Tror inte jag gör något kriminellt när jag bjuder in fler till cykelresan i Norge. Det fanns några bäddar över och det vore ju kul om det fanns någon mer i Happytempo på resan. Undrar om det går att cykla mtb där?
----------------------------------------
Cykelresa till Norska fjällen
Så har vi äntligen fått klart med stugor till vår cykelresa till de Norska fjällen. Det blev inte Mjelvas camping som jag lovade. Dom hade inte stugor till så många gäster den tiden på året. Så lite panik blev det när det visade sig vara uppbokat överallt av Tyskar och Holländare.
Men till slut så fick jag kontakt med en camping som heter Gjerdset Turistsenter
http://www.visitgjerdset.no/. Ägaren där var väldigt hjälpsam med att fixa stugor. Vi har bokat 3st stugor, 1 typ B och 2 typ A. Gå gärna in på deras hemsida så ser ni hur stugorna ser ut.
Åndalsnes: centralort i Rauma kommun i Møre og Romsdal fylke i Norge. Orten ligger vid europaväg E136 och är slutstation på järnvägen Raumabanan. Åndalsnes ligger i Romsdalens nordvästra ände. Ortnamnet kommer av gårdsnamnen Åndal och Nes, sammansatt 1888 som postorten Aandalsnæs. Vägförbindelse från 1860-talet. Åndalsnes växte fram som det nya turistcentrumet för Romsdal på 1880-talet, då turistbåtarna i allt högre grad valde att lägga till. Åndalsnes blev ett verkligt centrum för inre Romsdal efter att Raumabanan öppnats 1924. I april 1940 blev ortens centrum förstört vid tyska bombangrepp.
”Turistsenteret ligger i vakker natur med kort vei til den fiskerike Rødvenfjorden bare 18 km fra Åndalsnes, med vakkert utsyn til de mest berømte fjellområdene i Romsdalen. Kort vei til fantastiske Trollstigen, og ett godt utgangspunkt for dagsturer til Atlanterhavsveien og Geiranger.
Våre hytter er store med god standard
Vi har fine områder både for deg med bobil og telt.
Hva med å fiske og tilberede din egen middag fra en av Norges beste fiskefjorder? Hos oss kan drømmen bli virkelig! Våre båter og motorer er helt nye av året.”.
Priset för stugorna är 6900: -Nkr delat på antal deltagare, och som ni ser så finns det fortfarande platser kvar. Om ni känner någon som vill med, men inte har anmält sig, så fråga dom. Ju fler vi är ju trevligare och billigare blir det.
Program:
Dag 1 19/7
Avresa från Värmland (klubbstugan i Arvika) måndagen den 19/7 kl: 06.00. Ankomst till Åndalsnes ca: kl: 15.00. Efter att ha installerat oss i stugorna så tar vi en kortare cykeltur för att bekantar oss med området där vi bor.
Dag 2 20/7
09.00 Avresa med cykel mot Trollstigen. Vi cyklar uppför Trollstigen och ner till en liten ort som heter Sylte. I Sylte försöker vi hitta något ställe att få i oss lite mat före hemresan till Gjerdset Turistsenter.
Dag 3 21/7
10.00 Avresa med bil till Sylte. Där vi tar färjan över till Eidsdal. I Eidsdal parkerar vi bilarna, och cyklar vidare till något av det vackraste Norge har att erbjuda turisterna sommartid. Nämligen Geiranger. Tänk att få tala om för grannar och bekanta att ”örneveien” den..den har jag cyklat, ja både utför och uppför.
Det blir säker en kaffekopp i Geiranger, eller kanske en ”softis” vid bryggan där man brukar ha Hurtigruta som en vacker vy på en helt spegelblank fjord.
Dag 4 22/7
Hemresedag. Stugorna skall vara städade och lämnade före kl: 12.00. Men den som vill hinner säkert med ett kortare pass på cykeln i alla fall. Vi hade tänkt avsluta resan med en gemensam middag inne i Åndalsnes.
Om ni har några funderingar så kontakta någon av nedanstående.
Jakob Fryklund jakemail@comhem.se
Thommy Flognfeldt tommy_bjarne@telia.com
Deltagare:
Tommy Ahlborg Skoghall cykelklubb
Jakob Fryklund Arvika IS Cykel
Thommy Flognfeldt Arvika IS Cykel
Joakim Havimäki Skoghall cykelklubb
Lars Persson Arvika IS Cykel
Per Jansson Arvika IS Cykel
Stefan Schützer Säffle
Jonas Andersson. Arvika IS Cykel
Hanna Karlsson Arvika IS Cykel