Happyride i Lunsen 16 maj?

Bilproblem!!! Det är osäkert om jag kan få loss bilen på söndag :-( Med lite tur går det, men som vanligt kommer väl Murphy och lägger sig i.

Rob: Jag skulle rekommendera att du försöker hitta plats i annat fordon, tyvärr...

/magnus

Morga är vackert :) Är nog den naturskönaste åkningen i Uppsalatrakten.

Sjostigen1.jpg

Dessvärre är det bara Fornborgsslingan som är teknikst intressant och sist vi var där, för ett bara par veckor sedan, var det delvis helt oframkomligt p g a stora vindfällen.

Per

Det finns fortfarande plats i min SAAB 900. Vi är bara två än så länge så det får plats två till. Cyklarna brukar få plats i skuffen om man plockar loss hjulen och utöver lite milt våld. Det är bara att höra av sig.
Min epost adr. 086695806@telia.com
Hälsn Christian.

Illas Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi kommer minst sex pers från Enköping!

Kul! Vi kommer att bli väldigt många!

> Var samlas vi,,,,Flottsundsbron?
> Tiden,,,var det kl 10 ?

Japp på båda frågorna.

Ja, Flottsundsbron. Vi samlas vid 10 och räknar med att vara på hjulen en kvart senare.

Ta med mat! Förra gången hade jag med smörgåsar och termos med te, det var verkligen inte dumt när vi hade "lunchpaus".

jomper Skrev:
> Ja, Flottsundsbron. Vi samlas vid 10 och räknar
> med att vara på hjulen en kvart senare.

Min sambo, som ska med och hälsa på sin syster och inte cykla, får i uppdrag att ta en gruppbild innan vi sticker in i skogen.

Här är deltagarlistan som jag kan förstå av ovanstående tråd:
42Hz
anderski?
AWi

christos
Dewe
erik h?
ErikLj

Illas + 5
jomper
Konsnablius?

magnus?
Markus F
Mathias
MatsS
Mattias L
mytomspunnen

Peter E?
Per/Elisabeth
Rippa
rob

the_TnT
Tobe
Tobias i Frost?
Zeb?

= 30 (varav sju frågetecken)

> Ta med mat! Förra gången hade jag med smörgåsar
> och termos med te, det var verkligen inte dumt när
> vi hade "lunchpaus".

Jag ska baka piroger idag :-D

the_TnT Skrev:
> > Jag ska baka piroger idag :-D
>
> *tuggar*
>
> Hoppas de räcker till på söndag :-D

Ser mumsigt ut!!

Fyllning?
Kokos, annanas, brysselkål, svamp och banan? ;))

> Ser mumsigt ut!!

Det är det också, ska jag ta med några till din matsäck?

> Fyllning?
> Kokos, annanas, brysselkål, svamp och banan? ;))

En rätt iaf. :)

Välkryddad köttfärs med några annanasbitar i.

Kan göra en specialare till dig; Banan, svamp och räkor!

the_TnT Skrev:

> Här är deltagarlistan som jag kan förstå av
> ovanstående tråd:
<snip>
> = 30 (varav sju frågetecken)

Kul, det komer såvitt jag förstår fler från Uppsala. Ser ut som om vi blir runt 30. Det har sannolikt aldrig tidigare inträffat att så många tagit sig genom Lunsen på MTB tidigare.

Det kommer att uppstå ”situationer” när vi möter andra. När stigen o smal o knixig tar det en bra stund att passera trettio stillastående cyklister, eller för den delen för trettio hojar att passera ett par stillastående fotgängare. Jag vill därför vänligen och utan att vara kärringaktig påminna om att Lunsen är ett naturskyddsområde. I föreskrifterna för reservatet sägs att cykling är tillåten på lederna med förbehållet att cykling "skall ske med stor hänsyn till fotgängare".

lunsenled11e.JPG

När det gäller spänger, som det finns gott om, gäller det, att de är till för att skydda mossar o kärr. Cykla inte vid sidan (!) det gör fula spår!!! Hoja på spängerna eller bär hojen.

Glada hälsningar
Per

Per,

Om det blir väldigt många skulle man kanske dela gruppen i två grupper. Ena kör högervarv och den andra vänstervarv. Man kan ju mötas upp och fika vid Fläktanstugan eller Lunsentorpet.

Fredrik

Fredrik

Det är naturligtvis roligare att åka samlat men frågan är om det funkar? Om inte är det en utmärkt idé.

Det är ju inte varje dag vandrarna möter trettio stycken på MTB, så bara alla är trevliga tror jag de kan leva med det.

Har du några tankar kring vilken rutt det är läge för. Lutar lite åt vad jag och Elisabeth kallar en "klassisk luns" (3,22, o s v till södra vändan o så ut till Flottsund). Du skriver Fläktanstugan, funderar du på att åka via Karlsro runt Mora Stenar o in igen (10)?

Per

Per,

Beror lite på hur fort det går. Är man många blir det en del vänta så man inte tappar bort någon. Jag har inte direkt planerat något men stig 10 rikting mot Mora stenar är en av mina favoriter. Let 3-25-22 låter som en utmärt idee (vi måste väl köra över Uppsalas Slickrock!). Vill man köra 10:an kan man ju svänga höger ut på landsvägen till Alsike och sedan in på grusvägen i Alsike mot Lunsentorpet (blir bara 10-15 min asfalt). Därifrån kan man köra direkt till Torpet (stig 13) eller via södra vändan (stig 11).

Fredrik

Senast redigerad av en moderator:
Fredrik L Skrev:

> Let 3-25-22 låter som en utmärt idee (vi måste väl
> köra över Uppsalas Slickrock!).

Det är ruskigt mycket ris o bråte efter skogsmaskiner där just nu. Åkte för några veckor sedan, o det är ju rätt mycket ‘slickrock’ på 3an fram till 22, en av de vackraste stigarna i Lunsen tycker jag. Om jag har förstått saken rätt kan man åka ut från Svedjan (efter 4) till Karlsro o sedan till Mora Stenar därifrån via någon slinga öster om järnvägen.

Fast det är risk att det blir blodigt långt, för långt, om vi ska hinna med södra vändan som är skitkul. Det ger sig väl, ska inte planera för mkt i förväg.

Kollade just kartan, hade misstagit mig, för att komma till slingan åker man till "Nyby" (fr 10) o sedan grusvägen norrut o sedan kan man kommma tillbaka via Morea stenar. Tror du hittar bättre än jag i det området, men som sagt det är risk att det blir förskräckligt långt.

Per

Logistikproblem har satt käppar i hjulen för min närvaro på detta troligen mycket trevliga samkväm i moder naturs famn. Var naiv att tro att min försändelse skulle hinna hit på en vecka, men icke då! Är väl posten som ligger och tjyvhåller på det? Tobias/FROST har nåt med det att göra?? =P

Nåja, det blir väl inte sista gången Lunsen får besök av ett tvåhjuligt inferno! =)
Lycka till och visa respekt åt andra och naturen!

Leo Skrev:

> Ta det bara lugnt så går det nog bra med alla 30 på
> rulle runt Lunsen...

Lunsenled3d.jpg

Om det funkar är naturligtvis det roligaste att åka på rulle.

Per

Per Skrev:
> Det är ruskigt mycket ris o bråte efter
> skogsmaskiner där just nu.

Nja, man får hoppa hojen två gånger. Lite irriterande
men det är bara några meter.

Åkte för några veckor
> sedan, o det är ju rätt mycket ‘slickrock’ på 3an
> fram till 22, en av de vackraste stigarna i Lunsen
> tycker jag.

Sant.

> Om jag har förstått saken rätt kan man
> åka ut från Svedjan (efter 4) till Karlsro o sedan
> till Mora Stenar därifrån via någon slinga öster
> om järnvägen.
>
> Fast det är risk att det blir blodigt långt, för
> långt, om vi ska hinna med södra vändan som är
> skitkul. Det ger sig väl, ska inte planera för mkt
> i förväg.

Tror du missförtod mig. Tänkte köra 10:an öster ut så
man kommer ut (via Nyby) på Alsikevägen. Sedan söder
ut på asfalt till Alsike där man kör in i Lunsen igen
(på grusväg 13). Det blir inte så ruskigt långt.

Fredrik

Fredrik

> Tänkte köra 10:an öster ut så man kommer ut (via Nyby) på Alsikevägen. Sedan söder
> ut på asfalt till Alsike där man kör in i Lunsen igen
> (på grusväg 13). Det blir inte så ruskigt långt.

Jag är med på noterna, å för min del gärna 12 in i Lunsen, så man kommer direkt på torpet, o så den härliga södra vändan som avslut ut till Flottsund.

Vi får naturligtvis ta en sak i sänder o planera om (!) allt eftersom det går. Lite svårt att förutse. Sist hade vi tänkt oss en "klassisk luns" 3,22,4,5,14,2, men p g a snömos blev det 3,8,5,2.

Per

Tyckte denna sida hos SMHI (varför gå via SVT eller andra när man kan gå direkt till källan?) verkar rätt bra för att kolla väder, man kan se hur det förändras över dygnet:
<http://www.smhi.se/weather/natvader/ntv_landvader.html?placeId=10010203080>

Har tyvärr legat på sjukhus sedan i fredags morse, (tarmvred) inte kul !. Kroppen är helt urlakad och är tyvärr inte i form för någon cykling.

Vi kanske syns vid något annat tillfälle, ha det kul !

/ Robert

rob Skrev:
> Har tyvärr legat på sjukhus sedan i fredags morse,
> (tarmvred) inte kul !. Kroppen är helt urlakad och
> är tyvärr inte i form för någon cykling.

Fy vad trist!

> Vi kanske syns vid något annat tillfälle, ha det
> kul !

Det går fler tåg.

Krya på dig!

lunsenl10d.jpg

Elisabeth på Östra Upplandsleden idag

Kom just hem efter en tur i Lunsen, gårdagens korrespondens med Fredrik här gjorde mig sugen på att utforska Lunsen öster om järnvägen. Så vi åkte genom Lunsen från Sävja ut till Nyby o fann en stor stig som är utmärkt på Friluftskartan 1:75000. Snabb ”hard pack” o så tillbaka till Alsikevägen på ‘Fredriks stig’, från Mora Stenar, se ‘tillägg’ på MTB @ Signals and Systems, försökte ta till höger på den lilla skogsvägen, enligt kartan fortsätter den på andra sidan motorvägen. Dessvärre fanns inget sätt att ta sig över denna. Så det blev att vända o så åka till Östra Upplandsleden den vanliga vägen.

Funderade lite på hur det ska gå att åka 30, om vi nu blir så många. Tycker det ändå kan vara värt ett försök. Det är roligare. Vore kul att slå happyrekordet.

Det gäller att den som åker först stannar vid varje vägskäl, eller stigskäl. En sak som talar för att det kan funka är att Lunsen är inte direkt utmanar till tävling. Det är ganska tekniskt och just det är det roliga. Som Leo skrev, man kan ta det ganska lugnt, och ända ha kul, eftersom det handlar om att välja linje, hålla balans, övervinna diverse steg, stenrösen o rötter, snarare än om att jaga fram på maxpuls.

Funkar det inte får vi väl dela på oss. Fredrik hittar lika bra som jag. Det var egentligen ett initiativ från honom som föranledde att jag skrev MTB runt Uppsala. Så vi får väl åka i varsin grupp i det fallet.

Om någon vill knappa in mitt mobilnummer i förväg, för att ha om man åkt vilse, så är det 0709 52 73 41.

Per

Ja det är värt ett försök att köra alla. Funkar det inte så vet vi det till nästa gång. Vädret verkar bli OK
också - Växlande molnighet och uppehållsväder (enl Aftonbladet).

Fredrik

PS. Vi var ett gäng från Uppsala i Södertälje och körde Kringelloppet idag. Trevlig tävling och trevliga stigar. Kanske läge för en HappyRide i trakten.

Per: Det brukar gå rätt bra att köra med många, men det hänger delvis på vilka som är med och cyklar. Vi har en del ivriga cyklister på en del av våra Happyturer i Göteborgsområdet, de går helt enkelt inte att "sakta ner". :-P Så de kör oftast full fart och ligger långt fram, ibland kör de vilse, men oftast väntar de in oss när stigar/vägar delar på sig. Fördelen med okända(för de flesta) stigar är att gruppen antagligen blir tvungen att hålla ihop, för att inte köra vilse. :-) Lycka till imorgon!

/Leo

Mitt knä är inte i cykeldugligt skick ännu så jag dyker inte upp imorgon. Grymt tråkigt. Verkar ju bli en rätt hygglig uppslutning. Ser fram emot lite sköna bilder.

Ha det så himla kul !

Peter E

Tobe i min bil är utbytt mot Tobias/Frost. Fyra pers kommer med mig alltså. Det blir kalas det här, ser fram emot det enormt mycket!

Hej,
Jag kan tyvärr inte heller vara med imorgon eftersom jag måste jobba. Jag försökte byta men det gick inte. Har förstått av Pelle att det är några av er som hoppats få se min kära Titus Racer X men det får bli en annan gång. Kanske i Hellas?
Elisabeth

Elisabeth, det blir tråkigt att inte få se dig IRL., med eller utan hoj.
Välkommen till Hellas vid senare tillfälle.

Men trots din frånvaro så kan jag bara bara säga att det blir ett helt otroligt gäng som kommer.
Vänner, jag är hedrad av att få titta på era bakhjul.

För övrigt, jag hade sett fram emot att träffa dig igen också, rob. Krya på dig.

Strålande sol, balkongdörren öppen, en stor caffelatte, Morrisseys nya platta och om en dryg timme ska jag möta Jomper vid Skanstull.
Är detta lyckan?

Nu börjar det dra ihop sig.

Peter och Rob får krya på sig (Jag lider med dig och ditt knä Peter!!). Trist att du inte kunde komma Elisabet, men det blir ju fler tillfällen förstås. Hellas väntar på dig!

Kan rapportera att vårmorgonen här i Uppsala är solig o "crisp", som engelsmännen säger, ser ut att bli en underbar dag, perfekt för att "lunsa".

Per

Tillbaka
Topp