[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Sökes: Pulare med topskillz på hydrauliska bromsar.

Min Ridgeback behöver lite mek. Eftersom den är inköpt i England är bromsslangarna "felkopplade". Höger hand bromsar fram och vänster bromsar... just det - bak. Det här är duktigt förvirrande för ryggmärgen och behöver åtgärdas.

Jag har tummar överallt i händerna när det gäller sådana operationer. Vilken verkstad är lämpligast?

Jag skulle annars kunna tänka mig att vara jättebra kompis med nån om denne skulle vilja hjälpa mig skifta slangarna. Kan dessutom kan jag muta med en påse Newcastle eller annat godis som tack för hjälpen.

Senast redigerad av en moderator:
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Sökes: Pulare med topskillz på hydrauliska
> bromsar.
>
> Min Ridgeback behöver lite mek. Eftersom den är
> inköpt i England är bromsslangarna
> "felkopplade". Höger hand bromsar fram och
> vänster bromsar... just det - bak. Det här är
> duktigt förvirrande för ryggmärgen och behöver
> åtgärdas.
>
> Jag har tummar överallt i händerna när det
> gäller sådana operationer. Vilken verkstad är
> lämpligast?
>
> Jag skulle annars kunna tänka mig att vara
> jättebra kompis med nån om denne skulle vilja
> hjälpa mig skifta slangarna. Kan dessutom kan jag
> muta med en påse Newcastle eller annat godis som
> tack för hjälpen.

Tja hydralik läste jag i gymnasiet. Fast lite högre tryck och grövre slangar. När fixar vi till detta då och vart;)För så jävla svårt kan det inte vara. Byt å mekla lite, fyll på, lufta och sen är det klart, eller?

Jag bytte bromsslangar på motorcykeln förra sommarn. Borde vara samma taktik tycker man.

1. Sätt på en slang på oket och dra denna till en burk. Lossa sen skruven så att vätskan kan flöda ut.
2. Pumpa ut all vätska ur systemet.
3. Skruva loss slangarna du vill skifta.
4. Skruva fast dem på rätt plats.
5. Häll i vätska i systemet och pumpa ned den till oket. Så gjorde på MC'n men på mina hayes HFX9 så tryckte jag vätska underifrån (oket alltså) och lät det rinna ut från handtaget.
6. Lufta systemet under eller ovanifrån.
7. Ut och kör.
8. Kom på att du inte luftat ordentligt och inte torkat upp bromsvätskan på golvet.
9. Fixa ovanstående
10. Klart!

Jag skulle kunna åta mig ovanstående mot några newcastle. Vet inte hur det är med tid dock... vore iförsig nice med en rast från pluggandet imorgon. Vad är det för bromsar?

Men va fan det behövs ju inte. Det är ju bara att flytta vänster handtag till högre och tvärt om. Kan ju inte vara så svårt. Tja om det nu inte är "koppar" och sånt skit som hamnar upp och ner förstås. Då får du lära dig ryggcykling;7)

Men helt ärligt. Är det inte bara att skifta uppe vid handtagen. Ta den slangen som går till vänster handtag och koppla om den till det högra handtaget, och tvärt om. Nu vet jag inte hur det ser ut uppe vid handtagen. Men visst måste det vara en gängad infästning där uppe, eller?

Frolicc skrev:
> Beror på hur hantaget är designat. Mina hayes kan man montera upp och ned men ej mina magura
> exempelvis.

Ja det var det jag var inne på. Om det går att köra dom H/V så kan det inte vara så svårt, eller?

Men sen borde du fundera på om du verkligen vill skifta höger och vänster. Frambromsen på höger hand känns ju mest naturligt om man är högerhänt, även om jag faktiskt inte har så förutom på en pendlare, mest för att jag inte orkat skifta slangar =) På mc har man ju frambroms på höger och det är ju inga problem.

Problemet nu är att det är olika på pendlarn och skogshojen vilket kräver för mycket intelligens i tajta lägen. Lär göra fel en hel del till sommarn i skogen misstänker jag. Såklart man kan skifta på skogsojjen istället, men en av dem måste skiftas förr eller senare innan jag står på näsan i en stubbe.

Bromsarna är Shimano M486 och de går tyvärr inte att vända upp&ner.
http://www.evanscycles.com/products/ridgeback/flight-02-disc-2010-hybrid-bike-ec023205

Sen gör man nåntingsånthär: http://techdocs.shimano.com/media/t...I_BH96A/SI-BH96A-En_v1_m56577569830611007.pdf

Fulvarianten är annars att helt enkelt skruva loss slangarna uppe vid handtagen och byta plats. Är du försiktig och har lite tur behöver du inte ens lufta efter operationen.

Kristoffer skrev:
> Fulvarianten är annars att helt enkelt skruva
> loss slangarna uppe vid handtagen och byta plats.
> Är du försiktig och har lite tur behöver du
> inte ens lufta efter operationen.

Kan man göra så? Fast det borde väl rinna ut en del olja ur handtagens buffert eller?

Kristoffer skrev:
> Så länge du inte rör handtagen håller sig
> oljan på plats. Men som sagt det är en
> fulvariant.

Funkar det där med magura/shimanoolja? Om man har vanlig bromsvätska däremot borde ytspänningen hålla kvar oljan i slangen, risken är ju att du får in en luftbubbla ändå när du kopplar ihop.

Luften kan inte ta sig in i reservoaren så i teorin borde vätskan stanna kvar. Däremot kan ju vätskan ändå rinna ut för att luften kommer in genom slangen... typ. På Corratechen rann iallafall allt ut =)

Nu är sadeln höjd till rätt höjd enligt Lemonds princip (grenhöjd x 0.883) och styret sänkt nästan så långt som det går. Hoppas nu att jag kommer att sitta mer aero, vi får se imorn kväll.

Frolicc, har du sådandär funktion på kameran som knäpper massa bilder på en gång? Skulle ju kanske vara lättare att få en bild vid rätt tillfälle i så fall.

Min kamera är inget sportkamera tyvärr. 3 bilder per sek är max, om man skall ha blixtar som hängder med på det så behöver man tyngre artelleri =)

Alternativet är arrangerade bilder =)

Känner ni någon som tröttnat på sina längdskidor (inkl bindning och pjäxor strl 43-44) så kan ni bolla över till mig. Är 179 väger lite drygt 80 med paltor på...

Skavde runt på viken igår och tyckte att jag är värd lite bättre de få ggr jag åker, grejjerna jag åker på var skitbra -89 (för 20 kilo sedan) när jag köpte dem. ;o)

Kristoffer skrev:
> Fulvarianten är annars att helt enkelt skruva loss slangarna uppe vid handtagen och byta plats.
> Är du försiktig och har lite tur behöver du inte ens lufta efter operationen.

Det var väl ungefär vad jag skrev.

"Är det inte bara att skifta uppe vid handtagen. Ta den slangen som går till vänster handtag och koppla om den till det högra handtaget, och tvärt om. Nu vet jag inte hur det ser ut uppe vid handtagen. Men visst måste det vara en gängad infästning där uppe, eller?"

Och om det nu skulle komma in lite luft när man skruvar tillbaka slangen. Vilket det kommer göra. Så spelar det troligen mindre roll, tror jag. Luften lär väl stiga upp och in i handtaget och in i en typ av behållare, eller?

Och om det nu inte funkar att göra så. Ja då får du väl lufta bromsarna som vanligt då. Svårare än så är det inte. Och det är klar värt att prova, tycker jag. Och det är väl inte att fulmeka. Hur skulle man annars motera dessa "rätt" då?

Och det är ju klart att man ska ha vänster till frambromsen. Högerhanden växlar man ju mest med. I allfall jag.

Frolicc skrev:
> Fast man växlar väl inte samtidigt som man bromsar? =)

Jo det gör i allfall jag och det rätts så ofta faktiskt, när jag tänker efter.
Typ som när jag kör bil. Förbereder mig inför nästa skede;7)
Och det framförallt när jag kör i klunga. När jag är själv bromsar jag sällan;7)

AddeN skrev:
> Fast man växlar och bromsar ju ändå inte med samma fingrar.

Nu vet jag inte hur många fingrar du har per hand. Själv har jag fyra fingrar och en tumme. Och då har jag inte så många val så att säga. Så jo jag nyttjar nog samma fingra när jag bromsar och växlar. Men det är jag det. Fast det är sällan jag bromsar med tummen kan jag erkänna. Vanligare att jag växlar med den ;7) Jag har ju "Musöron" på mina cyklar;7)

Normala människor bromsar med pekfingret och växlar med tummen. Vill du kan du ju också spexa till det och bromsa med tex lillfingret, men varför man inte bara skulle använda pekfingret och nöja sig med det vet jag inte?

AddeN skrev:
> Normala människor bromsar med pekfingret och växlar med tummen.

Ja tror att många kan komma att känna sig stötta över att inte vara normala.

Jag växlar med tummen och ring/lillfingret. Bromsar men pek/långfingret och är således inte normal då. Men det var/är ju inget nytt iofs. Sen kör ju jag Campa också. S... reglagen växlar sällan med tummen vad jag förstår.

Men vet du va. Vi talar nog om helt olika saker kom jag på. Jag kör ju bara LVG och det blir ju lit annat då. Så ja vi växlar nog lite olika över lag.

> Vill du kan du ju också spexa till det och bromsa med tex lillfingret, men varför man inte bara
> skulle använda pekfingret och nöja sig med det vet jag inte?

Ja det vet inte jag hur in gör i mark och skog. Jag kör med både pek/långfingret.

Jag växlar med tumme och pekfinger på pendlaren (Shimano SL-R440 reglage) och bromsar med pek/långfinger. Samma på skogstransan med LX eller XT-reglage. På landsvägen växlar jag med hela armen - steglösa tröga ramreglage.

Vilken hand som ska ta hand om bakbromsen är väl lite samma problematik om man har höger eller vänster fot fram på snowboard/skateboard/cykel. Heter det inte goofy eller regular? Höger tass för bakbromsen känns mest naturligt för min del.

andematt skrev:
> Jag växlar med tumme och pekfinger på pendlaren
> (Shimano SL-R440 reglage) och bromsar med
> pek/långfinger. Samma på skogstransan med LX
> eller XT-reglage.

Kör inte Shimano också med både ned och uppväxling för tummen nu för tiden som SRAM?

AddeN skrev:
> Normala människor bromsar med pekfingret och
> växlar med tummen. Vill du kan du ju också spexa
> till det och bromsa med tex lillfingret, men
> varför man inte bara skulle använda pekfingret
> och nöja sig med det vet jag inte?

Gör man? =) Växlar gör man med tumme/pekfinger. Vid bromsning håller pekfingret fast handen i styret medan de övriga fingrarna sköter bromsen. Man börjar med det minsta fingret och adderar sedan fingrar efter behov. Jag har iallafall lärt mig att hålla lill och ringfinger innanför bromshandtaget är ett stort "NO NO!!", antar det är för risken att klämma av fingrar vid crash eller bottning av handtag. Kör samma på cykeln.

ADDEN: På shimano av SLX och högre(??) går det att växla åt båda hållen. Jag använder båda sätten faktiskt beroende på om jag står eller sitter.

Vid landsväg greppar jag nog bromshandtaget med hela handen, de bromsarna tar så jäkla dåligt.

Trodde alla körde såhär =)

Hehe du ser, jag trodde i min enfald att de flesta som har skivbromsar endast använde ett finger och att även Shimano gått över till tumtriggers nu. :P

Och racecyklar har jag ingen aning on.

AddeN skrev:
> Hehe du ser, jag trodde i min enfald att de flesta
> som har skivbromsar endast använde ett finger och
> att även Shimano gått över till tumtriggers nu.
> :P

Lillfingret är också ett finger =) Nej jag är nog lite flexiblem med fingervalet. Att enbart ha tumme för att växla är ju inget vidare, går inte att växla till en tyngre växel när man står upp. SRAM är bara dret det! Så det så!

>
> Och racecyklar har jag ingen aning on.

Dessa sitter på min Ridgeback idag:
SL-R440-8
product.image.+media+images+cycling+products+bikecomponents+SL+SL-R440-8S_600x450_v1_m56577569830648690_dot_jpg.bm.512.384.gif

AddeN skrev:
> Ja, tar man racereglage så är det väll annorlunda, men det var ju inte om dessa frågan
> gällde så... :)

Nja frågan var väl att likställa alla sina cyklar och broms/växelreglage, eller?

"Problemet nu är att det är olika på pendlarn och skogshojen vilket kräver för mycket intelligens i tajta lägen. Lär göra fel en hel del till sommarn i skogen misstänker jag."

Och då tycker jag att LVG reglagen är av största betydelsen. Då dom är de som jag ser som styrande. Men vi kom ju i allfall fram till att vi tänkte på olika cykeltyper och det var ju bra det, tycker jag.

AddeN skrev:
> Hehe du ser, jag trodde i min enfald att de flesta som har skivbromsar endast använde ett finger > och att även Shimano gått över till tumtriggers nu. :P

Skivbromsar. Vem fan har skivbromsar på en cykel? Lite med glimten i ögat så där bara.

Pebben skrev:
> AddeN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hehe du ser, jag trodde i min enfald att de
> flesta som har skivbromsar endast använde ett
> finger > och att även Shimano gått över till
> tumtriggers nu. :P
>
> Skivbromsar. Vem fan har skivbromsar på en cykel?
> Lite med glimten i ögat så där bara.

Andematt på sin pendlare. ;)

Vårt paket har ankommit och lämnat malmö med destination Västerås. Hoppas det är lika sant som "arrived in destination country" syftandes på danmark vid tidigare CRC beställningar.

"Jättelångt MTB". Nytt för mig har aldrig hört om det någonstans förut..

"Hösten 2011 kör vi Jättelångt MTB i samarbete med Cykloteket! Sträckan är idag inte till hundra procent spikad men vi kan väl säga så mycket som att vi har hittat väldigt fin cykling söder om Gysinge. Vi har också siktet inställt på en tvådagarstävling med mest grusväg kompletterat med sköna stigar därimellan."

http://www.jattelangt.se/?p=30

Vårt paket har kommmit, eller iallafall ringde budkillen nyss. Det verkar som det hittat hem ruskigt snabbt. Under en vecka med budgetfrakt, det är inte dåligt. Får hoppas det är rätt grejer i paketet, lite orolig efter senaste CRC tråden.

Jag är hemma ikväll och imorgonkväll förutom nån timme på gym eller skidspår. Bara att ringa och komma och hämta grejerna.

Tillbaka
Topp