Happyrides i Huddinge (omdöpt)

Tog en sväng idag för att testa hojen med nya angleset'et, jisses vad en grad hit eller dit kan spela roll!
Tyvärr vart ju föret "lite fuktigt" så man fick ju hålla igen lite...
Körde Flottsbros CES SS2 + SS1 och Gömmarens SBR SS2 + SS5 innan jag tröttnade på väderläget.
Innan jag drog hemåt passade jag på att öppna upp en passage för att kunna hoja upp till starten på Gömmarens SS5 (i stället för hike-a-bike'n), lägger upp den som GPX här: https://www.dropbox.com/s/g1wvf816cus3ufg/Gömmaren SBR SS5 utan hike-a-bike.gpx

Vettig karta får dröja tills imorn.

Cheers // Larsa

Är sugen på att premiärtesta några av endurosträckorna i Flottsbro i helgen. Cyklar normalt i Hellas. Vilken är finast? Är det svårt att hitta?

Jonzie skrev:
-------------------------------------------------------
> Är sugen på att premiärtesta några av
> endurosträckorna i Flottsbro i helgen. Cyklar
> normalt i Hellas. Vilken är finast? Är det
> svårt att hitta?

Har kört där ett par gånger nu (dock inte på raceday :(
Anyway, det beror ju lite på vad du gillar för cykling, alla sträckorna har sin speciella charm, här följer mina omdömmen:

SS1 - Faktiskt en av dom roligaste sträckorna med Switchbacks och skapligt köttigt spår men med flow, dock är de roliga Switchbacksen lite eroderad och igenvuxna nu.
Lätt att hitta starten, bakom liftstationen högst upp på kullen.

SS2 & 3 - ganska normal Stockholmscykling inte helt lätta att hitta dock.

SS4 - Gamla DH-spåret, riktigt roligt (tänka att vad som var DH förr, nu är normal stigcykling fast med mera lutning...) Start strax nedanför SS1 (det är lätt att köra in på denna start när du kör SS1'an, kolla in Westmans filmer innan du kör resp. spår.

SS5 - Traversen, börjar med 4X (dvs berms o hopp) och sen in i nuvarande DH-spår, skapliga stenkistor för oss dödliga, men klart farbart vilket inte helt stämmer in på...
... SS6 - Som börjar med fantastiskt fin hällcykling (utför) men som avslutas med något av det hårigaste många upplevt. Extra läbbigt nu efter regn-erodering och avsaknad av Beofreds skyddsnät :/ Dock är början så fin att det överväger dödsbranten.
SS5 starten hittar du genom att cykla tillbaka på asfalstvägen (som du kom med för att nå parkeringen) efter S-kurvan ta träbron upp åt vänster, SS6 är inte helt enkel att hitta men åter igen kolla in CES Flottsbro-tråden så finns det karta m.m.

(Fasiken blev lite sugen på att dra dit igen, trots att jag var där igår ;)

// Larsa

Tyvärr kan jag inte hänga på i helgen, men så här brukar mitt "varv" se ut:

CESFlottsbroSTRAVA-jakt.jpg

Har namngett transporterna och i vilken ordning jag tar SS'orna med bokstäver för att inte blanda ihop det hela...
Det är en jäkla fördel att pushbike'a sig igenom sträckorna först, den första SS'n (Högspänningen) kan man med fördel köra flera gånger tills ni är varma i kläderna, SS2 (B), SS1 (C) och SS 4 (E) är så pass uppkörda att man kan rulla dom utan "pushbike-genomgång".
Kör ni varvet 2 ggr så tar det ca 3 timmar.

Lycka till & glöm inte knä/armbågsskydd!
// Larsa

OK, hoppas du får en trevlig tur!

När jag läst den här tråden har jag blivit väldigt sugen på att pröva de stigar förutom svart/vita som finns i Gömmaren så om någon ska ut den vändan så hakar jag gärna på.

Kan som rookie konstatera att d är en imponerande subkultur här med hojjandet kring Gömmaren o dess närhet. Brukar hoppa runt svartvita med min gamla Ht stump varje vecka på ca 1h15min dagtid.
Skulle kunna frestas till ett kränkarpass en riktigt tidig helgmorgon
Vad är egentligen elit tiderna runt sjön :-)? Finns nån Strava (för lat för o bläddra här) på stigen?

Polarbear skrev:
> OK, hoppas du får en trevlig tur!
>
> När jag läst den här tråden har jag blivit
> väldigt sugen på att pröva de stigar förutom
> svart/vita som finns i Gömmaren så om någon ska
> ut den vändan så hakar jag gärna på.

Jag tänkte ta en bus-, hopp- & lekrunda på Söndag om du vill hänga på? Blir en del av Svart-vita + en mix av lite av de roligare stigarna som man kan välja istället. Tempot får bli sekundärt, mer cykla för att det är kul. Spårcentralen 14:00?

lidalooparn skrev:
> Vad är egentligen elit tiderna runt sjön :-)?
> Finns nån Strava (för lat för o bläddra här)
> på stigen?

Jag är låångt ifrån nån elit (bara cyklat i ett år) men tog en hets-runda i kvällssolen & slipa lite tider i Strava. Har KOM på samtliga segment nu men väntar fortf. på att nån som är snabb på riktigt ska lägga en sån där riktig rökartid. SUB 60min på hela Svart-vita vore grymt att jaga!
Men usch va jobbigt det kan va & cykla fort! Inte nog med att man blir svettig & trött i benen, man lessnar ju på sig själv när hjärnan vill trampa men kroppen säger stanna. Klättringen tillbaka upp till gröna/Eldmannens plats knäckte mig totalt idag, fy f-n va jag hatar den backen ibland! Idag var det första gången jag sakna SPD sen jag gick över till plattisar, det är verkligen skillnad på vilken effekt man får ner i vevarna. På en timmes cykling så måste det handla om minuter som man vinner med SPD? Ingen som har ett par XT/M785 ligger & skräpar? Vore kul & prova skillnaden men känner inte att det är värt att köpa ett nytt par pedaler bara för det.
Nåväl, tiderna att slå är enligt nedan. Pedal damn it!

image.jpg

Senast ändrad:
Phuu va du hetsar...
Själv har jag jagat runt i Flottsbro under kvällen, i hopp om att bättra på ens placeringar på CES-sträckorna (i STRAVA). Gick väl sådär, men några PR satte jag samt klarade HELA SS6 utan fotisättning :D upptäckte på vägen hem att jag kört hälften av sträckorna med låst bakdämpare!
Så det lär ju finns utrymme till förbättring där...

Lycka till för er som tar er an soptippen i helgen ;)
// Larsa

Han kör FS o 29tum eller? Klar fördel tidsmässigt har 26a o ht. Jag har loggat på sportstracker sen länge men antar att jag ex bara söker på Henrik lilja på strava?
Dödens backe kvar för mig att klara behöver nog nåt annat färdmedel för den :-)

Henrik83 skrev:
> Polarbear skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OK, hoppas du får en trevlig tur!
> >
> > När jag läst den här tråden har jag blivit
> > väldigt sugen på att pröva de stigar
> förutom
> > svart/vita som finns i Gömmaren så om någon
> ska
> > ut den vändan så hakar jag gärna på.
>
> Jag tänkte ta en bus-, hopp- & lekrunda på
> Söndag om du vill hänga på? Blir en del av
> Svart-vita + en mix av lite av de roligare
> stigarna som man kan välja istället. Tempot får
> bli sekundärt, mer cykla för att det är kul.
> Spårcentralen 14:00?

Mycket intressant, ska kolla om jag kan omboka en grej och återkommer under lördagen.

/lidalooparn skrev:
> Han kör FS o 29tum eller? Klar fördel
> tidsmässigt har 26a o ht. Jag har loggat på
> sportstracker sen länge men antar att jag ex bara
> söker på Henrik lilja på strava?
> Dödens backe kvar för mig att klara behöver nog
> nåt annat färdmedel för den :-)

Nja.. Stumpjumper EVO är allt annat än optimalt om man ska jaga tider, framförallt när fjädringen är inställd för hopp & lek. 140mm gungar lite väl mycket i mitt tycke. En 29" HT skodd med typ Racing Ralph/Thunder Burt är nog den "snabbaste" cykeltypen för Gömmaren, men långt ifrån roligast! Roligast har man på blaffiga däck & massa fjädring :-)

Ladda ner Strava, tryck på record och bege dig ut & trampa. Appen sköter all loggning själv via GPSen.

Skulle jag ha råd med en cykel för varje inriktning av MTB, skulle min Gömmaren-cykel bli en Kona Process 111 eller Banshee Phantom.
// Larsa

Henrik83 skrev:
> Polarbear skrev:
> -----
> > OK, hoppas du får en trevlig tur!
> >
> > När jag läst den här tråden har jag blivit
> > väldigt sugen på att pröva de stigar
> förutom
> > svart/vita som finns i Gömmaren så om någon
> ska
> > ut den vändan så hakar jag gärna på.
>
> Jag tänkte ta en bus-, hopp- & lekrunda på
> Söndag om du vill hänga på? Blir en del av
> Svart-vita + en mix av lite av de roligare
> stigarna som man kan välja istället. Tempot får
> bli sekundärt, mer cykla för att det är kul.
> Spårcentralen 14:00?

Jag är på! Spårcentralen kl 14 blir bra.

Laddade ner Strava och testade några rundor i helgen.
Insåg att det nog är ett bra sätt att komma ur komfortzonen och kunna öka tempot.
4:e plats på sektionen "Flow" men annars finns mycket att jobba på.
Är betydligt tröttare efter cyklingen nu.

Att ge sig på en Strava-jakt på Gömmarens Svart-Vita med magen propfull av hamburgare + milkshake var ingen bra idé (hade tidigare firat semesterstarten med middag på Svenska Hamburgerhuset), gårdagens runda gav mig mera uppstötningsymptom än att bonka på LidaLoop, urk!
http://www.strava.com/activities/162570312
Hade helt glömt bort hur tokjävligt rotig start o mål på denna slinga är, vilket också är en av anledningarna till att TTL skapades (förutom att minska trängseln på spåret).
Nästa mål blir att binda ihop TTL & SBR-sträckorna.
Det possitiva jag tar med mig från gårdagens extremt dummdristiska och förnedrande utflykt blev att jag kirrade alla uppförsbackar utom EN, samt fick möjlighet att (ganska pedagogiskt) skälla ut "brandmannen" :D

// Larsa

PeterÄlvsjö skrev:
> Jag såg inte till honom vare sig i lördags eller
> söndags.
> Fick du någon uppfattning om vad han håller på
> med och varför?

Grillar korv + ANNAT, ser ut som en inte allt för hårt åtgången narkoman från Mellanöstern, kort hår, ganska muskulös, gissar på 25 - 30 år.
Men han var inte aggressiv på något vis, avståndstagande, uppträdde nästan lite utstött.
Enligt min socionom till fru så kan det röra sig om en heroinist, dom lär föredra ensamhet när de drogar...

// Larsa

Det lukta skojtobak i halva skogen när jag cykla förbi honom i Fredags.
För övrigt är det helt sjukt j-vla värdelöst & va förkyld när det är så fint väder!

Gömmaren är den skog där jag träffat flest skummisar när jag cyklat tror jag..

Någon som cyklar torsdag kväll? Tänkte ta mig ut då.

Farliga lösa hundar finns d av o till.
Fö kan jujag som rookie undra vart det finns liknande stigsystem i närheten? GS håller precis den tekniska nivå som gör d utmanande men aldrig farligt (för mig)

Polarbear skrev:
> Gömmaren är den skog där jag träffat flest
> skummisar när jag cyklat tror jag..
>
> Någon som cyklar torsdag kväll? Tänkte ta mig
> ut då.

Jag ska ut så fort den här j-vla förkylningen släpper! Mycket bättre idag mot tidigare i veckan, så hoppas på succé när jag vaknar imorgon =)

Nån som är morgonpigg? Tänkte ta en repa imorgon, rätt så tidigt. Nån som är på vid 7-7:30? Blir ett lugnt tempo & lite bus/lek.

Är det nån som vill få lite puls så blir det svettokörning idag, siktar på att vara vid spårcentralen vid 16:30. Gröna spåret under 45min är tanken..

Henrik83 skrev:
> Är det nån som vill få lite puls så blir det
> svettokörning idag, siktar på att vara vid
> spårcentralen vid 16:30. Gröna spåret under
> 45min är tanken..

Gröna spåret! Då blir det ju BARA mördar-rötter...
Nä tacka vet jag TTL eller TTXL, i framtiden kommer vi att kunna knåpa ihop lite mera trenduroliknande inslag till slingorna. Det behöver bara "blåsa's" rent / upp några myrstigar först ;)

Nä nu blir det cykelvila för min del, då jag ska ner till bankrutt-landet o dricka Mythos för att vila mig i form. Sen efter den 24'e.

Cheers // Larsa

larsaw skrev:
> Henrik83 skrev:
> -----
> > Är det nån som vill få lite puls så blir
> det
> > svettokörning idag, siktar på att vara vid
> > spårcentralen vid 16:30. Gröna spåret under
> > 45min är tanken..
>
> Gröna spåret! Då blir det ju BARA
> mördar-rötter...
> Nä tacka vet jag TTL eller TTXL, i framtiden
> kommer vi att kunna knåpa ihop lite mera
> trenduroliknande inslag till slingorna. Det
> behöver bara "blåsa's" rent / upp några
> myrstigar först ;)
>
> Nä nu blir det cykelvila för min del, då jag
> ska ner till bankrutt-landet o dricka Mythos för
> att vila mig i form. Sen efter den 24'e.
>
> Cheers // Larsa

Jyrki (nån här?) har ju plockat KOM på Gröna så var tvungen att försöka ta tillbaka den. Skruva t.o.m dit ett par SPD-pedaler, fy f-n va jag krascha :-) Tre ggr. på 40min misslyckades jag med att klicka ur, bristen på talang är uppenbar! Inte blev det nå KOM heller. 42:00 mot 41:36, patetiskt! Nästa gång tänker jag trilla mindre.. Dock känner jag mig sjukt cool efter att ha skrapat upp hela underarmen, gangsta-style!

Men imorgon blir det bus- & lekstigarna i lugnare tempo. Kommer gärna iväg innan 08:00, ingen som ska med?

På tal om Grekland.. Gyros har hört ska vara sjukt bra ihop med Mythos & Amstel, framförallt när man ska vila sig i form! Trevlig resa!

Henrik83 skrev:
> 41:36, patetiskt! Nästa gång tänker jag trilla
> mindre.. Dock känner jag mig sjukt cool efter att
> ha skrapat upp hela underarmen, gangsta-style!
>
Vi är ju cyklister och inte fotbollspelare som kastar sig på marken och gråter för minsta skada :-)

Blir lite tidigt imorgon. Kör väl ett svettpass själv.
Försöker bygga upp lite kondis till CV.

Trevlig resa Larsa. Själv åker jag till Nice om en vecka.

Jsmacko skrev:
> Han heter j.lehtinen här på forat, och är
> våran guru:)

Word, mer erfarenhet, talang & pannben än dom allra flesta här på Happy.
Dessutom kör han fintysk ;)
// L

Jupp, håller med. Han lekte med oss andra på en fatbike i paradiset när vi kämpade med "vanliga" hojjar..
Skönt att ni håller ställningarna i tråden.

Hehe - Guru, vete fan.... När man har hållit på med mtb sedan slutet på 80-talet har man nog lärt nånting "på vägen". ;-) men jag börjar känna att man har nåt sitt peak och "nedförsbacken" har börjat, goda nyheter är att nu kan man tävla i "men över 40" klassen, och att det är mest nedför i SBR slingorna. ;-)

Gröna spåret - tror att jag körde hela slingan nu första gången, och måste bara hålla med, så j..la mycket rötter, ingen direkt flowig spår... På svart/vita det finns hur mycket som helst flow (masmoplatå) jämfört med grönan.

Apropå nån här som ska köra Aim Challenge i år? jag ska ditt och tävla och kommer att stanna där också veckan efter tävlingen, softa lite med stigar i rörbäcksnäs och runt om Sälen.

Trevligt sommar för alla i Huddinge trådet!

Vi är ett gäng som ska köra AIM. Vi stannar också veckan ut, lite downhill, rörbäcksnäs och annat skoj.

Senast ändrad:
På ett ställe på tillbakavägen passerar man i geggan på vänster sida om ett fallet träd.
Strax efteråt så svänger TTL åt vänster och Svartvit/Gröna till höger på en liten grusväg.

Där har det nu dykt upp en stig som passerar fallna trädet på höger sida för att ansluta till Svartvita.
Är det någon som vet om denna lilla genväg gör att Strava inte tycker att man kört på spåret eller går det bra att ta den lilla genvägen?

Jag ska snart lämna sälen efter en vecka här. Han med rörbäcksnäs och lite downhill i lindvallen sen ramla ja på axeln och slog den ur led. Hoppas de går bättre för er andra :)

jlehtinen skrev:
> Hehe - Guru, vete fan.... När man har hållit på
> med mtb sedan slutet på 80-talet har man nog
> lärt nånting "på vägen". ;-) men jag börjar
> känna att man har nåt sitt peak och
> "nedförsbacken" har börjat,

Det får man nästan hoppas! Jag har Iofs. bara cyklat sen förra våren men din tid på gröna var f-n inte lätt att slå. Var tvungen att byta från plattisar till SPD & trampa så jag blev helt genomsvettig. Usch vad jag fick ta i för att plocka KOM. Nya tiden är 40:49 på hela gröna & 29:16 från brandgata till brandgata. Dock hissar jag vit flagg nu när man är på topp, gröna spåret är ingen höjdare jämfört med alternativen eller masmoplatån. Men den dagen du vill race'a på masmodelen är det bara hojta till! Vi har ju snarlika tider där & är man två som hetsar så borde man komma under timmen..

Slänger in en riktigt präktig skrytbild också, KOM på samtliga segment, målet för 2014 är avklarat. Pedal damn it!

image.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp