Happy VR 2009 Sub 10 03:38

• Trådstartare Trådstartare pMr
  • Start datum Start datum
sjooons skrev:
-------------------------------------------------------
> Körschema var det ja, det här fick jag från
> Selast här på forumet:
>
> Depå km Tid
> -------------------------------
> Motala 0 0
> MC:n släpper 3 0:10
> Hästholmen 43 1:23
> Gränna in 80 2:31
> Gränna ut 2:41
> Jönköping 109 3:34
> Fagerhult in 140 4:31
> Fagerhult ut 4:41
> Hjo 178 5:51
> Karlsborg 210 6:49
> Boviken in 232 7:30
> Boviken ut 7:40
> Hammarsundet 259 8:29
> Medevi 279 9:06
> Motala 300 9:45
>
> Alltså tre stopp på vardera 10 min..
>
> Detta ger alltså ett totalt snitt på 30,8 och
> ett rullsnitt på 32,4

Den här tycker jag verkar vettig ifs. Tror tre stopp kan vara bra för vår grupp. Man ska inte förakta vad lite saltgurka och bulle kan tillföra.

Tror inte man ska snåla med drickat ;)
Det här med vätskeintag är ju högst individuellt men en tumregel säger att man under hård ansträngning behöver ~0.5-0.7 liter vätska per timme. Man får betala dyrt om man hamnar på minus i vätskebalansen undet så här lång lopp, risken att klappa ihop totalt ökar väldigt. Det är förvånande var man tappar i prestationsförmåga även vid liten vätskebrist. Tumregeln ger då vid 15 mil: ~5timmar * 0.6 = 3 liter vatten. Det blir till att köra med 1.5 liters petflaskor då! ;)

Jag personligen både dricker och svettas ganska mkt.

Nä, så rörigt ska det inte behöva vara. Det är väl bara att vi bestämmer hur länge vi stannar, sen räknar vi in alla och drar. Det kommer nog funka fint.

Grännastoppet efter 80km är nog bra för lite avstämning om hur det funkar med förningar etc också.

Vi ska kanske hålla oss ifrån diskussioner om vätskeintag men inte behöver man dricka tre liter vatten för att cykla 15 mil. I öknen kanske men inte en svensk juninatt. Men det är klart, alla är olika och vad vet jag egentligen? :)

Föresten så kommer jag ändå att börja yra om kaffe var sjunde mil. "Hallå, ska vi fika nu? Är det ingen som är kaffesugen? Fika... någon?"

rooth skrev:
> Haha.
> Den som säger "håll käft och trampa" i det
> läget är förmodligen jag. Du får köra kaffe i
> Camelbak. :)

Ingen dum idé... inte dumt alls!

Hittade detta i sub9-tråden. Kan nog vara bra tips för oss:

"Kul med alla inlägg med tips om hur vi skall köra. En faktor som återkommer är detta med att hålla rätt tempo i backarna. Detta kan inte nog understrykas så därför fyller jag på med mina egna erfarenheter.

Jag har ingen bakgrund som cyklist utan har bara råkat upptäcka hur roligt det är att köra racer och då helst i en fungerande klunga.

För egen del har jag haft följande serie :

2006 8:56 Happy sub 9 (ett stopp i Fagerhult)
2007 9:21 Happy sub 8 (många stopp)
2008 8:55 Happy sub9 (pisspaus i Gränna och sedan depåstopp i Fagerhult)

Jag körde vid samtliga tillfällen med 2 x 70 cl (vatten i en och enervit i den andra) + en pripps energidricka i ena bakfickan. Fyllde flaskorna i Fagerhult och sedan hade jag alltid kvar i Motala och mådde hur bra som helst. Jag håller med SvenC. Ett depåstopp räcker.

Mer om dessa turer står i respektive tråd. Ta gärna och läs igenom mina och andras erfarenheter.

Samtliga gånger har jag och andra tvingats lämna luckor i stigningarna oavsett om det varit brant eller flackt och till slut fått släppa och hittat andra konstellationer att köra med.

Den främsta anledningen till att det spricker är att det går för fort uppför. Trots att det egentligen inte finns några backar (enligt en del) så är det ändå i stigningarna som grupperna splittras. Detta leder varje gång till att de som först är på krönet tvingas hålla igen samtidigt som det kan finnas 2-3 grupper bakom som får slita som djur för att täppa igen. För att inte tala om att man får ligga och rulla i nerförsbackar för att samla ihop alla. Många av de som inte hänger med kan många gånger bidra med både stabil och hög fart på platten men blir avhängda eller uttröttade på att bara köra ikapp. Detta förlorar samtliga på.

Under fjolårets runda hände detta ett otal gånger på väg ner mot Jönköping. Mer än en gång hände det att någon som tyckte han hade mer att ge och att det gick för sakta i uppförsbackarna, gick fram och tog över farthållningen vilket direkt skapade luckor. I princip anser jag att man inte skall byta farthållare i uppförsbackar. Tvärtom skall man se sig om och kolla efter att alla verkligen är med så att man kan damma på för fullt direkt man är uppe. Efter J var det hopsamlat igen och sedan så sprack det i två grupper igen.

I utförsbackar är det tvärtom, där bör man byta farthållare så fort som möjligt och trycka på allt vad man har. De bakom hänger ändå med.

Trots detta var det fler än nånsin som klarade målet under 9 timmar (ifjol alltså). Mot bakgrund av det är jag därför övertygad om att med bättre samarbete kan vi klara att komma ner under kanske 8:30 men då bör man sikta på det från början. I år är det så många så att det går att skapa två grupper och det kanske tom är att föredra.

I år verkar inte målbilden vara riktigt klar. Det är en himla skillnad på att satsa på att komma under 9 timmar och vara nöjd med det eller att bara köra så fort som möjligt för att kanske komma ner mot låga 8. Därför tror jag det är bättre att vara klar över målet från början och satsa på två grupper. En sub9 och en under 8:30. Glöm inte heller att sub10 startar samtidigt så det blir ändå tre grupper :)

Smileys är ok men jag tycker namnlapparna är kul också så man vet vem man åker med. Både och tycker jag.

Detta är lite spridda tankar från mina erfarenheter. Ni får ursäkta om strukturen kunde vara bättre."

Vet inte hur jag själv skulle klara att köra 2x15 istället för att köra med flera depåstopp. Tre stopp är väl det som har legat preliminärt..

Bara för att variabeln ska finnas med i ekvationen så gjorde jag en kort beräkning. Om man satsar på 9.45 för att ha lite säkerhetsmarginal så ger detta följande rullsnitt:

3 stopp á 10 min -- 32,4km/h
1 stopp á 10 min -- 31,3km/h

Vätskeproblemet kan man ju alltid lösa genom att ha fler flaskor med sig. Jag är nog också en sån som helt klart behöver mer än två flaskor på 15mil.. Särskilt om det blir lite varmt efter att solen har kommit upp ordentligt.

Vet inte om den ena varianten är att föredra framför den andra. Hur som helst kommer det nog svida efter 10h i sadeln :)

Jag lägger in mig själv på listan (nr 17).

1.rooth
2.Poppe
3.Jakob
4.rekordolof (Malmö)
5.fultysk (Malmö)
6.pedalpeter (numera happyit) (Malmö)
7.bluecolorado (Stockholm)
8,bang (har starttid 00.27 men ska försöka ändra.)
9,moody (Stockholm)
10,bolmarn (Mariestad)
11,filto (Linköping)
12, sjooons (Linköping)
13. Mycketvillhamer (har starttid 00:28 men ska byta till något senare, finns i Dalby, skåne)
14. and3x (Stockholm)
15. Jonas S (Stockholm)
16. Rikhard N (Stockholm)
17. Lasso (Göteborg)

Har tyvärr laddat med feber i helgen men nu är jag tillbaks på banan och taggad som f-n.

//Carl

Jag har lite funderingar kring kläder:

*Vad ska man ha på sig när vi startar?
*Vad gör man med eventuella extrakläder när det blir varmt?
*Behöver man ha med sig jacka?

Poppe skrev:
> Jag har lite funderingar kring kläder:
>
> *Vad ska man ha på sig när vi startar?
-Beror på vädret. Arm & benvärmare samt handskar e bra.

> *Vad gör man med eventuella extrakläder när det
> blir varmt?
-Ryggfickan eller lämna in i påsar vid depåerna å hämtar vid skola efter målgång

> *Behöver man ha med sig jacka?
- Inte om det är uppehåll. Vindväst vrukar räcka. Jag har flera om du vill låna?

Vecka 23:
Samling vid gamla Nynäsvägen. Är man bara två så kan man ju PM-varandra för tid å plats mm.

Måndag 18.30

Tisdag 18.30
-moody

Onsdag 18.30
-rooth
-bluecolorado
-rising
-Poppe

Torsdag 18.30
-rooth, kan 10-18
-moody
-bluecolorado
-rising

Fredag 17.30

Lördag 10.00
-moody (kör nationaldagstrampet)
-rising

Söndag 10.00
-moody
-Bang

Poppe skrev:
> Jag har lite funderingar kring kläder:
>
> *Vad ska man ha på sig när vi startar?
> *Vad gör man med eventuella extrakläder när det
> blir varmt?
> *Behöver man ha med sig jacka?

Jag kommer,förutsatt att det inte blir tokregn, köra med korta cykelbyxor och benvärmare. Vindtätt långärmat underställ och kortärmad cykeltröja. Är det riktigt kallt startar jag med tunn packbar vindjacka som åker i ryggfickan på fm.

Vecka 23:
Samling vid gamla Nynäsvägen. Är man bara två så kan man ju PM-varandra för tid å plats mm.

Måndag 18.30

Tisdag 18.30
-moody

Onsdag 18.30
-rooth
-bluecolorado
-rising
-Poppe

Torsdag 18.30
-rooth, kan 10-18
-moody
-bluecolorado
-rising

Fredag 17.30

Lördag 10.00
-moody (kör nationaldagstrampet)
-rising

Söndag 10.00
-moody
-Bang
-rooth (kör kvällsrunda kl 18)
-jakob (kör kvällsrunda kl 18)

Om ni kan tänka er att ändra tid på söndag är det bara att haka på. Jag och Jakob kan dessvärre inte kl10 sön.

Poppe skrev:
> rising skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag fick lite förhinder sent på eftermiddagen
> > och hann inte meddela frånvaro. Känns lite
> > osäkert med sub10 för mig, alldeles för lite
> > träning sista två-tre veckorna :-(
>
> Det är klart du ska försöka! Det värsta som
> kan hända är ju att du får släppa klungan och
> cykla lugnare.

Jorå, jag hänger med så långt det går, enligt devisen "det måste inte gå åt helvete".

Jag röstar på typ två stopp för vätske/energipåfyllnad och ev ett pissstopp på det. Men har ingen erfarenhet att backa upp detta med :-)

Bang: neråkning? Jag är flexibel på fredag.

Och för ordningens skull:

1.rooth
2.Poppe
3.Jakob
4.rekordolof (Malmö)
5.fultysk (Malmö)
9,moody (Stockholm)
10,bolmarn (Mariestad)
11,filto (Linköping)
12, sjooons (Linköping)
13. Mycketvillhamer (har starttid 00:28 men ska byta till något senare, finns i Dalby, skåne)
14. and3x (Stockholm)
15. Jonas S (Stockholm)
17. Lasso (Göteborg)
18. Rising (Stockholm)

hur blir det imorgon?

Moody kan du vid sex eller ska jag cykla med dig vid 10 å sedan med dem andra vid sex?
Cyklar ogärna däremellean då Söderling ska spela final :)

/B

Sikta på kl 18. Jag är rätt sliten av dagens cykling för stunden, så det blir nog bättre att hojja senare för min del också.
/E

Jag lägger till 2 namn på listan (Nr 19 och 20).
(Jag agerar sekreterare åt dessa eftersom dom inte
surfar runt på Happy. Men har starttid 03:38)

Jag kommer att snoka lite i er tråd och informerar mina 2 bekanta.
Lycka till på lördag.

1.rooth
2.Poppe
3.Jakob
4.rekordolof (Malmö)
5.fultysk (Malmö)
9,moody (Stockholm)
10,bolmarn (Mariestad)
11,filto (Linköping)
12, sjooons (Linköping)
14. and3x (Stockholm)
15. Jonas S (Stockholm)
17. Lasso (Göteborg)
18. Rising (Stockholm)
19. Bengt (Stockholm)
20. Mikael (Uppsala)

/Pilen

Nu börjar det likna en klunga. :)

Bang, jag och jakob kommer att starta i trångsund ikväll. Vi har lite mek på jakobs cykel att ordna, han bor där. Var kan vi lämpligt mötas?

Vi ksn väl ses vid den där kyrkan vid tråndsund. Mittemot pendeltåget??? En liten kyrka vid en liten väg/vändplsn där dem bygger nya Shurgard förråd? Vet ni vad jag menar?

Vid gamla nynäsvägen å på samma sida som fängelset?

/B

Nu ska du inte sura bara för att du blev en smula avhängd. ;-)

moody skrev:
"Redan cyklat idag tyvärr"

Lycka till alla sub10or!

Hej,

Två till som gärna vill cykla under 10 timmar. Vi har en annan starttid men tänkte åka tidigt till Motala och fixa en tid så nära som möjligt eran.

and3x: Vi körde i samma klunga sista milen på Roslagsvåren, bra kört!

1.rooth
2.Poppe
3.Jakob
4.rekordolof (Malmö)
5.fultysk (Malmö)
9,moody (Stockholm)
10,bolmarn (Mariestad)
11,filto (Linköping)
12, sjooons (Linköping)
14. and3x (Stockholm)
15. Jonas S (Stockholm)
17. Lasso (Göteborg)
18. Rising (Stockholm)
19. Bengt (Stockholm)
20. Mikael (Uppsala)
21. JonasJ (Stockholm)
22. NiklasZ (Stockholm)

/Jonas

23. gerhard (Göteborg)

Starttid 03:40, men jag tror det löser sig.
Hade funderat på att försöka hänga på sub9, men det är bättre att vara realistisk från början.

Nu har ni redan lagt upp depåstrategi, men två stopp borde ha räcka. Man borde kunna skippa Gränna och ta med sig tillräckligt vatten/mat från start. Då kan man ta några min extra i Fagerhult för att dra av sig kläder.

Nu e jag helt paj! Ser fram emot vilan från och med onsdag :)

Ikväll ska jag grilla flintastek suckers :) Sedan ska jag äta chip (less fat visserligen) och dricka läsk!!!!!!!

i övermorgon blir det kolhydrattömmning :/ sedan påfyllning.

Oooooooh va det osar gott :)

Japp, nu blir det vila i veckan.

Ang antal stopp är jag oerhört sugen på tre stopp. Alltså verkligen toksugen. Jag behöver saltgurka.

Frukost, saltgurka, massage, lasagne, rumpsalva och snälla sjukvårdare. Oj va mycket jag kommer missa i år. Tre stop så blir det lite mervärde i alla fall :)

Jag tappade bort tid&plats för möte i Motala. Jag minns bara att vi sagt vi skulle träffas på fredagen för att snacka ihop oss lite. Det är kanske bra också att detta repeteras för nytillkomna sub-10are av vilka några eventuellt liksom mig är lite för lata för att läsa igenom hela tråden igen.

Medan jag ändå skriver så passar jag på att lägga min röst på tre stopp. Men då gäller det att hålla lite tempo i depåerna och inte drömma sig bort vid saltgurkan..

Hej kamrater!

Nu är det inte säkert att just jag kan haka på i er SUB10-grupp då 03.38-startfållan början bli mättad med alla andra SUB-grupper. Jag ska göra ett ärligt försök på plats i Motala och ändra min 00.28 till 03.38.

Hur det än blir kommer jag fullfölja mina åtaganden gällande nummerlapp mm. Jag gör lapparna idag efter 12 så tillkommer det cyklister efter 12 får man snyggt göra sig en egen skylt.

_________
VIKTIGT!
_________
Sedan ser jag gärna att vi som inte har starttid 03.38 har ett möte innan vi hämtar ut nummerlapparna samt ett efter som e lite längre där vi pratar taktik, upplägg, stopp mm. Den aktuella mötesplatsen i nuläget är utanför entren till den stora idrottshallen som även är sovplats för cyklisterna.
_________
VIKTIGT!
_________

Jag föreslår 17.00 som första tid. Skaka hand och ta några kvicka beslut. För det är fler än jag som måste byta i gruppen faktist.

18.30 Stormöte med alla som ska cykla i SUB10. Taktik, genomgång och upplägg. Nu är det även klart hur vi andra kommer att göra som inte har starttid 03.38. Vi ses utanför idrottshallen.

Här kommer lite tips.

DETTA BÖR DU LÄSA INNAN LOPPET!
http://ckvalhall.se/doc/Dogma2009.pdf

Tips, här är tips från mig. Ta det med en nya salt ;)

Kläder.
Om det inte blir regn eller storm brukar denna model fungera.

Armvärmare
Ben eller knävärmare
Funktions t-shirt
Cykeltröja
Vindväst
Keps
Glasögon, transperant lins om du ska ha en. Annars gråa, gula vid regn & moln
Skoöverdrag ovanpå skorna - värmer bra i morgondaggen.
Vindtäta tunna handskar. Finns för 99kr på stadium (SOC)

Flossad insida, lycra eller bommull i överdragen är en smaksak. Alltberoende på hur mycket du fryser osv. Bra sak är att hålla dina knän, fossingar och händer varma.

Bättre att kunna ta av sig än att frysa. Det går att lämna grejer vid depåerna som du sedan hämtar ut på skolgården efteråt.

Mat:
Käka som vanligt och varierat. tre dagar innan dra i dig Vitargo Carboloader enligt anvisning och ät, drick som vanligt.

Träning:
Undvik långa och intensiva pass nu. Nu kan du ut å rulla och trampa av dig lite av den värsta abstitnesen :)

Vila från onsdag - torsdag

Cykel:
Tvätta cykeln, putsa, olja slitdelar och gå igenom grejerna grundligt. Det vore jävligt trist om någons bakväxel kränga in i bakhjulet å gruppkraschen är ett faktum. SÄKERHET SÄKERHET SÄKERHET!!!
Det är ingen putstvävling men ha den fixad och klar så kanske vi slipper missöden.

Köpa grejer:
Ska du köpa grejer bör du göra det nu. Cyclecomponets har 1-2 dagars leverans på många delar av sortimenetet och håller sin leveranstid förutsatt att du beställer innan 12. Gör du det skickas ordern samma dag. populära butiker som CC och cykloteket kommer ha TOKMYCKET att göra denna vecka. Så om du hänger på låset vid öppning eller kommer in 10 in inna stängning kan det vara mindre med folk. Förra året fick CC låsa dörren för att folk inte skulle komma in efter stängening då det bara strömmade in folk hela tiden...

Ska du köpa kläder bör du göra det med god marginal så du hinner prova grejerna under en kortare tur samt tvätta grejerna innan du har på dig dem inför VR. Ska du köpa ben och armvärmare så se till att få rätt storlek. Resåren mm kan dra i skinnet om det är fel storlek vilket inte är så skönt efter några mils cykling.

Köp inga nya skor nu, sadel, eller hjälm. Risken för skav är stor. Visst kan du köpa grejerna men du bör inte använda dem under detta lopp.

Köp din energimat nu. prova, ät och se hur din mage reagerar. Kanske lite sent påtänkt just nu men prova dig fram. det går att köpa grejer på plats men det är inte säkert att du får just det DU vill hal.

Boende:
Vill du ha ett billigt boende samt inte har problem att bo med andra är idrottshallen ett bra alternativ. Kostar billigt och erbjuder gratis massage efter målgång. Dusch och bastu finns. Frukost finns också i cafeterian.

Hygien:
-Duscha några timmar innan loppet så kommer du frysa mindre.
-Prova rumpsalva, byxfett från assos eller helosan salva, babypuder mm för att minimera risken för skavskår.
-Har du liniment och kommer köra med knävärmare eller barbent, se till att allt sugs in i huden. annars fastnar en massa skit på benen längs med vägen. flugor, smågrus mm.
-Raka benen. det underlättar sårtvätt om du skulle krascha. Även vid massage underlättar det för massören och när du ska ha på liniment.

Glöm inte att vila inför loppet så ses vi i Motala!

/B

Jag har säkert glömt en massa men då får jag väl edita eller så får ni lägga till något...

ALLA SOM CYKLAR I SUB10 KOMMER ATT HA:

VIT STYRLINDA - Du ordnar själv.
Kungakrona reflex - Det kommer att ordnas till alla + stripes
SUB10 lapp med stripes - Jag fixar

Bang skrev:
> Vädret ser latjo ut på fre-lör :(
>
> Stänkisar på! LR?

Inga problem, tävlingsledningen har lovat att skjuta upp molnskingrande kemikalier på fredag.

Tillbaka
Topp