiv medlem
Väntar fortfarande på min, sålde min K1 för en månad sen så är utan nu, men är inte så mycket cykelväder här hemma kust nu så gör inte så mycket än...

nieves

Aktiv medlem
Jag förstår inte vad som händer? Idag har jag med kod köpt en ny för 300 euros där avdraget var dom 99€ jag lagt som förköpare.
Inbyte av min gamla nämns inte alls längre?
Får väl fundera på försäljning av den gamla själv då jag redan har 2 1/2 GPS just nu.

Jag har en 810 med trasig/bortsmulad startknapp som man kan starta med penna, vattentäthet 0.0
En Wahoo Elemnt, den stora som jag gillar att ha på lopp p.g.a dess snabba laddning och låga vikt.
Sen en Karoo 1 som jag är väldigt nöjd med förutom vikten och batteriet som borde vara större (p.g.a vikten). Vad är andrahandspriset på en Karoo 1, under 1500 känns sådär?

gsb

Aktiv medlem
Jag förstår inte vad som händer? Idag har jag med kod köpt en ny för 300 euros där avdraget var dom 99€ jag lagt som förköpare.
Inbyte av min gamla nämns inte alls längre?
Får väl fundera på försäljning av den gamla själv då jag redan har 2 1/2 GPS just nu.

Jag har en 810 med trasig/bortsmulad startknapp som man kan starta med penna, vattentäthet 0.0
En Wahoo Elemnt, den stora som jag gillar att ha på lopp p.g.a dess snabba laddning och låga vikt.
Sen en Karoo 1 som jag är väldigt nöjd med förutom vikten och batteriet som borde vara större (p.g.a vikten). Vad är andrahandspriset på en Karoo 1, under 1500 känns sådär?

nieves

Aktiv medlem
Tack! Lustigt nog kunde supporten inte svara på den frågan trots att jag ställde den i 2 av 4 mail.
Då är det bara att invänta den nya och bestämma sig.

danky_xv

Medlem
Är det någon annan som beställt Pre order giftcard? Har jag missat nåt eller är det meningen att man skall vänta till februari för att lösa in giftcardet? Känns som jag missat nåt eller så har de för lite info på sin hemsida för att jag ska hitta mer info om hur jag skall gå till väga?

Belse

Aktiv medlem
[QUOTE="nieves, post: 3860724, member: Vad är andrahandspriset på en Karoo 1, under 1500 känns sådär?
[/QUOTE]

Jag sålde.min för 2000:-, med en extra fot, men det är två månader sen så kan ju vara lägre nu om det finns fler ute till salu...

davve14

Medlem
Hur ser de ut i stugorna? Har K2 börjat landa i brevlådorna? Är sugen på att trycka på köp knappen!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer