Happy testar: styrlager - del 2

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Var hittar man egentligen en fettspruta för wtb-lagren? Jag tror minsann att jag har en sådan lagersats liggande i en låda.

Anledningen till nållagret enligt Woodman! Nållagret tar belastingar längs gaffelriktningen bättre och ökar livslängden! http://www.woodmancomponents.com/catalog/categorie.php?cat=hea&lang=en

Features

The patent-pending DBS gives you the smoothest steering available anywhere on Earth.

Exceptionally strong too! No wonder Saturn series headsets are the choice for downhills, dual-slalom, cross-country, trials and BMX. Of course it's also for roadies who appreciate the advantages of WOOdman's exclusive DBS.

"THE BEST HEADSET THERE IS!"
according to Mountain Biking UK.
"INDESTRUCTIBLE"
says Velo Tout Terrain

Lenny, Har du lust att förklara detdär lite bättre. För jag är nyfiken.

Det sitter ju två olika lager i den nedre lagerskålen, Ett kulager och ett nållager, borde inte kraften behöva gå igenom båda?

Kan komplettera med en testrapport om Chris King lager, har kört med ett sådant på vinterhojen i drygt två år nu i värsta tänkbara väderförhållanden och cykelavspolning efter varje cykeltur. Har inte rört lagret, det fungerar fortfarande lika bra som när det var nytt. Kan återkomma med ny rapport om två år, ifall det händer något. :-)

/Leo

Problemet med woodmandesignen är väl mest att belastningen går genom bägge lagrena. Så det andra lagret tar fortfarande precis lika mycket last, men behöver inte snurra lika mycket under belastning.

Upptäckte just att jag fått med fel lager ifrån CRC till mitt FSA Orbit XLII. Det stod i artikeln att det övre lagret skulle vara lite mindre och tunnare än det nedre. Vad jag mins så hade jag 2 likadana. Så när jag plockade i sär det på hojjen så satt där fortfarande 2 likadana, dvs de större lagren. Jag kollade upp detta på FSA's hemsida och mycket riktigt så skaulle de vara av 2 olika storlekar. Nu har jag mailat CRC och hoppas på att dom skickar ett nytt lager till mig. Jag tyckte väl att det aldrig satt riktigt bra =)

//Anders

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan komplettera med en testrapport om Chris King
> lager, har kört med ett sådant på vinterhojen i
> drygt två år nu i värsta tänkbara
> väderförhållanden och cykelavspolning efter
> varje cykeltur. Har inte rört lagret, det
> fungerar fortfarande lika bra som när det var
> nytt. Kan återkomma med ny rapport om två år,
> ifall det händer något. :-)
>
> /Leo

Jag tror säkert ditt CK funkar fint, dom brukar göra det,..även om dom är felbyggda=D

Men vintern är väll ändå årets snällaste månad mot lagrerna??, fast du kanske räknar in våren och hösten dit med?

Då var CK lika bra som de här lagren då, eftersom inte heller något av dem ställt till problem :)

Har du öppnat det och kikat?

Leo skrev:
> Kan komplettera med en testrapport om Chris King
> lager, har kört med ett sådant på vinterhojen i
> drygt två år nu i värsta tänkbara
> väderförhållanden och cykelavspolning efter
> varje cykeltur. Har inte rört lagret, det
> fungerar fortfarande lika bra som när det var
> nytt. Kan återkomma med ny rapport om två år,
> ifall det händer något. :-)
>
> /Leo

Kan bara hålla med.
Har kört mitt i 4 år nu. Ett antal LL-cuper, 2 x Åre, 2 x SiR, hur mycket cykling som helst. Året runt. Ingen service. Ser ut och känns fortfarande perfekt.
/J

erik h skrev:
> Hur vanligt är styrlagerhaveri egentligen? Och
> framförallt då lager som ger upp?

Jag har haft några snikiga lager som krånglat tills de blev kasserade. Men de var som sagt snikiga.

Mårten skrev:
> Haft ett WTB som totalhavererade. Spräckt
> lagerbana och krossad kulhållare. :)

Kulhållare? Menar du pungen? :)

Det FSA Orbit Xtreme som Leo hyllade friskt gick väl av? Annars är det inte så vanligt med totalhaverier :-)

gunnar.westholm skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu presenterar vi hur det gått med Happys
> > styrlagertest.
> >
> > http://happymtb.org
>
>
> Hur gick det vidare?
>
> Kräv dom bästa lagertätningarna på cykeldelar NU!
> SKF
> FAG
> Vem blir först???
>
När lagerna i mitt Nicolai Fett Set http://www.nicolai.net/products/e-spare-parts.html lägger av så skall jag trycka in ett par super lager från SKF http://www.skf.com/files/260474.pdf så får vi se hur bra de är.

Nicolai lagren är feta! Nu tror jag inte det finns den dimmensionen med bättre tätningar. Vad är det för lager i dom?

(redigerade min signatur så att meningen med den blev lättare att förstå...)

gunnar.westholm skrev:
> Nicolai lagren är feta! Nu tror jag inte det
> finns den dimmensionen med bättre tätningar. Vad
> är det för lager i dom?
>
Nu var jag för ivrig med att skruva ihop hojjen så jag mätte aldrig upp lagret men är rätt övertygad om att det är typ standard sorlek på den. När jag höll i lagren så fick jag en stark känsla inombords att ett sådant lager har jag hållit i på Biltema. Dock vet jag inte om det är kullager eller rullager men jag vet att Nicolai är förtjusta i rullager. Så här ser det ut iaf.:

Nedanstående Nicolai Fett Set är för one-point-five.

Likadana industrilager både mot styrstamen som mot gaffeln.
IMG_3196_50percent.jpg ht=544

Under de svarta kopparna finns lagret.
IMG_3199_50percent.jpg ht=544

En hatt pressas in som i mitt falla fungerar som en konveterare mellan 1.5" och 1 1/8".
IMG_3201_50percent.jpg ht=544

Jag skall mäta upp dem när jag byter styrstam och styre vilket blir inom en närtid. Den enda nackdelen med dem är att de väger 400 gram! Skall även byta mitt 2.5 års gamla Brave Monster lager mot ett Nicolai Fett Set på min Helius-FR nu under hösten. Är ios grymt nöjd med Brave Monster lagret men vill ha en standard uppsättning av delar hemma så att man kan "låna från den andra hojjen tills vidare" om något skulle gå sönder ;-)

Tillbaka
Topp