[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Alces,

Toppen, slå mig gärna en signal, telnr. finns på min profil. Du kan få en peng för dem.

Alces skrev:
-------------------------------------------------------
> Eklund, jag har ett par shimano M515, välanvända
> men funkar jättebra. bytte pga uppgradering, du
> kan få dom om du vill.

Nu får du faktiskt skylla dig själv Bosse. Hade du inte haft sån gayskräck hade jag kunnit hålla om dig även "in public" och avlasta din stackars högeraxel. =)

jordan skrev:
> Vi som har beställt Canyon cyklar. Kommer dom
> vecka 22. Vore det kul att ha en gemensam premiär
> tur den helgen. Vore kul att cykla runt
> Glafsfjorden motsols. Alla ni som inte har
> beställt får gärna hänga med också.
---------------------------------------
Låter jättekul Jordan. Vi får höras om detta. Någon form av förtäring bjuds hos också då det är på vägen.

Får även vi som inte beställt cyklar haka på?

Fast det klart... om det blir som det brukar vara med leveranser från tyskland så får vi väl vänta tills någon vecka EFTER sommaren.

Ja risken finns ju Frolic. Tur att cyklarna inte flygs hit iaf.

Senast redigerad av en moderator:
Tror inte jag gör något kriminellt när jag bjuder in fler till cykelresan i Norge. Det fanns några bäddar över och det vore ju kul om det fanns någon mer i Happytempo på resan. Undrar om det går att cykla mtb där?
----------------------------------------
Cykelresa till Norska fjällen
Så har vi äntligen fått klart med stugor till vår cykelresa till de Norska fjällen. Det blev inte Mjelvas camping som jag lovade. Dom hade inte stugor till så många gäster den tiden på året. Så lite panik blev det när det visade sig vara uppbokat överallt av Tyskar och Holländare.
Men till slut så fick jag kontakt med en camping som heter Gjerdset Turistsenter http://www.visitgjerdset.no/. Ägaren där var väldigt hjälpsam med att fixa stugor. Vi har bokat 3st stugor, 1 typ B och 2 typ A. Gå gärna in på deras hemsida så ser ni hur stugorna ser ut.
Åndalsnes: centralort i Rauma kommun i Møre og Romsdal fylke i Norge. Orten ligger vid europaväg E136 och är slutstation på järnvägen Raumabanan. Åndalsnes ligger i Romsdalens nordvästra ände. Ortnamnet kommer av gårdsnamnen Åndal och Nes, sammansatt 1888 som postorten Aandalsnæs. Vägförbindelse från 1860-talet. Åndalsnes växte fram som det nya turistcentrumet för Romsdal på 1880-talet, då turistbåtarna i allt högre grad valde att lägga till. Åndalsnes blev ett verkligt centrum för inre Romsdal efter att Raumabanan öppnats 1924. I april 1940 blev ortens centrum förstört vid tyska bombangrepp.
”Turistsenteret ligger i vakker natur med kort vei til den fiskerike Rødvenfjorden bare 18 km fra Åndalsnes, med vakkert utsyn til de mest berømte fjellområdene i Romsdalen. Kort vei til fantastiske Trollstigen, og ett godt utgangspunkt for dagsturer til Atlanterhavsveien og Geiranger.
Våre hytter er store med god standard
Vi har fine områder både for deg med bobil og telt.
Hva med å fiske og tilberede din egen middag fra en av Norges beste fiskefjorder? Hos oss kan drømmen bli virkelig! Våre båter og motorer er helt nye av året.”.

Priset för stugorna är 6900: -Nkr delat på antal deltagare, och som ni ser så finns det fortfarande platser kvar. Om ni känner någon som vill med, men inte har anmält sig, så fråga dom. Ju fler vi är ju trevligare och billigare blir det.

Program:
Dag 1 19/7
Avresa från Värmland (klubbstugan i Arvika) måndagen den 19/7 kl: 06.00. Ankomst till Åndalsnes ca: kl: 15.00. Efter att ha installerat oss i stugorna så tar vi en kortare cykeltur för att bekantar oss med området där vi bor.

Dag 2 20/7
09.00 Avresa med cykel mot Trollstigen. Vi cyklar uppför Trollstigen och ner till en liten ort som heter Sylte. I Sylte försöker vi hitta något ställe att få i oss lite mat före hemresan till Gjerdset Turistsenter.
Dag 3 21/7
10.00 Avresa med bil till Sylte. Där vi tar färjan över till Eidsdal. I Eidsdal parkerar vi bilarna, och cyklar vidare till något av det vackraste Norge har att erbjuda turisterna sommartid. Nämligen Geiranger. Tänk att få tala om för grannar och bekanta att ”örneveien” den..den har jag cyklat, ja både utför och uppför.
Det blir säker en kaffekopp i Geiranger, eller kanske en ”softis” vid bryggan där man brukar ha Hurtigruta som en vacker vy på en helt spegelblank fjord.
Dag 4 22/7
Hemresedag. Stugorna skall vara städade och lämnade före kl: 12.00. Men den som vill hinner säkert med ett kortare pass på cykeln i alla fall. Vi hade tänkt avsluta resan med en gemensam middag inne i Åndalsnes.
Om ni har några funderingar så kontakta någon av nedanstående.
Jakob Fryklund jakemail@comhem.se
Thommy Flognfeldt tommy_bjarne@telia.com

Deltagare:

Tommy Ahlborg Skoghall cykelklubb
Jakob Fryklund Arvika IS Cykel
Thommy Flognfeldt Arvika IS Cykel
Joakim Havimäki Skoghall cykelklubb
Lars Persson Arvika IS Cykel
Per Jansson Arvika IS Cykel
Stefan Schützer Säffle
Jonas Andersson. Arvika IS Cykel
Hanna Karlsson Arvika IS Cykel
Tomas Parklund Solstad CK
Tomas Edström Solstad CK

Tiki skrev:
> jordan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tiki ska vi ändra färg?
> -----------------------------
>
> Den ser precis ut som bardisken hemma som blev
> klar idag.

Bardisk! När ska jag komma och provhänga? ;-)

Alces skrev:
> Tack för dagens runda till forshaga, var
> fantastiskt trevligt =)

Ja, jag kan riktigt se framför mig hur trevlig och fin tur ni har haft det upp till Forshaga i dag.
Men tyvärr så höll inte tidsplanen och sen dök det upp ett oförutsett litet problem.

Nu är man i alla fall hemma och om en timme är det kalas här i huset. Ja ja man kan inte få allt.

Nästa lördag vet jag att jag inte kommer att cykla och helgen därpå är jag upptagen också. Det ser onekligen mörkt ut. Den 15/maj. Ja då kanske jag har en ledig helgdag;) Vi får allt hoppas på den. Ja det förstås. En söndagstur, kanske man hinner med.

Tyvärr bozz. Jag har fått annat att göra på torsdag. Min kära fru ska på dejt med Håkan Holm i garaget och jag och all massmedia ska se till så det inte blir för heta känslor. Han ska till och med ge henne en present! Kan du fatta så fräckt!? Mitt framför ögonen på mig... Som om det inte vore nog har de fixat fram en manskör och en jäkla massa andra stiliga mäktiga män, för hennes skull...

http://www.kbab.se/web/Orrholmen_1.aspx?save=true

andematt skrev:
> Tyvärr bozz. Jag har fått annat att göra på
> torsdag. Min kära fru ska på dejt med Håkan
> Holm i garaget och jag och all massmedia ska se
> till så det inte blir för heta känslor. Han ska
> till och med ge henne en present! Kan du fatta så
> fräckt!? Mitt framför ögonen på mig... Som om
> det inte vore nog har de fixat fram en manskör
> och en jäkla massa andra stiliga mäktiga män,
> för hennes skull...
>
> http://www.kbab.se/web/Orrholmen_1.aspx?save=true

Du nu får du allt se upp. I dom lugnaste vattnen simmar dom fulaste fiskarna.

Kommun-pröva-på? Vadede?

Andematt, är du en sån där superkontrollerande mansgris som måste hänga över damen vad hon än gör? Nädå, skoja bara. Vilka jippon de fixar i garaget, det är ju bara en stor parkeringsplats hur många konstvärk de än fixar fram. Men det är ju trevligare där nu än för 20 år sen. Är det damen som vunnit namntävlingen? Kanske är top-sekret tills Håkan bråkan avslöjat inför panschisarna och pressen?

Bakaxel beställd för 95:- så snaaaart kan även jag jobba bort fläsket i skogen...

Thomas, det är så vitt jag vet ingen hemlighet att kommunens namnberedningsnämnd föll för det gatunamnsförslag som min kära fru låg bakom. Av lite drygt 150 olika namnförslag känns det lite extra kul såklart.

Vad gatan ska heta får ni såklart reda på om ni kommer den 29/4 14:30 till garaget, om in inte redan vet ;o)

Passa på att säg åt kommungubbarna/tanterna att passa på att måla garaget också, lite vit färg på väggarna med någon färgad belysning här och var hade nog kunnat pigga upp garaget lite. :) Det är alldeles för grått och mörkt för att kunna bli trevligt.

> > > Tiki ska vi ändra färg?
> > -----------------------------
> >
> > Den ser precis ut som bardisken hemma som blev
> > klar idag.
>
> Bardisk! När ska jag komma och provhänga? ;-)
--------------------------------------------------
Ja det kan inte vara långt undan. Slutbesiktningsgubben kommer imorgon. Ta inte med motorsågen bara, sist skickade grannen en snordyr räkning när du hade gått lös. ;-)

Fick årets första runda igår. Torrare i skogen nu än Happyrajden i augusti ifjol. Det känns i ben och rygg idag må jag säga.

Ibland förstår jag mig inte på CC, hur svårt kan det vara att få ihop en order där de har allt hemma på lager? Som dessutom skall avhämtas. Beställdes den i förrgår, borde den packats igår och vara färdig för avhämtning idag... väl?

andematt skrev:

>
> Vad gatan ska heta får ni såklart reda på om ni
> kommer den 29/4 14:30 till garaget, om in inte
> redan vet ;o)

Andemattkroken

Frolicc skrev:
> Får även vi som inte beställt cyklar haka på?
>
> Fast det klart... om det blir som det brukar vara
> med leveranser från tyskland så får vi väl
> vänta tills någon vecka EFTER sommaren.

Jag har fått min för flera veckor sen. Den står och blir dammig i byggdammet. (Lite otajmat att det var just min cykel som var i tid, har inte tid att cykla på den). MEN jag ska i alla fall förse den med pedaler så den är redo. Tips på prisvärda pedaler i lagom viktklass mottages tacksamt!

Pratar vi lvg pedaler nu? Jag kör med dessa, funkar kanon:

http://www.cyclecomponents.com/2/sv...komponenter-3/pedaler-3/time-rxe-pedaler.html

Rätt mkt rörlighet i klossen vilket jag tycker är gött.

Förut hade jag biltemas, funkade väl ungefär lika bra de men mindre status vid korvmojen. Dock riktigt hala så det var svårt att trampa iväg sig vid korsningar utan att vara iklickad. Men mkt prisvärda.

Frolicc skrev:
> Pratar vi lvg pedaler nu? Jag kör med dessa,
> funkar kanon:
>
> http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer
> _cross/komponenter-3/pedaler-3/time-rxe-pedaler.ht
> ml
>
> Rätt mkt rörlighet i klossen vilket jag tycker
> är gött.
>

Jag kör med ett par Look, KéO Carbon pedaler, och dom är jag nöjd med i allfall.

http://www.cykelnetto.com/shop/?cat_id=1587

Men Look, KéO Sprint pedaler kanske också skulle funka.

http://www.cykelnetto.com/shop/?cat_id=1587

Ja biltemas landsvägspedaler verkar ha utgått... Man kanske skulle köpa på sig några MTB pedaler därifrån ifall de också skulle försvinna ur sortimentet =)

Kör nog på CC och sparar några kronor. Ursäkta en okunnig fråga, men är det fler delar man ska beställa, klossar eller annat, eller är pedalerna kompletta?

Bästa Happyiter!

Glöm inte bort nationaldagens single speed event i I2 skogen.
Det är 5 års jubileum i år, lite extra spezial blir det.
Som vanligt är det kostymen som avgör tävlingen.

Efteråt grillar vi och avhandlar spårval, lidande, punkteringar, solbränna, dålig form, mjölksyra, vurpor, bansträckning, skavsår, cyklism, kostymer, värme, regn, hala hällar, kedjebrott, genvägar, flintastekar, belgisk öl, om åbro är ett öl, dålig skyltning, ömma knän, vilka ställen som inte gick att "ta", vilka som gick att "ta", vilket varv som var värst, vem som var värst, hur gött det är med gafflar som bottnar, hur gött det är med kärr som inte bottnar, what´s hot and what´s not uzw.

anmälan till postmaster@subculture.se det är gratis att vara med.

//Henrik
rambrott.jpg ht=579

Hammarö 3-dagars i helgen, nån som ska kolla? Funderar på att kolla lite varje dag ;) Smaskiga cyklar och folk som trampar snabbt känns lockande.

Det är ju det där med tiden...

Det vore kul om man själv och kameran fick komma ut och kolla faktiskt. Det fick undan bra förra året.

Anmäld till SS eventet. Råkade beställa ny cykel så i år blir det på helstel riktig ss (On-one 26")..

XtCn som jag körde med förra året skall få tillbaka sina växlar och bli skogsracer igen.

Ingen cykling och minimalt med sociala forum på ett bra tag nu för min del. Hela familjen är evakuerade i ett litet rum utan bredband på obestämd framtid på grund av mögelskada i radhuslägenheten. Vi är förkylda allihop, stora grabben har krupp och mobilen har börjat krångla eftersom jag satt mig på den. Bara så ni vet..

Jippiii.

Kristoffer skrev:
> Anmäld till SS eventet. Råkade beställa ny
> cykel så i år blir det på helstel riktig ss
> (On-one 26")..
>
> XtCn som jag körde med förra året skall få
> tillbaka sina växlar och bli skogsracer igen.

On One jo jag tackar jag... nu skall väl kedjan sitta kvar...

anmldassc2010.PNG ht=269

andematt skrev:
> Ingen cykling och minimalt med sociala forum på
> ett bra tag nu för min del. Hela familjen är
> evakuerade i ett litet rum utan bredband på
> obestämd framtid på grund av mögelskada i
> radhuslägenheten. Vi är förkylda allihop, stora
> grabben har krupp och mobilen har börjat krångla
> eftersom jag satt mig på den. Bara så ni vet..
>
> Jippiii.

"Efter regnet kommer kommer solsken" Dä tôcker jag ä bra sagt, di ä ju så.

Andematt, ajaj, kan tänka mej att det blir en del abstinens från fiffandet och moffandet. Skämt åsido, trist med sjukdomar och lägenhetsskador. Hoppas det blir bättre snart! Skulle kunna kommit på gränd-döpandet idag men lillen har fortfarande vattenkoppar så det blir svårt utan att ge Hakan holm&Co bältros så vi får stanna hemma. Vi får kanske arrangera en casual tur med några veckors framförhållning med tillhörande vårgrill för att få nåt att se fram emot? Gud vet (yeah right) att jag behöver det iaf. ;)

Thomas skrev:
> men lillen har
> fortfarande vattenkoppar så det blir svårt utan
> att ge Hakan holm&Co bältros

Är jag knasig om jag tycker det var en rätt bra idé? ;o)

andematt skrev:
> Thomas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > men lillen har
> > fortfarande vattenkoppar så det blir svårt
> utan
> > att ge Hakan holm&Co bältros
>
> Är jag knasig om jag tycker det var en rätt bra
> idé? ;o)