Happykorrekta aerobars 2025 till randonneur?

Har också fått borra ut, inte hittat något bra ställe att köpa nya utan att behöva ta en hel låda.
Jag har beställt nu från rostfri.nu, där kan man beställa enskilda skruvar. Man kan behöva såga dem till rätt längd dock. Hade gärna sett titanskruv i sortimentet, men bara rostfritt stål där.

Senast ändrad:
Tur att man bor i samma kommun som världens bästa butik Regale ligger i när man får sådana bekymmer.☺️

Jag ska ge det lite tid först 🙂, armstöden kanske ändrar position.

En annan sak, med mitt klena lättvikts-kolfiberstyre är jag liiite bekymrad av 7 cm-höjden, med armstöden ut åt sidan sådär så blir det ju en del brytkraft där risern blir en hävarm. Skulle inte vara fel att ha ett tvärslag som håller ihop pinnarna stumt så jag blir av med den brytkraften. Får väl göra nåt custom med nåt plattjärn/vantskruv i så fall så jag med marginal förlorar alla gram jag tjänat på att ha ett lättviktsstyre 😁

Skulle haft nåt att monera cykeldatorn på också, den kan inte sitta nere på styrstammen i alla fall, men man kan ju göra nåt temporärt med en papprulle och eltejp till att börja med.

Aerobridgen har ett ganska begränsad möjlighet till att ställa in avståndet mellan pinnarna. Jag har mina pinnar mer isär än vad aerobridgen klarar. Min lösning blev vp-rör med buntband som fastsättning. Bonus är med att ha en tvärgående är också att man får en bra plats för cykeldatar/telefon.

En aerobridge är också lämpligt 3D-printprojekt, finns en del färdiga modeller på nätet om man inte orkar/vill designa själv.

Aerobridgen har ett ganska begränsad möjlighet till att ställa in avståndet mellan pinnarna. Jag har mina pinnar mer isär än vad aerobridgen klarar. Min lösning blev vp-rör med buntband som fastsättning. Bonus är med att ha en tvärgående är också att man får en bra plats för cykeldatar/telefon.
Jag har också ett plaströr. Det funkar perfekt.

Kör en bit avkapad styre, har ovan brygga och den är inte bara för smal den har för liten plats att fästa på med imho. Jag kör helst med 2 lampor om jag ska hoja hela natten.

Samma lösning här VP och buntband.

Nu när jag fått skruvarna och ska montera ordentligt har jag upptäckt ett kvalitetsproblem med Pro Missile - fästena för tempopinnarna är inte helt symmetriska pga dålig precision i tillverkningen. Längst ut på pinnarna är ena pinnen cirka 5-6 mm lägre än den andra. Det gör inget vid normal montering då klämman sitter direkt mot styret och man bara roterar den så båda pinnarna hamnar i samma plan. Om man lyfter det hela med 7 cm riser så blir det däremot märkbart. Antingen måste risers sitta i olika vinkel, eller så hamnar pinnarna i olika vinkel. Och sätter man risers i olika vinkel så blir det en synlig skillnad att det är olika lutning på risersarna. Dåligt.

Ett problem är kanske att jag hör Profile Design riser-kitet vars passform tillsamman med Pro Missile gör att övre klämman inte ligger an mot den runda delen utan mot den platta. Inget problem för att skruva fast det, men då går inte heller övre klämmans vinkel justera på plats genom att dra skruvarna lite olika.

Så nu har jag helt enkelt tagit fram en fil och håller på fila ned Profile Design-risersarna så övre klämman ligger an mot den rundande delen. Det kommer ta en stund.

Hade nog varit smartare att byta styret till ett som tål klämmor längre ut och kört med Zipp Vuka istället, gissar det har bättre tillverkningsprecision, och så hade jag kunnat få tag på ett riser-kit av samma märke.

IMG_5226.webp

Kört ett gäng mil nu med pro missile s-bend och 60mm profile design risers. Köpte rostfria skruv hos lokal järnhandeln. 140mm innermått mellan padsen och 50mm längst ut mellan pinnarna

Har saknat möjligheten att växla från pinnarna. Funderade länge på blips men dom inbyggda batterierna har gjort att jag avstått. Sen kom jag på att det måste ju fungera med en POD som har CR2032.
Kört två korta test rundor men överlag nöjd. Kanske flytta upp den lite.

Kört ett gäng mil nu med pro missile s-bend och 60mm profile design risers. Köpte rostfria skruv hos lokal järnhandeln. 140mm innermått mellan padsen och 50mm längst ut mellan pinnarna
Du märkte inte av problemet jag beskriver ovan? Dvs att ena fästena är inte helt symmetriska så ena pinnen sitter lägre än den andra? Lär ju vara en del variation mellan exemplaren iofs, jag kanske fått ett måndagsexemplar.

Jag tror att man kanske kan utgå från att min Pro Missile är ett måndagsexemplar eller att jag är extra petig, för jag har sett många på nätet använda Profile Design riser kit men inte hört om någon som tagit till filen. Men det har jag gjort alltså. Före filning till vänster, det blir lite glapp mot den runda delen och det går inte riktigt finlira vinkeln på klämman genom att skruva olika. Så jag filade ner de platta ytorna på riser-delarna cirka 0,5 mm och då ligger klämman mot den runda biten istället och man får på så vis lite justeringsmån. Sen får man på samma sätt som man justerar sadellutningen med en två-skruv-sadelstolpe justera lutningen på klämman med finlir när man spänner fast alltihopa på styret.

Inte smidigt, men på det sättet kunde jag kompensera asymmetrin i klämmorna och få både risers och pinnarna ligga parallellt. Det är ju lite bökigt att sätta dit dem särskilt med detta finlir så man vill inte ta av och på jätteofta, så det får väl bli en del långturer och bikepacking nu då...

signal-2025-06-27-212851.webp signal-2025-06-27-212851_002.webp

Jag skruvade alla skruvar med 3 Nm och använde fiber grip mot styret, och anti-seize på alla skruvar. 3 Nm verkar räcka, och då är jag inte så orolig för kolfiberstyret längre.

Sen var jag ute och cyklade 90 minuter och provade på tempopinne-nykomling som jag är. Känns riktigt nice, och tryggt. Det är nog liiite svårare hålla en spikrak kurs, men känns inte vingligt. På ruffiga underlag märks mer skillnad, men vanlig grusväg är inga problem.

Ursäkta suddiga bilden i profil, lite för svagt ljus för mobilkameran, men man kan se vilken position jag har i alla fall. Det där är nästan exakt samma position på överkroppen som med händerna i bocken. Huvudet i den position den blir när jag kikar i övrekanten på glasögonen och för att se horisonten.

Hittat en bra position på armstöden, inte ivägen när jag har händerna på hoods/bock. Tar lite i underarmarna när man slänger cykeln sida-till-sida om man står upp och trampar like crazy, men acceptabelt ändå.

Värt att notera att jag också har en redshift fjädrande styrstam, var lite orolig att det skulle kännas konstigt, men det gör det inte.

signal-2025-06-27-213056.webp signal-2025-06-27-212851_003.webp

Kul att du fått till det. Själv saknar jag pinnarna när jag kör på min racer, det är något speciellt att lägga sig i pinnarna på randohojen och sen bara mala på 😍

Zen!
Mm, saknar det. Ska se till att återuppta långcyklandet till nästa år, då jäklar ska tempopinnarna få bekänna färg.

Gjorde en brygga av ett PVC-rör (elrör 20 mm), kapa till längd, runda kanterna med en dremel så det blir en snug fit. Tejpa fast med en stum fiberförstärkt tejp, täck med eltejp.

signal-2025-06-28-095159.webp signal-2025-06-28-095159_002.webp signal-2025-06-28-095159_003.webp signal-2025-06-28-095159_004.webp

Inte nåt man sätter en tung stor lampa på, men duger för cykeldatorn. Skulle använt ett grövre rör-diameter om jag hade då hade GPS-fästet suttit lite bättre och alltihopa blivit mer stabilt, får ordna det sen. 32 mm avloppsrör kanske?

Senast ändrad:
Gjorde en brygga av ett PVC-rör (elrör 20 mm), kapa till längd, runda kanterna med en dremel så det blir en snug fit. Tejpa fast med en stum fiberförstärkt tejp, täck med eltejp.

Visa bilaga 776863 Visa bilaga 776861 Visa bilaga 776862 Visa bilaga 776864

Inte nåt man sätter en tung stor lampa på, men duger för cykeldatorn. Skulle använt ett grövre rör-diameter om jag hade då hade GPS-fästet suttit lite bättre och alltihopa blivit mer stabilt, får ordna det sen. 32 mm avloppsrör kanske?
Jag har gjort liknande men jag spände fast röret med ett buntband som en väg gick inne i röret.

Dimmigt minne, men jag tror att lampfästena inte klarade 32. Jag hade spillbitar av bägge hemma, så det var ingen kostnad.

Körde en längre provtur igår: https://happyride.se/forum/threads/the-gravel-trad.3691287/post-4648057

Inga problem med mina för närvarande dåliga händer, funkar bra på grusväg också men man får gå lite mer i-och-ur beroende på situation (inte direkt en nackdel, omväxling tycker kroppen om). Nacken får det lite mer jobbigt, märkte att jag har en tendens att ligga mer i bocken också eftersom det är smidigast att byta mellan bocken och tempopinnarna. Oklart om nacken får det extra jobbigt för att axlarna är lite mer hoptryckta när man är i pinnarna. Hur ont jag får i nacken varierar rätt mycket tur-till-tur och beror på startläget osv, så svårt säga på bara en provtur. Ligger åtminstone inte lägre än i bocken som sagt.

Kontrasten mellan pinnarna och styret är tydlig, bockstyret känns plötsligt super-brett (42 cm) när man flyttar händerna till det för att klara en lite stökigare situation.

Märkte också att ha händerna på toppen av styret som man kan ha när man segar sig uppför en backe faktiskt fortfarande går eftersom jag har 7 cm risers och armbågarna böjda i den situationen, så krockar inte med armstöden.

Kändes inte 100% avslappnat när man ska slicka vägrenen längs landsväg, märks lite att det är svårare hålla en spikrak linje. Man kan tro att om man vinglar känns det vingligt, men det är inte så, det känns inte vingligt bara lite svårare att hålla en rak linje. På grusvägarna där man försöker hitta bästa spåret och undvika groparna märks det av mindre faktiskt. Gissar att det blir bättre med mer vana dock. Blir också mer statisk sittställning att ligga på landsväg, så får byta mellan lite trots att man skulle kunna ligga i tempopinnarna i princip hela tiden.

Och jo, om man kör på ett underlag då det känns som cykeln kommer skaka sönder, då börjar cykeldatorn vandra, så ska byta till 32 mm rör. På vanliga underlag sitter den tillräckligt bra på 20 mm-röret.
signal-2025-06-29-100923_010.webp

Senast ändrad:
Körde en längre provtur igår: https://happyride.se/forum/threads/the-gravel-trad.3691287/post-4648057

Inga problem med mina för närvarande dåliga händer, funkar bra på grusväg också men man får gå lite mer i-och-ur beroende på situation (inte direkt en nackdel, omväxling tycker kroppen om). Nacken får det lite mer jobbigt, märkte att jag har en tendens att ligga mer i bocken också eftersom det är smidigast att byta mellan bocken och tempopinnarna. Oklart om nacken får det extra jobbigt för att axlarna är lite mer hoptryckta när man är i pinnarna. Hur ont jag får i nacken varierar rätt mycket tur-till-tur och beror på startläget osv, så svårt säga på bara en provtur. Ligger åtminstone inte lägre än i bocken som sagt.

Kontrasten mellan pinnarna och styret är tydlig, bockstyret känns plötsligt super-brett (42 cm) när man flyttar händerna till det för att klara en lite stökigare situation.

Märkte också att ha händerna på toppen av styret som man kan ha när man segar sig uppför en backe faktiskt fortfarande går eftersom jag har 7 cm risers och armbågarna böjda i den situationen, så krockar inte med armstöden.

Kändes inte 100% avslappnat när man ska slicka vägrenen längs landsväg, märks lite att det är svårare hålla en spikrak linje. Man kan tro att om man vinglar känns det vingligt, men det är inte så, det känns inte vingligt bara lite svårare att hålla en rak linje. På grusvägarna där man försöker hitta bästa spåret och undvika groparna märks det av mindre faktiskt. Gissar att det blir bättre med mer vana dock. Blir också mer statisk sittställning att ligga på landsväg, så får byta mellan lite trots att man skulle kunna ligga i tempopinnarna i princip hela tiden.

Och jo, om man kör på ett underlag då det känns som cykeln kommer skaka sönder, då börjar cykeldatorn vandra, så ska byta till 32 mm rör. På vanliga underlag sitter den tillräckligt bra på 20 mm-röret.Visa bilaga 777036

Ja, efter ett tag blir man betydligt vanare och tryggare att ligga kvar i pinnarna. Men som du är inne på, omväxlande position är ju en av de viktigaste poängerna med pinnar, åtminstone för mig.

Gjorde om exakt samma övning med rörstumpen, fast den här gången med 32 mm avloppsrör istället för 20 mm elinstallationsrör. Det blir en betydligt stabilare plattform, fick på lyset, cykeldator och ringklocka.

Nackdelen med en sån här grej är att man måste göra om tejpningen varje gång man monterar styret, men jämfört med att fippla med risers och de långa skruvarna och få allt parallellt så är tejpningen lättsam. Finns många 3D-print-projekt gjorda också i genren så har man mer tid och tillgång till en 3D-printer så går det ju 3D-printa ett fiffigt fäste.

signal-2025-06-29-192222.webp signal-2025-06-29-192222_002.webp signal-2025-06-29-192222_003.webp signal-2025-06-29-192222_004.webp signal-2025-06-29-192222_005.webp signal-2025-06-29-192222_006.webp signal-2025-06-29-192222_007.webp

Senast ändrad:
Annars om man inte orkar slöjda så finns t.e.x. såna här fästen på ali. Verkar gått upp i pris lite sen jag köpte mina men fortfarande rätt billigt.
Då kan man hänga en lampa eller gopro under också. Öppen klammer så man kan ta bort den enkelt också.
Screenshot_2025-07-01-06-39-59-456_com.alibaba.aliexpresshd.webp

Varför duger/fungerar inte Garmins medföljande QT-styrfästen med gummisnodd?

Det är egentligen OT då det gäller montering på en kort och fet styrstam på en mtb, och jag vill inte ha på styret eller outfront, Eller toppröret. Även top cap Är mindre bra.

I samtliga fall för att på styrstammen ger minst exponerad montering.
För loggning går klocka bra, men ibland vill jag ha karta i skogen.

Enda skälet jag vet är den låga risken att gummibandet (O-ringen) går sönder. Jag använder själv lösningen med O-ring på flera cyklar och många olika prylar. Jag tar risken att möjligen, eventuellt och kanske behöva köpa en ny pryl någon gång i framtiden.

Det är egentligen OT då det gäller montering på en kort och fet styrstam på en mtb, och jag vill inte ha på styret eller outfront, Eller toppröret. Även top cap Är mindre bra.

I samtliga fall för att på styrstammen ger minst exponerad montering.
För loggning går klocka bra, men ibland vill jag ha karta i skogen.
Mina favoriter

Mina favoriter

En boost Är på väg hem 😊

Då har även copycat:en jag fått till aerobars. Hade ågren flera dagar att det skulle vara svårt med balansen men jag monterade så brett jag kunde och till jobbet idag gick det utmärkt. Så otroligt bekvämt det var. Ser fram att kunna vila avdomnade händer där.
Var helt inställd på att köpa Zipp Vuka men det blev PRO Couple Tri Missile med 70 mm riser. Detta för att få högre risers, få många inställningsmöjligheter samt så brett som möjligt då jag märkte att mitt styre var ”tillplattat” ganska ”nära” styrstammen.
Visst förskönar mobilhållaren ;-) jag ska köpa ett VPrör ikväll.
Den röda tejpen är provisoriskt tills jag hittat rätt position.
Detta forum underlättar verkligen.

Bilagor

• IMG_2675.webp
    IMG_2675.webp
    727.5 KB · Besök: 58
Tillbaka
Topp