[Happyride] Hellas lördag 19/4

.......

Aktiv medlem
Massor med happyrides, men bara i Götlabörg. Det skall vi råda bot på imorgon. I bra väder dessutom.

Hammarbybacken kl 10.

Om vi kommer, så kommer Klonen med. Å dåååå går det inte fort. Men muta honom med Snickers så blire fart. Men avvaktar en förhandling först. Återkommer.

Om du kommer som newbie, så har ju Klonen inga motargument att slippa undan! Hahaha...
Vi är aldrig supersnabba, men supersvårterräng.. hm... nja, över stock & sten, mycket stök & bök. Men aldrig superfort.

Gula leden vid masterna var svårcyklad, den skall vi inte köra;) I övrigt så börjar spängerna flyta och droppen avverkas. Är det fler än jag som tycker att försäsongen är avklarad och att vi nu går in i tidig säsong? Hellas är verkligen en lekpark värd en skopåse!

KL10, innebär det att vi kör en förelunchrunda och en efterlunchrunda eller blir det picnicrunda? -För jag tänker då rakt inte ge mig efter två-tre timmar.

Kärrtorpssjön runt, som den gula heter. Det finns många gula i området, så det kan vara förvirrande med färger istället för namn.

Men ja, den är är inte cykelbar på alla ställen om man inte är 15 år och har dödslängtan ;~)

bruse skrev:
-------------------------------------------------------

> Men ja, den är är inte cykelbar på alla
> ställen om man inte är 15 år och har
> dödslängtan ;~)

Det enda stället som väl egentligen inte är cykelbart är ju klippkanten med trädet som ligger bakom. I övrigt är det väl i allra högsta grad cykelbart.

/C

Jag vill ha guidning och spårvisare! Håller helt med om att det gick att cykla men om man som jag inte har en aning om spårval blev det en hel del stop, backa två meter, fortsätt. En jävla massa gör om, gör rätt helt enkelt ;)

Tur man drack bira igår så att det är avklarat.

MasterOfPuppetz skrev:
> Finns det plats för en newbie eller kommer ni
> köra supersnabbt och i supersvår terräng?

Det blir inte supersnabbt, och är det supersvår terräng så kommer det att gå ännu långsamare.
men vi skall väl försöka hitta stigar med lite flyt, och inte alltför mycket stök. Hoppas jag.
Häng med, vi anpassar turen efter vilka som är med.

Och samling är mycket riktigt vid parkeringen vid Hammarbybackens liftar.

Atlas_sthlm skrev:
> I övrigt så börjar spängerna flyta

Är det så blött?!?

> KL10, innebär det att vi kör en förelunchrunda
> och en efterlunchrunda eller blir det picnicrunda?
> -För jag tänker då rakt inte ge mig efter
> två-tre timmar.

Hehe, fråga Bruse om det blir (cykling + mat + cykling) eller (cykling + mat).
Gissningvis nånting åt det senare hållet. Nån paus för förtäring av medhavt mellanmål är väl lämpligt..

Det blir INTE cykla + mat. Det blir cykla + cykla + cykla + mat. Då smakar maten bäst! Och kaffet. Och kakan. Och ölen hemmavid.

Klonen vill cykla (han har inget val med ny och dyr hjälm), så det blir garanterat lågt tempo med många stopp och glada tillrop.

det här låter som trevligt. finns det plats för helstel singelspeed månne (eller tror ni att det kan bli för krångligt/klurigt/svårt). även jag newbie i skogen men annars van cyklist.
skulle va nice att introduceras för nackaområdet.
allt gott.

grondahl skrev:
> Vad är det för planerad längd och tempo?

Gissningsvis 3-4h timmar cykling, sen en lunch/fika på Hellasgården och efter det lite lugnare cykling tillbaks till människobyn. Tempot lär blir lugnt med gott om pauser.

Åhh vad jag längtar! Och då har jag ändå suttit på sadeln hela dagen idag. Imorgon blir det vadderade byxor minsann!

Jag kommer kanske, om jag kommer upp i tid... Risken för det är dock ganska liten, så det blir nog en lugn solotur runt lunchtid för min del. Cykeln är inte helt kry, och reservdelar är på väg från nordirland = Snigeltempo. Den som är vaken får se. :-)

Nu ska jag trampa iväg till backen för en lite tidigare sväng. Kanske blir stor föreningsfika vid Hellasgården vid lunch tid :)

Jag kommer att vara vid backen kl 10 också. Skall valla runt en kompis lite i skogarna. Får se om vi hänger på er eller om vi håller oss för oss själva.

Fika vid Hellasgården lär det definitivt bli!

Ahhh, cykeln avspolad och nu är det min tur. Med en kall pilsner i näven. Grymt välförtjänt för det blev tot 6tim och nära tre mil i skogen... Med lite tur kommer rapport om vägen även om jag fick klart för mig att vi tydligen hade varit överallt!

Efter duschen kommer fikabilder, i sann usel fotografstil enda gången jag halade upp kameran. Men jag anar bättre bilder på väg och om jag har tur en filmsnutt.

EDIT: Bilder..

IMG_0086.jpg ht=544

IMG_0088.jpg ht=544

PS gula ovanför sjön gick som en dans (nåja..) idag! Konstigt vilken skillnad det gjorde med någon som visade spår och satte lite fan i en. DS

Senast redigerad av en moderator:
Det gick ju bra det här. En 6-timmars tur inkl fika och lunch.
"Nybörjarna" hängde med bra.

Tyvärr verkar inte min cykel tåla att användas. Framdämparen började ha ett mystiskt tickande ljud för sig när den fjädrar mycket.

ja, ni ser ju vilket gränslöst lidande det var.

På gröna hade någon lagt ut granris i surhålen. På något annat ställe hade denne någon försökt fylla surhålen med vitmossa.

granris.jpg ht=652

Sex timmar? Jag är avis... Nåja, det var Klonens andra tur sen september...

I skogen finns det träd som kramas
DSC00646.JPG ht=480

I väntan på att ännu en punka ska lagas... (lugn Klonen, du ska få punka du med!)
DSC00647.JPG ht=480

Tack för en bra ride idag! Jag längtar redan tills nästa gång :), bara jag får tag på en ny skruv till min pedal (vilket inte verkar helt lätt så det kanske får bli en ny då).

Turen till Hellas gick rätt hyffsat, men det gula spåret var kanske liiiiite över min nivå emellanåt.

Det blev en mycket längre tur än vad jag trott faktiskt. Tre mil och ändå var vi inte alltför långt från Hellasgården :-)

Och för Atlas del, såhär åkte vi ungefär (har inget bra kartprogram så det blir en kartlös beskrivning): HBB -> Stenbron -> Champs Elyse (en liten bit) -> Namnlös genväg -> Fem Svåra -> Grusväg -> Dow Jones -> Branta grusvägsbacken -> Reflex -> Lite motionsspår -> Tresnåret -> Hellasgården -> Kortfika.

Vi kom ganska tidigt fram till Hellasgården så vi missade nog Glich och c/o. Gick bra att fika ändå som tur var :-)

Del två: "Bakvägen" upp mot masterna -> Korsade görna -> Genväg upp på gula -> Gula -> Grusväg österut -> Görna västerut -> "Gamla gröna" (söder om Ormossen) -> Två Tornen -> Gröna (igen) -> Hellasgården -> Lunch.

Del tre: Lite vita + cykelväg till "tunneln vid äventyrslandet" -> Grusvägen till där Våta fötter börjar -> Våta fötter -> Cykelväg -> Champs Elyse -> HBB.

Vi började med "jättemånga" vid HBB men vad tiden led så droppade folk av här och där så tillslut var vi bara fyra som körde "allt". En superdag i skogen helt enkelt. Själv fixade jag tre "svårigheter" som jag aldrig tidigare tagit vilket inte är fy skam :-)

Träffade på Johan T på gröna också. Han var ute och tjuvtrände på en lånad 29:er så snart dyker han väl upp med ett storhjuligt monster...

Slänger med några okommenterade bilder också. Håll till godo!

IMG_3838.jpg ht=640

IMG_3847.jpg ht=640

IMG_3849.jpg ht=640

IMG_3850.jpg ht=640

IMG_3851.jpg ht=640

IMG_3852.jpg ht=640

Syns i en skog nära dig!

Edit: Glömde att vi cyklade efter lunchen också...

Atlas_sthlm skrev:
> Jag vill gärna se när jag inte fick blöta
> fötter...

Det fastnade faktiskt i kameran. Njut:

IMG_3861.jpg ht=640

Amen på fin dag idag!
Lyckades själv också höja ribban för säsongens åkning genom att MK04 och Johrn skrämde upp mig i en massa NS-byggen jag nu efteråt inte kan förstå att jag överlevde utan att slå ihjäl mig :)
Återkommer med RR och lite bilder från vår sväng i skogen på måndag. Tjejens ibook är lite mongoloid gällande uppladdning av bilder mm.

God kväll!

/C

Ja, men det är la änna rolit me happyrajds!

Men för att vara allvarlig för ett ögonblick: forumets förstasida var fullt av happyrides i Götlabörg. Tänker du verkligen stillatigande se på när begreppet Happyride tas över av blåställsklädda varvsarbetare och bilmontörer?

Men du kanske ha rätt, här i Tokholm skall vi väl bara stressa runt var och en för sig. Träffa andra människor? hu så hemskt.

Tillbaka
Topp