Körde en längre provtur igår:
https://happyride.se/forum/threads/the-gravel-trad.3691287/post-4648057
Inga problem med mina för närvarande dåliga händer, funkar bra på grusväg också men man får gå lite mer i-och-ur beroende på situation (inte direkt en nackdel, omväxling tycker kroppen om). Nacken får det lite mer jobbigt, märkte att jag har en tendens att ligga mer i bocken också eftersom det är smidigast att byta mellan bocken och tempopinnarna. Oklart om nacken får det extra jobbigt för att axlarna är lite mer hoptryckta när man är i pinnarna. Hur ont jag får i nacken varierar rätt mycket tur-till-tur och beror på startläget osv, så svårt säga på bara en provtur. Ligger åtminstone inte lägre än i bocken som sagt.
Kontrasten mellan pinnarna och styret är tydlig, bockstyret känns plötsligt super-brett (42 cm) när man flyttar händerna till det för att klara en lite stökigare situation.
Märkte också att ha händerna på toppen av styret som man kan ha när man segar sig uppför en backe faktiskt fortfarande går eftersom jag har 7 cm risers och armbågarna böjda i den situationen, så krockar inte med armstöden.
Kändes inte 100% avslappnat när man ska slicka vägrenen längs landsväg, märks lite att det är svårare hålla en spikrak linje. Man kan tro att om man vinglar känns det vingligt, men det är inte så, det känns inte vingligt bara lite svårare att hålla en rak linje. På grusvägarna där man försöker hitta bästa spåret och undvika groparna märks det av mindre faktiskt. Gissar att det blir bättre med mer vana dock. Blir också mer statisk sittställning att ligga på landsväg, så får byta mellan lite trots att man skulle kunna ligga i tempopinnarna i princip hela tiden.
Och jo, om man kör på ett underlag då det känns som cykeln kommer skaka sönder, då börjar cykeldatorn vandra, så ska byta till 32 mm rör. På vanliga underlag sitter den tillräckligt bra på 20 mm-röret.
Visa bilaga 777036