HappyVR 2016 - SUB9 gruppen 06:20 [UPPDATERING - Racereport]

Nej, det är lite oorganiserat kaos. Men tröja är det några av oss som skall ha. Det blir nog kaos där med. Men jag kommer nog att försöka styra upp det lite. Men jag skulle säga att när vi står på startlinjen, så hitta en rygg att följa i gruppen. Sedan lär vi hitta varandra under loppet. Vi lär passera en hel del cyklister på vägen :) Så det gäller att vi håller ihop klungan ordentligt. Känner vi att den börjar spricka, så får vi dela klungan i två.

Jeppe_E sa:
Nej, det är lite oorganiserat kaos. Men tröja är det några av oss som skall ha. Det blir nog kaos där med. Men jag kommer nog att försöka styra upp det lite. Men jag skulle säga att när vi står på startlinjen, så hitta en rygg att följa i gruppen. Sedan lär vi hitta varandra under loppet. Vi lär passera en hel del cyklister på vägen :) Så det gäller att vi håller ihop klungan ordentligt. Känner vi att den börjar spricka, så får vi dela klungan i två.
Nyktert
Smaller_Facebook_like_thumb.png

Lagt upp en tråd på Strava om gemensamma träningar i stockholm.. Någon från sthlm som läst och är sugen att hänga på?

Hej!

Jag är inte så jätteaktiv på forat men jag tränar en del och läser det ni har skrivit emellanåt.
Angående kännetecken för gruppen så är det nog bra att göra som vi gjort tidigare år, ha ett neongult klistermärke bak på hjälmen.
Klädseln kan ju variera över dagen så det är ju inte säkert att man känner igen ryggarna.

Angående strategi så gillar jag tvåstopparen. Körde den förra året och det funkade bra trots att det var varmt.
Fagerhult och Boviken funkar bra men förra året fick jag en chock i Fagerhult när jag skulle springa in från vägen i depån och insåg att det var kravallstaket ivägen. Man måste alltså ta sig igenom depån den "ordentliga" vägen.

I övrigt siktar jag på att köra Trainerroad, lite mtb och några landsvägslopp fram till juni.

/Mats

För stockholmare, och andra, går Södertälje 300K brevet på lördag. Kul att känna på distansen och irra runt i Södermanland utan GPS (det är retrostyle). Inte lika snabbt som VR men dubbelt så festligt. Ta med foliefilten och kom!

RedDevil sa:
Hej!

Jag är inte så jätteaktiv på forat men jag tränar en del och läser det ni har skrivit emellanåt.
Angående kännetecken för gruppen så är det nog bra att göra som vi gjort tidigare år, ha ett neongult klistermärke bak på hjälmen.
Klädseln kan ju variera över dagen så det är ju inte säkert att man känner igen ryggarna.

Angående strategi så gillar jag tvåstopparen. Körde den förra året och det funkade bra trots att det var varmt.
Fagerhult och Boviken funkar bra men förra året fick jag en chock i Fagerhult när jag skulle springa in från vägen i depån och insåg att det var kravallstaket ivägen. Man måste alltså ta sig igenom depån den "ordentliga" vägen.

I övrigt siktar jag på att köra Trainerroad, lite mtb och några landsvägslopp fram till juni.

/Mats

Ja, två stopp på totalt ca 10 minuter får vi klara oss på.
Bra idé där med neonklisterlapparna!

Strakka sa:
PiPPiW sa:
Strakka sa:
Jag kan fixa etiketter som matchar tröjorna :)
Det går väl att göra en hel sub-tråd även runt klisterlappar. Annars finns det hur många färdiga varianter som helst, t.ex. http://centralshoppen.se/herma-etikett-neon-rod-635x296mm-540-fp-om-540-st-p-17094

Räcker till många VR.

Jag kan få dem tryckta i valfri form, i pp plast, gratis :)

Är ju givet om det är gratis :)

+1
Mitt förslag då jag kan tänka mig att det finns fler grupper med samma idé:
Ett H på en delat gult/orange bakgrund.

nadderf sa:
Strakka sa:
PiPPiW sa:
Strakka sa:
Jag kan fixa etiketter som matchar tröjorna :)
Det går väl att göra en hel sub-tråd även runt klisterlappar. Annars finns det hur många färdiga varianter som helst, t.ex. http://centralshoppen.se/herma-etikett-neon-rod-635x296mm-540-fp-om-540-st-p-17094

Räcker till många VR.

Jag kan få dem tryckta i valfri form, i pp plast, gratis :)

Är ju givet om det är gratis :)

Najs! Klart vi ska ha matchande klisterlappar. Bara formen möjliggör att de fäster på olika hjälmformer. Som tempostruten jag funderar på att köra med t.ex. ?

Kan vi inte få till ett gruppköp tröjor tror ni?
Inte för att det förtar betydelsen av hjälmmärken om västar/jackor skulle krävas, vilket är en mycket bra idé

Med en undertröja och armvärmare räcker ju en cykeltröja långt.

Fjärdebrunn sa:
Inte för att det förtar betydelsen av hjälmmärken om västar/jackor skulle krävas, vilket är en mycket bra idé

Strakkas tröja är väl ett gruppköp?

Jeppe_E sa:
Fjärdebrunn sa:

Jo, jag tänkte i betydelsen att alla köper. Inte så att någon har en firma/arbetsgivare som tycker det är kul att sätta namn och klibba på ett sådant här äventyr så det täcker tröjorna för, hur många vi nu är?

RedDevil sa:

Om det bara är vatten som behövs så bukar det va en vatten depå några km efter Fagerhult, går snabbt o lätt att stanna där.

Fjärdebrunn sa:
Jeppe_E sa:
Fjärdebrunn sa:

Jo, jag tänkte i betydelsen att alla köper. Inte så att någon har en firma/arbetsgivare som tycker det är kul att sätta namn och klibba på ett sådant här äventyr så det täcker tröjorna för, hur många vi nu är?

Vad menar du? Funkar inte Strakkas tröja? Förklara för en som inte begriper tack.

Nisse 40+ sa:
Fjärdebrunn sa:
Jeppe_E sa:
Fjärdebrunn sa:

Vad menar du? Funkar inte Strakkas tröja? Förklara för en som inte begriper tack.

Strakkas tröja är fin så det handlar om att få alla att köra i den

Jag får en offert imorgon, då vet vi slutpriset. Jag har frågat efter den enklaste modellen, enda extra är att en av fickorna bak har dragkedja.

Vill bara bumpa lite till er som anmält intresse för tröjan att det är dags att betala. Ni har fram tom. Den 28/4

Bump Bump! Ni som har anmält intresse för tröjan, läs era PM och swisha över pengarna till Strakka.

Det blir fint väder i helgen, nån mer än jag som ska köra Göteborgsgirot 140 km på lördag?
@Jeppe: Ingen risk för stelfrusna fötter och hagelskurar den här gången tror jag :)

slice me nice sa:
Det blir fint väder i helgen, nån mer än jag som ska köra Göteborgsgirot 140 km på lördag?
@Jeppe: Ingen risk för stelfrusna fötter och hagelskurar den här gången tror jag :)

Nä, men jag är fortfarande rejält förkyld med slemhosta efter Kungsbacka. Jag har cyklat 27 km sedan den 25/4 :(

Tänkte dock försöka mig på Laholms vårlopp på Lördag (120k). Lockande med Göteborgsgirot, men lite för mycket pengar eftersom jag inte känner mig i toppform.

Hej alla SUB9:or,
Jag har tagit fram ett utkast till gemensam strategi för loppet vilket jag har mailat till Jeppe_E som blir vår lagkapten om inget annat meddelas. Tanken med detta dokument är att vi ska ha en ensad och komplett bild av vad som förväntas av gruppen och dess deltagare under loppet, t.ex. vilka depåstopp som gäller och hur vi ska agera för att resan ska bli så behaglig som möjligt. Alla får tycka till om innehållet och sedan vägs åsikterna samman till en gemensam sådan som sedan gäller för hela gruppen.

Uppmanar därför er som inte redan gjort det att skicka ett PM till Jeppe_E med er mailadress så att vi kan kommunicera inom gruppen på ett enkelt och tydligt sätt. Dokumentet innehåller även en deltagarlista där vi skriver namn, e-post och telefonnummer så att vi har koll på alla som ingår i gruppen.

Jag har nu fått in 12 namn till e-postlistan

Andreas J
Johan N
Mats H
Gustav A
Andreas A
Fredrik L
Johannes J
Roine L
Hans L
Erik F
Johan L
Peter D

Så det fattas ju några stycken :)

Jeppe_E sa:
Jag har nu fått in 12 namn till e-postlistan

Andreas J
Johan N
Mats H
Gustav A
Andreas A
Fredrik L
Johannes J
Roine L
Hans L
Erik F
Johan L
Peter D

Så det fattas ju några stycken :)

Jag fyller på med:

Erik S
Seth S
Magnus J

Så 16st totalt just nu (inkl mig själv)

Fattas e-post från:
Michael A
Anders H
Oscar H
Pontus J
Erik J
Gustav J
Per K
Mathias O
Rikard P
Torbjörn P
Carl S
Jimmy Ö

Skickat PM

Varför inte slänga upp planeringen här så kan vi dissikera den gemensamt?

Senast ändrad:
Ok gott folk. På allmän begäran kommer här utgåva 0.1 av Happy VR2016 SUB9 taktik. Tanken är att ha något att tycka till om och enas kring. VARNING för obscen mängd text, har du tillräcklig uthållighet för att läsa följande inlägg så är SUB9 runt Vättern inga problem. Postar ett kapitel i taget och hoppas att jag inte fastnar i något spamfilter.

Introduktion

Vi är flera cyklister som har begränsad erfarenhet av att cykla tillsammans. Vi har olika kapacitet och olika erfarenhet av cykling i allmänhet samt Vätternrundan i synnerhet. Det är endast ett fåtal individer i vår grupp som har cyklat Vätternrundan snabbare än 9 h tidigare. Därtill är tiden för gemensam förberedelse begränsad vilket gör att vi behöver komma överens om dispositionen av loppet i förväg.

Många av cyklisterna i laget kommer att ha en Happy VR2016-tröja medan andra inte kommer att ha det. Dock ska alla ha ett gemensamt klistermärke bak på hjälmen för att det ska vara enkelt att se vilka som ingår i laget. På klistermärket skriver man sitt namn för att underlätta kommunikationen i gruppen.

1. Målsättning

Vi har målet att köra Vätternrundan på under 9 h. Detta innebär ett rullsnitt på minst 34,3 km/h med totalt 15 minuters stopptid.

Om vi får kraftig motvind ner till Jönköping så kommer vi inte kunna snitta 34 dit, men då kommer vi kunna köra fortare på andra sidan istället. På motsvarande sätt behöver vi ha ett ännu lite högre snitt om vi har medvind i början. Ovan exempel gäller om det är relativt vindstilla.

Vad som är rätt hastighet vid varje givet ögonblick beror helt och håller på förhållanden och omgivningen. Är det platt och vindstilla bör vi ligga lite över vår snitthastighet. Blåser det god medvind kan det lätt gå 5-10 km/h fortare, likaså en del långsammare i motvind.

I uppförsbackarna skall hastigheten vara ”lugn” samt anpassad till backens lutning och längd. Det är viktigt att de som ligger först tar med sig farten in i uppförsbacken så att de bakre cyklisterna inte behöver bromsa. Likaså behöver de som ligger först vänta med att dra igång hög fart efter backar så att cyklisterna längre bak kommer över krönet.

Efter Jönköping så är det några backar som drar ner farten. Sista tre-fyra milen är lite sega, då det är lite backigt och sen på slutet smal väg. Där har vi många andra cyklister att ta hänsyn till, så det blir lägre fart i slutet rent naturligt då omkörningar kan bli svårare att genomföra.

I nedförsbackarna ska vi inte hålla igen, gravitationen ska utnyttjas till fullo. De två som ligger längst fram i kedjan ska jobba hårt så att inte alla andra bakom behöver bromsa sig nerför hela vägen, 50 - 60 km/h kan det bli. Man kan aldrig trampa för hårt i nedförsbackar när man ligger först, det är bara att slänga i högsta växeln och mata på! Vi låser alltså kedja i brantare nerförsbackar men se till att snabbt få rotera in i klungan för välförtjänt vila snarast möjligt efter backens slut.

2. Stopp

Två korta depåstopp om vardera max 5 minuter är planerade:

1) Depån vid Fagerhult (efter 133 km)
2) Depån vid Boviken (efter 225 km)

När vi stannar så gör man snabbt det man ska så att vi kan rulla vidare så fort som möjligt vid signal från ledare. De angivna tiderna för stoppen är alltså maxtider!

Vi kommer även behöva stanna för ett par korta p-stopp vid lämplig plats vid vägkanten. Kontakta ledaren om behov finns så att stoppen kan planeras i tid. Första stopp bör vara ca halvvägs till Fagerhult, dvs efter ca 2 timmar. Sedan blir det max 1 p-stopp mellan de inplanerade depåstoppen. P-stopp är max 1 minut och så fort man är klar sätter man sig på cykeln så att ledaren kan starta gruppen så snart alla är klara.

3. Klungkörning

Vi ska mestadels köra belgisk kedja. De kortare stunder när vi inte kör belgisk kedja ska vi köra roterande ”2-par” i den främre motorn. Större delen av tiden kommer man att spendera på rulle i något av de båda leden, och då är egentligen det enda man ska tänka på att köra så jämnt som det bara går och undvika större hastighetsförändringar samt inbromsningar och att inte köra in i någon annan.

Det är var och ens ansvar att se till att passa på att dricka och äta lite varje gång man kommer längst bak.

Kommunicera alltid "Sist!" och gärna namnet på siste man du passerar i det inre ledet när du kör in i det yttre ledet. Gör detta strax innan du är jämsides med cyklisten för att förbereda denne i god tid. Det finns dock risk att denne viker in framför dig istället för efter dig om man har för bråttom. Efter ett tag kommer detta möjligen att kännas lite tjatigt, men det är säkrast att vi ska hålla fast vid det hela loppet. Efter hand kommer nämligen kedjan att öka och minska i storlek allt eftersom folk går ner hos grindvakten för att vila och sedan kommer tillbaka därifrån, viss omfördelning kan ske vid omkörningar och i uppförbackar. Vem man har före och efter sig kommer säkerligen att förändras med jämna mellanrum, och det ger en trygghet att hela tiden veta att man får besked om när man ska byta led. Grindvakten kommer att hjälpa till med att hålla koll på vem som är siste man i rotationen och vilka som vilar längst bak. Grindvakten har även som uppgift att slussa in de som vilat klart och åter skall in i rotationen igen. Kan vi hålla en jämn fart med ett bra flyt undviker vi att skapa luckor i leden, detta måste vi alla hjälpas åt med!

Vi måste vara följsamma och ligga på lagom avstånd för att kunna flyta med i rotationen. Vid byte längst bak är det lämpligt att lägga sig i mitten mellan cyklisterna framför så snart man fått höra att man är sist, då kan man lätt följa med framåt på rullen utan att behöva täppa till en lucka.

Detta innebär inte att man inte ska kasta ett öga över axeln innan man byter led! Det ska man alltid göra av säkerhetsskäl. Det kan t.ex. komma upp någon från svansen bakom den siste cyklisten i det snabbare ledet som denne inte har koll på. Syftet med att ropa sist är att man i det inre ledet alltid är beredd på att byta till det yttre ledet och ska slippa att hela tiden oroligt behöva kika över axeln efter när siste man i det yttre ledet passerar.

Samma vid växling längst fram. Ligg med på rullen lite till vänster om den cyklist framför som skall köra om inre ledet för att lägga sig längs fram i det ledet. Du kommer då att redan vara halvvägs i höjd med den cyklisten när denne har kommit i position längst fram i inre ledet! Vid växling längst fram är det viktigt att behålla båda händerna på styret hela tiden.

När du är längst fram i ledet så ska du inte öka farten utan behåll konstant fart till passering skett. När du sen passerat cyklisten i det inre ledet viker du in framför denne, försiktigt och inte för nära dennes framhjul. Fortsätt därefter att dra i täten, men med ca 1 – 2 km/h lägre fart än i det yttre ledet. Hastighetsskillnaden mellan leden i den belgiska kedjan ska alltså vara runt 1 – 2 km/h. Detta är mindre än hälften av vanlig promenadfart. Tänk på det, passerar du cyklisterna i det inre ledet för snabbt så blir det tungt att hänga på som siste man i klungan vid byte till det yttre ledet. Det är mycket smidigare att ha en låg hastighetsskillnad mellan leden – oavsett hastighet men särskilt när vi kör fort.

Det är den som ligger längst fram i yttre ledet som bestämmer hastighetsskillnaden på leden. Sluta inte trampa när du viker av till det inre ledet i täten, växla ner så att du sänker hastigheten med 1 – 2 km/h lägre fart än vad du hade innan du vek av. Är det motvind, ja då är inte dragjobbet över där framme i det inre ledet innan näste man viker in framför dig.

Slår man inte av på takten så trissas farten konstant upp och det blir allt svårare för förste person i det snabbare ledet att komma in längst fram tills slutligen kedjan går av. Slår man av för mycket på takten så blir det stor hastighetsskillnad mellan leden, inbromsningar och således en ryckig kedja. Det här är till stor del en vanesak, men förhoppningsvis kommer vi att hitta ett bra flyt när vi kör belgisk kedja.

Om farten i vänster led blir för hög så får en stark cyklist som ligger längst fram i vänster led vänta med att växla i 5-10 sekunder så att farten i vänster led minskar.

Undantaget från rotation i kedjan är samtliga större uppförsbackar där vi låser kedjan - förste man in i backen ropar "tvåled!" och sänker gradvis tempot i backen så att inte svansen av klungan behöver bromsa in för mycket i infarten av backen. Detta är viktigt – håll farten ca 30-40 meter in i backen och slå sedan gradvis av på takten, annars är det lätt hänt att det bli panikbromsningar och vurpor längre bak i ledet.

Hastigheten uppför ska vara lagom, dvs det ska inte gå fortare än att alla hänger med. Vad som är ”lagom” är ju olika för olika personer, så om du vet med dig att du är relativt stark uppför så tänk på att ta det lugnt! Tänk på att ta det lugnt även när man når toppen, så att hela klungan hinner uppför hela backen innan man ökar farten. Detsamma gäller för övrigt vid rondeller och korsningar – tänk på att kedjan vid två led ändå är ca 30 meter lång, accelerera inte ut ur dessa så att kedjan stretchas ut. Grindvakten skall ge signal ”kontakt” så snart laget är samlat!

Även när vi passerar delar av banan där det är smalt eller farligt, vid vissa omkörningar, delar av Jönköping och sista 1,5 milen av loppet, så kör vi vid behov i fast 2-par istället. Är det väldigt smalt eller trångt kan ett led behöva användas korta stunder. När vi åter ska börja rotera i kedjan, efter att Grindvakten gett signal om ”Kontakt”, ropar förste man längst fram "Rotera!"

Vi ska inte köra för nära vägrenen. Högerledet kan köra 100 cm till vänster om vägrenen. På detta sätt undviker vi dålig asfalt och skapar ”vingelutrymme” för bakomvarande cyklister om det mot förmodan skulle behövas.

4. Säkerhet

Tänk på att säkerheten i klungan är viktigast! Vi ska inte vurpa.

Ha alltid marginal så att du inte kör in i framförvarandes bakhjul. Detta är särskilt viktigt i alla uppförsbackar - om framförvarande ställer sig upp förflyttas cykeln 10-20 cm bakåt och du riskerar att köra in i dennes bakhjul. Tänk på att ställa dig upp försiktigt med jämn fortsatt kadens i uppförsbackarna så undviker man hastiga förflyttningar av det slaget och säg gärna till ”ställer mig upp”! Ligg inte bredvid framförvarandes bakhjul – att ”hjula” leder till onödiga risker för vurpor.

Vik inte in för tidigt från yttre till inre ledet när du byter, håll lite marginal så att det går säkert till. Men undvik även för stora luckor, då blir det onödigt jobbigt för de som ligger näst först. Det här är en balansgång som man faktiskt måste öva på mycket. Om du tycker att den framför dig konsekvent viker in med för stor eller – ännu viktigare – för liten marginal, kommunicera detta (på ett vänligt sätt).

Ge tecken för alla faror: framförvarande cyklister, farthinder, gropar, refuger, skyltar osv. Ropa "Bil" om så behövs, upprepa i klungan! Men detta får heller inte gå till överdrift, vi ska inte hålla på och vifta för minsta lilla gruskorn eller brunnslock, det ställer till mer oreda i klungan än det är värt. Koncentrera er på att varna för det som verkligen kan orsaka incidenter. De som kan skall vidarebefordra alla tecken bakåt som framförvarande cyklist ger. Båda de som ligger längs fram är gruppens ”ögon” och skall tillsammans se till att i god tid väja/hålla undan för ”hinder” längs vägen. Övriga i gruppen skall tryggt kunna följa de två längst fram utan att helt plötsligt behöva bli överraskade. Vi kommer på detta sätt undvika onödiga manövrar som leder till olyckor och även slippa onödiga punkteringar och tekniska problem.

Ledare kommer vid behov att dra ned på farten i gruppen i lämpliga uppförsbackar så att alla kan äta och dricka (max 30 sekunder).

5. Signaler

Det är varje enskild cyklists personliga ansvar att omgående kommunicera lucka med kommandot ”lucka”. Om vi inte gör det så kommer det att sänka hela gruppens tid. När gruppen därefter är samlad är kommandot ”kontakt”. Det är även ledare som kommunicerar stopp (med en hand i luften och kommandot ”stopp”).

6. Jämn körning

Kör jämnt i klungan - cykla absolut inte ryckigt vid växlingar!

Bromsa inte mer än nödvändigt och accelerera inte snabbt. Varenda litet ryck och varje större inbromsning orsakar förödande effekt bakåt i klungan och det blir lätt luckor. Ska du täppa en lucka, gör det sakta. Jämn fart sparar mycket energi!

Tillbaka
Topp