Har vi nått peak-MTB för den här gången?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
Farten har kanske ökat mot förr men inte lutningen

bke080119storoughstuff-005-preview-ppi-72-embedmetadata-true-1566833956.jpg

Svaret är nej. Peak MTB var för två år sen. Då var optimala geometrin redan hittat och fick vi perfekta gummiblandningen: Specialized T9. Sedan dess fick vi kabeldragning genom styrlagret och elektroniska växlar som växlar en växel i taget, så klart nedåt.

OT här, men peak lvg var väl för tio år sen. Efter det fick vi för många växlar, mindre drev och fick integrerad styr-stam kombo med intern dragning ett rejäl genomslag.

Ja precis det är det jag menar med exemplen Spec Enduro (2019!) och Trek Slash gen 5 (2021). Blir det så våldsamt mycket bättre just nu?

Gravel är logiskt. Massor med folk som cyklat mountainbike sen typ 80-talet, har alltid mest gillat upptäcksfärder på grusvägar. Sen kom cyklar byggda för just det. Touring, hybrid mm är tyngre och passar sämre till en grusvägsrunda på eftermiddagen.

Jag tror vi nått och passerat peak mänskligheten. I alla fall för tillfället.
Ja, absolut. Jag har funderat på det en del. Min bästa grova tanke är att det skedde vid millennieskiftet. Typ….

Edit, med grovt så menar jag att det i ett historieskrivningsperspektiv troligen inte kommer pratas om tio år hit eller dit.

Ja, absolut. Jag har funderat på det en del. Min bästa grova tanke är att det skedde vid millennieskiftet. Typ….

Edit, med grovt så menar jag att det i ett historieskrivningsperspektiv troligen inte kommer pratas om tio år hit eller dit.
Själv undrar jag om det inte skedde vid förra sekelskiftet. Visst har det gått framåt sen dess, men i princip hade det inte gått utan "hjälp" från datorer. Innan dess tänkte och räknade man istället för att låta en apparat stå för tänkandet och räknandet. Och det verkar ha satt sina spår, tyvärr. Basala kunskaper behövs inte för att det är bara att googla. Eller slå upp i ett uppslagsverk, som innan internet.

Själv undrar jag om det inte skedde vid förra sekelskiftet. Visst har det gått framåt sen dess, men i princip hade det inte gått utan "hjälp" från datorer. Innan dess tänkte och räknade man istället för att låta en apparat stå för tänkandet och räknandet. Och det verkar ha satt sina spår, tyvärr. Basala kunskaper behövs inte för att det är bara att googla. Eller slå upp i ett uppslagsverk, som innan internet.

Nu är vi OT och kan det kanske klassificeras som politik, men vid förra sekelskiftet hade kvinnorna ingen rösträtt, inskränkt tillgång till utbildning, fanns det rätt till våldtäkt inom äktenskapet, institutionaliserad rasism, kolonier och ingen penicillin. Alla denna saker löstes utan datorer.

Håller dock med om det sista. I Nederländerna har (eller hade, jag hoppas) utbildningsministeriet som strategi att barn inte längre behöva lära sig saker, men bara att behöver lära sig googla saker (men nuförtiden är det ännu viktigare att lära sig saker, för att man kan hittat alla mögliga motstrida "fakta" på internet).

Nu är vi OT och kan det kanske klassificeras som politik, men vid förra sekelskiftet hade kvinnorna ingen rösträtt, inskränkt tillgång till utbildning, fanns det rätt till våldtäkt inom äktenskapet, institutionaliserad rasism, kolonier och ingen penicillin. Alla denna saker löstes utan datorer.

Håller dock med om det sista. I Nederländerna har (eller hade, jag hoppas) utbildningsministeriet som strategi att barn inte längre behöva lära sig saker, men bara att behöver lära sig googla saker (men nuförtiden är det ännu viktigare att lära sig saker, för att man kan hittat alla mögliga motstrida "fakta" på internet).
håller med, tänker också att det är väldigt mycket mindre svält och liknande runt år 2000 än 1900.

Ett hett tips.

-Växellådor ersätter bakväxel.

(och ett tips på landsvägssidan, cyklisten kommer sitta i en lägre och mer centrerad position)

Skratta nu, men om 5 år tar jag emot prisbucklan.

Går väl i linje med utvecklingen av elcyklar, sen kanske den teknologin med växellådor kommer till icke elcyklar. Pinion finns men det dröjer nog innan det är vardagsmat.

Ja
Går väl i linje med utvecklingen av elcyklar, sen kanske den teknologin med växellådor kommer till icke elcyklar. Pinion finns men det dröjer nog innan det är vardagsmat.
, Pinion, Revolute, Intradrive, Powershift, Effigear, Efneo, Valeo osv finns, men är ju relativt nisch.

Nu har ju både Bosch, Shimano och Sram patent på växellådor, både med och utan motor. Och de testas friskt, både på mtb och landsvägssidan.

Och ja, elcyklar är mest fokus, det man tjänar pengar i cykelindustrin och det som pushar utvecklingen framåt. Nu är ju elväxlar synkade med elmotorn hett som fasiken, nu ska ba ba bakväxeln flytta in där fram, och så har vi en helt inkapslad lösning, bra centrerad på cykeln.

Nej, det finns ju ett helt eget exklusivt forum för det ?
Jag har aldrig förstått varför el fick ett eget forum. Hade förstått lite mer om de som ogillar elmtb hade låtit bli att vara inne på el forumet. Men så verkar inte vara fallet. Otroligt larvigt tycker jag. Själv gillar jag inte landsvägscykling men upptäckte en ignorera funktion ?

Jag har aldrig förstått varför el fick ett eget forum. Hade förstått lite mer om de som ogillar elmtb hade låtit bli att vara inne på el forumet. Men så verkar inte vara fallet. Otroligt larvigt tycker jag. Själv gillar jag inte landsvägscykling men upptäckte en ignorera funktion ?

Finns det ett ignorera funktion för landsvägscykling??

(och ett tips på landsvägssidan, cyklisten kommer sitta i en lägre och mer centrerad position)

Tjena!

Så länge UCI inte ändrar reglerna om sadelposition så lär inte det hända.
Antar att du menar lägre styre? För äldre sadel är ju en bra knädödare.
Nej, tror inte på den framtidsvisionen, men vi får väl se.
Jag tänker inte glömma. (Eller kommer säkert att glömma, jag säkrar upp för det..)

Screenshot_20231129_200814_Calendar.jpg

Toppen på mänskligheten nåddes 1975 enligt ett norskt forskarlag.

Precis som du sa så löstes ju allt det där utan datorer. Jag tycker det verkar som att folk blir mer korkade ju mer hjälpmedel det finns. Vilket kanske är helt naturligt. Den stora frågan är fortfarande varför så många vill göra så lite som möjligt.

Precis som du sa så löstes ju allt det där utan datorer. Jag tycker det verkar som att folk blir mer korkade ju mer hjälpmedel det finns. Vilket kanske är helt naturligt. Den stora frågan är fortfarande varför så många vill göra så lite som möjligt.
Människan är lat av naturen

Ja

, Pinion, Revolute, Intradrive, Powershift, Effigear, Efneo, Valeo osv finns, men är ju relativt nisch.

Nu har ju både Bosch, Shimano och Sram patent på växellådor, både med och utan motor. Och de testas friskt, både på mtb och landsvägssidan.

Och ja, elcyklar är mest fokus, det man tjänar pengar i cykelindustrin och det som pushar utvecklingen framåt. Nu är ju elväxlar synkade med elmotorn hett som fasiken, nu ska ba ba bakväxeln flytta in där fram, och så har vi en helt inkapslad lösning, bra centrerad på cykeln.
tack för inside information:)

att inte ha utanpåliggande växel ihop med central eldrift är ju verkligen en no-brainer. inte konstigt om alla springer åt det hållet.

vi som fortfarande har friska knän och gärna ditchar eldrift ser nog skeptiskt på växellådornas vikt och deras drivförluster. kan man få nino s att hoppa på det tåget så kanske.

annars skulle det förvåna.

Därför man cyklar istället för att gå eller springa - har fått haveri någon gång och fått gå hem, jäklar vad jobbigt och sen vilket tid det tar, evigheter och då har det ändå bara varit en liten bit 3-4 mil eller så.

Därför man cyklar istället för att gå eller springa - har fått haveri någon gång och fått gå hem, jäklar vad jobbigt och sen vilket tid det tar, evigheter och då har det ändå bara varit en liten bit 3-4 mil eller så.

Cykel är den optimala latmaskens fordon. Inget annat fordon har lägre energiåtgång per km. ?

Att sitta på ett internetforum och klaga på datorutvecklingen känns lite distanslöst.

nej nu har vi ju fatbikes, gravelåkare, bilägare, klockfantaster och annat löst folk hängande här?

men det fanns en gräns???

Fast bil- och klocktrådarna är väl typiskt OT-stämplade, ngt som elcykeltrådarna långt ifrån alltid var om jag minns rätt. Tror det bidrog till irritationen och ev. även till "utbrytandet".

Risken är väl att nåra av mopedisterna skavde mer än mopederna. Så kan det gå. Kanske hade varit bättre att skapa ett nytt sub forum för ontopic.

Å andra sidan hävdar inte klockägarna att klockan är en cykel och lvg cyklisterna hävdade aldrig att lvg var varken happy eller mtb. Inte innan gravel kom....

Kan det inte vara dags för en ny(gammal) hjulstorlek för att få fart på marknaden? Kanske insomnade 630 kan återuppstå. Eller 28.25 för de som som tycker att 29 är för stort och 27.5 för smått.

/J

Tror på en motreaktion. Om man nu kan kalla det utveckling. Lite tillbaka i Longer, Lower & Slacker med motivationen att göra cykeln mer lekfull. Förstås med bibehållet kort sadelrör och någon ny standard så att folk inte bara kan plocka fram den gamla cykeln ur förrådet igen.

Lite alternativa märken boostade av en lågkonjunktur kanske kan driva en tillbakagång i pris också. Jobbigt när mellan-nivå på MTB kostar mer än vad de flesta har i bruttolön.

Den här bakväxeln är lite spännande också https://m.pinkbike.com/news/nicolai...ion-bike-with-lal-bikes-supre-drivetrain.html

Tillbaka
Topp