Happy VR 2009 Sub 10 03:38

• Trådstartare Trådstartare pMr
  • Start datum Start datum
Ser riktigt trevligt ut det där, själv blev det en 60 km med 32,7 i snitt ikväll. Nu ska jag börja packa för Sthlm, och hoppas att mina nya hjul hinner komma...

Förbi Björkhagen hade jag tänkt.

090513-bagis.jpg ht=350

bagarmossen,kärrtorp,bjorkhagen,hammarbyhöjden, höger vid jet macken ner för backen sedan höger direkt så kommer man ner till hsmmarby sjöstad. Kan fler vägar dom vi kan ta nästa gång ;)

sjooons skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan vi inte gora en aero sombrero i kolfiber?

Gustav Larsson och Cansellara skulle hänga på direkt! En sombrero ger ju mycket annonsutymme också.

Jag måste utnyttja tiden effektivt på söndag och kan därför inte cykla vårklassiker. Däremot ser jag fram emot tre timmars cykling med trevligt sällskap!

Vilka kommer till Södra Station (eller annan samlingsplats?) 9.30 på söndag? Fyll på listan!

Poppe
Rooth

Jag måste väl försöka kontra då.. Vem är sugen på att vinna allt ifrån en tidningsprenumeration till en kofiberram och dessutom få lite klung- och tävlingsträning ute på Ekerö på söndag? Ett tillfälle att både öva och se och lära.
Det finns säkert diverse förfriskningar på vägen..

Carrera Vårklassiker - Färentuna kyrka - söndag 15/5 kl10 - 300kr
http://www.crescendovelo.se/

> Vilka kommer till Södra Station (eller annan
> samlingsplats?) 9.30 på söndag? Fyll på
> listan!

Poppe
Rooth
bolmarn
Sjooons

Hur lång tid tror ni rundan kommer att ta?

Jag har hamnat i tidsnöd imorgon och hinner varken med 9.30-turen eller vårklassikern. Skall försöka hinna med en 10-milare i grisottan (typ avfärd 7-ish). Om nån vill hänga med vore det väl trevligt.

får jag köra med er? vilken runda kör ni? kanske haka på utmed vägen om ni kör söderut.

sjooons skrev:
-------------------------------------------------------
> Poppe
> Rooth
> bolmarn
> Sjooons
>
> Så det blir vi 4:a som kör imorgon? Är det
> svårt att hitta varanda kring södra station?

Ja för sjutton, bara att haka på såklart. Tyckte Poppe sa nåt om ingarö, men vet inte om rutt är helt bestämd än. Det blir nog söderut iaf.

Föreslår att vi ses utanför stora ingången till södra station på Svedenborgsgatan.

count me in då!
Jo, skippar det carrerrran. det blir så %¤%&%¤ tidigt iom att skulle vart nödgad att cykla ut till färentuna.

Senast redigerad av en moderator:
Det var skoj att få några ansikten till namnen här på happy =)

Angående kassetten så vet jag inte riktigt vad som var fel, allt verkade åtdraget, men efter att jag rivit ner allt och satt ihop det igen verkar glappet vara borta. Och så länge det funkar orkar jag inte leta vad som inte satt rätt..

Tack för igår! Det blev lite förvirrat med vägvalen ibland och något ojämnt tempo men fikat i Årsta Havsbad vägde upp det mesta :) Jag måste börja ta med mig lite snabba kolhydrater i fickan för jag klappade ihop fullständigt i Nacka innan jag återuppstod tack vare en brustablett från Rooth. Tack.

Det måste ju varit låsringen Jon. Shimanokassett kan ju inte annat än passa på en shimanobody. Låsringen ska väl dras åt utav bara helvete?

Tjena alla!
Jag hoppas tiden passar. Lägger upp veckovis nu så det e bara att fylla på om du e sugen att cykla.

Vecka 21:
Samling vid gamla Nynäsvägen (där vi sågs "sist"). Är man bara två så kan man ju PM-varandra för tid å plats mm.

Måndag 18.30

Tisdag 18.30
-Bang

Onsdag 18.30
-Bang

Torsdag 18.30

Fredag 17.30
-Bang

Lördag 10.00

Söndag 10.00
-Bang

Måndag 18.30

Tisdag 18.30
-Bang
-moody

Onsdag 18.30
-Bang
-rooth

Torsdag 18.30

Fredag 17.30
-Bang

Lördag 10.00

Söndag 10.00
-Bang

kanske kan komma ikväll också. återkommer.

Vecka 21:

Måndag 18.30

Tisdag 18.30
-Bang
-moody

Onsdag 18.30
-rooth

Torsdag 18.30

Fredag 17.30
-Bang, om det inte regnar.

Lördag 10.00

Söndag 10.00
-bang

Senast redigerad av en moderator:
Roth, funkar senare? Eller hinner inte alls?
Kör vi ändå Bang, eller ska vi satsa på en kvalitetstur med fler deltagare senare i veckan?

/E

Hej !
Medveten om att jag är lite sent ute, men finns det platser
kvar i Sub-10 gruppen ?

Är det någon härifrån som ska cykla Vänern Runt förresten ?

03:38-gruppen är full. Anders H har en reservlista som du kan sätta upp dig på, men jag tror den redan nu är ganska lång.

Bra snack i sub9-tråden. Tog mig friheten att lägga in samma info för oss.

---------------------------------------------------------------------------
kopierat:

Taktiksnack generellt då, läs gärna igenom förra årets tråd, sök på "Vättern 2008 Happy sub9", på sidan 10 gjorde jag en sammanfattning på taktiken.
Nu ska vi väl i år dock ta en annan pissepaus (korrigera mig om jag har fel) men vad gäller upplägget under körningen så är inget oförändrat. Dessa enkla saker nedan känns nu självklara, men när det väl kom till kritan så glömdes det bort i en del lägen, även av mig själv. Alltså, jag repeterar:

Under loppet

Det viktigaste att tänka på är att hålla ihop klungorna så länge det går. För att klara målet måste vi samarbeta, det är teamwork från början som gäller.

Det innebär kortfattat tre saker:

1 - Farten ska hållas jämn. Går det ryckigt så har någon missat poängen med att köra i klunga.
Den som tar över dragjobbet ska absolut inte ÖKA eller för den delen MINSKA farten utan behålla den. Om man inte orkar med att hålla farten så ska man inte ligga och bromsa hela klungan, utan då lägger man sig bak i klungan istället. Om man är pigg så är det bättre att dra en längre stund än att istället försöka ÖKA farten på hela klungan vilket bara leder till dragspelseffekt och irritation om fartändringar hela tiden.

2 - I uppförsbackarna kan man lätt köra sönder en klunga. Försök istället hålla en fart uppför som känns realistisk, inte maxfart upp alltså. Detta gäller speciellt sub9 klungan som inte har nödvändigt behov att köra fort uppför för att klara niotimmarsmålet. När förste man i klungan sedan kommer upp till backkrönet så SKA farten ökas långsamt så att ALLA i klungan är med.

3 - I nerförsbackarna SKA man inte ligga och bromsa i onödan. All rörelseenergi som vi får GRATIS från en nerförsbacke är bonus och ska användas till att ta sig framåt, inte för att värma upp bromsklossarna och fälgarna. Anledningen till att man kan tvingas till att bromsa är helt enkelt att folk har slutat att trampa (tillräckligt fort) längst fram när det går utför. Den som ligger längst fram och drar när det går nerför SKA fortfarande köra järnet när det går nerför, inte VILA. Orkar man inte, så viker man av och näste man tar över dragjobbet nerför.

De här tre enkla sakerna glömmer många väldigt lätt och de orsakar en hel del missförstånd vid klungkörning.

Snittfarten för sub9 kommer att redan efter första 10 milen ge en indikation på hur loppet kommer att gå. Det är full fart som gäller från början för att nå rätt snittfart. Har vi inte kommit upp i förutbestämd snittfart i Jönköping så är det ytterst svårt att öka snittfarten efter det. 2006 hade sub9 klungan en snittfart på 38.9km/h vid Jönköping, vilket var riktigt bra. Så hög fart behövs inte för sub9 i år utan man kan ta det lite lugnare och sikta på 36-37km/h.

Nu hänger det hela lite på väder och vindar, också, men detta exempel gäller så långt det är möjligt.

För att komma upp i snittfarterna ovan så räcker det inte att cykla i den marschfarten. Man får lägga på ca 5-10km/h till på platten och ännu mer när det går nerför. Men vi ska ändå hålla ihop klungan - så skulle det visa sig att det går för fort uppför så MÅSTE vi minska farten i uppförsbackarna. Det gäller att ha koll på HELA klungan och inte köra solo med skygglappar för ögonen och musik i öronen. ;-)

**********************************************************'

Erfarenheter från året innan är också otroligt viktiga att ta till sig, så läs även igenom eftersnacket i tråden "Vättern 2008 Happy sub9", från sidan 11 och framåt.
Från det kan vi få goda råd om vad som gick bra eller mindre bra.

Vad som jag tyckte gick lite mindra bra förra året var:

1) Trots att vi endast skulle köra 30-60 sekunders dragningar så var det en del som låg och tog flera minuter i fronten ner till Jönköping. Gentlemanamässigt, men om man har otur så kan det straffa sig i slutändan - och det förlorar alla på. Jag har kört 10 rundor och vet att ALLA är Stålmannen ner till Jönköping, det är lätt att lura sig själv. En del fortsätter vara stålmän efter också, men relativt många får sent betala för alltför långa tidigare dragningar.

2) När man hade gjot sin dragning så gick man inte ner hela klungan, utan gick in i mitten någonstans => sämre resursutnyttjande. Dock var det ofta av den enkla anledningen att man inte riktigt alltid visste vem som var den sista gubben i ledet, då en del "utbölingar" blandade sig in.

3) Den som ligger längst fram i klungan i en nedförsbacke rullade, eller trampade för sakta. Tyvärr, måste jag säga, men att ligga längst fram i en nedförsbacke kan vara riktigt slitsamt för att dom längst bak ej ska få bromsa bort värdefull fart.

4) Gummisnoddseffekt. Bromsa längst bak - sen behöva rycka igång för att hinna ikapp. Roten till en del småstrul orsakades av att vi var ca. 25 gubbar på en linje. Då är det ofrånkomligt att man får gummisnoddseffekt längst bak oavsett hur disciplinerat alla kör. Men jag har också svårt att se hur vi smidigt kan dela upp oss i två 10-15-mannagrupper också...för mot slutet kanske den ena gruppen endast är 6 man medan den andra är 14 man. Fast det kanske är värt en tanke. Men jag kör hellre, trots nackdelarna, 20+ gubbar i en enda klunga.

Sen är kommunikation otroligt viktigt i ledet. Tydliga handsignaler och tillrop är ett måste.

Mer tjöt om detta framöver antar jag. Organisationen av pissepausen var och när överlämnar jag åt den samlade intelligensen i denna tråd : )

// Peter Luihn

I have done this a thousands of times and no ones have been hurt (much).

Aiiight! Jag var ute på en 11-milare idag och fick spot på Huddingegänget som utgick från Huddinge klockan 9 :)
Det är roligare att cykla två en själv :)

Söndag ska det bli 19 grader och sol :)

Tillbaka
Topp