Elisabeth på Östra Upplandsleden idag
Kom just hem efter en tur i Lunsen, gårdagens korrespondens med Fredrik här gjorde mig sugen på att utforska Lunsen öster om järnvägen. Så vi åkte genom Lunsen från Sävja ut till Nyby o fann en stor stig som är utmärkt på Friluftskartan 1:75000. Snabb ”hard pack” o så tillbaka till Alsikevägen på ‘Fredriks stig’, från Mora Stenar, se ‘tillägg’ på
MTB @ Signals and Systems, försökte ta till höger på den lilla skogsvägen, enligt kartan fortsätter den på andra sidan motorvägen. Dessvärre fanns inget sätt att ta sig över denna. Så det blev att vända o så åka till Östra Upplandsleden den vanliga vägen.
Funderade lite på hur det ska gå att åka 30, om vi nu blir så många. Tycker det ändå kan vara värt ett försök. Det är roligare. Vore kul att slå happyrekordet.
Det gäller att den som åker först stannar vid varje vägskäl, eller stigskäl. En sak som talar för att det kan funka är att Lunsen är inte direkt utmanar till tävling. Det är ganska tekniskt och just det är det roliga. Som Leo skrev, man kan ta det ganska lugnt, och ända ha kul, eftersom det handlar om att välja linje, hålla balans, övervinna diverse steg, stenrösen o rötter, snarare än om att jaga fram på maxpuls.
Funkar det inte får vi väl dela på oss. Fredrik hittar lika bra som jag. Det var egentligen ett initiativ från honom som föranledde att jag skrev MTB runt Uppsala. Så vi får väl åka i varsin grupp i det fallet.
Om någon vill knappa in mitt mobilnummer i förväg, för att ha om man åkt vilse, så är det 0709 52 73 41.
Per